
Vi som gaffateiper bilen:
Gaffateip holder bilene våre sammen
Gaffateip er blitt like norsk som Gudbrandsdalsost. Møt nordmennene med stor appetitt på å teipe sammen bilene.
Glemt å kjøpe bleier, eller er eksosanlegget løsnet? Forbausende mange nordmenn lapper sammen livet med gaffateip.
Astronauter i verdensrommet bruker gaffateip. De lateste av oss dekker karosserirust med gaffa. Et erkenorsk ordtak lyder: «Det som ikke kan fikses med gorillatape, kan ikke fikses».
Gaffateip er verktøykasse på rull. I kombinasjon med strips og en bønn gjør denne nasjonalteipen det meste godt igjen. Holder ikke gaffa, har du ikke brukt nok.
Heng på Motors to utvalgte, glade gaffa-galninger:

Brage Slungård Simonsen i Lillesand, med Facebook-profil hvor han har skrevet «Gaffateip» under «religion», kjører Chrysler LeBaron Convertible med store mengder klister.

For ett år siden fant sørlendingen den hvite bilen i Trøndelag, og han syntes annonsebildene virket overbevisende. Han spanderte flybillett for å hente den og kjøre hele veien hjem.
Ved henting hos selger måtte han innse at kabrioletens kalesjeduk var pill råtten.
– Og den ble fort verre da jeg manøvrerte taket opp og ned igjen.
Vel hjemme i Lillesand begynte han å lappe vidunderet med gaffateip:
– Kalesjen kollapset på stadig større områder, så det var bare å teipe og teipe.

Kalesjeduken hadde bakrute i glass.
– Den selvdetonerte dessverre for rundt en måneds tid siden, da jeg skulle nyte litt solskinn. Jeg gjorde diverse forsøk på å reparere ruta med gaffa og byggplast, før jeg ga opp og improviserte med plast.
Alltid mer på lager
– Sum summarum har kalesjen mer enn 50 meter gaffateip fra Biltema, humrer han.
Reparasjonen blei gjort med mye prøving og feiling:
– Teipen på sidene sliter litt med å holde, men den på bakruta sitter nokså godt, rapporterer han fornøyd.
Uansett vær og føre kjører han bilen til jobben som renovatør i Arendal.
– Jeg har alltid en rull liggende klar i bilen eller i verktøykassa, forsikrer han.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kjører eldre Subaru:
Den er Subaru utenpå, og romskip inni
-
Vi med litt ukjente biler:
I 2025 vet (nesten) ingen vet hva dette er
-
Vi som gaffateiper bilen:
Gaffateip holder bilene våre sammen
-
Vi med politibiler som hobby:
Helt sjef å kjøre politibil!
-
Vi som koser oss i kei cars:
De fant stor lykke i liten bil
-
Vi med godt humør på bilmesse:
Elbilnyheter fortjener å bli tøyset med
-
Vi som ser bil på YouTube:
Hun putter humor tilbake i gammelbiltester
-
Vi som vil ha naboens bil:
Hvor smart er det å kjøpe bil av naboen?
-
Vi som kjører 80-tallsstil:
Han fikk bøter for Toyotaens utstyr
-
Vi som kjører nederlandsk:
– Denne kjøpte jeg halvveis ned i en kasse pils

Senvinters 2023 kjøpte Morten Johansen i Sulitjelma i Nordland en sølvgrå Skoda Octavia stasjonsvogn.
– Den var gått kun 170.000 km. Om sommeren skulle bilen på periodisk kjøretøykontroll, men dagen i forveien gikk høyre sidedør bak i vranglås.
Her var gode råd dyre. Johansen forsøkte først å reparere faenskapen innenfra, uten hell.
– Så da måtte jeg bare dra fram vinkelsliperen og lage hull i døra. Dessverre kom jeg ved et uhell til å skjære låsen i småbiter, sukker Johansen.

Han fikk høre at en tilsvarende dør i rett gråfarge fantes hos en lokal bilopphugger.
– Vel framme oppdaget jeg at den bilen var skadet på høyre side bak. Og døra var jo i verre tilstand enn den jeg allerede hadde.
Lykkeligvis hadde huggeren enda en slik Skoda på lager, denne gang med rødt karosseri.
Lakk? Neida
– Nærmere bestemt knallrødt. Til gjengjeld var denne Octaviaen hel og pen. Vi skrudde løs døra fra resten av bilkroppen, jeg tok den med hjem i garasjen og monterte herligheten på min egen Skoda.
Bilen ble godkjent hos Biltilsynet, og alt var lykke.
– Bortsett fra den røde døra. Den lyste komisk overalt hvor jeg kjørte, og lakkering hadde jeg ikke tid til. Bilen var jo i daglig drift.

To røslige ruller med gaffateip ble løsningen.
– I jobben som lastebilsjåfør har jeg jo hatt nytte av en del meter gaffa.
Johansen solgte den særegne Skodaen videre til ny eier i 2024, komplett med teipa dør.
– Jeg kjører fortsatt Skoda, men nå med mer enhetlig farge, forsikrer han.