GULL-OPEL: Opel Kadett fra 1979 er siste årgang med den karakteristiske, klassiske fasongen som Daniel Kosacki gjerne omfavner.

Vi med rå biler på Ringerike:

Norges best bevarte Opel (og stolteste eier)?

Norges tøffere-enn-toget-biltreff skjer på en jernbanestasjon. Se bildene fra Hønefoss’ bilfest.

Publisert

Ringerike teller 32.436 innbyggere, og i dag underholder noen hundre av dem med humørfylte hobbybiler.

Cars & Coffee Ringerike

  • Sted: Norsk samferdselshistorisk senter
  • 10 års jubileum med jevnlige biltreff
  • Samler mer inntil 500 biler
  • Åpent for alle merker
  • Siste treff 2025: søndag 14. september

Bortimot fem mil nordvest for Oslo skjer Cars & coffee Ringerike – midt på museums­området til Hønefoss’ jernbanestasjon. 

Enkelte deltakere bor selv ikke på Ringerike, men trekkes hit stadig vekk med gøy kjøretøy – og blir selvsagt (ringe) rikere. 

Bonus er et permanent utstilt Høka-lokomotiv, bygget i Hønefoss i 1964 – foruten noen hundre biler i kreativt utvalg:

PINK PANTER-FARGE: En sjelden og dristig lakkert Dodge Challenger 2010 skjøttes av Monica Myhrstuen på Jevnaker.

Monika Myhrstuen på Jevnaker kjørte lenge eldre Volvoer, inntil hun ble moden for noe større: 

– Som ung bodde jeg i USA og fikk sansen for «muskelbiler». Mannen min og jeg begynte å kikke etter en amerikaner.

I Gvarv i Telemark fant de en fargesterk og potent Dodge Challenger fra 2010.

– Jeg likte spesielt at den hadde en uvanlig fargenyanse. Denne er en 40-års-jubileumsbil, for lakken Furius Fuchia er et nikk til spesialversjonen «Panther Pink» fra 1970.

LIMO-LEKKER: Harald Berg fra Sokna bidrar til kontrastfylt biltreff med sin sjeldne Toyota Century. Modellen var merkets storeslem i kampen om ekstremt kresne luksuskunder.

Etter hvert skjønte paret at bilen er ganske sjelden. 

– Selger bekreftet at Dodge bare leverte 22 stykk av akkurat denne utførelsen til Canada.

Utgaven er en såkalt R/T, med det minste motoralternativet – en 5,7 liters V8-maskin som produserer 377 hester. 

– Det holder i massevis til vårt behov, lover Myhrstuen.

TREKK PÅ ALLE FIRE: Peder Søhol fra Røyse har treffets eneste Subaru Brat. Firehjulsdrift og lasteplan-fordeler gjorde biltypen populær i sin tid.

I 1970 sto «Panther pink»-versjonen for skarve 0,1 prosent av Challenger-produksjonen på 18.512 biler (totalproduksjon, inklusive alle versjoner, landet på mer enn 77.000 eksemplarer). 

Omtrent et dusin er igjen etter at rust og tidens tann har tatt sitt, og seneste rekordpris fra 2024 stanger over 400.000 $ (4.035.000 kroner) for et pent eksemplar av arten.

LANG, LAV PICK-UP: – Chevrolet El Camino har svært lite med El-bil å gjøre, forklarer Lena Angelica Østgaard fra Jevnaker og Aleksander Torstensrud og Ådalen.

– Det morsomme med treff, er å møte andre bilinteresserte. Som nye medlemmer i Hønefoss Amcar klubb har vi blitt tatt imot med åpne armer. Eneste savn ved bilen er mangel på parkeringssensorer og ryggekamera, ler Myhrstuen.

KOMPAKT DRØMMEBIL: Opel Kadett oppfyller alle Daniel Kosackis ønsker om en enkel, rettlinjet, renslig bilmodell.

Daniel Kosacki fra Oslo poserer fornøyd med 46 år gammel Opel, som om den var et nyinnkjøpt plagg. Den ser da også merkelig ny ut.

– Dette er en 1979-modell Kadett 1.2 liter. men også et lite mysterium. Den har gått over 120.000 km og har hele sitt liv vært registrert i Norge. Likevel er tilstanden så god at det nesten er litt rart. Den er for eksempel totalt rustfri, viser lite tegn til slitasje og ser aldri ut til å ha vært restaurert. Kanskje tidligere eiere bare brukte den sommerstid, spekulerer han.

SKINNET BEDRAR: For noen framstår Opel Kadetts fasong som vanvittig kjedelig, mens den i andres øyne ser ut som en million Deutsche Mark.

Opelen er en tidskapsel av ukomplisert moro. 

– Jeg som er glad i å kjøre motorsykkel, synes Kadetten har noe «motorsyklete» ved seg. Jeg velger ofte den lange og kronglete veien hjem, bare for å kunne kjøre litt mer. Den er ekstremt enkel å skru, og tiltrekker seg hauger av onkler, fedre og besteforeldre med hver sin Kadett-historie.

ALFAHANN: Alfa Romeo 75 er lekkert lukeparkert ved et av det lokale jernbanemuseets togsett. Italieneren ble bygget fra 1985 til 1992og regnes av mange som Opels rake motsetning når det kommer til temperament og linjeføring.

Kosacki er født i Polen og har etter det tilbragt mange somre der. 

– Jeg vokste siden opp i Tyskland og har alltid vært fascinert av de eldre østblokkbilene og deres annerledeshet. Tenk Wartburg 353, Fiat 125 og Skoda 120LS. Kadettens fasong ligner noe: De enkle linjene er utrolig vakre.

Denne rimeligste utgaven, med den svakeste motoren på 54 hester, kan innimellom virke daff. 

– Jeg har egentlig alltid ønsket meg en trimmet Kadett, men å modifisere et såpass fint eksemplar nærmer seg motorhistorisk forbrytelse, fastslår Kosacki.

Powered by Labrador CMS