FLOTTE FLEKKER: Christoffer Norby har gått hardt inn for å gjøre sin Tesla ulik din og alle andres.

Vi som pimper Teslaen:

Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?

Stadig flere nordmenn lar seg frivillig fange i monotone Teslaer. Eller? Lær noen triks av tre frigjorte Tesla-eiere.

Publisert

Frisøren din kjører Tesla. Naboen ratter Tesla. Samt bikkja til naboens nabo. Tesla invaderer Norge i samme akselererende tempo som kanelboller, brunsnegler, mikroplast og julepynt.

Tesla i tall

  • 2023: Tesla passerte 120.000 eksemplarer i salg i Norge og 1 million i Europa, totalt fra starten
  • 2024: 25.408 Tesla solgt i Norge
  • Juni 2025: Tesla satte måneds-norgesrekord (5600 nyregistrerte enheter)
  • September 2025: hver tredje nybil var en Tesla
  • Mens Tesla-salget har økt i Norge, har det falt i resten av Europa

Eneste problem er at alle disse Teslaene (og kanskje også eierne?) er klin like. 

Eller, vent: Motor har tatt jobben med å finne Norges mest fantasifulle Tesla-mennesker, som går aktivt inn for å stikke seg ut. 

Med kompromis­sløs modifisering av Tesla. 

Heng på Espen Johannessen, Christoffer Norby og kvinnen som ... 

FARGESJOKKET: Christina Reneé Hansen blander rosa og sort på brutalt vis – uten blygsel. Foto: STEFFEN ANDRÉ NILSEN

Christina Reneé Hansen skriver stolt på sin Instagramkonto @T3slaChris: «Haters run on drama – I run on electricity»

Fritt oversatt: «Nettroll girer seg opp på drama, jeg kjører på strøm».

Bilen, som har regnummer «T3SLA1», er et gnistrende samarbeid med firmaet Merhebia Finest i Drammen, som har mekket utvendig, foliert kustomdesign. Vernepleieren i Horten kommune har også fått kreativ dytt og spons av utstyrsspesialisten Begood.

HAMSKIFTE: Forandringen er voldsom når en vanlig Tesla kles i kontrasterende foliering. Foto: EIVIND MICHELSEN

– Bilens estetikk skal speile personligheten min, altså helst være noe annet enn alle andre, fastslår Hansen. 

Ved siden av den spesialriggede Teslaen har hun en «vanlig» Performance-utgave som bruksbil.

– Høsten 2024 bestemte jeg meg for å satse for fullt på favorittfargene sort og rosa. Merhebia Finest hjalp meg å tegne ut et sykt kult design.

KNEBØY: En drepende kjedelig, nei – dristig – Tesla er lykken for Christina Reneé Hansen. Foto: STEFFEN ANDRÉ NILSEN

Nå skinner hennes Tesla Model 3 Performance herfra til månen – i nyansene hun lister som «pink gloss metallic», «satin black» og «black dyno damaskus».

 «Gunpowder grey» felger, samt sota frontlamper, baklys og sideruter skal matche interiørets sorte magi. 

– Også nøkkelkortet er foliert i dyno damaskus. Bilen er bevisst både maskulin og feminin, da jeg selv er litt tomboy,  erkjenner Hansen.

LAKKJOBB: Christina Reneé Hansen sørger for at Teslaen matcher egen stil, til fingerspissene. Foto: PRIVAT

Hjemme inneholder klesskapet mye rosa og sort, og neglene er designet i samme fargekombinasjon. 

– Også gifteringen er rosa og sort, bekrefter hun.

Mange nysgjerrige kommer bort for å prate og ta bilder. 

– At gutta har null problemer med å innrømme at de liker en rosa Tesla, er jo ekstremt gøy.

FULL SPENNING: Når rosa blir for søtt, er sort magi en grei motvekt. Foto: PRIVAT
BAK FASADEN: Interiøret er blant annet rikt dekorert med sort sateng. Foto: PRIVAT

Hansen rapporterer dessverre også om dårlig oppførsel. 

– Andre bilister har kastet ting på bilen i fart, mens jeg har kjørt på E18. Jeg får også «fingeren» rett som det er. I tillegg har bilens eget kamera, såkalt «sentry mode», faktisk opptak av en fyr som sto og pissa på Teslen. Det er jo sånn det har blitt, sukker Hansen oppgitt.

