
Møt de som digger DeLorean:
De kjører inspirasjonen til Tesla
For 40 år siden kom «Back to the Future»-bilen som stadig flere her i landet flokker seg om: Heng på fire DeLorean-ryttere.
DeLorean?
Digg, dramatisk og dristig – og ikke minst dumdristig.
Nå omfavner folk her i landet mer enn noensinne den irsk-amerikanske galskapen – komplett med vilt vakre vingedører og karosseri i rustfritt stål.
Du som fulgte årets Spellemannsprisen på TV nøt kanskje synet av det pene, «norske» eksemplaret av DeLorean – som var hentet spesielt fra Kongsberg for å pynte sceneshowet til artisten Annie.
Nesten 40 år etter filmene i Back to the Future-serien, hvor DeLorean spilte en slags hovedrolle, virker den futuristiske storfuglen frekkere og mer flygedyktig enn mange av årets elbiler, ikke sant?
I følgen klubben som kaller seg DeLorean Norway finnes rundt 30 biler i Norge, hvorav omlag 15 har skilter. Møt fire av viltfugl-elskerne: Haakon Laastaad, Stian Birkeland, Henrik Scott Forsberg og Svein Apeland.
Her er flere av Norges største bil-entusiaster:
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
-
Vi som elsker vår Toyota RAV4:
Bilen er RAV, ruskende genial!
-
Vi som bruker vinteren på å mekke:
Er mekking Norges største vinteraktivitet?
-
Vi som liker biler andre synes er stygge:
Er dette Norges peneste eller styggeste bil?
-
Vi som nyter nattkjøring:
Kjør i mørket og se lyset!
-
Vi som ratter Rolls-Royce:
Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
-
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra:
Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
-
Vi som ratter rundt i nissedrakt:
Nissens rekkevidde slår enhver elbil!
-
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn:
Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
-
Vi som samler bilbrosjyrer:
Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
-
Vi som mesker oss med Mazda:
Det fantes knapt makan til Mazda!
-
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre:
Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
-
Vi som tatoverer bilen på armen:
Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
-
Vi som sverger til BMW E30:
Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
-
Vi som monterer svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
-
Vi som rosemaler bilen vår:
Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
-
Vi som digger gromme griller:
Hvem har Norges mest grisefine grill?
-
Vi som elsker Citroën 2CV:
Norges best likte snegle
-
Vi som elsker tilhengere:
Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
-
Vi som setter oss bak rattet i kjole:
– Flotte biler fortjener stilige sjåfører
-
Vi som pynter antenna på bilen:
Revehale er Norges frekkeste bilpynt
-
Vi som digger biler med skråstilte bakruter:
Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
-
Vi som ratter elbil på bane:
Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
-
Vi som kjører én meter lave sportsbiler:
Høye SUV-er er for pyser!
-
Vi som kjører gullfarga felger:
Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
-
Vi som farter rundt i Fiat:
Nordmenn dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
-
Vi som raser rundt i Fords klassiker:
De fyrrigste folka kjører Ford Capri
-
Vi som bruker bilen til hagehobby:
I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
-
Vi som kjøpte tilbake ungdomsbilen:
Nå vil stadig flere finne igjen sin aller første bil
-
Vi som titter på biler i ferien:
De beste feriebildene av morsomme biler
-
Vi som sverger til hardhausen Mercedes W123:
Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
-
Vi som sover i bilen i sommer:
Bilen er hotellrommet med den beste utsikten
-
Vi som suser forbi deg i Saab Sonett:
«Mange lurer på om den er en Porsche»
-
Vi som hygger oss med hund på biltur:
Bikkje i bil er den beste reisekompisen
-
Vi som liker gromlyd:
Muskelbiler gjør bygde–Norge heitere
-
Trehjulinger gir tre ganger så mye trivsel:
«Trehjulinger er verdens beste, verste biltype»
-
Corolla er vår kollektive hukommelse:
Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
-
Vi som digger nostalgisk camping:
Nå reiser nordmenn på klassisk camping
-
Folket som pimper elbilene sine:
Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
-
Ja, vi elsker bilparader på nasjonaldagen:
Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
-
Ja, vi jager lykken i Jaguar:
– Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet
-
Møt de som digger DeLorean:
De kjører Teslas heftigste inspirasjon
-
Vi som stortrives i svææær campingvogn:
For noen blir en campingvogn aldri lang nok
-
Møt de som ratter VW Type 2:
Folkevognbuss er kongen av kos
-
Hondas heiagjeng slår tilbake:
Vi var europamestere i å handle Honda
-
Møt Geir Schau & co som kjører netto:
Sure folk kjører ikke cabriolet
-
Når Golf er go'bilen:
Garantert gira på Golf
-
Ja, vi elsker stasjonsvogn:
Livet blir større med stasjonsvogn
-
Vi som tilber Ferrari:
«Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
-
Morgan er bilen for oss gledesspredere:
– Morgan er en investering i egen helse
-
Jepp, vi kjører Jeep:
Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
-
Møt Mercedes-menneskene:
«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
-
Folka som ratter folkevogn på vinterføre:
Firehjulsdrift er for pyser!
