IMPONERER: Oppgraderte Tesla Model 3 er blitt vesentlig bedre.

Test: Tesla Model 3 LR AWD

Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret

Model 3 var jyplingen mange tippet skulle bli blåst av veien da de etablerte produsentene startet elbilsatsingen. Faktum er at den står stødigere enn noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Tesla Model 3 LR AWD

  • Pris: 500.000, inkl. omkostninger (bakhjulsdrift, 409.000 inkl. omkostninger)

  • Drivlinje: 70 kWt, batterielektrisk motor. 498 hk, firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 629 km/14 kWt/100 km.
  • Maksimal ladefart: 250 kW.

  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 472/209/144/14

  • 0–100/toppfart (fabrikktall): 4,4 sek./201 km/t.

  • Dekkdimensjon: 235/45-18

  • Bagasjevolum (liter, målt av NAF): 594, pluss frunk på 88.

  • Vekt/nyttelast: 1824/364 kg.

  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 594 liter (målt av NAF)/1000/68 kg.

  • Konkurrenter: Polestar 2, BMW i4, Nio ET5, Kia EV6

Ifølge Tesla er 50 prosent av delene nye i oppgraderte Model 3. Det sees ikke så godt, men det merkes. Svært godt faktisk.

Teslas minstemann har fått høyere kvalitetsfølelse og vesentlig lavere støynivå. 

Firehjulsdrift

Den rimeligste modellen med bakhjulsdrift, setter faktisk en ny standard i prisklassen, mens den dyrere versjonen med firehjulsdrift, flere hester og over 10 mil bedre rekkevidde, befester posisjonen i en enda tøffere prisklasse.

Tesla Model 3

83 poeng

Oppgraderte Model 3 har fått merkbart bedre komfort og kvalitetsfølelse, og fortjener tittelen Årets beste bilkjøp. Men det hefter noen opplagte minus ved Tesla knyttet til kvalitetsnivå, prisjusteringer og eieropplevelser.

Komfort 8/10

Merkbart lavere dekkstøy. Suveren sikt framover, vesentlig dårligere bakover. Girvelgeren på skjermen fungerer bra etter litt tilvenning, men blinklysknappene på rattet er et minus. Stiv i lav fart, behagelig i høyere. Bra plass bak, men slitsom beinvinkel for voksne. Knotete utvendige dørhåndtak.

Design 6/10

Oppgradert front med nye lykter, og enda strammere linjer. Den småsure geipen er borte, men vi ønsker oss litt flere designmessige sprell. Resultatet er ganske anonymt, men kan også oppleves rent og elegant. Innvendig løftes minimalismen til nye høyder, og med merkbart bedre kvalitetsfølelse.

Kjøreegenskaper 10/10

Her får du hysterisk mye krefter, firehjulsdrift og optimal vektbalanse i en kompakt bil. Selv på vinterhjul er det bare å fastslå at dette knuser det meste. Direkte og litt tung styrefølelse, gir masse kjøreglede. Selv med fullt gasspådrag er den imponerende kontrollert.

Miljø og forbruk 10/10

Imponerer med lavest forbruk i alle rekkeviddetestene til Motor og NAF – sommer som vinter. Ofte forbausende mye lavere enn konkurrentene. Ladenettverket til Tesla er også det best utbygde, svært pålitelig, og stort sett det billigste. Men andre lader raskere.

Utstyr 8/10

Godt utstyrt fra fabrikk, med blant annet glasstak, alufelger og skinnliknende interiør. Tilleggene er dyrere lakk enn hvit metallic, større hjul, opplegg for kommende selvkjøring, samt hengerfeste. Vinterhjul koster 18.000. Vi savner mer avanserte fjernlys, spesielt på den dyrere modellen.

Praktisk 9/10

Tesla oppgir ikke bagasjevolum, men NAF har målt bagasjerommet til hele 594 liter, inkludert rommet under gulvet. Frunk på 88 liter. Spesielt i prisklassen der vi finner modellen med bakhjulsdrift, er dette imponerende. Men smal åpning og høy lastekant. Upraktiske dørhåndtak. 1000 kilo hengervekt.

Pris 9/10

Svært gunstig, enten du velger bakhjulsdrift eller firehjulsdrift – men ikke like knusende sammenliknet med konkurrentene, som større og mer praktiske Model Y. Komplette biler med vinterhjul og hvit metallic koster henholdsvis 427.000 og 517.000 kroner.

