FORANDRINGEN: En liten testtur ga Markus Jørgensen nytt syn på Chevrolet Corvette.

Vi som kurver med Corvette:

Tråkket på gassen, fikk lettere sjokk

Plutselig skal unge folk ha Corvette. To kompiser med hvert sitt eksemplar forklarer fenomenet.

Publisert

Gatas skrekk. Feil forbilde. Dårlig innflytelse. Alt du kan ønske deg i én bil? Chevrolet Corvette er Amerikas rampete svar på italienske Ferrari.

Chevrolet Corvette C4

  • Fjerde generasjon Corvette
  • Byggeår: 1984 til 1996
  • Formgiver: Dave McLellan
  • Skjulte frontlys, avtagbare takpanel
  • Også levert som cabriolet
  • Totalproduksjon: Mer enn 358.000 enheter
  • (Toppåret 1985: 51.500)

Den starter med et tordenskrall. Fortsetter rakt fram. Ser seg ikke til siden. 

Corvette fra 1980- og 1990-tallet har en sjelden selvsikker framferd som ikke er til å misforstå.

Modellnavnet har hengt med siden 1953, men nå er det fjerde generasjon som er hete saker. 

Du ser den i bilspill, tv-serier og mellom hendene på unge nordmenn – som disse to kameratene:

MUSKELBIL: Chevrolet Corvette var knapt i tankene til Markus Jørgensen, før han ved en tilfeldighet fikk bryne seg på muskelbunten.

Markus Jørgensen på Billingstad i Asker slapper av i det racingpregede førersetet i en Corvette fra 1989. Alt mens han venter på bestilt fôr hos Viking Burger på Rud i Bærum.

Bilmoroa begynte med en slump: Jørgensen hang med en kompis (se lenger ned i artikkelen) da denne skulle kjøpe amerikaneren. 

– Jeg skulle bare se og synse. Så fikk jeg sjokk da jeg prøvekjørte og oppdaget hvor heftig den oppfører seg.

Han fikk spesielt sansen for brølet som velter opp fra dypet til V8eren på 5,7 liter. 

– Samtidig ristet alt i den veldig analoge konstruksjonen. Dette er råskapen og brutaliteten til en typisk amerikansk muskelbil. Jeg endte opp med å kjøpe den i stedet for kompisen min, som dro hjem uten bil, haha.

RAKETT: Den fjerde generasjonen Chevrolet Corvette byr på glatte flater, eksplosiv respons og sjenerøst med lyd.

Samme kamerat handlet like etter en lignende Corvette C4, i sort.

– De seneste somrene har vi reist på norgesturer, med hvert vårt eksemplar av arten.

Fra kl 9–17 håndterer nybilselgeren i Birger N. Haug mest elbiler. 

– Etter arbeidstid går jeg fra fornuft til følelser, ler han.

I oppveksten kom Jørgensens bror hjem med en Corvette C3. Vidunderet var en 1973-modell med 8,2 liters V8. 

– Klart den var det kuleste man hadde sett og hørt, i hele sitt liv.

ALLTID FORAN: Skjulte frontlys, breialt panser og begrenset frontruteareal gir Chevrolet Corvette et passe frekt oppsyn.

Corvette-miljøet var lenge tungt preget av eldre entusiaster. En kosebil i øvre prisklasse krevde en etablert økonomi. 

– Nå ser jeg at stadig flere unge kjøper bil og trer inn i vårt inkluderende Corvette-miljø, sier Jørgensen.

De seneste årene har Corvette-prisene blitt noe mer tilgjengelige. 

– Nå får du mye V8 for pengene. Biler som Corvette er blitt mer populære enn før elbilbølgen, fastslår han.

TURKAMERAT: Ola Ma Dalby oppdager stadig nye mil av Norge ved hjelp av kjøremaskinen Chevrolet Corvette. Foto: PRIVAT

Corvette-eier Ola Ma Dalby i Oslo levde av å selge armbåndsur i øvre prisklasse. Så tok bilinteressen for alvor overhånd. 

Han hadde noen få, men absolutte kriterier da han skulle handle hobbykjøretøy:

– Den måtte ha manuelt gir, bakhjulstrekk og være rimelig. Samvittigheten tilsa å bruke minst mulig penger på egen glede og nytelse. Jeg ønsket også et objekt fra da jeg vokste opp. Fra 1990 til tidlig 2000-tall er for meg blant de beste sportsbil-epokene.

RYGG MOT RYGG: Ola Ma Dalby står mellom sin egen sorte Corvette og den blå som tilhører kameraten Markus Jørgensen. Foto: PRIVAT

Etter å ha vurdert Corvette C5, landet han i stedet på den forutgående C4-generasjonen. 

– Med riktig retrostil og svært hyggelig pris.

Kromeksoshaler får den sorte lakken til å stå ut. 

– Den oppgraderte LT-1-motoren hjelper også på humøret sier Dalby.

Han blir lyrisk når han snakker om Corvette-utflukter: 

– Jeg liker best langturer. Norge er fullt av naturskjønne områder.

ÅPENT LANDSKAP: Chevrolet Corvette har ofte blitt sammenlignet med formene på en Coca-Cola-flaske, men kler også dramaet i norske fjorder og fjell. Foto: PRIVAT

Dalby forsøker å få til minimum én tur hvert år, helst sammen med venner for å sosialisere.

– Står du opp litt tidligere enn alle andre, har du ofte veiene for deg selv og en perfekt anledning for litt dynamisk kjøring.

Norges store, amerikanske bilmiljø gir kort vei til tips, råd eller skruhjelp.

– Det som gjør bilen mest amerikansk, er vel robustheten, lukten og lyden. I tillegg er jo Corvette et amerikansk ikon i seg selv.

Forbipasserende kommenterer og tar bilder. 

– Spesielt gøy er det når bilinteresserte barn reagerer på bilen, for jeg var jo selv en av dem en gang i tiden.