SAMMMENSVEISET: Jan Erik Nilsen og Tove Fallbakken har holdt fast ved Saab – og hverandre – i minst 15 somre og vintre.

Vi som elsker svensk kvalitet:

Saab? Vi nekter å gi slipp!

Saab-produksjonen sluknet i 2011, men Saab-entusiasmen gnistrer og gløder. Møt Motors utvalgte ildsjeler.

Publisert

Det er i motbakker det går oppover. Det er i nedgangstider du skal satse. Og det er senhøstes vi kjører Saab kæbb (også kalt cabriolet). Med kalesje solid isolert for stadig kaldere dager.

Saab i Norge

  • 2012: Siste nye Saab solgt i Norge
  • Antall på veiene 2011: 39.199
  • Antall på veiene 2023: 11.124
  • Antall på veiene 2024: 9775
  • Klubber: Gammalsaabens venner (gsv.no): Stiftet 1977, over 15.900 følgere på Facebook, Saab Turbo Club of Norway (stcn.no): Startet 2002, over 7940 følgere på Facebook

Mennesketypen som nekter å gi opp det nedlagte, svenske merket, som konka for 14 år siden, er de samme som tviholder på sommeren til langt uti oktober.

For Saab er helstøpte, helårs vinterbiler med varmeapparat som en sprakende hyttepeis og fremkommelighet som en sta sparkstøtting.

Og når Motors håndplukkede entusiaster ratter sine Saab gjennom grå trafikk, får de lange blikk hele veien. Heng på Tove Fallbakken og Jan Erik Nilsen, Bjørn Johansen og Norges Saab-general:

KULTKLASSIKER: Klubbsjef Gustav Bjørlo er eier av bortimot 15 ulike Saab-modeller. Foto: PRIVAT

Gustav Bjørlo, leder i Saabklubben Gammalsaabens venner, holder ikke tilbake det verbale turbo-trykket:

– Stemningen i klubben er svært god. Rekrutteringen er stabil, og vi har enkelte år noen flere innmeldte enn utmeldte. Medlemstallet holder seg trygt på den riktige siden av 1000 sjeler, og hvert år arrangerer vi flere nasjonale og lokale treff som er godt besøkt, melder trondheimsmannen.

SVENSK ÅPENBARING: Saab Sonett, 96 og 99 Combicoupé er blant merkets populære klassikere, ved siden av 900 Cabriolet. I midten: Bjørlos totakter fra 1967. Foto: PRIVAT

– Mitt forhold til Saab startet da bestefar kjørte mor og nyfødte meg hjem fra fødeavdelingen, i sin toreadorrøde Saab 96. Som ungdom fikk jeg overta den. Den er dessverre skrotet, men hans siste Saab har jeg i samlingen min, som nå totalt teller 15 biler.

Bjørlo har alt fra en sjelden 1958-modell Saab 93B til den nyere Saab 9-5. 

Sist inn på tunet er en Saab 900 Turbo Cabriolet av den ettertraktede førsteutgaven.

– Utviklingen fra totaktsmotorer frem til potente turbomotorer vitner om ingeniørkunst på øverste nivå. Lyden i en Saab finner du ikke maken til, hevder han.

LYSTERAPI: Saab 9-3 Cabriolet er fortsatt et godt kjøp og tenkes å oppleve en prisstiging i tiden som kommer. Foto: PRIVAT

Forbausende mange har barndomsminner om merket. 

– Og vi får nye medlemmer som har oppdaget Saab som et artig hobbyprosjekt. Å skru er relativt enkelt.

Klubben har et rikt delelager, og om leseren skulle ha interesse for en eldre Saab, står Bjørlo klar: 

– Jeg har jo en viss oversikt og kommer gjerne med tips, lover han.

SORT MAGI: En snart 26 år ung Saab Cabriolet er Bjørn Johansens mektige mulighet for å oppleve både sol og regn på samme tur. Foto: NINA RØSNÆS

For 23 år siden fikk Bjørn Johansen fra Halden en åpenbaring. 

– Min daværende kjærestes onkel jobbet hos Saab. Jeg fikk prøvekjøre en ny 9-3 og ble selvsagt frelst.

Først i 2010 tok han seg råd til å kjøpe sin første Saab. 

– Siden har det blitt flere, som min seneste 900 Cabriolet fra 2000.

En viktig grunn for å kjøpe Saab, er at merket er en solid kontaktskaper. 

– Jeg ble stoppet av en fyr. Praten satt løst. Det viste seg at mannen hadde jobbet på den nedlagte Saab-fabrikken i Trollhättan.

LUFTIG BALKONG: Avrundede former er typisk for Saab 900-interiører. Bildet viser en tilsvarende årsmodell som Johansen bil. Foto: SAAB FORUM

– Saab er nok for spesielt interesserte, mener Johansen. 

– Rekruttering kan være vanskelig, ettersom antallet biler blir stadig færre.

Den seneste tiden har cabriolet-utgaven økt mest i verdi av alle Saaber. 

– Den kan bli en god investering, tipser han. 

– Enkelte eiere tar imidlertid lite vare på dem. De er nok lite bevisst på verdi­potensialet. Det er trist å se.

BAADEKAAR: Saab med åpent tak er fast fritidssyssel for Tove Fallbakken og Jan Erik Nilsen. Foto: KARL EIRIK HAUG

Tove Fallbakken og Jan Erik Nilsen fra Vallset ved Hamar har satt seg godt til rette i en Saab 900 Cabriolet 1990-modell.

– For en tid tilbake besøkte vi Timmendorfer Strand, en tysk badeby for de rike. Der observerte vi biler i millionklassen parkert på alle gatehjørner. Porsche Carrera GT, Aston Martin, Mercedes V12 og andre. Men det var den gamle Saaben vår som folk samlet seg rundt – og tok bilder av, skratter Nilsen.

FORDELEN: Cabrioletens frontparti er identisk med andre 900-er. Foto: KARL EIRIK HAUG

Han vokste opp i Saab 96 og etterfølgende modeller. 

– Ellers har jeg i mange år kjørt 99 og 900. Denne cabrioleten er solgt ny i Tyskland, før den etter hvert havnet i Norge. Vi har eid den i en femtenårs­periode.

Cabrioleten har nå gått over 320.000 kilometer med samme motor og clutch. Entusiasmen for det svenske merket lyser også opp på eiendommen:

– Vi er kanskje alene om originalt Saab-forhandlerskilt godt synlig foran huset.

FORHANDLERSKILT: Husveggen til paret Nilsen-Fallbakken er pent pyntet med Saab-Scania-logo i voksen størrelse. Foto: PRIVAT
Powered by Labrador CMS