Driftskostnader 7/10

Gunstig serviceintervall – to år eller 40.000 km – samt generelt lavere serviceutgifter på elbiler, gir høy score på papiret. Svært mange er strålende fornøyd med sin Model 3, men rapportene om feil og mangler – feiljusterte frontlykter, duggete baklykter og tynn lakk – er fortsatt for mange.

Sikkerhet 9/10

Toppscore i krasjtester både på hjemmebane i USA og hos Euro NCAP. I sistnevnte test oppnådde den særdeles gode tall for både voksenbeskyttelse og aktive sikkerhetssystemer, i tråd med Teslas filosofi. Vi trekker for blinklysknappene på rattet, som er nærmest umulig å betjene ut av en rundkjøring.

Annenhåndsverdi 7/10

Model 3 har hatt sine prisjusteringer som påvirker annenhåndsverdien, men ikke like dramatisk som Model Y. Kraftig oppgraderte Model 3 vil trolig ha jevnt høyere kvalitet enn tidligere årganger, og bli mer attraktiv som brukt. Men det hefter litt usikkerhet ved Tesla, både pris- og kvalitetsmessig.

Lesere av Motor vet at vi ikke er så begeistret for ordet premium. Litt fordi det ikke er norsk, selvsagt. Mye fordi det defineres så ulikt. Mest fordi det nærmest ukritisk og av gammel vane henges på modeller fra tre–fire produsenter, som i høyst ulik grad fortjener det.

Høy materialkvalitet er uansett en del av premium-begrepet. Det samme er solid isolasjon mot støy. I disse elbiltider, primært hjulstøy.



Tesla har fått kritikk for å ha vært for dårlig på begge deler. Generelt har alle fire modellene hatt dårligere material­kvalitet enn konkurrentene i de respektive klassene. Og spesielt Model 3 og Model X har også hatt vesentlig mer hjulstøy.

Stryker to minus

Etter lengre testperioder med den oppgraderte versjonen av Model 3, både på sommer- og vinterhjul, stryker vi nå disse to minuspunktene fra vår videre omtale av modellen. 

Støynivået er hørbart lavere. Akustiske glass også på bakvinduene har gitt mindre trafikkstøy inn i kupéen, men det er primært hjulstøy som er problemet på norsk asfalt. 

MINIMALISTISK: Blinklysspaken er erstattet med to knapper på rattet. Vanesak ved filskift og inn i rundkjøringer, men håpløst når man må vri på rattet, for eksempel ut av rundkjøringer.
KVALITETSLØFT: Model 3 har fått generelt bedre kvalitetsfølelse i detaljene, og spesielt den rimeligste modellen setter nå standarden i sin klasse.

Mer stillegående

Her er det opplagt at Tesla har gjort en grundig oppgradering av pakninger, fôringer og diverse støyisolerende materiale, i tillegg til forbedret dekkutrustning fra sørkoreanske Hankook på sommerstid. 

I perioden med Model 3 vekslet vi mellom tre øvrige biler vi tidligere har rost for lavt dekkstøy: Citroën e-C4, Mazda MX-30 og Lexus UX 300. Dette er riktig nok modeller som – med unntak av Lexus – også er litt rimeligere enn Model 3 med bakhjulsdrift. 

Vi kan uansett fastslå at Tesla nå har et behageligere støynivå enn disse.

Årets beste bilkjøp

I forbindelse med finalerunden i kåringen av Årets beste bilkjøp, fikk vi også sammenliknet den direkte mot både en komfortmester i millionklassen som BMW iX, og mot litt dyrere, større og mer praktiske Model Y. 

FINALISTENE: Disse fem bilene vant hver sin klasse i Årets beste bilkjøp. Men Model 3 i midten ble best av alle. Fra venstre, Peugeot E-208 (småbil), BMW iX (familiebil, stor), Model 3 (familiebil, liten), Tesla Model Y (familiebil, medium) og Toyota GR Yaris (åpen klasse).

Og inntrykket ble forsterket: Model 3 er faktisk blitt en ganske så støysvak bil. Vi ser virkelig fram til at de samme forbedringene kommer på Norges desidert mest solgte bil, Model Y.

Materialkvaliteten i kupéen er også blitt bedre. Den tre-liknende dekorlista i hele instrumentpanelets bredde er erstattet av en mindre list i samme stoff som trekket på innsiden av dørene. 

Trekket er nå dratt helt opp til toppen av dørsidene og byttet ut med det mer tradisjonelle feltet av skinn-liknende materiale. 

OPTIMALISERT: Sommerdekkene fra koreanske Hankook bidrar til det merkbart lavere støynivået.

