SVØMMEDYKTIG: YangWang U8 er SUVen som gir deg et fuktig rykte.

Vi som liker Kina-biler:

Lager Kina de morsomste bilene?

To av tre nordmenn vil ikke kjøpe kinesiske biler. Her er moroa du i så fall blir snytt for.

Publisert

Hold deg fast i rattet – vi våger påstanden:

Kinesiske ingeniører og designere har det morsomst av alle på jobben om dagen. Spesielt med tanke på de enorme ressursene de har å leke seg med.

Bilmarkedet i Kina

  • 2015: 84 kinesiske merker
  • 2025: 97 kinesiske merker + 43 «joint ventures»
  • Litt over 10% av Kinas bilpark er elektrisk
  • Tendens: Kinesiske merker rykker fram, og andre tilbake
  • VW, Toyota og Nissan holder stand
  • Start-ups som Xiaomi og Leapmotor tar Tesla ned
  • Kilde: Car News China

Verktøykassa er sprengfull av kunnskap, penger og teknologi. Resultatet er at ingen slipper så ulike bilnyheter som Kina. 

Har du en helt ny idé som bryter med traust vanetenking, kan den være på gata innen få måneder.

I Europa kan samme prosess ta flere år. 

Her er Motors utvalgte eksempler som kanskje kan få stabeiser til å forandre mening om kjøretøy fra Kina:

HODET OVER VANNET: Kinesisk bilindustri stevner fram, her med luksus-SUven YangWang som tåler det meste ... også vann.

Til lands og til vanns

BYD står for «Build your dreams» – men det er uklart om drømmen kan kjøpes eller om du må mekke den sjæl.

Bilmerket og konsernet BYD byr uansett på en rekke undermerker: 

«Denza» er et samarbeid med tyske Mercedes, «Leopard» spesialiserer seg på terrengkjøretøy og «YangWang» strekker seg mot noe ekstraordinært.

Og med ekstra menes ikke bare bil-bling, men også snodigheter som at SUVen U8 faktisk kan kjøres i vann som en båt.

I alle fall et stykke.

NATURSTRIDIG: Med nær 3,4 tonn egenvekt, nærmer YangWang U8 seg marktrykket til en kompakt stridsvogn.

Flodhest med bensinmotor

Med breial bredde på to meter – og ublu lengde på langt over fem – veier asfaltens flodhest bortimot 3,4 skamløse tonn. 

Tilsvarende absurd er akselerasjonen fra null til hundre – på tre sekunder og noe attåt. 

Det hele skjer på mirakuløst vis – via et beskjedent batteri – koblet med en kraftplugg av en bensinmotor på 268 hester.

SVØMMEKNAPPEN: Top Gear får teste Yang Wang U8 utenfor ... allfarvei.

YangWangs svømmegenskaper trygger betalingsvillige kunder som engster seg for utsikten flomkatastrofer. Som følge av klimaendringer rammes Kina av ekstremregn og flom.

Greit da å vite at din YangWang U8 duger som redningsbåt i opptil en halv time.

SKRAVLEBOKSEN: Youtuberen Ethan Robertson er «Wheelsboy», her i varebilen Juzhen Chengshi 01. Mannen samarbeider med Shanghai Xingao Cultural Media.

Kan bilgloser

Amerikaneren Ethan Robertson driver kontoen «Wheelsboy», med søkelys på raritetene i det kinesiske bilmarkedet. 

Som fastboende i Kina på tiende året, snakker han flytende kinesisk – med spesiale i bilgloser.

Wheelsboy kompenserer et lavmælt slagord («China auto insights») med støyende bilvideoer. 

HUMOR: Baojun Yep er forsøk på en humørfylt Jeep-kloning i knøtt format og ditto pris.

Nyheten Baujun Yep beskriver han som den dyreste og mest upraktiske knøtt-elbilen han har testet. 

Og samtidig som en klar favoritt, på grunn av stil og utseende.

RÅKK ‘N ROLL: Reklamen for Baojun Yep fokuserer på evig ungdom.

Forvirringen er total rundt Baojun Yep: 

Amerikanske General Motors samarbeider med lokale krefter (SAIC) om å bygge knøttet, samtidig som fasongen sammenlignes med Ford Bronco. Og navnet «Yep» er nærmest et navnetjuveri av et amerikansk ikon, Jeep.