-
Møt de som bruker varebil som hytte:
Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
-
Vi som har 240 i blodet:
Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
-
Norske landeveisrøvere med Land Rover:
«Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
-
Folka med dragning mot Datsun:
– Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden
-
Nordmenn som ble Polestar-polare:
– Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen
-
Møt de som elsker Subaru Forester:
Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
-
De med eldre elbiler har kjørt lengst:
Blodfans av kort rekkevidde
-
Bilistene som dekorerer sledene sine:
Slik pynter vi bilene til jul
-
Møt åtte som dyrker Toyotas ville side:
Toyotas minst solgte får flest blikk
-
Mini-fans gir bilene småfrekke kallenavn:
Kjærester med bilen
-
Hvem lukter på elektrisk Mustang?
Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
-
Møt de som fortsatt ratter russisk:
Er dette den verste bilen som finnes?
-
«Påvirkere» og upåvirkede som kjører Lexus:
Lexus lokker med kjentfolk
-
Hvem svever i svære Citroëner?
Kong Haralds flørt med Citroën
-
De elsker MG av motsatte årsaker:
Den nye bilduellen – kinesisk eller engelsk MG?
-
Møt de som kjører bil med lasteplan:
Her er Sp-Vedums aller største svakhet
-
Hvem er Porsche-sjåførene?
Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
-
Fem entusiaster om kjærleiken til Saab:
Eldar byttet Saab mot brennevin
-
Hvem kjører egentlig Geländewagen?
«Små biler er det verste jeg vet!»
-
Hvem er det som kjører Opel?
Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
-
Hvem i huleste kjører egentlig Aston Martin?
«Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
-
John gjorde gull av tsjekkisk fugl:
Derfor digger nordmenn Skoda
-
Hvem er Tesla-entusiastene?
«Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
-
Hvem er folka som kjører amcars?
De som elsker amerikanerne
-
Hvem er disse som elsker BMW?
BMW for alle penga
-
Hva slags folk kjører Alfa Romeo?
Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
-
Si meg hva du kjører…
Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Svein Apeland i tettstedet Vigrestad i Hå i Rogaland ser sin DeLorean som en del av leketøysamlingen:
– Jeg er nok over gjennomsnittet glad i 80-talls popkultur som film, musikk og leker. Hva passer vel bedre enn en DeLorean, spør avdelingslederen i karosseriavdelingen i lokalbedriften Reime & Lode. I heimen har han figurer, modellbiler og annet leketøy «strødd litt her og litt der over hele huset – i påvente av et dedikert hobbyrom».
Favorittfilmer er selvsagt Back to the Future-trilogien– men også Ghostbusters, Gremlins, Friday 13th, Nightmare on Elm Street og mange andre.
– Jeg har vært fristet til å shoppe mange flere Back to the Future-effekter, men bestemte meg på et tidspunkt at restaureringen av min DeLorean måtte gå foran.
1980-talls popkultur er på moten igjen med fenomener som Stranger Things, American Horrorstory 1984 og Wonder Woman 1984:
– Og DeLorean ser bedre ut enn noen gang, mener Apeland.

