LYNNEDSLAG: Elektriker Tim Bache-Svendsen finner dirrende høyspenning i fenomenet Nissan GT-R.

Vi med gøy biler fra øst:

Et samurai­sverd med fire hjul

Stadig flere håndplukker japanske juveler som hobbybiler. Møt tre, nei fire, entusiaster.

Publisert

Du som er leser av Motor, har statistisk sett eid minst ett japansk åk. Eller tre. I enkelte tilfeller tolv.

Japanske youngtimers

  • «Youngtimers»: Biler fra 1980- og 90-tallet
  • Japanere har økende interesse
  • Flere har fått ny status gjennom bilspill
  • Populært nå: Sportsbiler, kei cars og storbiler
  • Firmaer i Japan bistår bruktimport

Alternativt har du – i løpet av de seneste 50 årene – stått på et gatehjørne på Karl Johan, i Kongsberg, Kongsvinger, Kabelvåg eller Kristiansund, og tenkt: «Jøss, så voldsomt mange Toyotaer, Hondaer og Subaruer». 

Vanlige japanere har vi sett hele vår barndom, ungdom, studietid og mer. 

Så ta vel imot folkene som utforsker de uvanlige:

TREFFSIKKER: Japansk-europeisk biltreff på Tyrigrava langs Gamle Mossevei sør for Oslo har besøk av denne massive Toyota Crown Athlete.

Nå øker interessen for truede arter innen den japanske bilfloraen. 

Her, på en torsdag på forsommeren, samles en ny type bilentusiaster: 

De vel 30 frammøtte japanske hobbybilene på grusen mellom Gamle Mossevei og Gjersjøen er like sjeldne som Toyota RAV4 er vanlig.

GUL FARE: Kompakte Toyota MR2 er nok til å gjøre Halvor Helgerud lykkelig.

Halvor Helgerud fra Oslo spør spontant: 

– Vil du prøve den? Før jeg får svart, velter han ut fra førersetet i sin Toyota MR2 1991-modell og moser meg på plass bak rattet.

Man sitter lidderlig lavt i setene. Motoren starter med et snedig snerr. Akselerasjonen gir små nytelsessjokk. Lydbildet forsterker en fandenivoldsk følelse av fart. 

Kjøreturen er en påminnelse om at kompakte sportsbiler fra 35 år tilbake gjør noe med humøret.

TAKRAS: Sportsbil-fenomenet Toyota MR2 blir noe i nærheten av en cabriolet år Halvor Helgerud fjerner de to takplatene.

Helgerud jobber på Toyota på Rud i Bærum – og mente han derfor trengte en Toyota.

– Knall gult karosseri var den siste fargen jeg hadde lyst på. I tillegg hadde dette eksemplaret masse harry styling. Men den var eneste MR2 til salgs. Og jeg hadde ventet lengre.

Han pellet av stylingen, men beholdt fargen: 

– Nyansen har vokst på meg.

Bonus er de to takdekslene som kan løftes av, slik at MR2 blir en halvcabriolet. 

– Det såkalte Targa-taket gir den rette 1990-tallsfølelsen, fastslår han.

KRAFTPAKKE: Nissan GT-R gir Tim Bache-Svendsen mer skyv enn mye annet.

Tim Bache-Svendsen fra Skedsmokorset har bildrømmer som mange andre, men de er innimellom dristigere. Og realiseringen av drømmene er noe for seg selv. Han var for eksempel i ferd med å kjøpe en helt annen bil da han fikk øye på selgerens Nissan GT-R på samme tun.

Nå har han en GT-R fra 2012. Med V6 twin turbo-motor på 3,8 liter og 550 hestekrefter. 

– Sinna hester, presiserer han. 

– Og modifisert eksos, for lydens skyld.

INNKAPSLET: Setene i Nissan GT-R er designet for å holde fast i kroppen ved styggkrappe svinger.

Bruksbilen er en BMW X5. 

– GT-R kjører jeg kanskje 10 turer i sommersesongen. Det er alt jeg får tid til, innimellom familieliv og jobben som elektriker.

Mange kommenterer det personlige registreringsskiltet «Trollet». 

– Tidligere eide jeg en markert hevet Jeep Cherokee med masse ekstralys av typen «tusenmetere». Den så ut som et troll. Nissanen har arvet skiltet.

SUSHIBOKS: Japansk bil er gøy også når formatet er minimalt, mener Marius Granly og Henriette Knutsen.

Marius Granly og Henriette Knutsen ler så bilen rister. De sitter så lagt framme i et kjøretøy som det er mulig. 

Paret har tatt turen fra hjemstedet Vikersund i Buskerud i en snurrig Daihatsu HiJet fra 1993. Panser finnes ikke. Frontruten er det første sommermyggen møter, når den klaskes til døde.

Å kjøre bilen i 80 km/t beskriver de som «komfortabelt, faktisk». 

– Først fra 100 til 110 km/t begynner den å føles skummel, hehe, opplyser Granly.

LANG OG LAV: Treffet byr på japansk kunst i alle former. Nissan-modeller som Skyline, sist sett i bilspill, er populære i Norge.

Et par videoer på nettet fikk ham på kroken. 

– Jeg tenkte: hvorfor ikke. Å eie én ser morsomt ut.

Begjæret gjorde han rundt 60.000 fattigere: 

– I tillegg kom selvsagt frakt og import. Lidenskap er verd å bruke penger på.

På spørsmål om bilen har mye testosteron, svarer han: 

– Snarere en dose serotonin. Denne bilen gir bare glede.

STORFUGL: Bruktimport av japanske rariteter har tatt litt av her i landet, som Toyota Crown Athlete.

I Norge er HiJet en sensasjon, mens i Japan er den en vanlig bruksbil. Med avgiftsmessige fordeler grunnet størrelsen, om faller inn under skatteklassen «Kei cars».

I bakhånd har paret også en 1995 Toyota MR2. 

– Japan har laget mange flere forskjellige biltyper enn mange er klar over.