
Vi som koser oss med kabriolet:
Lakkere kæbben? Gjør det like godt selv
Kabriolet-salget stuper. Motors tre utvalgte kæbb-entusiaster forklarer hvorfor de aldri gir opp trekk frisk luft.
Stakkars de 99 prosentene av norske bilister som tilbringer sommeren i fengselscelle-lignende, lukkede kjøretøy.
De frie kabriolet-sjelene er og blir få.
Så få at de knapt befolker en halv prosent av trafikken.
Felles er at de blir glade av ting som de fleste blir pottesure for: Trekk, kastevind, spontant regnskyll, sterkt motlys og mer moro.
Møt tre av Norges mest iherdige kæbb-folk her:

Harald Morten Utness i Halden i Østfold husker den sommeren kæbb-salget gikk tregt. I august 2023 gjaldt det også en pent brukt, åpen Fiat Punto «by Bertone».
– Jeg sa til selger, som er en venn: «Jeg tar den om den ikke blir solgt». Som sagt, så gjort: Kjøpesummen var knappe 40.000 kroner, og kontrakten ble undertegnet over en bedre lunsj.

Utness kan forstå at noen ser rart på ham og bilen. At enkelte eventuelt mener en stutt, ultrakompakt kabriolet er tåpelig.
– For eksempel vil nok menn i seriøs dress med korrekt snitt ha et komplisert forhold til en så liten cab. For meg holder det at Fiaten skaper glede på en koselig måte, forsikrer han.

Å formgi en liten cab er krevende.
– Men her har Bertone løst oppgaven til laud. Bilen er designet for at fire voksne kan kose seg på tur i rurale områder som Toscana. Italienerne kan småbil, fastslår Utness.
Gjennom barnslige briller kan åpen Punto ligne en tegneseriebil:
– Jeg ser likheten med Donald Duck-bilen. Derav kallenavnet «Herr Paperino», som Donald heter i Italia.

Hjemme i dobbeltgarasjen har Utness funnet plass til Puntoen på tvers, helt innerst.
– Ja, bak de to andre bilene mine, en Alfa Romeo og en Mercedes-Benz. Jeg kaller opplegget «NM i trang parkering».
Han ser felles personlighetstrekk mellom Fiaten og ham selv.
– Den må vel kalles ekstrovert. Der er vi ganske like. Ingen blir sure når de ser en Punto fra 90-tallet, med eller uten tak, lover han.

Maja Smestad Paulsen fra Røa og Simen Bergene fra Larvik cruiser over Majorstuen-krysset – Norges største surr av syklister, elsyklister, elsparkesyklister, mopedister, motorsyklister, bilister og andre uutholdelig utålmodige trafikanter.
Paret i den rosa Audi A5-cabrioleten er nær de eneste som smiler i dette landskapet. De bevarer roen og nyter den hardt tiltrengte av et fåtall stekende hete, norske sommerdager.

Så sklir den fargesterke Audien bortover Bogstadveien, som regnes som hovedstripa på Oslos vestkant.
Dagens ærend er et forsøk på å finne et kamera «med kul 2000-talls effekt», som Simen pønsker på å bruke når han senere skal gjeste Stavern-festivalen.
Det beste ved kabrioleten?

At Maja har lakkert bilen selv, som elev ved Teknologi- og industrifag på Rud videregående skole i Bærum.
– Læreren og jeg brukte lakk tilsvarende en trelitersbøtte. En vanlig omlakkering koster bortimot 60.000, men dette var en skoleoppgave.
Før konverteringen var bilen en av landets mange grå Audier.
– Rosa er rett og slett pent. En nyanse man ikke ser så ofte. De beste øyeblikkene i kabriolet er i sterk sol, og varm vind blåser over oss, ler hun.
En ivrig vestkantdame kommenterer over rekka:
– Oj, så fin den er.
Og paret fant til slutt et kamera: Selv i 2025 har Bogstadveien mange muligheter for folk som fortsatt vil ha ordentlige fotografiapparater.
Men absolutt ingen andre rosa biler.

Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi damer i amcar:
Her er regelen: Kun kvinner bak rattet!
-
Vi som koser oss med kabriolet:
Lakkere kæbben? Gjør det like godt selv
-
Vi med 1980-talls bilsmak:
40 år gamle biler som bare stiger i verdi
-
Vi på tur med kolleger:
Hun har 30 kolleger med coole hobbybiler
-
Vi med gøy biler fra øst:
Et samuraisverd med fire hjul
-
Vi som råner på lørdager:
Uten disse sovner bygda
-
Vi på humørfylt bilcamping:
5 på topp: Mest spinnville bilcampere
-
Vi som tilhører et bilmiljø:
– 911 er drømmen fra tenårene
-
Vi som 17. mai-pynter panseret:
Bil er også en bunad!
-
Vi som kurver med Corvette:
Tråkket på gassen, fikk lettere sjokk