Vi med rå biler på Ringerike:
Norges best bevarte Opel (og stolteste eier)?
Norges tøffere-enn-toget-biltreff skjer på en jernbanestasjon. Se bildene fra Hønefoss’ bilfest.
Ringerike teller 32.436 innbyggere, og i dag underholder noen hundre av dem med humørfylte hobbybiler.
Bortimot fem mil nordvest for Oslo skjer Cars & coffee Ringerike – midt på museumsområdet til Hønefoss’ jernbanestasjon.
Enkelte deltakere bor selv ikke på Ringerike, men trekkes hit stadig vekk med gøy kjøretøy – og blir selvsagt (ringe) rikere.
Bonus er et permanent utstilt Høka-lokomotiv, bygget i Hønefoss i 1964 – foruten noen hundre biler i kreativt utvalg:
Monika Myhrstuen på Jevnaker kjørte lenge eldre Volvoer, inntil hun ble moden for noe større:
– Som ung bodde jeg i USA og fikk sansen for «muskelbiler». Mannen min og jeg begynte å kikke etter en amerikaner.
I Gvarv i Telemark fant de en fargesterk og potent Dodge Challenger fra 2010.
– Jeg likte spesielt at den hadde en uvanlig fargenyanse. Denne er en 40-års-jubileumsbil, for lakken Furius Fuchia er et nikk til spesialversjonen «Panther Pink» fra 1970.
Etter hvert skjønte paret at bilen er ganske sjelden.
– Selger bekreftet at Dodge bare leverte 22 stykk av akkurat denne utførelsen til Canada.
Utgaven er en såkalt R/T, med det minste motoralternativet – en 5,7 liters V8-maskin som produserer 377 hester.
– Det holder i massevis til vårt behov, lover Myhrstuen.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
-
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
-
Vi som elsker bilmesse:
Hun blander kaffegrut i billakk
-
Vi som makser garasjekosen:
Garasjen er den nye stua: Møt stuegrisene!
-
Vi med uvanlig bilvalg:
Byttet trøtte e-Golf i topp Toyota
-
Vi som elsker svensk kvalitet:
Saab? Vi nekter å gi slipp!
-
Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
-
Vi som lever for bruktkupp:
Slik vil gutta pynte veggen hjemme
I 1970 sto «Panther pink»-versjonen for skarve 0,1 prosent av Challenger-produksjonen på 18.512 biler (totalproduksjon, inklusive alle versjoner, landet på mer enn 77.000 eksemplarer).
Omtrent et dusin er igjen etter at rust og tidens tann har tatt sitt, og seneste rekordpris fra 2024 stanger over 400.000 $ (4.035.000 kroner) for et pent eksemplar av arten.
– Det morsomme med treff, er å møte andre bilinteresserte. Som nye medlemmer i Hønefoss Amcar klubb har vi blitt tatt imot med åpne armer. Eneste savn ved bilen er mangel på parkeringssensorer og ryggekamera, ler Myhrstuen.
Daniel Kosacki fra Oslo poserer fornøyd med 46 år gammel Opel, som om den var et nyinnkjøpt plagg. Den ser da også merkelig ny ut.
– Dette er en 1979-modell Kadett 1.2 liter. men også et lite mysterium. Den har gått over 120.000 km og har hele sitt liv vært registrert i Norge. Likevel er tilstanden så god at det nesten er litt rart. Den er for eksempel totalt rustfri, viser lite tegn til slitasje og ser aldri ut til å ha vært restaurert. Kanskje tidligere eiere bare brukte den sommerstid, spekulerer han.
Opelen er en tidskapsel av ukomplisert moro.
– Jeg som er glad i å kjøre motorsykkel, synes Kadetten har noe «motorsyklete» ved seg. Jeg velger ofte den lange og kronglete veien hjem, bare for å kunne kjøre litt mer. Den er ekstremt enkel å skru, og tiltrekker seg hauger av onkler, fedre og besteforeldre med hver sin Kadett-historie.
Kosacki er født i Polen og har etter det tilbragt mange somre der.
– Jeg vokste siden opp i Tyskland og har alltid vært fascinert av de eldre østblokkbilene og deres annerledeshet. Tenk Wartburg 353, Fiat 125 og Skoda 120LS. Kadettens fasong ligner noe: De enkle linjene er utrolig vakre.
Denne rimeligste utgaven, med den svakeste motoren på 54 hester, kan innimellom virke daff.
– Jeg har egentlig alltid ønsket meg en trimmet Kadett, men å modifisere et såpass fint eksemplar nærmer seg motorhistorisk forbrytelse, fastslår Kosacki.