Eneste skuffelse ved bilen er kvalitet og passform på enkelte deler:
– Å kalle DeLorean en drittbil blir feil, for med riktig vedlikehold blir bilene faktisk svært gode. Men – engelsk elektronikk fra 1970- og 80-tallet har vel aldri vært topp, og glassfiberkarosseri med varierende støperesultat fører til noe avvik i form av glipper og skjevheter, konstaterer han.
I 1981 rushet DeLorean sitt første, eneste og siste produkt ut på markedet:
– Med mindre hastverk hadde mange av skavankene blitt løst. Heldigvis fikser dagens eiere selv feilgrepene fra den gang, poengterer Apeland.

I april i år rullet Henrik Scott Forsberg sin spesielle DeLorean inn foran TV-kameraene i beste sendetid; bilen var spesialinvitert til Spellemannsprisens innslag med artisten Annie og låta American Cars:
– Alt skjedde fort. NRK tok kontakt og bilen ble hentet og returnert i lukket henger til og fra hjembyen Kongsberg, humrer mannen som jobber med «personaladministrasjon innenfor energisektoren».

Allerede tidlig på 1980-tallet fant bilen veien til Norge:
– DeLorean hadde gitt norske Dyno Industrier oppdraget med å produsere bensintanker. Fabrikken i Nord-Irland skipet denne prototypen hit til landet for tilpasning. Så ble DeLorean brått slått konkurs og bilen ble tatt i en slags arrest for uoppgjorte fakturaer, sier Forsberg.
Bilen hadde i forveien rullet ut av fabrikken som eksemplar nummer 56, og er en såkalt «black car» som aldri var ment for salg. Den skulle settes på prøve, pines og deretter ødelegges - noe som lykkeligvis aldri skjedde.

– Utrolig å tenke på at den ble registrert på norske skilt allerede i 1983 – og at ulike norske eiere siden har tatt veldig godt tatt vare den. De dørveggene er proppfulle av historie, filosoferer han.
– Apropos paneler: Bilene hadde sine kvalitetsfeil, men ble jo satt sammen for hånd – ofte av ufaglærte irlendere, unnskylder han.
Les også:
-
Prøvekjørt: Mazda CX-60
Denne skal slå knockout på bestselgeren
-
Tilbake til det enkle:
Kjører 2300 km til Nordkapp – på denne!
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Volvo har helårsdekk som standard:
Må betale 12.000 kr ekstra for sommerdekk
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker har grunn til å skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
-
Fått tilbud fra Nordisk Bilgaranti?
Bilbransjen advarer mot ekstragarantier
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Regjeringen vil ha kort:
Slik blir fremtidens ladebetaling
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Toyota Supra:
Har seks sylindre og kløtsj – og den kommer i sommer
-
Tesla åpner flere Superchargere for alle:
I dag får Norge 497 nye elbil-lynladere
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Oppgradering:
«Billig-Polestar» får mer krefter og bedre rekkevidde
-
Ove blingset med sin nye bil:
Bitteliten tastefeil ble sur bot
-
Nabolandet på langs:
Så enkelt er det å lade i Sverige
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Prøvekjørt: Peugeot 308 (ladehybrid)
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
Uvisst om helseattest:
Statsråd i knipe om krav til helseattest for eldre sjåfører
-
Cupra gir Born ekstra kraft:
Går så boosta fyker
-
Mot slutten for elbilrabatt i bommene:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Måtte selges som delebil:
Bilen døde da eieren fikk ny nøkkel
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
NAF og Forbrukerrådet:
NAF og Forbrukerrådet advarer mot å betale for hjelp til erstatning
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Nissan-sjef i Motor-intervju:
«Er du i tvil om at selvkjørende biler er tryggere enn dagens?»
