FAMILIESPORT: Porsche Taycan er noe av det lekreste vi ser på norske veier.

Test: Porsche Taycan Cross Turismo

Noen mil unna det perfekte

Vi ser egentlig bare to grunner til å gå ut av en Taycan. Den gode: Du vil nyte den fra utsiden. Den dårlige: Du må lade.

Publisert Sist oppdatert

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

  • Pris: 1.024.000 (eks. omkostninger)
  • Drivlinje: 93,4 kWt (netto) batterielektrisk motor. 476 hk./500 Nm (med boostfunksjon), firehjulsdrift, automat (ettrinns foran, totrinns på bakakselen).
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 438 km/23,7 kWt/100 km.
  • Maksimal ladefart: 270 kW
  • 0–100/toppfart (fabrikktall): 5,1 sek./220 km/t
  • Dekkdimensjon: 225/55-19 (foran), 275/45-19 (bak)
  • Vekt/nyttelast: 2245/640 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 446+85 (frunk) liter/kun sykkelstativ/75 kg.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring: 496/214/139/14,6 (normal) cm.
  • Konkurrenter: Mercedes EQE, BMW i4 M50

Hvis du bare dyrker fornuften, så finner du biler til halve prisen som gjør det meste like godt som en Taycan Turismo. Legger du på litt følelser, så finner du ingen.

Dermed har vi egentlig bare plassert enda en Porsche der Porsche alltid har ønsket å være. Bortenfor snus­fornuften og pragmatismen, der hvor emosjonene og lidenskapen dyrkes.

Masse fornuft?

Men opplagt er det ikke. Vi ser nemlig massevis av Taycan i hverdagslig driv ute på de grå norske veiene.

Modellen ble nærmest en folkebil i løpet av fjoråret. Foran etablerte bestselgere fra Volvo og Toyota, og foran en haug med elbiler.

En 25.-plass på registreringslistene skulle jo tilsi at bilen leveres med masse fornuft. Eller?

Mer penger

Vel. Turismo er riktig nok litt mer fornuftig enn en vanlig Taycan, men slett ikke noe opplagt kjøp for barnefamilier. Og den er utelukket for alle som av og til trenger henger. Og fortsatt er den temmelig uoppnåelig for de fleste med normal økonomi.

Taycan er først og fremst en luksusbil. At den likevel figurerer så høyt oppe på statistikkene, skyldes primært myndighetenes elbil-insentiver, sekundært at folk har mer penger til bil enn vi kanskje tror.

Porsche Taycan Cross Turismo

81 poeng

Modellen som har gjort Porsche til et ganske vanlig syn i trafikken, overbeviser på mange felt. Kvalitetsfølelsen er høy, designet spennende og kjøreegenskapene imponerende. Den er også ganske praktisk. Men rekkevidden er lav og prisen høy.

Komfort 9/10

Nærmest optimalt for de to i forsetene. Ok for de bak, men lav sittepute gir skarp knevinkel. Tung og stabil styrefølelse, utmerket fjæringskomfort og herlig instrumentpanel. Hjulstøyen er aldri plagsom, men hørbart høyere enn i for eksempel Mercedes EQE og mindre og rimeligere BMW i4 M50.

Design 9/10

Taycan Turismo er etter manges mening den mest spennende av alle Porscher – til tross for den noe utradisjonelle Porsche-formen. Eller kanskje nettopp derfor. Miksen av sporty muskelbil og litt praktisk stasjonsvogn er unik. Innvendig er det skjermer fra dør til dør, og klassens beste kvalitet.

Kjøreegenskaper 10/10

Turismo er litt høyere og litt tyngre enn en standard Taycan, men det merkes overhodet ikke. I vinterhalvåret er det mest tryggheten og stabiliteten – og den økte framkommeligheten i «Gravel»-modus – som imponerer. På sommerføre er den dynamisk og leken i beste Porsche-tradisjon.

Miljø og forbruk 6/10

Rekkevidden er bilens største svakhet. Skal du til fjells med litt bagasje i regn eller kulde, så kommer du drøye 30 mil innen du må lade. Dette kompenseres delvis av gode ladeegenskaper. Vi målte 18 minutter (6-80 prosent) om sommeren og 20 minutter (4-80 prosent) på vinteren.