ANNERLEDESBILEN: Teslaen til Christoffer Norby har fått et egenrådig karosserimønster. Foto: Foto: HENRIK NORBY THUESEN

Christoffer Norby, bosatt i Arendal i Agder, jobber som pumpeoperatør i betongbransjen og har blåst norsk kjedsomhet av banen – ved å eie biler som Nissan Skyline, Ford Mustang og Toyota MR2.

– Men midt oppi bilinteressen kommer også realiteten: Jeg må ha en familiebil. Da falt valget på Tesla Model Y Performance med 535 hester, skrifter han.

LYSFEST: Norge er fullt av grå Tesla-interiører, men det funnes altså lysende eksempler på unntak. Foto: PRIVAT
VINGESPENN: Christoffer Norby liker å leke med effekter som synes, på alle årets dager. Foto: PRIVAT

– Min noe uvanlige løsning er en kombinert familie- og showbil. Den skal ikke nødvendigvis være fin, bare rå, sier Norby.

Teslaen kan justeres slik at du bestemmer hvilke hjul som skal trekke mest.

– Og når du gjør den om til bakhjulsdrift, blir ting ekstra morsomme. Den er leken, den sparer ikke på kreftene – og ja, den kan absolutt ligge sidelengs. Med 14 mil daglig pendling tur-retur, var valget enkelt.

Som selverklært «bilmann» klarer han ikke la være å sette personlig preg på bilen. 

– Og ærlig talt, å ikke finne igjen Teslaen min blant 40 identiske på et p-område? Det vil jeg unngå.

TETT INNPÅ: Kamuflasjeaktig mønster kutter opp Teslas kjente, avrundede linjeføring. Foto: HENRIK NORBY THUESEN

Han henvendte seg til et folieringsfirma og la frem ideen om en stil inspirert av ski- og billegenden Jon Olsson. 

– Med min egen vri. Firmaet likte ideen, men hadde aldri gjort noe lignende. Jeg tok sjansen, og resultatet ble rått.

Løsningen er en delvis foliering, der designen er kuttet og plassert på en helt spesiell måte. 

– Det kostet litt, men var verd innsatsen.

LEK MED FORMER: En original idé og litt innsats kan gjøre en helt vanlig Tesla til Norges mest uvanlige i sitt slag. Foto: HENRIK NORBY THUESEN

Norby kontaktet også Autohobby.no, som er spesialist på Tesla-tilbehør. 

– Nå sponser firmaet utvendig styling og innvendig lys. 

Likevel: Bilen er fortsatt langt fra ferdig.

– Planene videre er luftunderstell, en såkalt ‘custom chassie-mount’ spesial­tilpasset vinge, og etter hvert et widebody-kit, ramser han opp. 

– Til og med Tesla-haterne synes den er spesiell. Det betyr mye for meg. Enkelte misliker bilen uansett, fordi «den ikke lager lyd» ... Men akkurat den saken jobber jeg med, avslører Norby.

LEKETØY: En rekke modifikasjoner gjør Espen Johannesens Model 3 til en supermodell av de sjeldne. Foto: PRIVAT

Espen Johannessen i Lier i Buskerud har i samarbeid med firmaet Koolart bygget et objekt utenom allfarvei. Med sin ombygde Model 3 LR er kranmontøren i Kranor blant norske Tesla-kusker som får mest oppmerksomhet – på treff, banekjøring og messer.

Felgene alene får folk til å glo og glise, og i kombinasjon med et ettermontert senkesett – som han opprinnelig hadde tiltenkt et dieseldrog av en VW Tiguan – har farkosten blitt en sikker showstopper.

Luftfjæringen gjør at Johannessens 2021-modell kan heves og senkes etter eierens humør.

Luftbeholderen har tilfeldigvis sylinder­formen til et batteri, og Johannessen har derfor på lekent vis foliert tanken – slik at det ligner en XXL-utgave av et vanlig Panasonic husholdnings-batteri.

Teslaen kan senkes lavere enn de fleste skamsenka åk, og knapt et syltynt nøkkelkort får plass mellom understellet og bakken.

Bilen består også av et røslig JL Audio lydanlegg, med styrke som en nattklubb på høygir. Men Johannessen er først og fremst opptatt av kvalitet framfor støy, og har valgt løsninger som tar vare på musikkens intensjoner framfor å ødelegge dem.

– Vinterstid konverteres luftunderstellet enkelt til Eisbach senkefjærer. Jeg gleder meg selvsagt til vinterferie med Teslaklubben, hvor vi skal kjøre på isen over to dager. Spesialt da med innretningen S3XY Knob, som styrer driftingmodus, sier Johannessen.

Les mer om Tesla her!

Powered by Labrador CMS