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Nissan forbereder sin elbil 2.0:
«Dette er det viktigste vi har lært av Leaf-eventyret»
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
Se triksene som gir mer å gå på:
Her er de største rekkeviddetjuvene
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
Etter Motors avsløringer:
Kunder får medhold i rentekrav på billån
-
Øker bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
-
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Optimismen borte i bilbransjen:
«Det blir ikke boller og brus til alle»
-
Honda får kraftig refs fra Forbrukertilsynet:
Stanser reklame i Norge og Europa etter Motor-artikkel
-
Store sprik i forsikringsvilkårene:
Så lenge får du leiebil ved feil og skader
-
Enova med 100 mill. til hurtigladere:
– Dette fjerner siste barriere for elbil som et reelt og gunstig valg
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Ambjørg uten bil på ubestemt tid:
Nå kan en liten bilskade gjøre deg til fotgjenger
-
«Denne avtalen er konfidensiell»:
Her er Teslas hemmelige avtale
-
Mener reglene er stivbeinte:
Fikk parkeringsbot selv om automaten var i ustand
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Sjekk Toyota bZ4x mot konkurrentene:
Her er forklaringene på det lave forbruket bare Tesla matcher
-
Her er Kias neste SUV:
Sjekk denne rullende hytta!
-
Prøvekjørt: Oppgradert Volvo V90
I daglig bruk er denne nå helelektrisk
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Elbileiere sliter med ekkel lyd:
Slik unngår du lyd når du lader
-
Gladmelding for Ariya-kjøperne:
Kraftig rekkevidde-økning på årets heteste elbil
-
Debattinnlegg om elbilreklame:
– Det er regler for dopapir – men ikke for elbiler
-
Prøvekjørt: Citroën C5 X
Mer komfort får du neppe til en halv million
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Klager på kort Enyaq-rekkevidde:
Møller: Dobbelt strømforbruk er helt normalt
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
Dette er Audi A6 Avant e-tron:
Nei, stasjonsvogna er ikke død – nå blir ikonet elektrisk
-
Ladingen forstyrrer strømnettet:
Når Thomas lader, lager mikrobølgeovnen lyd
-
Stans for leverandørene:
Krigen gir dyrere biler og lavere produksjon i Europa
-
Debatt om Skoda Enyaq iV80:
– Fra rekkeviddemysterium til lademysterium?
-
Motors store test av sommerdekk 2022:
Dekk med lav rullemotstand kan være direkte trafikkfarlige
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq Coupe (elbil)
Skodas stiligste elbil lager surr i køen
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
Gjennomslag for NAF-krav:
Elbilene får offisielle rekkeviddetall i kulde
-
VW ID. Buzz lansert i Norge:
Dette er kanskje Volkswagens beste ID ...
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Mazda CX-60 er på vei:
Vil få nordmenn på kroken med real hengervekt
-
Engelsk undersøkelse:
Flere feil med elbiler enn andre biltyper
-
Retten så dobbelt:
Ble dømt to ganger for samme fyllekjøring
-
Investerer over 700 milliarder:
Hyundai varsler 17 nye elbil-modeller innen 2030
Back to the Future-filmene har på mange vis udødeliggjort disse bilene, mener Forsberg.
– DeLorean er tross alt verdens mest kjente filmbil. Designet med måkevinge-dørene gjør den i tillegg svært gjenkjennelig.

Kongsbergs dedikerte DeLorean-eier har også hjerte for Porsche:
– Det irsk-amerikanske kjøretøyet når på ingen måte opp til det tyske sportsbilmerkets langt mer solide kjøreegenskaper. DeLorean går ikke akkurat fort – men det er heller ikke så viktig, om du forstår hva jeg mener, gliser Forsberg, som har lest at Teslas far, Elon Musk, har avdøde John Z. DeLorean blant sine forbilder.
– Måkevinge-dørene til Tesla Model X er muligens et hint til nettopp DeLorean. Teslas nye pick-up har også flere likhetstrekk med DeLoreans kantete fasong, analyserer Forsberg.

Haakon Laastad i Haugesund er tredje generasjon Volvo-forhandler – men også veteranbilsamler som plukker objekter slik andre velger villblomster med omhu. Den høyst subjektive håndplukkingen skjer blant annet gjennom prosjektet Laastad Classics.
Esteten, som har blitt kalt «Norges mest spesielle og dedikerte bilselger», hadde allerede en et knippe klassikere lukeparkert i ulike staller før han nylig grep muligheten for å handle en gild DeLorean.
