Vi som elsker svensk kvalitet:
Saab? Vi nekter å gi slipp!
Saab-produksjonen sluknet i 2011, men Saab-entusiasmen gnistrer og gløder. Møt Motors utvalgte ildsjeler.
Det er i motbakker det går oppover. Det er i nedgangstider du skal satse. Og det er senhøstes vi kjører Saab kæbb (også kalt cabriolet). Med kalesje solid isolert for stadig kaldere dager.
Mennesketypen som nekter å gi opp det nedlagte, svenske merket, som konka for 14 år siden, er de samme som tviholder på sommeren til langt uti oktober.
For Saab er helstøpte, helårs vinterbiler med varmeapparat som en sprakende hyttepeis og fremkommelighet som en sta sparkstøtting.
Og når Motors håndplukkede entusiaster ratter sine Saab gjennom grå trafikk, får de lange blikk hele veien. Heng på Tove Fallbakken og Jan Erik Nilsen, Bjørn Johansen og Norges Saab-general:
Gustav Bjørlo, leder i Saabklubben Gammalsaabens venner, holder ikke tilbake det verbale turbo-trykket:
– Stemningen i klubben er svært god. Rekrutteringen er stabil, og vi har enkelte år noen flere innmeldte enn utmeldte. Medlemstallet holder seg trygt på den riktige siden av 1000 sjeler, og hvert år arrangerer vi flere nasjonale og lokale treff som er godt besøkt, melder trondheimsmannen.
– Mitt forhold til Saab startet da bestefar kjørte mor og nyfødte meg hjem fra fødeavdelingen, i sin toreadorrøde Saab 96. Som ungdom fikk jeg overta den. Den er dessverre skrotet, men hans siste Saab har jeg i samlingen min, som nå totalt teller 15 biler.
Bjørlo har alt fra en sjelden 1958-modell Saab 93B til den nyere Saab 9-5.
Sist inn på tunet er en Saab 900 Turbo Cabriolet av den ettertraktede førsteutgaven.
– Utviklingen fra totaktsmotorer frem til potente turbomotorer vitner om ingeniørkunst på øverste nivå. Lyden i en Saab finner du ikke maken til, hevder han.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
-
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
-
Vi som elsker bilmesse:
Hun blander kaffegrut i billakk
-
Vi som makser garasjekosen:
Garasjen er den nye stua: Møt stuegrisene!
-
Vi med uvanlig bilvalg:
Byttet trøtte e-Golf i topp Toyota
-
Vi som elsker svensk kvalitet:
Saab? Vi nekter å gi slipp!
-
Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
-
Vi som lever for bruktkupp:
Slik vil gutta pynte veggen hjemme
Forbausende mange har barndomsminner om merket.
– Og vi får nye medlemmer som har oppdaget Saab som et artig hobbyprosjekt. Å skru er relativt enkelt.
Klubben har et rikt delelager, og om leseren skulle ha interesse for en eldre Saab, står Bjørlo klar:
– Jeg har jo en viss oversikt og kommer gjerne med tips, lover han.
For 23 år siden fikk Bjørn Johansen fra Halden en åpenbaring.
– Min daværende kjærestes onkel jobbet hos Saab. Jeg fikk prøvekjøre en ny 9-3 og ble selvsagt frelst.
Først i 2010 tok han seg råd til å kjøpe sin første Saab.
– Siden har det blitt flere, som min seneste 900 Cabriolet fra 2000.
En viktig grunn for å kjøpe Saab, er at merket er en solid kontaktskaper.
– Jeg ble stoppet av en fyr. Praten satt løst. Det viste seg at mannen hadde jobbet på den nedlagte Saab-fabrikken i Trollhättan.
– Saab er nok for spesielt interesserte, mener Johansen.
– Rekruttering kan være vanskelig, ettersom antallet biler blir stadig færre.
Den seneste tiden har cabriolet-utgaven økt mest i verdi av alle Saaber.
– Den kan bli en god investering, tipser han.
– Enkelte eiere tar imidlertid lite vare på dem. De er nok lite bevisst på verdipotensialet. Det er trist å se.
Tove Fallbakken og Jan Erik Nilsen fra Vallset ved Hamar har satt seg godt til rette i en Saab 900 Cabriolet 1990-modell.
– For en tid tilbake besøkte vi Timmendorfer Strand, en tysk badeby for de rike. Der observerte vi biler i millionklassen parkert på alle gatehjørner. Porsche Carrera GT, Aston Martin, Mercedes V12 og andre. Men det var den gamle Saaben vår som folk samlet seg rundt – og tok bilder av, skratter Nilsen.
Han vokste opp i Saab 96 og etterfølgende modeller.
– Ellers har jeg i mange år kjørt 99 og 900. Denne cabrioleten er solgt ny i Tyskland, før den etter hvert havnet i Norge. Vi har eid den i en femtenårsperiode.
Cabrioleten har nå gått over 320.000 kilometer med samme motor og clutch. Entusiasmen for det svenske merket lyser også opp på eiendommen:
– Vi er kanskje alene om originalt Saab-forhandlerskilt godt synlig foran huset.