Konkurrenter: Ford Explorer, Kia EV3, Hyundai Kona, MGS5, Renault Scenic, Volvo EX30,
Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlieholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det
Det er noe fascinerende med biler som kommer i sin enkleste, minst jålete versjon.
Før de feite felgene, før setene i imitert skinn, før panoramataket, før sportsrattet, før oppsettet med ulike kjøremoduser som mest har en placeboeffekt, før de 150 valgfrie fargene til å skape stemning.
Ser kulere ut
Altså før de kanskje 100.000 kronene man bruker på å få en bil som ser kulere ut, men som verken gir bedre kjøreegenskaper, høyere fjæringskomfort eller lavere støynivå.
Tvert imot, den blir litt tyngre og stivere, litt mer støyende – og mye dyrere. Og den har flere komponenter som kan skape trøbbel i hverdagen og høyere vedlikeholdskostnader.
Annonse
Savner ingenting
Det er i dette perspektivet vi koser oss med nye Elroq.
En mer kompakt Enyaq, 16 cm kortere og med 115 liter mindre bagasjevolum.
Skoda Elroq
79 poeng
Ruller inn som den store allrounderen i nedre del av familieklassen. Her kan du velge 377 km rekkevidde, stålfelger og startpris på 300.000 – eller 547 km rekkevidde, firehjulsdrift og startpris på 480.000. Det er uansett lenge siden Skoda var en rimelig bil.
Komfort
7/10
Romslig kupé, god sittekomfort for fire. Betjeningen – ikke minst den på rattet – er kanskje best av alle. Fin miks av analoge og digitale funksjoner. Fjæringen er stiv i lavere fart, fast og fin i høyere fart. Det er hjustøyen – en familiesvakhet for bilene på MEB-plattformen – som ødelegger her.
Design
7/10
Dette er en Enyaq helt fram til C-stolpen er passert. Da kommer det en ganske grov avkapping, som utgjør 16 cm (og 115 liter bagasjevolum). Det gjør noe med helheten. Elroq er ikke like rolig og dynamisk i linjene som storebror. Innvendig er den derimot prikk lik, altså elegant og kvalitetspreget.
Kjøreegenskaper
9/10
Konstruert fra bunnen av som elbil med bakhjulsdrift. Det gir gunstig vektfordeling, bra balanse, stabilitet ved gasspådrag og bra svingradius. Mer leken enn den ser ut, hvis den først utfordres. 204 hester var uhorvelig mye for fem år siden, helt hverdagslig nå. Uansett mye mer enn du trenger.
Miljø og forbruk
8/10
Kom 420 km i sommerens rekkeviddetest. Det gir et avvik like under snittet, sammenliknet med WLTP-tallet på 424 km. Våre øvrige målinger med samme bil, underbygger tallene. Lading 10-80 prosent på nærmere 27 minutter, er skuffende. Skoda oppgir 24 minutter. Forbilledlig forvarming av batteriet.
Utstyr
8/10
Bra utvalg, men prisen stiger raskt. På 50 og 60 er noe så elementært som varmepumpe ekstra (12.700). Oppvarmet baksete/frontrute, samt tresoners klima, er nyttig og rimelig (6500), mens en pakke med HUD og el-forsete med massasje, koster 45.000. El. bakluke og sidekollisjonsputer bak koster 22.000.
Praktisk
9/10
470 liter bagasjevolum er bra. Bare et par konkurrenter med frunk har bedre totalvolum. Vi savner frunk, som i alle de andre bilene på MEB-plattformen. Et skyvbart baksete kunne gitt maksscore i en øvelse Skoda historisk sett briljerer i. 1000 kg hengervekt er i toppsjiktet for en tohjulstrekker.
Pris
7/10
Passerer Volvo EX30 i konkurransen om å tilby flest batteripakker og utstyrsversjoner i denne klassen. Her får man alt fra en ganske rimelig og spartansk versjon med ok rekkevidde, til en langt dyrere og velutstyrt med god rekkevidde. De fleste etterspør det siste, og da blir prisen relativt høy.
Driftskostnader
8/10
Det er en del sprik i eiernes erfaringer med Enyaq, som jo er basisen for Elroq. Elroq er i praksis en oppgradert Enyaq, så her bør tidligere problemer være redusert. Vi ville uansett valgt en vedlikeholdsavtale, til for eksempel 5600 kroner for to år, eller 13.000 for fire år – med ubegrenset km.
Sikkerhet
8/10
Ikke testet av Euro NCAP, men samme grunnstruktur og førerstøtteteknologi som Enyaq – som fikk gode tall i 2021. Meget trygg bil. Minuset er MEB-bilenes adaptive/prediktive fartsholdere, som er lunefulle, i verste fall med plutselige oppbremsinger som resultat, når mye informasjon skal håndteres.
