MANGLER LITT: Maxus Euniq6 er stor og litt barsk, men dessverre ikke så tøff på vinterføre.

Test: Maxus Euniq6

Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok

Maxus Euniq6 er plutselig dyrere enn Tesla Model Y – som er bedre i alt.

Publisert Sist oppdatert

Dette er den mest opplagte sammenlikningen, som skyver Euniq6 langt nedover på poengskalaen. Når andre produsenter plutselig konkurrerer på pris, blir fort styrkeforholdet en smule brutalt for de fleste kinesiske bilprodusenter.

Maxus Euniq6

Pris: 420.000 (ekskl. omkostninger/frakt)

Motor/drivlinje: 70 kWt batteri, motor på 177 hk/310 Nm. Ettrinns automat, forhjulstrekk.

Rekkevidde: 354 km (WLTP)

Lading (målt av NAF/Motor): 6-80 prosent, 47 min.

Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 474, 186, 174, 19.

Vekt/nyttelast/hengervekt/taklast (kg): 1885/400/750/50.

Bagasjevolum (liter): 754

0–100 km/t (sek): Ikke oppgitt

Hjul: 235/55-18

Konkurrenter: MG Marvel (forhjulstrekk)

Men Teslas ulike krumspring over natten, er ikke representativ for bilindustrien. Produsenter som vil dyrke kundelojalitet og forutsigbar annenhåndsverdi, vil naturligvis ikke være en vogn på berg-og-dalbanen til Elon Musk.

Vi tror nok heller ikke så mange potensielle Euniq6-kunder ser på en Model Y som en relevant konkurrent. Og definitivt ikke vice versa.

Enorm plass

Derfor skal vi i størst mulig grad la Euniq6 få konkurrere på egne premisser – primært med den enorme plassen. Men også med solid utstyrsnivå til en grei pris.

Vi stusset da vi første gang leste om bagasjevolumet: 754 liter. Det har vært noen kreative måter å beregne bagasjevolum på opp gjennom historien, og her så vi kanskje noen kinesiske måleverdier som den norske importøren ikke hadde anstrengt seg nevneverdig for å omregne?

Maxus Euniq6

66 poeng

Enormt med plass, mye utstyr og ok kvalitetsfølelse. Men liten rekkevidde, dårlig framkommelighet på vinteren og klare komfortsvakheter. Kan fungere godt for en barnefamilie uten store reisebehov.

Komfort 6/10

Gode seter. Man sitter høyt og luftig både foran og bak, med god plass i alle retninger. Men knotete varmeinnstilling og upålitelig varmeutvikling. Ratt som ikke kan oppvarmes og dybdejustereres, er elendig i 2023. Kun forhjulstrekk gir dårlig framkommelighet. Støyen fra underlaget høres godt.

Design 6/10

Klassiske SUV-linjer, og hele 19 cm bakkeklaring. Ganske tøff og muskuløs, med mye karosseri og små lykter. Den enorme kromlisten rundt c-stolpen gjør bilen buttere, rent visuelt. Innvendig er alt ganske standard og enkelt å like, med en midtkonsoll inspirert av eldre VAG-biler.

Kjøreegenskaper 6/10

Trygg og stabil under normal kjøring på tørre veier. Men med last, kommer det fort hjulspinn og ustabilitet. Dette forsterkes naturligvis på glatt underlag. En bil som skriker etter firehjulsdrift. Kreftene (177 hk) holder lenge, men i motorveitempo blir det litt snaut til nærmere to tonn bil.

Miljø og forbruk 5/10

Rekkevidden er ikke mye å skryte av. 388 km om sommeren og 317 km om vinteren innen full stans, viser testene til NAF og Motor. Men avviket sammenliknet med WLTP (354 km) er best av alle. Altså en bil du kan stole på. Lading fra 6-80 prosent på 47 minutter i sommerens test, er svakt.

Utstyr 8/10

Her er det bare å velge farge til en solid utstyrspakke, med blant annet elektrisk bakluke, trådløs mobillader, skinnseter – elektrisk justerbart på førersiden – Apple Carplay, panoramatak og 18-toms lettmetallfelger. Men vi hadde gladelig byttet bort mye mot oppvarmet og lengdejusterbart ratt.

Praktisk 8/10

Bagasjevolumet på 754 liter er i særklasse best i klassen. Hengervekt på 750 kilo er derimot lite. Nyttelasten på 400 kilo kan også fort bli snau for en bil skapt for folk og bagasje. Mangler «frunk» og gjennomlastingsluke i bakseteryggen. Mye svart plast gir fingermerket og støv.

Pris 7/10

En virkelig prisbombe da den ble lansert, men i skrivende stund er den dyrere enn en Tesla Model Y, som er bedre i absolutt alt. Men Teslas krumspring er ikke representativt for bilindustrien, så fortsatt gir Maxus svært mye plass og snev av luksusfølelse for pengene.

Driftskostnader 7/10

Begrenset erfaringsgrunnlag på en så fersk bil, men med en etablert importør som RSA i ryggen, er garantier, deletilgang og servicepunkter ivaretatt. Eiererfaringene med teknisk ganske like Euniq 5, er svært varierende. Men mye tyder på at en del barnesykdommer er kurert.

Sikkerhet 8/10

Ikke testet av EuroNCAP. Den noe større Maxus Mifa fikk fem stjerner og svært høy gjennomsnittscore i 2022, og vi tror Euniq 6 følger opp. Har det meste som forventes av assistansesystemer, som adaptiv fartsholder, nødbrems, blindsonevarsler og filholder.

Annenhåndsverdi 5/10

Mye usikkerhet her. En stor og rimelig bil av ukjent merke, trenger et solid nybilsalg for å holde annenhåndsverdien oppe. Euniq 6 er ikke der. Den opplagte prisfordelen modellen hadde for et år siden, er også delvis visket ut. En solid importør veier opp for noe.