Signal i god tid

Tesla har som kjent fjernet blinklysspaken på tre av sine fire modeller. Model Y kommer snart etter. Nå må man bruke to knapper inne på selve rattet. 

Det går helt fint på strak vei, ved filskifter og forbikjøringer. Faktisk venner man seg til å gi signal i god tid, fordi det er langt vanskeligere å gjøre det når man først begynner å vri på rattet. 

Med andre ord: Ut av rundkjøringer er denne løsningen håpløs. Oppfatningen deles av minst 3000 trafikklærere (les mer her). 

FRAMOVER: Skal du ha bilen i drive, så skyver du den lille markøren til venstre opp på skjermen. Det krever litt fokus og tilvenning, men er særdeles elegant løst.
BAKOVER: Trekk markøren ned på skjermen, og du kobler inn revers og et bra ryggekamera.

Større enn man tror

Model 3 kan fint fungere som en familiebil, hvis man ikke trenger høyden under bagasjelokket. Selve bagasjerommet er svært romslig, i tillegg kommer en stor frunk. 

Bilen er større enn den ser ut. Det underbygges av målinger foretatt av NAF under sommerens store elbiltest. Der ble bagasjevolumet på Model 3 målt til hele 594 liter. Frunken ble målt til 88 liter. 

Best i klassen

I tillegg er det kommet interiørbelysning i form av en tynn stripe som strekker seg over hele instrumentpanelet og ut over toppen av dørsidene.

Det hele er mer elegant og enkelt, rent visuelt. Men viktigst: Det er høyere materialkvalitet, med myke og behagelige berøringsflater, uansett hvor fingrene havner. 

NY OG GAMMEL: Her ser vi tydelig endringene i fronten på ny (t.v.) og gammel Model 3. Lyktene har endret form, og linjene er blitt skarpere.
GAMMEL OG NY: Baklysene er blitt slankere, og er nå integrert i bakluka på den nye modellen (t.h.). Her ser vi også forskjellen på gammel og ny rødfarge.

Det høres kanskje litt rart ut, men Model 3 setter faktisk en ny standard her. Og spesielt hvis vi ser på den rimeligste versjonen, med bakhjulsdrift, 513 km rekkevidde og 283 hester. Den koster 427.000 kroner, inkludert vinterhjul og perlehvit metallic lakk.

Ingen biler i denne prisklassen gir nå den samme kvalitetsfølelsen i interiøret. 

Mest premium

Legger du på litt finere lakk, litt større hjul (19-toms i stedet for 18-toms), samt hengerfeste, så er du på 465.000 kroner. Fortsatt forsvarer den posisjonen som mest premium i prisklassen.

For Long Range-versjonen med firehjuls­drift, 629 km rekkevidde og 498 hester, blir konkurransen litt tøffere. Den koster henholdsvis 517.000 og 562.000 i de to utstyrsversjonene nevnt overfor, inkludert vinterhjul. 

SEDAN: Model 3 har et tradisjonelt koffertlokk, i motsetning til konkurrenter som Polestar 2 og BMW i4. Det gjør den litt mindre praktisk. Men bagasjevolumet er bra.

Kvalitetsmangler

Fortsatt ser vi ingen konkurrenter som kan slå seg på panseret og si at de har bedre interiørkvalitet. Her er det egentlig bare å ta turen ut til bil­forhandlere og visningsrom, og gjøre seg opp sin egen mening. 

Så håper vi selvsagt at den generelle kvaliteten på Tesla også følger oppgraderingene på Model 3. Svært mange Tesla-eiere er fornøyde. Og de hører man sjelden fra. 

Lakk og lys

Men fortsatt er det for mange klager på opplagte mangler som burde vært fikset på en bil som har vært såpass lenge på markedet. Det handler primært om kvaliteten på lakken og fukt i baklys.

Rekkevidde

Det er også merkelig at en Model 3 eller Model Y kan gjenkjennes på lang avstand i mørket, på grunn av feiljusterte frontlys. Forhåpentligvis elimineres dette med de nye frontlyktene på Model 3.

Vi dveler ikke ved forbruk og rekkevidde denne gangen. Alle Teslaer er klasseledende på dette i sine klasser. Model 3 skal snart forsvare denne posisjonen i verdens største elbiltest tidlig på nyåret.

For Model 3 sin del kan vi dermed konkludere med at to av de tre største minusfaktorene er eliminert: Støy og kvalitetsfølelse. Da gjenstår den tredje: Den reelle kvaliteten over tid.