Utstyr 8/10

Her er utstyr for drøye 500.000. Blant annet skinninteriør til 44.000, felger til 52.000 og chassiskontroll til 40.000. Vi hadde klart oss uten, de rimeligere alternativene er gode. Men bakakselstyring til 29.000 er bra. Og i en bil som dette, ville vi valgt berøringskjerm til passasjeren (13.000).

Praktisk 8/10

446 liter bagasjerom pluss frunk på 84 liter gir totalvolum bedre enn mange konkurrenter. Tredelt baksete gir plass til ski, men det er også mulig med 75 kilo på taket. Kan ikke trekke henger, men kan leveres med et feste til f.eks sykler. De mange skjermene gir skjemmende fingernmerker.

Pris 7/10

Testbilen ender på rundt 1,5 millioner, men det er mulig å knipe inn noen hundre tusen uten at det synes eller merkes noe særlig. Uansett mye penger. Kvalitetsnivået, designen og trivselsfaktoren forsvarer et høyt prisnivå, mens rekkevidden er et stort minus for dem som kjører langt.

Driftskostnader 8/10

Tilbyr ulike servicepakker (gull, sølv, bronse) som ivaretar alt fra det grunnleggende servicebehovet, til totalløsninger med slitedeler dekket. En bil til godt over millionen har også høye servicekostnader. Men Porsche holder høy kvalitet, så her får man neppe noen negative overraskelser.

Sikkerhet 9/10

Testet av Euro NCAP i 2019, med fem stjerner og jevnt høy score på beskyttelse av voksne, barn, mye trafikanter, samt aktive sikkerhetsystemer. Både den adaptive fartsholderen og filholderen jobber behersket og effektivt. Særdeles gode lys.

Annenhåndsverdi 7/10

I 2022 var Taycan Norges 25. mest solgte bil. I 2023 har kurven falt dramatisk. 37 registrerte biler hittil i år, er 94 prosent dårligere enn på samme tid i fjor. Holder denne trenden seg, vil naturligvis prisfallet bli sterkt påvirket. God kvalitet og ladeevne er etterspurt på bruktmarkedet.

Fristende nære

Samtidig forstår vi dem som har sittet foran bilkonfiguratoren med en ganske vanlig bil – nå nevner vi ikke navn – og registrert at sluttsummen ligger fristende nær en Porsche Taycan Turismo, og så har tatt en ny runde i familierådet.

For i kroner og øre er ikke avstanden mellom en absolutt kjempefin bil og en Taycan Turismo, så stor. I opplevelse derimot, er det mye som skiller.

Vi våger påstanden: Ingen biler har den samme utstrålingen som en Taycan Turismo. Verken fra utsiden eller fra innsiden. Og enda bedre: Inntrykket forsterkes når du kjører med den og lever med den.

STASJONSVOGN: Porsche bruker naturligvis ikke den betegnelsen, men fra denne vinkelen ser man godt at bilen også har noen praktiske egenskaper.

Unik i trafikken

Kombinasjonen av muskuløs sportsbil og antydning til stasjonsvogn, gjør den unik i trafikken. Velger du i tillegg Cross-versjonen med offroad-pakke og takrails, som Motor har testet, så får du svartlakkerte hjulbuer og paneler langs kanaler og spoilere – i tillegg til takrailsen.

Lange blikk

De litt grovere elementene – sammen med firehjulsdriften og stasjonsvogntilnærmingen – plasserer den solid i det klisjéfylte bildet av den aktive norske familien på vei til fjellheimen.

Samtidig ber det frekke oppsynet og de muskuløse linjene om å bli tatt med på noen tørre og avsidesliggende landeveier – dit storbyfolkets lange blikk ikke rekker.

Moderne arv

Innvendig kapsles du inn av det krummede hovedinstrumentet, mens ytteligere to skjermer fyller hele instrumentpanelets bredde. Den tredje finner man i midtkonsollen, og brukes primært til å styre klimaanlegget.

Designet er en utmerket miks av det topp moderne og arven fra tidligere generasjoner Porsche.

Best kvalitet

Betjeningen er bortimot heldigital. Det meste ligger under dine lette fingertuppers kommando. Bildeoppløsninger i kameraer og grafikk er ypperlig, men responsen litt tregere enn de aller beste. Kvalitetsfølelsen i alt du tar på og betjener, er derimot best i klassen.

KVALITET: Dette interiøret oser av kvalitet, og er designmessig en miks av gode Porsche-tradisjoner og det moderne. Men fingermerkene synes godt.

