Med breial bredde på to meter – og ublu lengde på langt over
fem – veier asfaltens flodhest bortimot 3,4 skamløse tonn.
Tilsvarende absurd
er akselerasjonen fra null til hundre – på tre sekunder og noe attåt.
Det hele
skjer på mirakuløst vis – via et beskjedent batteri – koblet med en kraftplugg
av en bensinmotor på 268 hester.
SVØMMEKNAPPEN: Top Gear får teste Yang Wang U8 utenfor ... allfarvei.Faksimile: TOPGEAR
YangWangs svømmegenskaper trygger betalingsvillige kunder
som engster seg for utsikten flomkatastrofer. Som følge av klimaendringer
rammes Kina av ekstremregn og flom.
Greit da å vite at din YangWang U8 duger
som redningsbåt i opptil en halv time.
SKRAVLEBOKSEN: Youtuberen Ethan Robertson er «Wheelsboy», her i varebilen Juzhen Chengshi 01. Mannen samarbeider med Shanghai Xingao Cultural Media.Foto WHEELSBOY
Kan bilgloser
Amerikaneren Ethan Robertson driver kontoen «Wheelsboy», med
søkelys på raritetene i det kinesiske bilmarkedet.
Som fastboende i Kina på
tiende året, snakker han flytende kinesisk – med spesiale i bilgloser.
Wheelsboy kompenserer et lavmælt slagord («China auto
insights») med støyende bilvideoer.
HUMOR: Baojun Yep er forsøk på en humørfylt Jeep-kloning i knøtt format og ditto pris.Foto: BAJOUN
Nyheten Baujun Yep beskriver han som den dyreste
og mest upraktiske knøtt-elbilen han har testet.
Og samtidig som en klar
favoritt, på grunn av stil og utseende.
RÅKK ‘N ROLL: Reklamen for Baojun Yep fokuserer på evig ungdom.Foto: BAOJUN
Forvirringen er total rundt Baojun Yep:
Amerikanske General
Motors samarbeider med lokale krefter (SAIC) om å bygge knøttet, samtidig som
fasongen sammenlignes med Ford Bronco. Og navnet «Yep» er nærmest et
navnetjuveri av et amerikansk ikon, Jeep.
HJEMME HOS: Selv kinesiske småbiler har skjermer på størrelser med hjemlige flatskjermerFoto: BAOJUN
Dashbordets skjerm er større enn den urbane villmarken bilen
skal forsere.
Rekkevidden på 303 km er sertifisert av Kinas offisielle måleinstitutt,
CLTC. Den småtøffe firehjulstrekkeren måler 3,4 meter, som er ørlite stuttere enn
Mini Cooper.
Annonse
BLÅSER SEG OPP: Haval H7 Big Dog har retrofasong blandet med seneste teknologi. Biltesteren «Carsauce» lar seg overvelde.Faksimile: CARSAUCE
Australsk test
Australske Matt Brand har bygd opp
Youtube-kanalen Carsauce, hvor mange av bilene som testes er kinesiske.
Australia importerer et utall 4x4 fra Kina, som vi av uforståelige grunner kan
se langt etter her.
Haval H/Big Dog satser alt på sjarmen ved vintage design. Drivlinjen
er en 1,5 liters maskin på 180 gamper, eller en to liter turbo hybrid med 240
hester.
KJÆLEDEGGE: Havals nyhet, med det koselige navnet « Big Dog», tar kinesisk bildesign på nye veier.Skjermdump: CARSAUCE
Big Dog nevnes som Toyota RAV4-konkurrent, mens onde tunger
kaller den «Temu-versjon av Subaru Forester». I Russland selges bilen – etter
sigende med noe gjerrigere utstyrsliste – som Haval Dargo.
OPP MED ARMENE: Sosiale medier-profilen «RSL on cars» er bortimot like hysterisk begeistret for Xiaomi YU7, som produsenten selv.Faksimile: RSL ON CARS
Ferrari-kopi
Enkelte ganger blir fenomenet større enn bilen:
Mobiltelefon-produsenten
Xiaomi hadde aldri før laget en eneste bil, og traff likevel spiker’n på hue på
første forsøk. Merket første modell, SU7, akselererte uanstrengt forbi Teslas
Model 3 på det kinesiske hjemmemarkedet.
Andre forsøk landet også stødig – ved hjelp av
Ferrari Purosangue-kopien kalt YU7.
FARGETERAPI: Xiaomi YU7 leveres i en rekke søtsak-lignende fargekombinasjoner.Foto: XIAOMI
Xiaomi skryter uhemmet av egen påstand om 200.000
forhåndsbestillinger, som skal ha materialisert seg innen tre minutter etter
lansering.
Xiaomi – som uttales «show me» – liker også å repetere at
leveringstiden raskt bikket ett helt år, og at brukte eksemplarer derfor har
gått for en høyere pris enn nybiler.
YU7 er ventet skipet i vår retning en gang
uti 2027.
Annonse
KLART, CLARKSON: Top Gear-maskot Jeremy Clarkson snuser på Hongqi, som fortsatt er kinesiske myndigheters offisielle øyesten.Skjermdump: TOP GEAR
Røde fane
Er Hongqi Kinas svar på Rolls-Royce?
Du kan lures til å tro dette,
på grunn av stilen og det faktum at Rolls-Royce tidligere sjefsdesigner, Giles
Taylor, siden 2018 har hatt samme stillingsbeskrivelse hos det kinesiske merket.
Produsenten – med navn og logo som symboliserer Kinas røde nasjonalflagg
– er likevel først og fremst kommunistregimets tradisjonelle, offisielle maktysymbol.
Om toppmodellen sies at «bilen trenger ingen koppholdere,
fordi en tjener holder koppen for deg».
Men de som mener at «all nytenking skjer i Kina», har glemt å se seg rundt: Indisk bilindustri skyter fart, og overrasker med nye, småfrekke former:
TATT AV VINDEN: Tata Sierra er den indiske Land Rover-Jaguar eierens bud på skjerpet konkurranse innen små-SUV segmentet – på litt over fire meters lengde.Foto: TATA
Indisk Rover
Tata er Indias tredje største merke, og kjent som mor til de
tidligere helbritiske merkene Jaguar og Land Rover.
Inderne har lenge hatt sin
egen «Land Rover» gjennom produktet Tata Sierra.
Modellen har hanglet med, gjennom en årrekke,
og fått alvorlige alderssymptom:
Inntil merket nylig viste en helt ny Sierra
med mer tiltalende formgiving enn noen ... SUV, smarttelefon eller andre
tingester.
Hva skjer videre? Jo, nå er det europeernes tur til å overraske.