Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
Hvor mange villstyrige Volvo-fans kan samles på ett sted? Motor fikk beskjed om å møte i Jessheims største bakgård.
Om kort tid, i 2027, feirer Volvo hundre år. Landets Volvo-entusiaster klarer likevel ikke vente.
Derfor får vi om enda kortere tid, cirka fem sekunder, en lompe-innpakket Volvo-pølse i neven. Noen kaller det «ventepølse». Totalt skal bortimot 1000 slike pølser grilles før kl 16.
Denne lørdagen inviterer nemlig Volvo-forhandleren Bilia Jessheim og Volvo Car Club Norway til grom grill- og bilfest.
For mens merket Volvo ruller ut stadig flere elektriske nyheter, kjører fortsatt flere tusen Volvo-fans rundt i lykke fra 1975, 1982, 1990 og andre gullår.
Hvem har reist lengst for å korte ned tiden til Volvo-jubileet i 2027?
Vennene Isabell Hammerø, Joakim Holtborg, Johannah Roaldsøy og Sebastian Frisnes er treffets mest langveisfarende.
Den 454 kilometer lange turen fra hjemtraktene rundt Molde-traktene tar om lag seks og en halv time. Eneste tidstillegg er kaffepause, fossefall-fotografering og vannlating.
– Hvorfor vi velger Volvo? Jo, vi vil skille oss litt ut, ler Holtborg.
– Seriøst: Der vi kommer fra, foretrekker nesten alle andre unge i lokalmiljløet BMW. En av årsakene er nok GS Bildeler på stedet Bud ved oss i Møre- og Romsdal. De er visstnok størst i Norden på nettopp BMW.
Etter treffet på Jessheim planlegger de to parene å bevege seg ytterligere vekk fra Molde, og enda nærmere Volvos sjel:
– Når vi først har kommet oss til Stor-Oslo, kan vi like gjerne benytte anledningen til å ta en trivelig Sverige-tur.
På en av rekkene med Volvo-klassikere står Karl Kristiansen og pusser felgene på sin 1972-modell 142 DeLuxe for harde livet.
Mest oppmerksomhet får likevel motorrommet. Panseret holdes oppe av skiltet med påskriften «Gammaldans». Publikum forventer nærmest å oppdage noe magisk musikalsk mellom forgasseren og viftereima, om det så bare er et lite orkester som spiller til dans.
– «Gammaldans» er der mest for pynten og sjarmen. Og jeg kan svinge rockfoten om det kreves, lover han.
Victoria Grøva og Odin Bech fra Jessheim lener seg på en av de aller første Volvo 144 som trillet ut fra fabrikken i 1967.
For kort tid siden dukket den plutselig opp i en nettannonse.
– To minutter etter at eieren hadde lagt den ut, sendte jeg melding og skrev «jeg kommer og henter den», forteller Bech.
Lav kilometerstand på kun 76.000 jekket opp kjøpsmotivasjonen. Annonsen fortalte ellers lite om historikken.
Men Bech sjekket kjapt Vegvesen.no, og fant ut at bilen bare hadde hatt én eier.
– Volven skal selvsagt få lov å forbli som den er, litt falmet og kledelig flekkete. Det er noe spesielt med en patina hvor du kan se historien, analyserer han – og oppfordrer til å ta en titt på sin pappas bil:
I et kvart århundre har faren, Kay Raymond Bech fra Råholt, skjøttet en særs rød Volvo Amazon.
– Enkelte ting blir man mer glad i enn andre. Jeg har hatt mange andre biler i mellomtiden. Men denne får bli, og skal gå i arv. Sønnen og jeg deler mange hyggelige kvelder med mekking og pussing.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
-
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
-
Vi som elsker bilmesse:
Hun blander kaffegrut i billakk
-
Vi som makser garasjekosen:
Garasjen er den nye stua: Møt stuegrisene!
-
Vi med uvanlig bilvalg:
Byttet trøtte e-Golf i topp Toyota
-
Vi som elsker svensk kvalitet:
Saab? Vi nekter å gi slipp!
-
Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
-
Vi som lever for bruktkupp:
Slik vil gutta pynte veggen hjemme
Far Bechs Amazon har hatt knapt to eiere, og er nærmest aldri restaurert eller lakkert.
– Jeg får mye skryt: mange spør om jeg vil selge, med bud bortimot 150.000 kroner. Det er nok Volvoen verd, men jeg fristes ikke. Jeg selger heller et av mine andre kjøretøy, sier han.
Remi Myhrer fra Blaker sprader rundt på treffet med cowboy-hatt fra kinesiske Temu.
– Du får ikke kjøpt Volvo på Temu, bare tilhørende stæsj. Men jeg kommer ikke til å våge å handle funksjonelle deler der, lover han.
Kameraten Jørgen Nodland fra Aurskog har gått mer tradisjonelt til verks og shoppet hatt til full pris fra Westernbutikken.no.
– Til gjengjeld var kameraet billig.
Mens ventetiden til Volvos 100 års jubileum er kort, begynner Volvos slipp av Volvo Duett å bli tilsvarende lenge siden.
Stasjonsvognen kom til oss i 1953 og ble skrudd sammen på fabrikken i Göteborg helt til 1969.
En robust arbeidsbil, som i neste i øyeblikk kan være en stasbil, er en evig god idé. Når skal Volvo begynne å lage vidunderet igjen?
Et realt jubileum, og til og med en tjuvstart på festen, har plass til avarter. Dypdykk i fortidens Amazon og Toførti utelukker ikke nysgjerrighet for nyere objekter.
