STERKE SAKER: Anne Margrete Seim Bakketun viser sin 205 GTI, én av treffets karaktersterke Peugeoter.

Vi som prater Peugeot:

205 GTi er fransk for «lykke»

Rett nord for Oslo samles Peugeotene du neppe visste du likte. Sjekk bildene med alt fra kæbb til pickøpp via GTi og mer.

Publisert

119 år etter at familien Peugeot bygde sin første bil, vrenger en raffinert Peugeot 504 Cabriolet inn på asfalten i Solheimveien 7 i Lørenskog.

Norsk Peugeot klubb

  • Mer enn 4600 følgere på Facebook
  • Deltar på Vårmønstringen 29. mai/IKEA Bergen
  • Landstreff 15.–17. august: Rosfjord Standhotell, Lyngdal
  • Medlemskontingent kr 400/år
  • Norskpeugeotklubb.org

Den nøler litt, men finner så plass ved siden en røff 504 pickup. 

Like ved, inn mot en husvegg, står en rampete 205 GTi. Ved siden av, en real rallyrigget 106. 

Rundt observerer øyekroken en rak 403, en rettlinjet 505 og et par av merkets ferskeste elbiler: 3008 og 5008.

GJENGMEDLEMMER: Norsk Peugeot klubb tauer inn medlemmer fra øst og vest til samling med høyst forskjellige, historiske modeller.

Denne lørdagen låner Norsk Peugeot klubb bortimot 800 kvadratmeter asfalt av importøren Bertel O. Steen for å bevise for frammøtte at Peugeot kommer i alle fasonger. 

Her blotter Motor fem av klubbtreffets mest kontrastfylte farkoster:

GRÅ OG GROM: Ingar Dammen-Dahl utforsker kreftene som bor i knøttet Peugeot 106.

Ingar Dammen-Dahl i Asker, som i startet som lærling hos Bertel O. Steen før fylte 18 år, har valgt å utforske egenskapene til minsten 106, som Peugeot produserte fra 1991 til 2003. 

Hans første 106 ble påkjørt bakfra. Den grå han stiller med i dag, er Hellas-importert. 

– Fordelene er null rust – og air conditioning, som norskimporterte biler aldri var utstyrt med.

LØVENS HULE: Peugeots velfriserte interiører har alltid vært de mest fornuftige av de ellers så kreative franske merkene.

– Få på min alder har kunnskap om Peugeots sportslige sider, og de blir overrasket. I entusiastmiljøer har 106 lenge vært et populært valg til banekjøring og rallybruk. Denne grå er til gatebruk.

Hjemme har han enda en 106: 

– Med veltebur og annen rigg for røffere kjøring utenfor offentlig vei. Peugeot er et sprekt alternativ til andre ungdomsbiler, også BMW og Mercedes, oppfordrer Dammen-Dahl.

BALKONG I SOLEN: Morten Sverre Fari kjører sannsynligvis Peugeots mest ettertraktede modell. Salgspriser for pene eksemplarer av arten har nylig bikket halve millionen.

Morten Fari fra Oslo svinger inn med en Peugeot 504 Cabriolet fra 1979 – like sjelden som grunnmodellen 504 var vanlig, med over 3 millioner produserte enheter. Visstnok ble ingen slike kabrioleter eller kupeer solgt nye i Norge.

– Peugeots sportsbil ville ha kostet bortimot det samme som en Mercedes SL, mener han. 

– Bertel O. Steen, som jo representerte begge merker, tenkte muligens ingen ville velge det mer ukjente, franske alternativet.

BEIGE ER BEST: Interiøret i 5054 Cabriolet er gjennomført i beige- og bruntoner som er typisk for Paris – som man også finner i byens barer helt fra 1870-årene til langt utpå 1970-tallet.

Faris far, som i jobbet hos Peugeot på Gjøvik, tok med den unge sønnen på et skjellsettende besøk i Bertel O. Steens prestisjefylte glasspaviljong i Parkveien ved Slottsparken i Oslo. 

– Der sto en 504 Coupé utstilt. Jeg rappet med meg en brosjyre, og da var det gjort.

TAKLØS: Morten Fari mellom treffets to stykk 504 Cabriolet, som er importvarer fra Tyskland og Sveits.

Bak rattet kan han komme til å tenke på ting som at karosseriet ble laget hos Pininfarina i Italia, før det ble transportert til Peugeot i Souchaux i Frankrike for montering. Komplett med motor, girkasse og understell. 

– 504 Cabriolet er tegnet slik Pininfarinas formgivere mente en perfekt Riviera-bil skulle se ut.

MØRK OG MEKTIG: Jan Erik Bjerkestuen stiller med en av treffets stilsikre antikviteter.

Jan Erik Bjerkestuen fra Råholt i Eidsvoll kommune kjører Peugeot 404 fra 1959. 

Lakkfargen er akkurat så dyster sort at den krever respekt. 

Bjerkestuen er usikker på om han har hatt stasbilen i 10 eller 15 år, men viktigst å vite er dette: 

– Jeg vokste opp med fatterns makne.

TYDELIG TALE: Peugeot 403s fiffige instrumentpanel er like lesbart som en barnebok med svær skrift.

Bjerkestuen minner om at 403 ble berømt gjennom en amerikansk TV-serie nesten ingen lenger husker: 

– Detective Columbo, som gikk i mange år etter starten i 1971.

OPPSTANDELSEN: Steinar Bruland i Ski står opp for annerledes type Peugeot.

Steinar Bruland fra Ski i Oppegård hadde båthobby som hovedsyssel – inntil han fant en Peugeot 504 pickup. 

Peugeot lanserte lasteplan-utgaven i 1980, hele 12 år etter slippet av grunnmodellen. 504 Pickup har samme ekstra lange akselavstanden som stasjonsvognutgaven.

FRANSK GTI: Anne Margrete Seim Bakketuns Peugeot 205 GTi beundres av bilentusiaster uansett merkepreferanser.

Anne Margrete Seim Bakketun har tatt den fem timer og 35 minutter lange turen fra Voss i Hordaland til Bertel O. Steen i Lørenskog. Den sorte løven er treffets eneste Peugeot 205 GTi som låter fransk ispedd et hint av vossedialekt.

Ektemannen Olavs onkel var Peugeot-forhandler på Voss i en årrekke, og solgte denne ny til en kunde i 1985. Peugeoten er med årene forblitt en ekte vossing.

RATATA: Rattet minner føreren på at dette langt fra er en vanlig Peugeot 205.

Bygda Voss er verdenskjent for sin «Ekstremsportveko», som markedsføres som verdens største i sitt slag: Elvepadling, fallskjerm, paragliding, hanggliding, basehopp – og mer gøy for folk som trives med nærmest livstruende aktiviteter. Måltidet smalahove er også en lokalattraksjon. 

Alt dette klarer likevel ikke å velte fokuset vekk fra Bakketuns bragd: Å stadig vekk rase rundt i Vosse-traktene, og ellers ta vare på og stille ut en sjelden 205 GTi med 40 års jubileum.

DUFT-TRE: Anne Margrete Seim Bakketun har fått spesiallaget en vidunderlig Wunderbaum til bilen.