I yngre dager pangstartet han karrieren med kjøp av salg av alt fra luftgevær til bassgitarer – men samlingen med veteranbiler får stort sett bli – til glede for kunder og venner.
– Å oppleve en DeLorean på gaten blir litt som plutselig å passere RMS Titanic når du seiler i Oslofjorden. De fleste som ser bilen beskriver designet som svært tidløst og fremdeles moderne. Den representerer fortsatt en drøm og anses som grensesprengende.

Haugalendingen dveler spesielt ved flaksedørene:
– Måkevingene var og er fantastisk futuristiske. De tar overraskende liten plass ved lukeparkering og skapte i 1981 et alternativ til den da omlag 80 år gamle tradisjonelle bildøra, ler Laastad.
– Meg bekjent lykkes ikke Mercedes 300SL «Goldwing» helt med sine tilsvarende. Den tekniske løsningen på DeLorean funker teknisk sett svært bra, fastslår han, og legger til:
– Bilinteresse handler om å få drømme seg bort til epoken de ble bygget, med musikk, film, minner, drømmer og annet hyggelig.

Motor møter bilentusiastene som har morsomme historier om bilene de elsker:
Tidligere har vi skrevet om de som kjører Audi, Alfa Romeo, BMW, amcar-entusiastene, Tesla, Skoda, Aston Martin, Opel, Mercedes-Benz Geländewagen, Saab, Porsche, pickup-folket, klassisk MG eller kinesisk MG-elbil. De som kjører i klassisk Citroën, Toyotas luksusmerke Lexus, en legendarisk Lada, spenstige Ford Mustang, en elskelig Mini, og en vill Toyota Supra, de som må ha bilen pyntet til jul eller kjører elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde, Subaru Forester-menigheten, Polestar-fansen , de som sverger til Datsun, som kjører Land Rover Defender, Volvo 240, en gammel varebil, den legendariske VW-bobla, en elegant Mercedes-Benz, en klassisk Jeep, nyter livet i en Morgan, foretrekker en Ferrari, sverger til en firkantet stasjonsvogn, MÅ ha en VW Golf, som gliser i en cabriolet, har Honda i hjertet, synes folkevognbuss er kongen av kos eller kjører lang campingvogn.
Stian Birkeland i Flekkefjord er klubbsjef i DeLorean Norway og fikk tak i sitt eksemplar allerede i 1999 – en bil som ble skrudd sammen på fabrikken i Nord-Irland i november 1981.
– Å kjøre DeLorean er spesielt gøy i Norge, siden få eksemplarer ruller på veiene. Men – som eier må du beregne god tid. Uansett hvilken bensinstasjon jeg er innom kommer folk bort for å prate.
Masete? Plagsomt? Pinlig?
Neida!
– Slikt er bare hyggelig, mener sier varaordføreren i Flekkefjord kommune – som også er lektor og avdelingsleder ved Flekkefjord Videregående skole.
– Internasjonalt har vi DeLorean-supportere et tett fellesskap. Hvert femte år samles vi på DeLorean-treff i Belfast ved den gamle fabrikken i Dunmurry, og kjører blant annet på den tidligere testbanen som fortsatt eksisterer, sier han.

Vanskelig å fatte
Giugiaro-designet var forut for sin tid – «og er det fortsatt».
– Det futuristiske formspråket har holdt seg særs godt. Jeg har vanskelig for å fatte at designen er 40 år gammel.
Kjøreegenskapene er også et stykke designkunst:
– DeLorean utnyttet ekspertisen til den engelske Lotus-fabrikken, grunnleggeren Colin Chapman og kollegaen Mike Kimberleys team. Den såkalte Y-rammen deler grunnkonstruksjon med Lotus: DeLorean er en amerikanisert utgave av Lotus Esprit.
Førerposisjonen gir et asfalt-nært blikk på veien og verden.
– DeLorean kjører som en komfortabel go-cart, Det klassiske, gjennomtenkt interiøret ligner cockpiten i et fly, rapporterer Birkeland.