Kvikk og smidig

Og er du litt ekstra pertentlig på din millionbils vegne, så bør du alltid pusse skjermene etter endt kjøretur. For her fester fingermerkene seg som knott i fronten en varm sommerkveld.

Fra førerplass ser man ut på de muskuløse forskjermene. Den nærmere fem meter lange og over to tonn tunge bilen krymper og blir kvikk og smidig når det går fort på svingete veier. Styring, bremser og understell er perfekt vektet.

VEKKER OPPSIKT: Taycan Cross Turismo gjør seg minste like godt her, foran nysgjerrige blikk i Oslo sentrum, som på krevende fjellveier.

Formidabel

Motsatt på de rette transportetappene: Da strekker den seg ut og blir en retningsstabil komfortcruiser. Alt virker så presist og finmasket. Selv det akutte momentet og de nærmere 500 hestene kan omtrent tøyles med en finger i rattkringla.

Bilen oppfører seg særdeles balansert og forutsigbar, selv om kraftutviklingen er formidabel.

Ulikt andre elbiler

Taycan har en girkasse koblet til hver aksling, med to trinn på den bak. Det merker du bare når du tramper gassen i bånn for få maksimal akselerasjon. Da kommer et merkbart rykk når bilen girer ned. Først får du voldsomt med krefter, så får du brutalt med krefter.

Ulikt andre elbiler – bortsett fra hos tvillingen Audi e-tron GT. Ellers kjører du i andre gir, for best mulig effektivitet.

BARE OK: Litt bedre takhøyde i Turismo, gjør baksetet mer komfortabelt. Men verken beinplass eller knevinkel passer for lengre personer.

Bra regenerering

Porsche har en annen filosofi rundt regenerering enn andre elbilprodusenter. Regenereringen aktiveres av bremsepedalen, men den mekaniske bremsen kobles bare inn ved behov. Det betyr at bilen oppfører seg slik man er vant til fra biler med forbrenningsmotorer:

Den seiler så smidig og friksjonsfritt som mulig når gasspedalen slippes opp, og den bremser når bremsepedalen brukes.

Lavere forbrukstall

Vi har stor sans for Porsches filosofi. Det gir en kjøreopplevelse de fleste av oss er opplært med, og vant til, og generelt tryggere og mer komfortabel kjøring. Vi har også til gode å se dokumentasjon på at bilens automatiske regenerering gir mer effektiv kjøring og lavere forbrukstall enn en dyktig sjåfør.

Taycan Turismo er en bil for de fleste anledninger: For den reinspikka moroa. For familieturene. For å bli sett.

FIRESETER: Her har man solid plass til en skipose mellom de to sitteplassene i baksetet.
446 LITER: Inkludert denne lille lommen under bagasjeromsgulvet, samt en frunk foran, blir det totale bagasjevolumet på solide 531 liter.

Rekkevidde

Det siste skjer litt for ofte ved ladestolpene. For rekkevidden er denne bilens største minus. Her kan du lese mer om hvordan Taycan har gjort det sommer og vinter i verdens største elbiltest.

Bilen går helt tom for strøm etter drøye 40 mil. Og ingen kjører elbilen sin helt tom for strøm, med mindre man er maks uheldig. Mange kjører også bilen tøffere enn NAF og Motor gjør i den store rekkeviddetesten. De kjører i 11o-soner med mer bagasje og tyngre bil, og de møter fort mer ugunstige forhold i form av strengere kulde eller nedbør.

EKSKLUSIVT: Skjermer så langt du ser, til og med på passasjerplassen, føles svært eksklusivt. Her er det navigasjon på tre skjermer ...

Holder ikke

Tar man med disse faktorene, og legger på den naturlige bufferen de fleste har innen de lader, så kryper fort rekkevidden ytterligere 10 mil nedover. Det holder ikke i 2023.

Heldigvis lader den bra. Men en bil som er synonymt med ekstrem fart og kjøreglede, skal ikke være mest overlegen når den står helt stille ved en ladestolpe.

Noen mil unna

Taycan Turismo er et stykke ingeniørkunst opphøyd i det ypperste av kjøreglede og design – og en hel del prestisje. Den er også praktisk nok til de fleste reisedager.

Vi skal ikke si den er milevis fra toppkarakter, men du ser poenget: Med bedre rekkevidde hadde den fått fire–fem poeng mer, og en absolutt topplassering, i vår test.