Vi med lyst på pickup:
Pickup? Frekkere enn en sportsbil
Pickup er for dem som vet å tøffe seg. Interessen i USA og Norge akselererer.
Hva er stort i USA og litt mindre i Norge? Tja: Cherry Cola? Popcorn med sukkersmak? Peis med fake-flammer?
Nei, vi prater om en produktkategori over to tonn. Med plass til minst tusen colabokser på planet – eller 50 sekker ved.
Etter pandemien har nybilsalget av pickuper tatt seg kraftig opp. Samtidig skyter interessen for ditto veteraner fart. Særlig i Statene, men faktisk også i Norge.
I 2024 handlet over 2,9 millioner amerikanere såkalte full-size pickups (blant dem er bare 24.000 Tesla Cybertruck – vi kommer tilbake til saken). Til sammenligning kjøpte bare 3202 nordmenn pickøpp. Likevel: Et pent byks på 15 prosent fra året før.
I 2024 shoppet altså mer enn hver femte amerikanske bilkjøper en slik lastebil med plan, opp fra 16 prosent fire år tidligere.
Nå, et godt jafs ut i 2025, fortsetter trenden: «Skal jeg ha bil, skal den være større enn størst».
Det økende suget etter denne karslige biltypen kan forklares på mange måter.
Kortversjonen: Historien om pickupen handler om veien fra arbeidsbil til luksusdrog.
For flere tiår tilbake var de fleste pickupene enkle farkoster som skulle gjøre en jobb. Så begynte stadig flere å bruke dem også på fritiden. Dermed fikk interiørene mer utstyr.
De nyeste pickup-produktene fra Ford, Chevrolet, GMC og Ram er innredet som rene hotellsuiter – som tilfeldigvis også har lasteplan og trekkevne som 50 okser.
En typisk Ford F-serie i 2025 har bortimot 2 til 2,5 tonn egenvekt, avhengig av utførelsen. Motoralternativene starter med en såkalt «Ecoboost» V6-maskin på 2,7 liter – og stopper ved en røslig V8-kjempe på 5,0 liter.
Biltypen har rykte på seg for å være dyr i drift – og spy ut eksos.
Fords offisielle tall viser likevel at tørsten stopper ved én liter på mila, selv med kraftigste motor under gigantpanseret.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
-
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
-
Vi som elsker bilmesse:
Hun blander kaffegrut i billakk
-
Vi som makser garasjekosen:
Garasjen er den nye stua: Møt stuegrisene!
-
Vi med uvanlig bilvalg:
Byttet trøtte e-Golf i topp Toyota
-
Vi som elsker svensk kvalitet:
Saab? Vi nekter å gi slipp!
-
Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
-
Vi som lever for bruktkupp:
Slik vil gutta pynte veggen hjemme
Hvordan framstår 50 år gammel Ford F-serie – parkert ved sidens av dagens vidunder?
Bredden i 1975 var nøyaktig 2022 millimeter, mens dagens basisutgave har økt ørlite til 2029 millimeter. Ved nærmere ettersyn viser det seg at det seneste tallet er målt uten sidespeil.
Viktigst for mange kunder er neppe hva de ser i speilet, men trekkraften på opptil seks tonn.
Ford F-series argeste erkekonkurrent er og blir Chevrolet Silvarado – men salgsmessig når den ikke rivalen helt opp til cowboystøvlene.
Mens Ford har bygget F-serie siden 1948, kom «Silverado»-navnet først rekende på ei fjøl i 1975 – da som en rikt utstyrt spesialmodell.
General Motors har en plan B i Chevrolets søstermerke GMC, som mekker sin egen versjon av Silverado – under modellnavnet «Sierra». Kombinert makter Chevrolet og GMC såvidt å passere Ford i popularitet, med knappe 18 salg i toppmåneden juli i år.
Ved å rote litt rundt på nett, avdekker vi en litt skjult årsak til pickupenes popularitet.
Hissige, hyppige salgskampanjer – med slagord som «zero-zero-zero» – trekker kunder som kanskje ellers aldri hadde sett seg selv bak rattet på et så svært kjøretøy.
Forlokkende fordeler i ett og samme kjøp er eksempelvis null innskudd, avdragsfrihet i 90 dager og null renter i to år.
Mange lar seg i stedet friste av en vilt stilig vintage pickup, helst fra glansdagene på 1960- eller 1970-tallet. 1980-årenes lastebiler fra GM, Ford og Chrysler-konsernene er også i ferd med å bli poppis.
Utropsprisene i nettannonser overgår ofte tilsvarende nye kjøretøy.
Til gjengjeld er du garantert solid oppmerksomhet og nye venner. I skogen av stadig flere nye SUV-pickups, står de gamle ut. Og du som lurer på hvor det ble av Tesla Cybertruck ... se her:
Den som googler «Cybertruck», finner fort at designen ofte sammenlignes med en søppelcontainers kantede former.
Cybertruck er allerede «yesterday’s news», men bare framtiden bestemmer om den rykker opp i samme liga som samlerobjekter fra konkurrerende merker.