ALDRENDE: Model Y begynner å kjenne konkurransen når prisen ikke lenger er enestående lav.

Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift

Ikke lenger et opplagt førstevalg

Norges mest solgte bil trenger sårt en oppgradering. Flere konkurrenter er vel så attraktive.

Publisert

Tesla Model Y LR bakhjulsdrift

  • Pris fra (inkl. omkostninger): 472.000
  • Batteri/motor/drivlinje (testbil): 75 kWt/347 hk/ettrinnsautomat, bakhjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk: 600 km/15,5 kWt/100 km.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 475/213/162/17
  • Bagasjevolum: 854 pluss 117 (frunk) liter.
  • Vekt (inkl. fører)/nyttelast: 1894/454 kg.
  • Hengervekt/taklast: 1600/75 kg.
  • 0–100/toppfart: 5,9 sek/217 km/t.
  • Konkurrenter: Renault Scenic, VW ID.4, Peugeot E-3008, Skoda Enyaq, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, Volvo EX40, Xpeng G6.

Denne testen handler primært om den nyeste versjonen av Model Y – altså med bakhjulsdrift og 600 km rekkevidde.

I likhet med mange andre bilprodusenter, satser Tesla på en tohjulsdrevet versjon med bedre rekkevidde til rimeligere pris.

Det er slett ikke alle familier som trenger firehjulsdrift, selv om det kan se slik ut på registreringslistene. Og definitivt for Model Y sin del.

Firehjulsdrift

I skrivende stund er det registrert 11.344 nye Model Y i Norge. Det er flere enn nummer to og tre – Volvo EX30 og VW ID.4 – til sammen. 

Men bare 729 av disse er med bakhjulsdrift. Og da primært versjonen med 455 km rekkevidde, som har vært på norske veier i nærmere to år.

Ser vi på oversikten over modeller som utelukkende har firehjulsdrift, så er avstanden fra Model Y til de øvrige enda større. Da kan vi også legge til Toyota bZ4X i røkla, uten at Model Y vippes ned fra førsteplassen.

Tesla Model Y Long Range bakhjulsdrift

78 poeng

Fortsatt klasseledende på viktige områder som plass, forbruk, ladefunksjonalitet – og langt på vei pris. Men hadde noen svakheter allerede fra starten, og tre år etter lanseringen i Norge, oppleves hjulstøyen for høy, kvalitetsfølelsen for lav og førestøtteteknologien for dårlig utviklet.

Komfort 6/10

Hjulstøy har vært minus fra første dag, og mer merkbart nå mot ferskere rivaler. Svært stiv over skarpere ujevnheter, behagelig oppe i litt fart. Suverent utsyn foran, mer innestengt bak. Panoramatak (standard) hjelper. Litt konturløse forseter. Gode bakseter, men burde hatt separat klimabetjening.

Design 5/10

Vi kalte Y et gjesp da den kom. Tesla bør ha større ambisjoner enn å lage en oppblåst versjon av Model 3. En oppgradering tilsvarende Model 3, kommer når som helst, men rent estetisk blir det små endringer. Innvendig derimot, holder den seg svært godt, med sin lyse og luftige minimalisme.

Kjøreegenskaper 9/10

Den umiddelbare følelsen av en kjøreglad bil, blir fort realitet når det går litt unna i svingene. Styringen er direkte og presis, og det stive oppsettet kommer bedre til sin rett. Litt mer høyde og vekt enn i Model 3, kjennes knapt. Men i gitte situasjoner merkes mangelen på firehjulsdrift.

Miljø og forbruk 10/10

Stoppet etter 528 km i sommerens rekkeviddetest. Det er 12 prosent under WLTP-tallet (600 km), og litt under middels i feltet. Øvrige målinger i gunstigere temperaturer, har gitt rekkevidde opp mot WLTP (600 km). Svært lavt forbruk. Utmerket ladenettverk, men lader 10 minutter tregere enn de beste.

Utstyr 8/10

Utenom hengerfeste (standard) og vinterhjul (22.000), er i praksis ekstrautstyret større 20-toms hjul (18.500) og annen metallic enn hvit (12.000 for blå/svart, 24.000 for rød/sølv). Du kan også få grader av selvkjøring i pakker til 30.000 eller 60.000. Panoramatak og skinnaktige seter er standard.

Praktisk 9/10

Oppleves klart størst av familiebilene i denne klassen. Er da også hele 17 cm lenger enn hovedrival VW ID.4. Romslig frunk og stor balje under bagasjeromsgulvet. Skinnaktige seter og bruksvennlige materialer gir enkelt vedlikehold. Hengerfeste standard, 1600 hengervekt er fortsatt blant de beste.

Pris 9/10

Versjonen med bakhjulsdrift er ikke en like soleklar prisvinner som bare 10.000 kroner dyrere Long Range med firehjulsdrift. Nå utfordres den primært av Renault Scenic og VW ID.4. 495.000 kroner, med hvit metallic og hengerfeste som standard – og vinterhjul i tillegg, er likevel svært gunstig.

Driftskostnader 8/10

Tesla anbefaler første service etter 2 år/40.000 km – avhengig av hva som kommer først, og deretter årlig/20.000 km. En standard service koster drøye 3000 kroner. Generelt er Tesla-eierne fornøyd med de løpende vedlikeholdsutgiftene. Får du ikke annet enn rene serviceutgifter, så blir prisen lav.

Sikkerhet 7/10

Strålende resultater i EuroNCAP, men førerstøtteteknologien er ikke lenger ledende. Selv om hyppigheten av akutte, umotiverte nedbremsinger varierer på de ulike bilene, så er ikke systemet bra nok på norske veier. Velfungerende adaptive fjernlys er nå på plass, men fortsatt for dårlig ryggekamera.

