ATTRAKTIV: Denne versjonen av ID.4 er blitt en svært bra bil.

Test: VW ID.4 Pro 4Motion

Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra

Det er litt med ID.4 som med klassikeren Golf: Den blir hele tiden litt bedre – uten å gjøre noe vesen ut av det.

Publisert Sist oppdatert

VW ID.4 Pro 4Motion

  • Grunnpris fra–til: 476.000–488.000 (inkl. omkostninger).
  • Pris testbil: 577.000 (inkl. omkostninger).
  • Motor/drivlinje: 77 kWt (netto) batteri, 286 hk/545 Nm, ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk: 527 km/16,6 kWt/100 km.
  • Ladehastighet: 175 kW. 10-80 prosent på 28 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring: 458/211/163/16 cm.
  • Bagasjevolum: 543 liter.
  • Vekt/nyttelast: 2162/523
  • Hengervekt/taklast: 1200/75 kg.
  • 0–100/toppfart: 6,6 sek./180 km/t.
  • Hjul: 235/50R19
  • Konkurrenter: Tesla Model Y, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Toyota bZ4X, Mustang Mach-E, Volvo EX40, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6.

Vi vet det er på grensen til ufint å sammenlikne en tre år gammel elbil med en 50 år gammel legende. Derfor understreker vi litt

Faktum er uansett at en 2024-versjon av ID.4 er en vesentlig bedre bil enn den som ble lansert for bare tre år siden.

Vilje

Det forteller oss både at elbilene har hatt et opplagt behov for forbedringer, og at bil­produsentene har hatt både vilje og verktøy til å foreta disse. 

Rekkevidde

Men først og fremst forteller det noe om hvor bra ID.4 er blitt. For modellen var slett ikke dårlig da den kom. Men firehjulsdrift og forbedret rekkevidde er naturligvis opplagte pluss. Legg også til flere hestekrefter, høyere ladefart, større skjerm og et oppgradert infotainmentsystem.

Og viktigst: ID.4 har fått en pris som gjør at det er andre faktorer som legges på skåla når den skal veies mot for eksempel Model Y.

VW ID.4 Pro 4Motion

82 poeng

Langt på vei den nye folkevogna, nå som prisen stemmer. Her får du det meste en familie etterspør – altså en SUV med firehjulsdrift, bra plass og solid rekkevidde fra en anerkjent produsent. Men VW har mistet evnen til å skape kvalitetsfølelse.

Komfort 6/10

Stiv, som alle tunge elbiler. Raklelyden fra hjulopphenget er typisk for VW, og gir et billig inntrykk. Det samme med interiørkvaliteten. Landeveiskomforten er derimot bra. Gode seter, romslig for fire. Hjulstøy på det jevne. Treg rattvarme, upraktisk rattbetjening. Lunefull prediktiv fartsholder.

Design 7/10

Tøft og robust SUV-preg både i profil og bakfra. Den massive, runde fronten bryter litt. Innvendig er det et litt enkelt brukspreg uten eleganse. VW har allerede tatt store grep med å lage en ny girvelger, og flytte vinduspusserbetjeningen. Et sikkert tegn på at de ikke har vært fornøyd.

Kjøreegenskaper 9/10

Helt klart en av de mest kjøreglade familie-SUV-ene. Presis og trygg når den presses mot noen grenser. Mer enn sprek nok under norske forhold, men mangler det brutale overskuddet til konkurrenter som for eksempel Model Y og Volvo EX40 (tidligere XC40).

Miljø og forbruk 8/10

Gjennomsnittsforbruk på 18,1 kWt/100 km i en kald april-uke, tilsier rekkevidde på snaue 43 mil. Økt ladehastighet, men først og fremst mulighet for forvarming av batteriet, gir langt mer effektiv lading. Dette har vært et stort minus ved bilene fra VAG (Skoda/Audi i tillegg til VW).

Utstyr 8/10

Testbilen har utstyr for 71.000 kroner, med vinterhjul nærmere 100.000. Vi ville plusset på omtrent alt dette for å få sikkerheten og komforten mange etterspør – ikke minst som brukt. Men vi skjønner dem som dropper 21-toms hjul til 13.000, og som får bedre rekkevidde og mindre støy i bonus.

