GROM GAFFA: Brage Slungård Simonsen er en av mange nordmenn som teiper sammen bilen med gaffa.

Vi som gaffateiper bilen:

Gaffateip holder bilene våre sammen

Gaffateip er blitt like norsk som Gudbrandsdalsost. Møt nordmennene med stor appetitt på å teipe sammen bilene.

Publisert

Glemt å kjøpe bleier, eller er eksosanlegget løsnet? Forbausende mange nordmenn lapper sammen livet med gaffateip. 

Gaffateip

  • 1942: Oppfunnet av produsenten Johnson & Johnson
  • Først brukt i det amerikanske militæret
  • Fikk etter hvert navnet «gaffa»
  • Avledet av «gaffer»: Lystekniker
  • Gaffateip kan være sort eller sølv
  • Duct tape: Bare sølvgrå variant

Astronauter i verdens­rommet bruker gaffateip. De lateste av oss dekker karosseri­rust med gaffa. Et erkenorsk ordtak lyder: «Det som ikke kan fikses med gorillatape, kan ikke fikses».

Gaffateip er verktøy­kasse på rull. I kombinasjon med strips og en bønn gjør denne nasjonalteipen det meste godt igjen. Holder ikke gaffa, har du ikke brukt nok. 

Heng på Motors to utvalgte, glade gaffa-galninger:

GAFFA-GAMP: Kalesjen på Chrysler Le Baron Convertible blir nesten som ny igjen med gaffateip. Brage Slungård Simonsen har brukt over 50 meter teip.

Brage Slungård Simonsen i Lillesand, med Facebook-profil hvor han har skrevet «Gaffateip» under «religion», kjører Chrysler LeBaron Convertible med store mengder klister.

PÅ VRANGA: Brage Slungård Simonsen har måttet teipe hver gang han har tatt kalesjetaket opp og ned. Foto: PRIVAT

For ett år siden fant sørlendingen den hvite bilen i Trøndelag, og han syntes annonsebildene virket overbevisende. Han spanderte flybillett for å hente den og kjøre hele veien hjem.

Ved henting hos selger måtte han innse at kabrioletens kalesjeduk var pill råtten. 

– Og den ble fort verre da jeg manøvrerte taket opp og ned igjen.

Vel hjemme i Lillesand begynte han å lappe vidunderet med gaffateip: 

– Kalesjen kollapset på stadig større områder, så det var bare å teipe og teipe.

PEN OG HEL: Det viktigste for Brage Slungård Simonsen er å kunne kjøre med taket nede, til og fra jobb – uavhengig av kalesjens helsetilstand. – Klistremerket «Reagan Bush ‘84» heiv jeg på under presidentvalget i høst, som en kommentar. Foto: PRIVAT

Kalesjeduken hadde bakrute i glass. 

– Den selvdetonerte dessverre for rundt en måneds tid siden, da jeg skulle nyte litt solskinn. Jeg gjorde diverse forsøk på å reparere ruta med gaffa og byggplast, før jeg ga opp og improviserte med plast.

Alltid mer på lager

– Sum summarum har kalesjen mer enn 50 meter gaffateip fra Biltema, humrer han.

Reparasjonen blei gjort med mye prøving og feiling: 

– Teipen på sidene sliter litt med å holde, men den på bakruta sitter nokså godt, rapporterer han fornøyd.

Uansett vær og føre kjører han bilen til jobben som renovatør i Arendal. 

– Jeg har alltid en rull liggende klar i bilen eller i verktøykassa, forsikrer han.

FRA RØD TIL GAFFA-GRÅ: Skodaen fikk montert en signalrød sidedør som erstatning for en ødelagt en. Morten Johansen dekket den med gaffateip i håp om grå harmoni med bilen forøvrig. Foto: PRIVAT

Senvinters 2023 kjøpte Morten Johansen i Sulitjelma i Nordland en sølvgrå Skoda Octavia stasjonsvogn. 

– Den var gått kun 170.000 km. Om sommeren skulle bilen på periodisk kjøretøykontroll, men dagen i forveien gikk høyre sidedør bak i vranglås.

Her var gode råd dyre. Johansen forsøkte først å reparere faenskapen innenfra, uten hell. 

– Så da måtte jeg bare dra fram vinkelsliperen og lage hull i døra. Dessverre kom jeg ved et uhell til å skjære låsen i småbiter, sukker Johansen.

FRA GRÅ TIL GROM: Morten Johansen kjøper ikke bare rød bildør, men også grom grilldress til veteran-camping. Foto: PRIVAT

Han fikk høre at en tilsvarende dør i rett gråfarge fantes hos en lokal bilopphugger. 

– Vel framme oppdaget jeg at den bilen var skadet på høyre side bak. Og døra var jo i verre tilstand enn den jeg allerede hadde.

Lykkeligvis hadde huggeren enda en slik Skoda på lager, denne gang med rødt karosseri. 

Lakk? Neida

– Nærmere bestemt knallrødt. Til gjengjeld var denne Octaviaen hel og pen. Vi skrudde løs døra fra resten av bilkroppen, jeg tok den med hjem i garasjen og monterte herligheten på min egen Skoda.

Bilen ble godkjent hos Biltilsynet, og alt var lykke. 

– Bortsett fra den røde døra. Den lyste komisk overalt hvor jeg kjørte, og lakkering hadde jeg ikke tid til. Bilen var jo i daglig drift.

ALT PÅ TEIP: Nordlands-mannen Morten Johansen har alt på greip når han bruker gaffateip, som på Skodaens sidedør. Foto: PRIVAT

To røslige ruller med gaffateip ble løsningen. 

– I jobben som lastebilsjåfør har jeg jo hatt nytte av en del meter gaffa.

Johansen solgte den særegne Skodaen videre til ny eier i 2024, komplett med teipa dør. 

– Jeg kjører fortsatt Skoda, men nå med mer enhetlig farge, forsikrer han.