Batteri (netto)/motor/drivlinje: 95 kWt/428 hk (462 med «boost»)/ettrinns automat, firehjulsdrift.
Forbruk/rekkevidde: 16 kWt/664 km.
Ladefart: 270 kW. 10–80 prosent, 21 min.
Bagasjevolum femseter (liter): 502
Lengde/bredde (med speil)/høyde (cm): 493/214/153
Vekt/nyttelast (kg): 2295/500
Hengervekt/taklast (kg): 2100/100
0–100/toppfart: 4,7 (4,5 med «boost») sek/210 km/t.
Hjul: 235/45-20 (foran)/265-40-20 (bak).
Konkurrenter: BMW i5 Touring, Nio ET5 Touring, VW ID.7 stasjonsvogn.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlieholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Fra utsiden er dette en Audi slik vi kjenner den:
Diskré og elegant i de mørkere fargene, sportslig og dynamisk når den får litt mer kontrastlakk og det riktige tilbehøret.
En bil alle kan like. Og de fleste bare drømme om.
Firehjulsdrift
I sin aller enkleste form – men med firehjulsdrift, som de aller fleste ønsker – koster den rundt 770.000 i en pågående kampanje, der blant annet hengerfeste er inkludert.
Nøyer du deg med den magnetgrå standardfargen, samt de rimeligste 19-toms vinterhjulene, så ender du på 810.000 kroner. Bilen du ser på bildene, har bare sort lakk til 16.000 som tillegg.
Elegant stasjonsvogn med rekkevidde i toppklasse, mye plass og massevis av muligheter til å tilpasse bilen med ulike utstyrsvalg. Men prisen passerer fort millionen uten at man er altfor kravstor. Og da er verken kvalitetsfølelsen eller komfortnivået som vi forventer av en Audi.
Komfort
6/10
Mye hjulstøy allerede i lav hastighet. Det samme noterte vi oss med plattformsøsken Q6. Her har Audi bommet grovt, enten i konstruksjonen eller underveis i produksjonen. Behagelig fjæring, og selv de rimeligste, manuelt justerbare setene, er gode. Relativt trangt bak. Skuffende kvalitetsfølelse.
Design
8/10
Lav, aerodynamisk og elegant – men også ganske anonym. Det siste kan endres på i kjent Audi-stil, med farger og et rikholdig utvalg tilbehør. Et pent interiør ødelegges på modellene som verken har kameraspeil eller aktiv skjerm på passasjersiden. Her blir det bare svarte, støvete overflater.
Kjøreegenskaper
9/10
Lavt tyngdepunkt, optimal vektfordeling, firehjulsdrift og mer enn nok krefter. Alt ligger til rette for kjøreglede, og vi blir ikke skuffet. De ulike kjøremodusene gir relativt små endringer. Du må opp på høyeste utstyrsnivå, og få adaptiv luftfjæring, for å registrere mer markante forskjeller.
Miljø og forbruk
9/10
Stanset etter hele 655 km i sommerens rekkeviddetest, tett opptil WLTP. Ladetid på 22 min fra 10-80 prosent er ett minutt svakere enn oppgitt, men likevel først i rekken bak den nye ladekongen i klassen, kinesiske Zeekr. Meget god forflytningshastighet, altså kombinasjonen rekkevidde/ladefart.
Utstyr
10/10
Her har man muligheten til å sette sammen en bil man kanskje aldri vil se maken til på veien. I utgangspunktet tre ulike utstyrsgrader, men tilleggene er mange – av setetrekk, interiørlister, ratt og felger. Virtuelle sidespeil koster 23.000, panoramaglasstak med digital skjerming, koster 37.000.
Praktisk
8/10
Design har alltid vært litt viktigere enn de siste literne med plass hos Audi. Bagasjevolum på 502 liter dekker uansett de fleste behov, men er over 100 liter under for eksempel VW ID.7. Frunk på 27 liter hjelper litt. Hengervekt på 2100 kilo er bra. Pluss for elektrisk ladeluke på begge sider.
Pris
5/10
Audi har ofte gitt oss noe ekstra, ikke minst en kvalitetsopplevelse som har forsvart begrepet «premium» – og dermed en høyere prislapp. Det er dessverre ikke tilfellet med denne modellen. I ribbet versjon koster den nærmere 200.000 kroner mer enn en temmelig topputstyrt VW ID.7 stasjonsvogn.
