ROSA STIL: Maja Smestad Paulsen er eneste i landet som egenhendig har omlakkert en Audi cabriolet fra sølv til rosa. Her med kjæresten Simen Bergene.

Vi som koser oss med kabriolet:

Lakkere kæbben? Gjør det like godt selv

Kabriolet-salget stuper. Motors tre utvalgte kæbb-entusiaster forklarer hvorfor de aldri gir opp trekk frisk luft.

Publisert

Kabriolet-salget

  • Seneste topp var 2004: 1,2 prosent av nybilregisteringer
  • 2018: = 0,18 prosent av nybilsalget
  • Siden har det gått nedover
  • Tilbyr fortsatt cab: Fiat, Mini, Mercedes og MG og Porsche
  • Mest solgte seneste årene: Mazda MX-5
  • I år leder MG Cyberster på salgstatstikken

Stakkars de 99 prosentene av norske bilister som tilbringer sommeren i fengselscelle-lignende, lukkede kjøretøy. 

De frie kabriolet-sjelene er og blir få. 

Så få at de knapt befolker en halv prosent av trafikken. 

Felles er at de blir glade av ting som de fleste blir pottesure for: Trekk, kastevind, spontant regnskyll, sterkt motlys og mer moro. 

Møt tre av Norges mest iherdige kæbb-folk her:

KLATRESTATIV: Harald Morten Utness nekter seg ingenting med den halvgamle, åpne åpenbaringen Fiat Punto.

Harald Morten Utness i Halden i Østfold husker den sommeren kæbb-salget gikk tregt. I august 2023 gjaldt det også en pent brukt, åpen Fiat Punto «by Bertone». 

– Jeg sa til selger, som er en venn: «Jeg tar den om den ikke blir solgt». Som sagt, så gjort: Kjøpesummen var knappe 40.000 kroner, og kontrakten ble undertegnet over en bedre lunsj.

INNABORDS: Luftig, italiensk førermiljø fra noen år tilbake er lykken – la felicità – for Harald Morten Utness.

Utness kan forstå at noen ser rart på ham og bilen. At enkelte eventuelt mener en stutt, ultrakompakt kabriolet er tåpelig.

– For eksempel vil nok menn i seriøs dress med korrekt snitt ha et komplisert forhold til en så liten cab. For meg holder det at Fiaten skaper glede på en koselig måte, forsikrer han.

ARMSLAG: Fiat Punto Cabriolet er en spesialversjon designert og ferdigstilt av italienske Bertone.

Å formgi en liten cab er krevende. 

– Men her har Bertone løst oppgaven til laud. Bilen er designet for at fire voksne kan kose seg på tur i rurale områder som Toscana. Italienerne kan småbil, fastslår Utness.

Gjennom barnslige briller kan åpen Punto ligne en tegneseriebil: 

– Jeg ser likheten med Donald Duck-bilen. Derav kallenavnet «Herr Paperino», som Donald heter i Italia.

KORT OG GODT: Italienernes lange tradisjoner for spennende småbiler, videreføres i Harald Morten Utness’ utvalgte eksemplar av arten.

Hjemme i dobbeltgarasjen har Utness funnet plass til Puntoen på tvers, helt innerst. 

– Ja, bak de to andre bilene mine, en Alfa Romeo og en Mercedes-Benz. Jeg kaller opplegget «NM i trang parkering».

Han ser felles personlighetstrekk mellom Fiaten og ham selv.

– Den må vel kalles ekstrovert. Der er vi ganske like. Ingen blir sure når de ser en Punto fra 90-tallet, med eller uten tak, lover han.

ROSA PANTER: Maja Smestad Paulsen og Simen Bergene har Bogstadveiens eneste rosa badekar.

Maja Smestad Paulsen fra Røa og Simen Bergene fra Larvik cruiser over Majorstuen-krysset – Norges største surr av syklister, elsyklister, elsparkesyklister, mopedister, motorsyklister, bilister og andre uutholdelig utålmodige trafikanter.

Paret i den rosa Audi A5-cabrioleten er nær de eneste som smiler i dette landskapet. De bevarer roen og nyter den hardt tiltrengte av et fåtall stekende hete, norske sommerdager.

SIDELINJEN: Maja Smestad Paulsen håper på rosa, bekymringsløs sommerkjøring.

Så sklir den fargesterke Audien bortover Bogstadveien, som regnes som hovedstripa på Oslos vestkant. 

Dagens ærend er et forsøk på å finne et kamera «med kul 2000-talls effekt», som Simen pønsker på å bruke når han senere skal gjeste Stavern-festivalen.

Det beste ved kabrioleten? 

ROSA DINGS: Bilnøkkelen er for ordens skyld i samme farge som bilen.

At Maja har lakkert bilen selv, som elev ved Teknologi- og industrifag på Rud videregående skole i Bærum. 

– Læreren og jeg brukte lakk tilsvarende en trelitersbøtte. En vanlig omlakkering koster bortimot 60.000, men dette var en skoleoppgave.

Før konverteringen var bilen en av landets mange grå Audier. 

– Rosa er rett og slett pent. En nyanse man ikke ser så ofte. De beste øyeblikkene i kabriolet er i sterk sol, og varm vind blåser over oss, ler hun.

En ivrig vestkantdame kommenterer over rekka: 

– Oj, så fin den er.

Og paret fant til slutt et kamera: Selv i 2025 har Bogstadveien mange muligheter for folk som fortsatt vil ha ordentlige fotografiapparater.

Men absolutt ingen andre rosa biler.

ROSA DRØM: Hvis du kjører i Bogstadveien og dens sidegater, plikter du å gjøre det med en bil som pynter opp.