HJEMME HOS: Selv kinesiske småbiler har skjermer på størrelser med hjemlige flatskjermer

Dashbordets skjerm er større enn den urbane villmarken bilen skal forsere.

Rekkevidden på 303 km er sertifisert av Kinas offisielle måleinstitutt, CLTC. Den småtøffe firehjulstrekkeren måler 3,4 meter, som er ørlite stuttere enn Mini Cooper.

BLÅSER SEG OPP: Haval H7 Big Dog har retrofasong blandet med seneste teknologi. Biltesteren «Carsauce» lar seg overvelde.

Australsk test

Australske Matt Brand har bygd opp Youtube-kanalen Carsauce, hvor mange av bilene som testes er kinesiske. 

Australia importerer et utall 4x4 fra Kina, som vi av uforståelige grunner kan se langt etter her. 

Haval H/Big Dog satser alt på sjarmen ved vintage design. Drivlinjen er en 1,5 liters maskin på 180 gamper, eller en to liter turbo hybrid med 240 hester.

KJÆLEDEGGE: Havals nyhet, med det koselige navnet « Big Dog», tar kinesisk bildesign på nye veier.

Big Dog nevnes som Toyota RAV4-konkurrent, mens onde tunger kaller den «Temu-versjon av Subaru Forester». I Russland selges bilen – etter sigende med noe gjerrigere utstyrsliste – som Haval Dargo.

OPP MED ARMENE: Sosiale medier-profilen «RSL on cars» er bortimot like hysterisk begeistret for Xiaomi YU7, som produsenten selv.

Ferrari-kopi

Enkelte ganger blir fenomenet større enn bilen: 

Mobiltelefon-produsenten Xiaomi hadde aldri før laget en eneste bil, og traff likevel spiker’n på hue på første forsøk. Merket første modell, SU7, akselererte uanstrengt forbi Teslas Model 3 på det kinesiske hjemmemarkedet. 

Andre forsøk landet også stødig – ved hjelp av Ferrari Purosangue-kopien kalt YU7.

FARGETERAPI: Xiaomi YU7 leveres i en rekke søtsak-lignende fargekombinasjoner.

Xiaomi skryter uhemmet av egen påstand om 200.000 forhåndsbestillinger, som skal ha materialisert seg innen tre minutter etter lansering.

Xiaomi – som uttales «show me» – liker også å repetere at leveringstiden raskt bikket ett helt år, og at brukte eksemplarer derfor har gått for en høyere pris enn nybiler. 

YU7 er ventet skipet i vår retning en gang uti 2027.

KLART, CLARKSON: Top Gear-maskot Jeremy Clarkson snuser på Hongqi, som fortsatt er kinesiske myndigheters offisielle øyesten.

Røde fane

Er Hongqi Kinas svar på Rolls-Royce? 

Du kan lures til å tro dette, på grunn av stilen og det faktum at Rolls-Royce tidligere sjefsdesigner, Giles Taylor, siden 2018 har hatt samme stillingsbeskrivelse hos det kinesiske merket.

Produsenten – med navn og logo som symboliserer Kinas røde nasjonalflagg – er likevel først og fremst kommunistregimets tradisjonelle, offisielle maktysymbol.

 Om toppmodellen sies at «bilen trenger ingen koppholdere, fordi en tjener holder koppen for deg».

Men de som mener at «all nytenking skjer i Kina», har glemt å se seg rundt: Indisk bilindustri skyter fart, og overrasker med nye, småfrekke former:

TATT AV VINDEN: Tata Sierra er den indiske Land Rover-Jaguar eierens bud på skjerpet konkurranse innen små-SUV segmentet – på litt over fire meters lengde.

Indisk Rover

Tata er Indias tredje største merke, og kjent som mor til de tidligere helbritiske merkene Jaguar og Land Rover.

Inderne har lenge hatt sin egen «Land Rover» gjennom produktet Tata Sierra.

Modellen har hanglet med, gjennom en årrekke, og fått alvorlige alderssymptom: 

Inntil merket nylig viste en helt ny Sierra med mer tiltalende formgiving enn noen ... SUV, smarttelefon eller andre tingester. 

Hva skjer videre? Jo, nå er det europeernes tur til å overraske.

Powered by Labrador CMS