TØFFERE ENN TOGET: Katrine og Ove Norby satser tungt på GMC C15 fra 1977.

Vi med lyst på pickup:

Pickup? Frekkere enn en sportsbil

Pickup er for dem som vet å tøffe seg. Interessen i USA og Norge akselererer.

Publisert

Hva er stort i USA og litt mindre i Norge? Tja: Cherry Cola? Popcorn med sukkersmak? Peis med fake-flammer?

Pickup i Norge

  • Tradisjonell markedsleder: Toyota HiLux
  • 2024: pickupsalget økte med 65 prosent
  • Markedsleder for hele 2024: Ford Ranger
  • 2025: Isuzu D-Max er vinner i starten av året
  • Utfordrere: Nye el-kjøretøy fra Kina, Japan, Ford F150 Lightening
  • Verdiøkning: Veteranpickuper er stadig mer etterspurt

Nei, vi prater om en produktkategori over to tonn. Med plass til minst tusen cola­bokser på planet – eller 50 sekker ved.

Etter pandemien har nybilsalget av pickuper tatt seg kraftig opp. Samtidig skyter interessen for ditto veteraner fart. Særlig i Statene, men faktisk også i Norge. 

I 2024 handlet over 2,9 millioner amerikanere såkalte full-size pickups  (blant dem er bare 24.000 Tesla Cybertruck – vi kommer tilbake til saken). Til sammenligning kjøpte bare 3202 nordmenn pickøpp. Likevel: Et pent byks på 15 prosent fra året før.

TØFF TYPE: I USA betydde 1977 – som de fleste andre år – et stort salg av kjøretøy med lasteplan: Over 3,4 millioner enheter. Her en GMC.
STÅR PÅ: Gjennom 38 somre og vintre har Arthur Foss på Sollihøgda i Bærum skjøttet sin Dodge D200 1982-modell.

I 2024 shoppet altså mer enn hver femte amerikanske bilkjøper en slik lastebil med plan, opp fra 16 prosent fire år tidligere. 

Nå, et godt jafs ut i 2025, fortsetter trenden: «Skal jeg ha bil, skal den være større enn størst».

ALLTID EN PLAN: Katrine og Ove Norby bruker planet til alt fra frakt av ved til innkjøp på Ikea.

Det økende suget etter denne karslige biltypen kan forklares på mange måter. 

Kortversjonen: Historien om pickupen handler om veien fra arbeidsbil til luksusdrog. 

For flere tiår tilbake var de fleste pickupene enkle farkoster som skulle gjøre en jobb. Så begynte stadig flere å bruke dem også på fritiden. Dermed fikk interiørene mer utstyr. 

De nyeste pickup-produktene fra Ford, Chevrolet, GMC og Ram er innredet som rene hotellsuiter – som tilfeldigvis også har lasteplan og trekkevne som 50 okser.

KJEMPERS FØDELAND: Arthur Foss dukker opp på mange veteranbiltreff gjennom sommerhalvåret – med sin 43 år gamle skjønnhet, en Dodge D200.

En typisk Ford F-serie i 2025 har bortimot 2 til 2,5 tonn egenvekt, avhengig av utførelsen. Motoralternativene starter med en såkalt «Ecoboost» V6-maskin på 2,7 liter – og stopper ved en røslig V8-kjempe på 5,0 liter. 

Biltypen har rykte på seg for å være dyr i drift – og spy ut eksos. 

Fords offisielle tall viser likevel at tørsten stopper ved én liter på mila, selv med kraftigste motor under gigantpanseret.

LETT PÅ FOTEN: Snart 80-årige Arthur Foss klyver opp og ned fra Dodge-planet – med smidigheten til en atletisk 20-åring.

Hvordan framstår 50 år gammel Ford F-serie – parkert ved sidens av dagens vidunder? 

Bredden i 1975 var nøyaktig 2022 millimeter, mens dagens basisutgave har økt ørlite til 2029 millimeter. Ved nærmere ettersyn viser det seg at det seneste tallet er målt uten sidespeil. 

Viktigst for mange kunder er neppe hva de ser i speilet, men trekkraften på opptil seks tonn.

KRYMPE-EFFEKT: i nærheten av en amerikansk pickup virker de fleste biler små.

Ford F-series argeste erkekonkurrent er og blir Chevrolet Silvarado – men salgsmessig når den ikke rivalen helt opp til cowboystøvlene. 

Mens Ford har bygget F-serie siden 1948, kom «Silverado»-navnet først rekende på ei fjøl i 1975 – da som en rikt utstyrt spesialmodell. 

General Motors har en plan B i Chevrolets søstermerke GMC, som mekker sin egen versjon av Silverado – under modellnavnet «Sierra». Kombinert makter Chevrolet og GMC såvidt å passere Ford i popularitet, med knappe 18 salg i toppmåneden juli i år.

PÅ BALKONGEN: Katrine og Ove Norby mener man som pick-sjåfør plikter å være blid og grei mot andre trafikanter.

Ved å rote litt rundt på nett, avdekker vi en litt skjult årsak til pickupenes popularitet. 

Hissige, hyppige salgskampanjer – med slagord som «zero-zero-zero» – trekker kunder som kanskje ellers aldri hadde sett seg selv bak rattet på et så svært kjøretøy. 

Forlokkende fordeler i ett og samme kjøp er eksempelvis null innskudd, avdragsfrihet i 90 dager og null renter i to år.

HARDROCK SOM PICKUP: Arthur Foss synes AC/DC t-skjorte er obligatorisk kjøreantrekk.

Mange lar seg i stedet friste av en vilt stilig vintage pickup, helst fra glansdagene på 1960- eller 1970-tallet. 1980-årenes lastebiler fra GM, Ford og Chrysler-konsernene er også i ferd med å bli poppis. 

Utropsprisene i nettannonser overgår ofte tilsvarende nye kjøretøy. 

Til gjengjeld er du garantert solid oppmerksomhet og nye venner. I skogen av stadig flere nye SUV-pickups, står de gamle ut. Og du som lurer på hvor det ble av Tesla Cybertruck ... se her:

FREMMED FUGL: Tesla Cybertruck var planlagt produsert i enorme antall, men få kjøpere har falt for utseendet som bryter brutalt med klassiske pick-former.

Den som googler «Cybertruck», finner fort at designen ofte sammenlignes med en søppelcontainers kantede former. 

Cybertruck er allerede «yesterday’s news»,  men bare framtiden bestemmer om den rykker opp i samme liga som samlerobjekter fra konkurrerende merker.

Powered by Labrador CMS