Midt i glaningen

Men, neida. Bagasjerommet i Euniq6 er like stort i praksis som på papiret. Først åpner du den elektriske bakluka, eller det vil si: Først fomler du antakelig med fingrene et eller annet sted i underkant av bakluka for å finne åpneren. Uten hell.

Knappen sitter nemlig på festet til bakrutepusseren. Midt i glaningen, altså. Og fordi Euniq6 er ganske alene om dette, forsøker vi å finne gode argumenter for at at andre produsenter har mindre praktiske, men like møkkete, løsninger. Vi finner ingen.

INGEN VINTERBIL: Med bare forhjulstrekk og et lite stabilt klimaanlegg med knotete betjening, er ikke vinteregenskapene overbevisende.
GENIALT: Her sitter altså knappen til bagasjeromsluken. Så enkelt og genialt at man faktisk trenger en rettledning ...

Et lite krater

Og visst er det ganske betegnende at det mest geniale ved Euniq6 også åpner døren til bilens stolthet.

Man ser inn på et generelt stort og praktisk bagasjerom med gulv i flukt med lastekanten. Og løfter du på gulvet, så åpner det seg et lite krater, med en ettermontert støtteskinne til bagasjeromsgulvet. Her er det plass til ytterligere et par hundre liter bagasje før du kommer opp til selve gulvet.

Dobbelt så stort

Bagasjevolumet er altså flere hundre liter større enn hos typiske – men langt dyrere – familielbiler som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

Og nærmere dobbelt så stort som hos vesentlig mindre – men prismessige jevnbyrdige – biler som VW ID.3, Renault Megane, Kia Niro EV og Peugeot e-2008.

Få konkurrenter

Men som man skjønner, det er få sammenliknbare konkurrenter her. Vi tror kanskje en annen kineser, MG Marvel, er den mest relevante – selv om bagasjerommet er langt mindre. Men med forhjulstrekk har den også en frunk på 150 liter, og totalt litt over 500 liter.

KVALITET: Overflatene i interiøret holder grei kvalitet, designet er renere enn på mange andre kinesiske biler, og elementene fra VAG – en samarbeidspartner på det kinesiske markedet – er tydelige.

Utstyrsmangler

Du må egentlig opp til Tesla S med 793 liter for å finne noe jevnbyrdig. Men til samme pris kan du kjøpe tre Euniq6.

På den eneste versjonen av Euniq6 som tilbys i Norge, er blant annet følgende standard: Elektrisk styrte skinnseter, panoramatak, elektrisk bakluke og trådløs mobillading.

Men ikke ganske elementære saker som korsryggstøtte, varme i rattet og lengdejusterbart ratt. Spesielt det siste er litt pinlig, rett og slett.

ENORMT: Ingen laster som Euniq6. 754 liters volum er i særklasse beste i klassen. Med bagasjeromsgulvet i flukt med lastekanten, har man kanskje 600 av dem tiljengelig.
ENDA MER: Under selve bagasjeromsgulvet finner vi dette rommet, og rundt ytterligere 150 liter volum.

Model Y er billigere

Prisen har økt til 420.000. Det er rundt 50.000 over lanseringsprisen for et drøyt år siden. Legger du på vinterhjul, metallic lakk og obligatoriske omkostninger, så nærmer du deg 470.000. Altså mer enn en fiks ferdig Tesla Model Y, som til og med har hengerfeste inkludert – og som er en bedre bil på alle vis, med nesten like bra bagasjeplass.

Bra kvalitetsfølelse

Kvaliteten på overflater og hyppig brukte funksjoner, som girvelger og hendler til vinduspusser og blinklys, er blitt bedre sammenliknet med de første bilene vi prøvekjørte i Norge. Kvalitetsfølelsen på overflatene er absolutt bra. På dette feltet er mange kinesiske produsenter flinke.

MER DISKRET: I grå metallic og standard 18-toms felger (testbilen i helsvart, har 20-toms) blir Euniq6 litt mindre tøff i uttrykket.

Trenger firehjulsdrift

På piggfrie vinterdekk er støynivået fra underlaget helt greit. Men dette øker med hardere sommerdekk. Vi registrerer også at slaps og grus slår godt i hjulhusene. Det forteller oss noe om begrenset støydemping.

Euniq6 har sine mangler. Den største er kanskje firehjulsdrift. Dette er en bil som er skapt for å lastes maksimalt over bakhjulene. Men allerede med tomt bagasjerom sliter forhjulene med grepet, og de elektroniske assistansesystemene må justere både framdrift og stabilitet sideveis.

MER ENN NOK: Du skal være særdeles langbeint for å mistrives i disse baksetene. Plassen i alle retninger, er bilens største fortrinn.

Rekkevidde

Rekkevidden på 354 km (WLTP) er for dårlig for en familebil. De store rekkeviddetestene til NAF og Motor har endt med 317 og 388 km på henholdsvis vinter- og sommerføre innen batteriet gikk helt tomt. Og du lader naturligvis i god tid innen dette skjer.

Svak lading

Rekkeviddetapet sammenliknet med WLTP, er derimot det laveste vi har sett i våre tester – både sommer og vinter. Euniq6 holder det den lover. Men ved ladestasjonen går det svært tregt: 47 minutter fra 6–80 prosent under relativt gunstige sommertemperaturer er svakt.

Vi skjønner familiene som ender opp med en Euniq6. Det er noe befriende deilig med biler som sluker det meste. Men du bør helst ha hyppig behov for å laste helt til randen, for å akseptere svakhetene som følger med. Og disse kan ikke lenger forsvares av prisen.