Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
Stadig flere nordmenn lar seg frivillig fange i monotone Teslaer. Eller? Lær noen triks av tre frigjorte Tesla-eiere.
Frisøren din kjører Tesla. Naboen ratter Tesla. Samt bikkja til naboens nabo. Tesla invaderer Norge i samme akselererende tempo som kanelboller, brunsnegler, mikroplast og julepynt.
Eneste problem er at alle disse Teslaene (og kanskje også eierne?) er klin like.
Eller, vent: Motor har tatt jobben med å finne Norges mest fantasifulle Tesla-mennesker, som går aktivt inn for å stikke seg ut.
Med kompromissløs modifisering av Tesla.
Heng på Espen Johannessen, Christoffer Norby og kvinnen som ...
Christina Reneé Hansen skriver stolt på sin Instagramkonto @T3slaChris: «Haters run on drama – I run on electricity».
Fritt oversatt: «Nettroll girer seg opp på drama, jeg kjører på strøm».
Bilen, som har regnummer «T3SLA1», er et gnistrende samarbeid med firmaet Merhebia Finest i Drammen, som har mekket utvendig, foliert kustomdesign. Vernepleieren i Horten kommune har også fått kreativ dytt og spons av utstyrsspesialisten Begood.
– Bilens estetikk skal speile personligheten min, altså helst være noe annet enn alle andre, fastslår Hansen.
Ved siden av den spesialriggede Teslaen har hun en «vanlig» Performance-utgave som bruksbil.
– Høsten 2024 bestemte jeg meg for å satse for fullt på favorittfargene sort og rosa. Merhebia Finest hjalp meg å tegne ut et sykt kult design.
Nå skinner hennes Tesla Model 3 Performance herfra til månen – i nyansene hun lister som «pink gloss metallic», «satin black» og «black dyno damaskus».
«Gunpowder grey» felger, samt sota frontlamper, baklys og sideruter skal matche interiørets sorte magi.
– Også nøkkelkortet er foliert i dyno damaskus. Bilen er bevisst både maskulin og feminin, da jeg selv er litt tomboy, erkjenner Hansen.
Hjemme inneholder klesskapet mye rosa og sort, og neglene er designet i samme fargekombinasjon.
– Også gifteringen er rosa og sort, bekrefter hun.
Mange nysgjerrige kommer bort for å prate og ta bilder.
– At gutta har null problemer med å innrømme at de liker en rosa Tesla, er jo ekstremt gøy.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
-
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
-
Vi som elsker bilmesse:
Hun blander kaffegrut i billakk
-
Vi som makser garasjekosen:
Garasjen er den nye stua: Møt stuegrisene!
-
Vi med uvanlig bilvalg:
Byttet trøtte e-Golf i topp Toyota
-
Vi som elsker svensk kvalitet:
Saab? Vi nekter å gi slipp!
-
Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
-
Vi som lever for bruktkupp:
Slik vil gutta pynte veggen hjemme
Hansen rapporterer dessverre også om dårlig oppførsel.
– Andre bilister har kastet ting på bilen i fart, mens jeg har kjørt på E18. Jeg får også «fingeren» rett som det er. I tillegg har bilens eget kamera, såkalt «sentry mode», faktisk opptak av en fyr som sto og pissa på Teslen. Det er jo sånn det har blitt, sukker Hansen oppgitt.
Christoffer Norby, bosatt i Arendal i Agder, jobber som pumpeoperatør i betongbransjen og har blåst norsk kjedsomhet av banen – ved å eie biler som Nissan Skyline, Ford Mustang og Toyota MR2.
– Men midt oppi bilinteressen kommer også realiteten: Jeg må ha en familiebil. Da falt valget på Tesla Model Y Performance med 535 hester, skrifter han.
– Min noe uvanlige løsning er en kombinert familie- og showbil. Den skal ikke nødvendigvis være fin, bare rå, sier Norby.
Teslaen kan justeres slik at du bestemmer hvilke hjul som skal trekke mest.
– Og når du gjør den om til bakhjulsdrift, blir ting ekstra morsomme. Den er leken, den sparer ikke på kreftene – og ja, den kan absolutt ligge sidelengs. Med 14 mil daglig pendling tur-retur, var valget enkelt.
Som selverklært «bilmann» klarer han ikke la være å sette personlig preg på bilen.
– Og ærlig talt, å ikke finne igjen Teslaen min blant 40 identiske på et p-område? Det vil jeg unngå.
Han henvendte seg til et folieringsfirma og la frem ideen om en stil inspirert av ski- og billegenden Jon Olsson.
– Med min egen vri. Firmaet likte ideen, men hadde aldri gjort noe lignende. Jeg tok sjansen, og resultatet ble rått.
Løsningen er en delvis foliering, der designen er kuttet og plassert på en helt spesiell måte.
– Det kostet litt, men var verd innsatsen.
Norby kontaktet også Autohobby.no, som er spesialist på Tesla-tilbehør.
– Nå sponser firmaet utvendig styling og innvendig lys.
Likevel: Bilen er fortsatt langt fra ferdig.
– Planene videre er luftunderstell, en såkalt ‘custom chassie-mount’ spesialtilpasset vinge, og etter hvert et widebody-kit, ramser han opp.
– Til og med Tesla-haterne synes den er spesiell. Det betyr mye for meg. Enkelte misliker bilen uansett, fordi «den ikke lager lyd» ... Men akkurat den saken jobber jeg med, avslører Norby.
