Pris med Motor-pakka*: 889.000 (basert på kampanjepris)
Drivlinje: 2,4 liter bensinmotor, pluss batteri på 23 kWt og to elmotorer på 116 og 136 hester. Systemeffekt 306 hk/450 Nm. Trinnløs automat (CVT), firehjulsdrift.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Kvalitetsfølelsen og komforten er blitt høyere i nye Outlander. Dessverre også prisen.
Faktisk er den omtrent doblet på de fire årene den har vært borte fra det norske markedet.
Endelige støtet
Du skal være godt ruset på eksos for å påstå at en delvis fossildrevet Outlander tåler å sammenliknes med elektriske SUV-er fra Mercedes og BMW til nærmere millionen.
Så har da heller aldri Mitsubishi hatt disse ambisjonene.
For noen år siden var Outlander omtrent der mange kinesiske elbiler er i dag:
Som et prisgunstig og utstyrsrikt alternativ til de dyrere merkene.
Mitsubishi Outlander
62 poeng
En ladehybrid som dette kommer stadig dårligere ut poengmessig. Det betyr ikke at Outlander er en dårlig bil, den er tvert imot bedre enn noen gang - på ladehybridens premisser. Men i et økonomisk perspektiv er dette en bil for helt spesielt interesserte.
Komfort
7/10
Svært stillegående bensinmotor ved normal bruk. Bra baksetekomfort. Irriterende sjåførovervåking, og det kreves fire trinn for å slå av førerstøttefunksjoner. Ganske mye hjulstøy, som på alle generasjoner Outlander. Det største minuset er likevel en nærmest konstant høyfrekvent lyd fra motoren.
Design
6/10
Her er mye typisk Mitsubishi: Kort akselavstand, store overheng. Mye krom – på tvers av moteretningen. Kraftige buer inn mot midten av fronten – på tvers av designprinsippet om å gjøre biler lavere og bredere. Kjedelig bakparti – på tvers av ideene som har resultert i en staselig front. Anonym inni.
Kjøreegenskaper
5/10
Veier over 100 kilo mer, og har 20 cm kortere akselavstand, enn Norges mest kjøpte bil, Tesla Model Y. Dette er ingen bil du utfordrer litt for moro skyld, selv med sju ulike kjøremodus. Effektmessig gir den samme inntrykk som stort sett alle ladehybrider: hvor blir det av alle de 306 hestene?
Miljø og forbruk
7/10
Ladehybridens fordel ligger i muligheten til helelektrisk hverdagskjøring. I teorien opptil 85 km, og selv i vinterhalvåret vil dette dekke nordmenns gjennomsnittsbehov. Velutviklet hybridteknologi gir også et ok bensinforbruk. Vi endte på 0,61 i gjennomsntt. Men veier over 200 kilo mer enn RAV4.
Utstyr
9/10
Fire utstyrsversjoner (Invite, Intense, Instyle og Instyle+). Fra nest øverste nivå har du alt Mitsubishi kan tilby. Blant annet varme i baksetet, kjøling i forsetene, elektrisk panoramatak head-up-display og digitalt bakspeil. Legger du på 10.000 for Instyle+, får du også massasje i forsetene.
Praktisk
7/10
Det er mange komponenter i en ladehybrid. Først alt vi forbinder med en tradisjonell bil med forbrenningsmotor, deretter to elmotorer og et stort batteri. Det går ut over plass og fleksibilitet. Et skyvbart baksete hadde løftet karakteren. 495 liter er ok i hverdagen, men litt snaut på familieferie.
Pris
3/10
Norske politikere ser ikke verdien i en ladehybrid, og priser teknologien ut av konkurransen med elbilene. 900.000 for en greit utstyrt Outlander, er rundt 420.000 mer enn for Tesla Model Y – og gjør den til et valg for spesielt interesserte, altså tidligere eiere som ennå ikke vil over på elbil.
Driftskostnader
8/10
Sammensatt teknologi fra gammel og ny tid. Mange komponenter skal vedlikeholdes, og det er flere potensielle utgiftsposter enn på en elbil. På den annen side: Alt er velprøvd. Feilkildene er minimert gjennom flere generasjoner Outlander ladehybrid, og det kommer neppe noen negative overraskelser.
Sikkerhet
8/10
Ikke krasjtestet av Euro NCAP siden 2013, så dette er verdiløse tall. Alt forventet sikkerhetsutstyr er på plass, den passive sikkerheten er garantert høy. De aktive førerstøttesystemene fungerer bra på tørre, fine veier – men førerovervåkingen er blant markedets strengeste. Kan heldigvis slås av.