Annenhåndsverdi 7/10

Norges mest solgte nybil er også attraktiv som brukt, men prisbildet spriker. Bakhjulsdrift er mindre populært enn firehjulsdrift, spesielt når det bare skiller 10.000 kroner. En forventet oppgradering, og en kommende bølge av tre år gamle Model Y på markedet, vil også gi større prisfall.

Rekkevidde

Og ser vi på det som er viktigst for folk flest – prisen – så er det opplagt hvorfor versjonen med firehjulsdrift selger så bra. Den er bare 10.000 kroner dyrere enn versjonen vi tester her. Den har 167 hester mer, og snaue 7 mil dårligere rekkevidde. 

Når rekkevidden uansett er over 50 mil, og ladenettverket til Tesla fortsatt er det beste, så forsvinner rekkevidde som et avgjørende argument for de aller fleste av oss.

Grunnen til at posisjonen til Model Y er truet, speiles i poengsummene i de ulike testfaktorene. Det handler om for lav kvalitetsfølelse, for upålitelige førestøttesystemer og for dårlig komfort. Det gjelder generelt alle Model Y, uavhengig av drivlinje. 

I bilverdenen går utviklingen fort. Det som var middels – kanskje til og med bra – i 2021, er dårlig – i beste fall middels – i 2024. 

FORBILDE: Alle bilprodusentene forsøker i ulik grad å nærme seg Teslas design og brukervennlighet. Med litt tålmodighet i starten, så fungerer dette utmerket.

Merkelojalitet

Hovedårsaken til Teslas suksess er først og fremst pris – altså prisen for versjonen med firehjulsdrift.  I klassen med tohjulsdrift ligger konkurrentene nærmere. Og når prisen ikke lenger er et opplagt argument, så klikker andre faktorer inn i kjøpsprosessen: 

Forhandlernettverk, kvalitetsnivå, trygghet, merkelojalitet. Kanskje også ladehastighet. Sikkert også design. 

Og i noen tilfeller mister nok Tesla en kunde, nettopp fordi de – paradoksalt nok – selger så mange biler. Ikke alle vil ha samme bil som naboene.

KOMFORT: Baksetepassasjerene sitter bra. Ryggen kan justeres noen hakk, og panoramataket gir bra lysinnslipp. Skjerm til baksetet, med klimabetjening og diverse underholdning, kommer først med en oppgradering.

Blinklys på rattet

Tesla har i stor grad møtt konkurransen ved å skru ned prisene. Mye og plutselig – og bokstavelig talt over natta, norsk tid. Og det har vært svært effektivt. Men nå kreves det altså mer. Og det kommer. 

Model Y vil få den samme oppgraderingen som mindre Model 3 (les mer her). Sjelden har vi opplevd en mer markant forbedring i støykomfort og kvalitetsfølelse. Det er all grunn til å forvente at det samme skjer med Model Y.

Ikke alle vil være like begeistret for blinklysknapper på rattet og girvelger på storskjermen. 

MINIMALISTISK: Med disse rulleknappene, en på hver side av rattet, justeres blant annet ratt og speil. Men i det daglige brukes de mest til lyd og hastighet på fartsholderen.
FLYTTES: Girvelgeren til høyre for rattet – som også aktiverer fartsholderen – er et gammel Mercedes-patent. Men fra og med en kommende oppdatering flyttes også girvelgeren til skjermen.

Alle kopierer

På den annen side, i en stadig mer automatisert og selvkjørende tid, synes nok mange det er gøy med en bil man faktisk trenger litt tid på å bli kjent med og mestre – og som på sikt kanskje viser seg å faktisk tilby bedre løsninger.

Dagens Model 3 er litt sånn. Model Y blir  litt sånn. 

Plassmessig er fortsatt Model Y best i klassen. Sikten framover fra førerplass er suveren. Selv om alle bilprodusenter i større eller mindre grad kopierer Tesla, så er det ingen som har laget et like kompromissløst førermiljø, med alt av informasjon, og det meste av funksjoner, på skjermen til høyre for føreren. Til og med hastighetsmåleren.

ROMSLIG: Tesla oppgir hele 854 liter ladevolum, men det er ikke helt enkelt å bli klok på målemetoden. Uansett klasseledende plass. Under bagasjeromsgulvet er det også masse rom.
FRUNK: Foran er det solide 117 liter volum. Mange har naturligvis ladekabelen der. Heldigvis fikk Model Y kraftig forbedret nyttelast en tid etter lanseringen.

Lavest forbruk

Rett foran føreren er det bare et ratt, en pyntelist og en smal spalte luftkanal i hele dashbordets bredde – og ellers et storlagent utsyn til trafikken. Vi har ofte skrevet det etter å ha kjørt Tesla, og gjentar det her: Etter en tid blir alt annet gammeldags.

Det er heller ingen som klarer å senke seg ned mot Teslas forbrukstall. Og selv om andre konkurrenter nå lader raskere, så ligger det en trygghet i å være en del av Teslas superladenettverk, som fortsatt er markedets beste.

Fortsatt førstevalg

Selv om Model Y generelt – og spesielt i den dyreste versjonen med bakhjulsdrift – merker at konkurransen er tøffere enn noen gang, så vil den fortsatt være et opplagt førstevalg for mange familier. 

Men utviklingen går fort. Det merkes også på Norges mest solgte bil. På tampen av livsløpet til første generasjon Model Y er svakhetene såpass tydelige at de andre gode egenskapene kommer mer i bakgrunnen. Og konkurrentene mer i forgrunnen. I hvert fall inntil Model Y får samme oppgadering som Model 3.