Praktisk 9/10

Romslig kupé, stort bagasjerom med skiluke, hengervekt på 1200 kilo, taklast på 75 kilo og anstendig nyttelast, gir en topp familiebil. Mangler «frunk», skyvbart baksete og bedre hengervekt for å oppnå maks score. Minus for all den svartlakkerte plasten som er umulig å holde pen.

Pris 10/10

VW har virkelig anstrengt seg for å utfordre Tesla på pris, noe som kommer kundene til gode. En temmelig fullrigget versjon – inkludert vinterhjul og hengerfeste – koster nå mindre enn en tilsvarende utstyrt Model Y. Vi tipper dette vil gi solide utslag på registreringslistene framover.

Driftskostnader 9/10

Service når bilen selv krever det, men senest hvert andre år. Relativt gunstige avtaler rundt service (deler og reparasjon ikke inkludert) og service/vedlikehold (alt av slitedeler, minus dekk, inkludert) i inntil 5 år/250.000 km. VW har fått mye erfaring med elbiler, og det rapporteres om få feil.

Sikkerhet 8/10

Svært solide resultater fra Euro NCAP i 2021, i god VW-tradisjon. Men den prediktive fartsholderen er direkte trafikkfarlig på motorvei, når den registrerer hastighetsgrenser fra sideveier – og bråbremser. I et enklere trafikkbilde, med mindre informasjon, fungerer den bra.

Annenhåndsverdi 8/10

Populære nybiler er også ettertraktede som brukt. ID.4 er i ferd med å posisjonere seg som en av landets mest attraktive familiebiler, og framstår som et trygt kjøp med firehjulsdrift og de riktige utstyrspakkene. Men Teslas hyppige prisjusteringer styrer markedet, det gir en viss ustabilitet.

Rimeligere enn Model Y

Testbilen er ganske pakket med utstyr – men holder seg under 600.000, inkludert vinterhjul og hengerfeste. En Tesla Model Y med 20 toms sommerhjul, blå metallic lakk, vinterhjul og hengerfeste (inkludert i prisen) koster i øyeblikket 603.000.

Men la oss si du fint klarer deg uten elektriske seter, head-up-display og oppgradert lydanlegg i en ID.4. Du stiller jo bare setet én gang, du er likevel mest vant til å se på instrumentene bak rattet, og du trives best i stillhet, med mindre du hører på en podcast. 

TØFF: Mange vil mene at ID.4 er mer elegant enn søsknene Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron – og spesielt fra denne vinkelen. Det betinger at man liker all kontrastfargen i lakk og plastpaneler.

Tilnærmet komplett

Men bilen skal selvsagt være mest mulig praktisk. Så derfor vil du ha både hengerfeste (10.500), samt variabelt bagasjeromsgulv og nettingvegg (over baksetet (4800). Da ender du på under 525.000, inkludert vinterhjul (25.000). 

Du skal ikke bruke mye tid i ulike konfiguratorer før du forstår at denne versjonen av ID.4 gir deg svært mye for pengene. Det er ikke ofte vi gir 10 poeng i testkategorien «pris» – og definitivt ikke til en Volkswagen. Men det skjer nå.

ID.4 ivaretar folkevogntradisjonen ved å være praktisk, anvendelig og ukomplisert i daglig bruk. Firehjulsdrift, stort og lettlastet bagasjerom, masse kupéplass, rekkevidde i øvre sjiktet i klassen og forbedret ladeevne, gir en tilnærmet komplett familiebil.

I mørket registrerer man også klasseledende lysteknologi.

FORBEDRET: Slik ser det oppgraderte instrumentpanelet i ID.4 ut. Skjermen er blitt større, og girvelgeren er flyttet ned til en egen spak til høyre. Vinduspussermekanismen sitter nå som skyveknapper på blinklysspaken på venstre side (se detaljbilder lenger ned i saken).
SNART? Dette er interiøret i nye ID.7, med blant annet mer integrerte hovedinstrumenter. Vi tipper dette designet også dukker opp i ID.4.