I lokalene til Bilia Jessheim står elbilene som muligens blir gjenstand for biltreff – når Volvo i 2127 runder 200 år?
Navnet «Volvo» er latin, og har hver eneste dag siden 1927 betydd «jeg ruller». Færre vet at Jessheim i vikingtid kaltes Jesseímr, Jarlens hjem.
Volvo-treff på Jessheim gir uansett hjemmefølelse for Volvo-vikinger, inntil festen er over og siste pølse er spist denne lørdagen.
Les mer om Volvo her:
-
Skattetallene:
Dette tjener de norske biltoppene
-
Fossilbilforbudet:
Polestar og Volvo helt uenige med tyske planer
-
Nye biler:
Enorm vekst i nybilmarkedet, og Tesla er suverene
-
Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country
Det finnes noen ufornuftige grunner til å kjøpe denne
-
Nytt merke:
Slik selges Volvo-tvilling i Russland
-
81Test: Smart#5
Denne blir garantert en suksess
-
Sjelden bil:
Fiasko da den kom, nå er Volvoen solgt for 1,5 mill.
-
Etter retretten:
Volvo saksøkes av lidarprodusent
-
Prøvekjørt: Kia EV9 GT
Kia til 1,1 mill. – slik er den å kjøre
-
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
-
Problemløsing:
Volvo fjerner lidar
-
Elektrisk framtid:
Volvo EX60 får samme pris som ladehybriden
-
Rekkeviddeforlenger:
Volvo fortsetter med forbrenningsmotor til 2040
-
Nye biler:
Leveringstall i oktober: – Stille før stormen
-
10-punktsjekken med Sigurd Klomsæt:
«Garasjen er vårt dekkhotell for hjul til fem biler»
-
Volvo:
Volvo sparker, kutter og tjener penger
-
Prøvekjørt: Smart#3
Ned 150.000 – nå er denne plutselig et kupp
-
Time Magazine:
Volvo-belte blant årets viktigste oppfinnelser
-
Får krass kritikk:
Volvo nekter å si hvor metallet kommer fra
-
Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
-
Dagens Volvo EX90:
Får bedre computer, ikke bedre lading
-
Ett år etter Sandvika-ulykken:
Politiet laget rekonstruksjon av dødsulykken med XC40
-
Ny kjernekomputer:
Større oppgradering for EX90
-
Endrer forklaring om ulykkesbilen:
Her er vektsensoren Volvo sa at ikke finnes
-
DEBATT:
Løpsk elbil – førerfeil eller selvkjørende bil?
-
Slik ser andre deg:
Mercedes mest «cool» – og Tesla minst?
-
Sikkerhetsbeltet:
Volvo tilbakekaller for å fikse beltefeil
-
Advokat Sigurd Klomsæt:
Vil heve Volvo-kjøp: «Føler meg ikke trygg i bilen»
-
Den elektriske framtiden:
Volvo-sjefen: Noen merker vil forsvinne
-
München-utstillingen:
Disse nyhetene topper bilshowet
-
EX90-programvaren:
Mener Volvo-feilene er «uakseptable»
-
ES90:
Nå har Volvo begynt å lage denne
-
Vises i Stockholm:
Volvos nye bestselger kommer snart
-
Jennifers Volvo skjøt fart:
Dashcam viser dramatisk Volvo-hendelse
-
Plutselig forsvant nettet:
Volvo-eiere må betale for internett
-
Kia med rimeligere sjuseter:
Dette blir prisen med utstyret du må ha
-
200 km rekkevidde?
Volvo XC70 kommer til Europa
-
Mangler funksjoner:
«Veldig bekymringsfullt for hele EX90-prosjektet»
-
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 9
Storfamilien får det ikke stort bedre enn her
-
Gruppetest:
Disse ypper seg mot Skoda Elroq og Volvo EX30
-
Se overvåkingsvideo:
Volvo XC40 totalvrak etter plutselig akselerasjon
-
Rokkering hos Volvo:
Henter tilbake sin gamle motorsjef
-
Blindsone bak?
Tesla dårligst av ti i sikkerhetstest
-
Canada:
Saksøker 13 bilprodusenter for nøkkel-sikkerhet
-
Anklages i USA:
Volvo saksøkes for skjult XC40-sikkerhetsfeil
-
Sandvika-ulykken:
Hva skjedde under Volvos tilbakekalling i 2022?
-
Juli-salget:
Svake Volvo-tall
-
Bruktbilsalg:
Var denne servicen blank løgn?
-
Mer effektivt:
Volvo lover mye kortere ventetid for EX30
-
Vi med vilt laaange Volvoer
Gjett lengden på landets leeengste Volvo?
-
Tøffe tider:
Volvo tapte 10 milliarder i andre kvartal
-
Consumer Reports:
Mener EX90 er lansert før den er ferdig
-
Polestar nøler med P6:
Utsetter ny modell tross salgsvekst
-
Med nødutgang:
Slik ser Volvos nye skuddsikre bil ut
-
Livsløpsanalyse:
ES90 får Volvos laveste karbonavtrykk
-
Bytter merke:
Ny jobb for gammel Volvo-sjef
-
Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country
Derfor er den verdt drøye 20.000 mer
-
«Nye» Polestar 2?
Polestar 7 skal bygges av Volvo, i Europa
-
Salgstall 2025:
Tunge tider for Volvo
-
Sandvika-ulykken:
Fant fukt i en av Volvoens hovedcomputere