Espen Johannessen i Lier i Buskerud har i samarbeid med firmaet Koolart bygget et objekt utenom allfarvei. Med sin ombygde Model 3 LR er kranmontøren i Kranor blant norske Tesla-kusker som får mest oppmerksomhet – på treff, banekjøring og messer.
Felgene alene får folk til å glo og glise, og i kombinasjon med et ettermontert senkesett – som han opprinnelig hadde tiltenkt et dieseldrog av en VW Tiguan – har farkosten blitt en sikker showstopper.
Luftfjæringen gjør at Johannessens 2021-modell kan heves og senkes etter eierens humør.
Luftbeholderen har tilfeldigvis sylinderformen til et batteri, og Johannessen har derfor på lekent vis foliert tanken – slik at det ligner en XXL-utgave av et vanlig Panasonic husholdnings-batteri.
Teslaen kan senkes lavere enn de fleste skamsenka åk, og knapt et syltynt nøkkelkort får plass mellom understellet og bakken.
Bilen består også av et røslig JL Audio lydanlegg, med styrke som en nattklubb på høygir. Men Johannessen er først og fremst opptatt av kvalitet framfor støy, og har valgt løsninger som tar vare på musikkens intensjoner framfor å ødelegge dem.
– Vinterstid konverteres luftunderstellet enkelt til Eisbach senkefjærer. Jeg gleder meg selvsagt til vinterferie med Teslaklubben, hvor vi skal kjøre på isen over to dager. Spesialt da med innretningen S3XY Knob, som styrer driftingmodus, sier Johannessen.
Les mer om Tesla her!
-
Skattetallene:
Dette tjener de norske biltoppene
-
Annerledesland:
Norske Tesla-tall likner ikke på noen andres
-
Bilselgeren:
Disse bildene avslørte bilselgeren
-
Nye biler:
Enorm vekst i nybilmarkedet, og Tesla er suverene
-
Bilkjøp:
Færre vil ha Tesla, flere vil ha kinesisk bil
-
Volum:
Tesla har satt leveringsrekord i Norge
-
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Flest feil:
BMW og Tesla dårligst i tyske EU-kontroller
-
Svensk statistikk:
Tesla sliter dekk som ingen andre
-
Kaskoforsikring:
If nektet å dekke hull i batteriet
-
Åpner døra:
Tesla kan få Apple CarPlay
-
Ydmyk Farley:
Ford demonterte en Tesla – sjefen ble sjokkert
-
Tesla Model 3:
Innstegsmodellen er blitt 20.000 kr dyrere
-
Aprilspøk?
Nye Tesla Roadster skal vises 1. april
-
Momsgrensen:
Skal du ha ny bil før nyttår? Slik ser tilbudet ut
-
75 prosent for:
Musks rekordlønn vedtatt
-
Prøvekjørt: MG IM6 AWD
Nå går MG etter Model Y
-
Dag Rune Flåten:
Dropper Tesla-søksmål – kalles «useriøs»
-
Avgjøres snart:
Oljefondet stemmer mot Musk-lønn
-
Nye biler:
Leveringstall i oktober: – Stille før stormen
-
USA:
Skal ha sovnet med autopilot, traff politibil
-
78Test: Skoda Elroq RS
Tidenes raskeste Skoda er ikke den beste
-
Ny studie:
Tesla har tapt enormt på Musks aktiviteter
-
Salget svinger:
Tesla tilbake på topp i Europa
-
Fortsatt låst:
To år med svinedyr Tesla-streik i Sverige
-
Undersøkelse:
Slik rangeres selskapene
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Verstingen er tilbake – sprekere og dyrere
-
Tredje kvartal:
Tesla selger mer, men resultatet faller
-
Oppgradert:
Model S og Model X tilbake i Norge
-
Tesla etterforskes:
Hevder de kjører på rødt og krasjer i lyskryss
-
Analyse:
Merkevarefall for Tesla, Toyota på topp
-
Til aksjonærene:
Tesla har begynt med TV-reklame
-
Til ettermontering:
Nå har Tesla begynt å selge slike
-
Model Y Standard:
Så mye koster den nye Teslaen
-
Lakk-kvalitet:
Slik så Teslaen ut etter fire år
-
Blir laget i Tyskland:
Dette er «fjernet» i Model Y Standard
-
Slik blir de:
Nye, billigere Model Y og 3 lansert
-
Billigbil? Eller ...?
Tesla varsler stor nyhet denne uken
-
Se på frontlysene:
Dette bildet skal vise den nye, billige Teslaen
-
Høy aktivitet:
Tesla med leveringsrekord
-
Oppgradert:
Nå er spaken tilbake i Model 3
-
Taper milliarder:
Trygler Trump om å beholde utslippsregler
-
Supercharger:
Tesla V4 er klare for 500 kW – men ikke her
-
Fossilbiler vekk:
98,3 prosent elbiler i september
-
Nye rykter:
Billig-Teslaen aldri til Norge og Europa?
-
Rettskraftig:
Tesla anker ikke bremse-dom
-
10-punktsjekken med Øystein «Pølsa» Pettersen:
– Det er én ting Tesla er bedre på enn alle andre
-
«Light bar»:
Hyundai-sjef har fått nok av slike striper
-
Elektriske dører:
Tesla fikser døråpnerne
-
Tesla:
Giga Berlin øker produksjonen av Model Y