– Bilens vektfordeling med 35 prosent foran og 65 prosent bak er utfordrende. Konsernsjefen John Z. DeLorean krevde plass til en bag med golfkøller bak framsetene, med det resultat at motoren er hekkmontert istedenfor midtstilt. Ingeniørene løste den skjeve vektfordelingen ved å montere merkbart større dekk bak, opplyser han.
Den fransk-svenske V6-motoren kunne selvsagt hatt flere hester:
– Husk at DeLorean ikke er racerbil, men sportsbil. Valget av en Peugeot-Renault-Volvo (PRV)-motor bunnet blant annet i delstatens Californias utslippskrav – som allerede da var strengere enn normen. DeLoreans PRV-utgave slekter mest på den fyrrige sportsbilen Renault Alpine, jubler han.
Om du kjøper en DeLorean finnes «et gigantisk lager av deler i USA»:
– Fabrikken i Belfast, Nord-Irland bygget rundt 9000 DeLorean, men var rigget for årlig produksjon på 30.000. Da fabrikken gikk konkurs fantes reservedeler til tusenvis av biler - i tillegg til delene som allerede var sendt til forhandlere og verksteder i USA, sier Birkeland.
Her er alle Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
-
81
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
-
71
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
-
74
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
-
78
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
-
70
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
-
83
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
-
83
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
-
68
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
-
69
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
-
76
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
-
80
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
-
75
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
-
81
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
-
81
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
-
77
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
-
72
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
-
81
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
-
78
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
-
81
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
-
73
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
-
78
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
-
76
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
-
81
Test: Polestar 2 (elbil)
Herlige Polestar skuffer på ett viktig punkt
-
79
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
-
69
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
-
78
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
-
76
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
-
74
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
-
62
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
-
79
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
-
72
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
-
71
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
-
73
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
-
67
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
-
75
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
-
75
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
-
73
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
-
76
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
-
73
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
-
72
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
-
73
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
-
72
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
-
58
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
-
75
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
-
70
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
-
73
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
-
77
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
-
71
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
-
73
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
-
74
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
-
69
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
-
67
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
-
71
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen
-
65
Test: Kia Sportage (diesel)
Dyrere enn premium-merkene
-
69
Test: Peugeot 508 STV (bensin)
Løvenes konge
-
73
Test: Kia XCeed (bensin)
Dette er Kias beste bil
-
68
Test: Mercedes B-klasse (bensin)
Strømstans for gammel favoritt
-
73
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
-
70
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
-
69
Test: Honda CR-V (hybrid)
Prisen ødelegger
-
78
Test: Volvo XC90 (ladehybrid)
Klassereisen – del II
-
68
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
-
73
Test: Mazda CX-5 (bensin)
Stillest i klassen
-
72
Test: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Frisk sjel i gammel kropp
-
75
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste
-
75
Test: VW Passat GTE (ladehybrid)
Du grønne, glitrende GTE – god dag!
-
80
Test: Mercedes-Benz EQC (elbil)
Klassisk Mercedes med elektrisk pris
-
72
Test: Ford Focus STV (bensin)
Frekk familiefrakter blir større og lekrere
-
78
Test: Tesla Model S (elbil)
Den har aldri vært bedre
-
71
Test: Volkswagen T-Cross (bensin)
Kjerra mot strømmen
-
71
Test: Opel Ampera-e (elbil)
Endelig en bil å sette pris på
-
83
Test: Tesla Model 3 (elbil)
Alle gode ting er 3
-
81
Test: Audi e-tron 55 Quattro (elbil)
Etterlengtet Audi med vind i speilene
-
74
Test: Toyota Corolla STV (hybrid)
Gammel sjel i ny kropp
-
74
Test: Kia e-Niro (elbil)
Best i budsjettklassen
-
74
Test: Volvo V60 T8 (ladehybrid)
Skjønnhetens pris
-
75
Test: Toyota RAV4 (hybrid)
Løfter fornuften til nye høyder
-
69
Test: Peugeot 508 SW (bensin)
Lekker og (snart) ladbar
-
76
Test: Jaguar I-Pace (elbil)
Leder i flokken
-
79
Test: Tesla Model X (elbil)
Bilen vi hater å elske