Annenhåndsverdi
3/10
Karakteren speiles naturligvis av en høy innkjøpspris, og ditto lav etterspørsel. De som kjøper en Outlander i dag, tilhører en av to grupper: den høyst fiktive som liker å kaste penger ut av vinduer. Eller den mer reelle, men lille gruppen, som kjøper denne fordi de skal ha bilen i mange år.
Etter en gradvis utfasing av ladehybridene fra politisk hold, kom det endelige støtet med avgiftsøkningen i april i år.
Annonse
Helt naturlig
Etter den tid er det knapt solgt en ladehybrid. Toyota satser på å tømme lageret av RAV4 utpå høstparten. Da er det slutt også for det som var Norges mest populære ladehybrid etter årene med Outlander.
I motsetning til i store deler av Europa. Det er ikke dramatisk på noe vis. At andre land med mindre elbilmoden befolkning og dårligere ladeinfrastruktur, etterspør ladehybridene i en mer eller mindre planlagt overgang til helelektriske biler, er naturlig.
Fortsatt fristende
Men det er også litt trist å registrere hvordan denne teknologien bare prises ut av landet på brutalt vis.
Muligheten til å kjøre elektrisk i hverdagen, og uten tidkrevende ladestopp på langturer, er fortsatt en opplagt fristelse for mange. Men selvsagt ikke til en hvilken som helst pris.
Nye Outlander er blitt bedre i alt, naturlig nok. Forgjengeren ble lansert allerede i 2012. Og selv om ladehybridteknologien gikk igjennom omfattende oppgraderinger og forbedringer, ble resten av bilen fort ganske gammeldags.
Annonse
ANONYM: Fra denne vinkelen er det bare kjennere som registrerer en Outlander. De to øverste utstyrsversjonen kan leveres med svart kontrastlakk på taket (eller hvit kontrast på den svarte).
Fysiske knapper
Utseendemessig kjenner vi igjen alle Mitsubishis designtrekk. Det betyr en litt pompøs front, som deretter glir ut i det anonyme.
Innvendig er det det derimot umulig å kjenne igjen designet fra tidligere modeller. Heldigvis. Forgjengeren hadde et interiør som virket litt gammeldags allerede ved lanseringen i 2012.
Fortsatt er det svært konservativt – og med fysiske knapper og hjul til en rekke primærfunksjoner. Men det er garantert slik potensielle kunder ønsker.
TRADISJONELT: Samarbeidet med Nissan preger det konservative interiøret. Både girspak og klimabetjeningen finner vi igjen i Nissans modeller.
MATERIALKVALITET: Pluss for at det er lagt på et mer bruksvennlig materiale i feltet rundt girspaken og hjulet som styrer kjøremodus. Ellers registrerer vi i overkant mye svartlakkert lakk.
TYDELIG: Dette er betjeningsløsninger som sitter i fingrene til mange – og trolig alle som vurderer en Outlander.
Bedre kvalitet
Mitsubishi foretok et merkbart løft av materialkvalitet omtrent midtveis i livsløpet til forrige generasjon Outlander. Da fikk vi vaffelmønstret skinn i dørtrekk og seter, litt finere detaljer her og der – og færre knirkelyder fra listverket.
Absolutt litt påklistret luksus den gangen. Stilen er beholdt, men inntrykket er mer helhetlig og overbevisende nå.
Påfallende mange sjåfører reagerte også på at de slet med å finne en god kjørestilling i den gamle modellen. Dette er ikke noe tema i den nye. Ergonomien er bra, og instillingsmulighetene tilstrekkelige.
Annonse
KOMFORT: Bakseteplassen er god, med justerbart rygglene. Separate brytere til baksetevarme er luksus.
Særdeles behagelig
Fra nest høyeste utstyrsgrad (Instyle) får du også ventilerte forseter – som man fort lærer seg å sette pris på i varme sommermåneder eller under lange etapper.
Og apropos: På øverste utstyrsnivå (Instyle+) får du også massasje i forsetene.
Kjøremessig er Outlander stabil og trygg under all normal kjøring. Vekslingen fra elmotor til forbrenningsmotor er særdeles behagelig. I de fleste tilfeller hører vi verken lyden eller kjenner de små rykkene – som i andre ladehybrider.
SNAUT: 495 liter bagasjevolum er litt lite, men bra med tanke på at bilen er pakket med én forbrenningsmotor, to elmotorer, stort batteri og firehjulsdrift. Skyvbart baksete hadde hjulpet mye.
LITT EKSTRA: Rommet under gulvet har fint plass til en ladekabel. Pluss for gjennomlastingsluke.
Ulyd
Men vi reagerte på en mer eller mindre konstant høyfrekvent pipelyd fra motorrommet. Det samme ble notert under prøvekjøringen av Outlander i Lisboa i mars (les om prøvekjøringen her).