
Vi som stopper for geiter:
– Til slutt klatret jeg på taket
Greit å gnisse seg inntil biler? Ja, helt ... geit. I sommer kan du møte flokker på 500 selskapssugne dyr. Trond Jensen og Terje Treff forteller.
Norges i særklasse mest bilinteresserte skapninger har skjegg, ragg og bukkehorn.
De er så glade i bilen din at de gnukker og gnir seg inntil den uten blygsel, og bruker den som klatrestativ.
Men du febrilsk leter etter noe å gi dem å spise, moser den ene geita snuten inn i håndhulen din mens en annen stanger reisefølget ditt i rompa.
Geiter er intelligente som delfiner og vet eksakt hva de gjør.
Som kompensasjon får du sommerturens mest gøyale, gærne og geitete feriebilder.
I sommer slippes store flokker ut på sommerbeite, og alle som kjører over fjell og vidde plikter å trå særs forsiktig på gassen. Og gjøre som Boble-rytter Terje Treff og Datsun 260C-oppsnakker Trond Jensen – dele noen bilhistorier med våre hårete bilelskere:

Trond Jensen i Bergen får akutte abstinenser når han ser på fotografiet av sin tidligere Datsun 260C 1978-modell. Bilen med rekkesekser og automat kjøpte han via en avisrubrikk i Bergens Tidende i 1985.
Bildet med de viltre geitene er tatt på Hardangervidda i 1988 på hjemvei til Bergen, Etter en 480 mil ferietur tur-retur Bibione i Italia.
– Jeg savner den bilen sykt. Så utrolig kul den var.
Japaneren var ingen amerikaner, men kunne minne om en.
– Høye hofter og store kromstøtfangere. Baksete med høy seterykk og integrerte nakkestøtter, stilig dashbord og fete baklykter. Siden vi var småbarnsforeldre, vasset vi ikke akkurat i penger, men jeg monterte noen kule ekstralys og greier, smiler han.
Datsunens mørkegrønne lakk var falmet, og han ville omlakkere i en annen farge.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kurver med Corvette:
Tråkket på gassen, fikk lettere sjokk
-
Vi som prater Peugeot:
205 GTi er fransk for «lykke»
-
Vi som stopper for geiter:
– Til slutt klatret jeg på taket
-
Vi som brisker oss på biltur ...
Fem på topp: fjols til fjells
-
Vi med kjappe småbiler ...
Den starter med et snerr: Liten bil og stor lyd
-
Vi som kjører offroad:
Bilvask? Nei takk, jeg har nettopp badet
-
Vi med fete åk på stripa:
Bilene hele Norge ville sitte på med
-
Vi som kjører eldre Subaru:
Den er Subaru utenpå, og romskip inni
-
Vi med litt ukjente biler:
I 2025 vet (nesten) ingen vet hva dette er
-
Vi som gaffateiper bilen:
Gaffateip holder bilene våre sammen
Sjokkfarget
– Jeg sto der på lakkverkstedet, så på ulike alternativ og falt på en candy-grønn nyanse som så kul ut – på fargeplansjen.
Så fikk han se det ferdige resultatet.
– I den grønneste sjokkfargen man kan tenke seg. Ja, jeg fikk nesten sjokk selv.
Vel hjemme mente omgivelsene Jensen hadde dradd det vel langt.
– Det var mye ragging på den tiden, så bilen fikk kjørt seg. Og bilen ble vraket i 1991. Trist, men sant, sukker han.
Siden rattet han en rekke Peugeot. En 1995-modell Peugeot 605 STi eier han ennå, ved siden av en mektig Chevrolet Van G20 V8.
– Den har jeg nettopp kjørt hjem etter Spania-opphold i vinter. Men det jeg lurer mest på nå, er om det finnes noen Datsun 260C igjen i Norge, ler Jensen.

Piknikbesøk
Sandefjordingen Terje Treff, som siden 1992 har hatt fast adresse utenfor Washington D.C. i USA, spoler om lag 35 år tilbake til et kaotisk møte på en fjellovergang i midten av Norge.
– Min kamerat Øyvind Eismann og jeg skulle stoppe for å spise, og med geiter i området som kjente godt til hva som skulle skje, tok det ikke lang tid før vi hadde selskap.
Kompisene måtte droppe den planlagte pikniken, men geitene var fortsatt sultne.
Medpassasjerer Eismann utdyper:
– Hvorfor de hoppet opp på bilen, vet jeg ikke, men jeg gikk helt opp på taket og de sto på bakbeina og strakte seg opp mot meg for å få tak i maten.

Folkevognen hadde Treff malt med tilfeldig maling funnet i garasjen. Han hadde slitt flere Bobler, og denne var blant de siste.
– Vi hadde montert såkalt «jetpipe» feil vei, så det smalt noe helt sinnssykt i tunnelene. Da vi kom ned i bunnen av fjellsiden, sto lokalfolk og lo.
Politiet stoppet følget i fartskontroll.
– Den vestlandske betjenten utbrøt: «Herregud, for eit vrak»! Vi argumenterte med at den akkurat var EU-godkjent, men det hjalp lite på fartsboten, konkluderer Treff.