Annenhåndsverdi
8/10
Blir etterspurt på bruktmarkedet, men utstyrsversjonen vi tester her, blir ikke den mest attraktive. Nordmenn vil både ha firehjulsdrift og rikelig med utstyr, og det er et ønske som forplanter seg nedover til denne klassen. Vi tror også at større Enyaq fortsatt vil være mest populær som brukt.
Den koster rett under 400.000 kroner med den mest vedlikeholdsfrie metalliclakken, hengerfeste, vinterhjul og bagasjenett.
Og du kommer aldri til å savne noe.
Firehjulsdrift
Det finnes også en enda rimeligere versjon enn Elroq 60, som vi tester her. Elroq 50 har svarte stålfelger, en blå standardfarge som ikke koster noe – og et litt mindre batteri, som skal gi 377 km rekkevidde.
Pris med vinterhjul: 327.000 kroner. En fullverdig familiebil, med mindre man kjører ganske langt, ganske ofte.
Annonse
DETALJER: Spesielt interesserte vil se noen detaljer som skiller, men også rett bakfra er Elroq identisk med Enyaq.JON TERJE HELLGREN HANSEN
Prisen stiger
Men: Ingen kjøper denne. Nordmenn kjøper ikke sånne biler, de bare lokkes av prisen.
Vi må opp på Elroq 60 – minst. Men heller ikke denne, i denne utstyrsversjonen, kommer til å bli den mest solgte. Norske kunder foretrekker både firehjulsdrift og tunge utstyrspakker.
Og da øker prisen raskt på en moderne Skoda. Mange av dagens godt voksne har ingen begreper om at dette en gang i tiden var et lavprismerke.
Et eksempel: Du må ut med 12.700 kroner for å få varmepumpe på modellene vi her omtaler. Det burde naturligvis vært standard i et land som Norge.
ELEGANT: Interiøret i Elroq har et rolig og behagelig design, og materialkvaliteten er god, selv på aller rimeligste utstyrsversjon.
FORBILDE: Rattet har solide rulleknapper til volum og fartsholder, ikke de upresise haptiske knappene vi finner på øvrige biler fra samme konsern. Også øvrig miks av analoge og digitale funksjoner er meget bra.
Ikke billigpreg
Elroq 60 med «Motor-pakka» ender på 443.000. Da har vi plukket ganske fornuftig fra utstyrshyllene.
Men tilbake til utgangspunktet:
Skoda har alltid vært flinke til å lage disse ujålete modellene som forteller oss noe om den grunnleggende filosofien. Elroq i sin – nesten – enkleste form, har ikke noe billigpreg.
Interiørdesignet er rett og slett elegant. De litt bølgende formene, med den lille skjermen foran føreren, og den store til høyre, er fortsatt moderne og stilsikkert.
Annonse
HVERDAGSPLASS: 470 liter bagasjevolum er mer enn nok i det daglige, men den 16 cm kortere bakenden gir også 115 liter mindre bagasjevolum enn i Enyaq. Pluss for gjennomlastingsluke.
GAMMELDAGS: Ingen frunk, og støttestang til panseret, forteller oss noe om at dette partiet ikke er prioritert av VAG-gruppen.
Hjulstøy
Overflater og materialer har et behagelig brukspreg. Setene er typisk tyske: harde og stoffkledde, altså gode over litt lengre distanser.
Betjeningen er forbilledlig. Den perfekte utleiebilen. I 2015 var det uttrykket hånende. I 2025 er det rosende.
Minuset ved Elroq, som med de øvrige modellene på Volkswagens MEB-plattform, er hjulstøyen.
ROMSLIG: Elroq har best bakseter i denne klassen, med bra beinplass og behagelig knevinkel. Her kan også voksne trives over lengre distanser.
Fire konkurrenter
Selv om Elroq, i motsetning til Enyaq, har like smale hjul bak som foran – noe som kunne påvirket støyen bittelitt positivt – så er totalinntrykket labert.
Senere i sommer kan du lese en test i Motor, der Elroq møter fire konkurrenter. Et samlet testlag er der enige om at Elroq har mest hjulstøy av de fem.
Problemet er for øvrig ikke begrenset til den nevnte MEB-plattformen. Motor har tidligere påpekt den høye hjulstøyen i Audi Q6 e-tron. En fersk test av Audi A6 Avant gir samme inntrykk. Dette er to modeller på en annen plattform (PPE).
Hvis staten påla oss å kjøre én bilmodell, ville vi endt opp med denne versjonen av Skoda Elroq. Den fikser alt. Folk i grisgrendte strøk ville trolig fått dispensasjon til å vente på versjonen med firehjulsdrift.