Litt overbærende

Og igjen, litt som med Golf: ID.4 er er blitt et så vanlig syn i trafikkbildet at man glemmer at den ser ganske flott ut. Det forutsetter at du liker plastpaneler langs kanaler og nedre deler av støtfangere, og svart kontrastfarge på taket. Disse effektene forsterker linjene i et vellykket karosseri.

Innvendig er det mindre vellykket, med et spinkelt og litt rotete inntrykk. Det passer bedre i mer småbilaktige ID.3. 

Den gunstige prisen gjør at vi blir litt overbærende med den største svakheten til ID.4: interiørkvaliteten. Noen steder skal det jo spares, liksom.

VARIABELT GULV: I det daglige har man gulvet i denne posisjonen og får et lettpakket og romslig bagasjerom, med gulv i flukt med lasteterskelen.
543 LITER: Skal du ha maks bagasjekapasitet, så fjernes gulvet. Men i det daglige er det perfekt til å skjule ladekabler og liknende.

Alt synes

Dette kan fort bagatelliseres. Mange vil hevde at det sier alt om hvor bra bilen ellers er. Og vi er langt på vei enig. Men faktum er at overflatematerialene i ID.4 er dårligst i klassen. Det kler ikke en produsent som lenge fikk fortjent ros for å løfte kvalitetsnivået i «Golf-klassen».

I ID.4 er det stort sett hard plast i kombinasjon med svartlakkerte overflater. Lesere av Motor vet hva vi mener om det siste.

Det kan til nød fungere som pynt i en bil med en pertentlig eier, men ikke på berøringsflater som innvendige dørhåndtak, midtkonsoll og rattknapper. Alt av fingermerker og støv synes.

UPRAKTISK: Den svartlakkerte plasten går igjen på en rekke berøringsflater. Spesielt på dørhåndtakene får man fort støv og skjemmende fingeravtrykk.

Smak og behag

Vi snakker her om bilklassen med bredest utvalg og mest tilspisset priskonkurranse. I enden av en kjøpsprosess er det lite som skiller disse bilene fra hverandre. Kanskje bare smak og behag. Og da er vi nede på  detaljene og det mer følelsesbaserte. Da kommer ID.4 dårlig ut.

Topp funksjonalitet kunne reddet inntrykket. Men heller ikke her er ID.4 spesielt bra. De berøringssensitive knappene på rattet krever ekstra oppmerksomhet, uansett hvor mye du har kjørt en moderne VW. 

NYTT GIR: Girvelgeren er flyttet til en egen spak til høyre for rattet, og vinduspusserspaken er borte – det vil si, funksjonen er flyttet til spaken på motsatt side.
GAMMELT GIR: Tidligere satt girvelgeren i forlengelsen av hovedinstrumentet, mens vinduspusserbetjeningen var på spaken under.

Byttet til andre siden

Og vi lurer på hvorfor VW har byttet ut den utmerkede girvelgeren som satt i forlengelsen av instrumenthuset. Nå er girvelgeren en separat spak på høyre side. Dermed er den tradisjonelle vinduspusserspaken fjernet. 

Denne funksjonen er lagt til blinklysspaken på venstre side, i form av brytere på selve spaken, som enten må skyves opp og ned (vinduspusser foran) eller sidelengs (vinduspusser bak).  

Det siste er inspirert av noe av det mer negative vi kan finne fra førermiljøet i en Mercedes, altså en dårligere løsning enn før på en ID.4.

Når VW allerede etter tre år har begynt å gjøre såpass inngripende endringer i interiøret, så betyr det naturligvis at de ikke er fornøyd. Etter tre år foretar man vanligvis noen kosmetiske endringer – en facelift – man bytter ikke girvelger. Da er det nok heller ikke så lenge til vi får se ID.4 og ID.5 med samme interiør som nye ID.7 har fått. 

Sånn sett er det vanskelig å forsvare den innledende parallellen til Golf. Kritikken av Golf gikk stort sett på at endringene var så ubetydelige, enten det var snakk om en facelift eller en helt ny generasjon.

Den enkle konklusjonen er uansett at en utmerket bil er blitt enda bedre.