Driftskostnader
8/10
Splitter nye modeller har som regel noen barnesykdommer, men Audi har vært en elbilpionér – og kan dette bra. En service- og vedlikeholdsavtale, der i prinsippet alt er dekket, koster 18.600 for fire år/60.000 km. 36.000 for fem år/100.000. Det er gunstig for biler som fort koster over en million.
Sikkerhet
9/10
Gode tall fra Euro NCAP: 92 prosent for voksenbeskyttelse, 91 prosent for barnebeskyttelse, 75 prosent for beskyttelse av myke trafikanter, og 80 prosent for aktive sikkerhetsfunksjoner. Det siste kan oppleves annerledes under norske forhold, men her fungerer det bra. Gode lys med spylerfunksjon.
Annenhåndsverdi
7/10
Audi har historisk sett vært et ettertraktet merke på bruktmarkedet, men også her har det vært større svingninger og prisjusteringer etter at elbilene fikk større markedsandeler. En SUV fra Audi vil nok fortsatt være mer populær enn en stasjonsvogn, og vi tror prisfallet blir relativt stort.
Nøkternt sett kan man gjerne si at det er utstyrskonfiguratoren som er denne grunnmodellens forbannelse.
Annonse
Ekstra attraktiv
Men faktum er vel at det er nettopp alle mulighetene til å legge på utstyr, og ende opp med en ganske individualisert bil, som gjør en Audi ekstra attraktiv.
Audi-kundene har tradisjonelt sett hatt både ønsker og økonomi som utvider utstyrslistene med mange scroll nedover på skjermen.
Her ivaretar Audi det litt utvannede premium-begrepet, som i litt fastere form betyr at man får noe ekstra.
Gøy å leke
I en tid da et bilkjøp i stor grad skal gjøres så enkelt som mulig, med ferdiglagde pakker der man bare må ta stilling til lakkfarge, er det gøy å kunne leke litt ekstra underveis i prosessen.
DISKRESJON: En svart A6 Avant uten ekstra detaljer og dekor får oppmerksomhet fra bilinteresserte, men glir ellers anonymt forbi.
Men når sant skal sies: Vi savnet ingen ting den snaue uken vi testet bilen. Den har hengerfeste, elektrisk bakluke, mørke ruter, elektrisk korsryggstøtte, fjernlysassistent og adaptiv fartsholder.
Mer presist: Vi savnet ingen ting av det man kan krysse av på utstyrslisten.
Annonse
Merkelig
Men vi savnet kvalitetsfølelsen. Og vi savnet muligheten til å snakke normalt med baksetepassasjerene, selv i ganske moderate hastigheter.
Vi savnet med andre ord noen klassiske Audi-kvaliteter. Igjen tar vi fram begrepet «premium» – som Audi så ofte gjør selv. Det er vel egentlig bare blitt ivaretatt av Q8, etter at Audi ble en elbilprodusent.
Det er også merkelig at en produsent med Audis rykte ikke tar seg råd til å tilby et dashboard til alle dem som av forståelige grunner verken vil ha virtuelle sidespeil eller den lite elegante skjermen til forsetepassasjeren.
IKKE PENT: De svarte og inaktive flatene gir inntrykk av en produsent med mer fokus på penger enn på premium.
TOPPMODELL: Her er de virtuelle speilene på plass og skjermen til forsetepassasjerene aktivert. Det er også andre seter og annet materiale i underkant av instrumentpanelet. Dørsider og midtkonsoll er de samme.
BILLIG: Den svarte pianolakken finner du dessverre igjen også på de dyrere versjonene. Og girvelgeren er den samme som i Skoda Elroq til 299.900.
Lik Q6 i mye
Nå blir disse stående igjen som svarte skjermer med støv – pluss noen fingermerker fra dem som forsøker å aktivere den store skjermen til høyre som ikke fungerer.
Avant e-tron er bygget på samme plattform som Q6 e-tron. Svært mye er altså likt i disse bilene. Dessverre også hjulstøyen.
Vi påpekte dette da vi testet Q6 e-tron (les testen her). Importør Møller tok kritikken alvorlig og varslet egne undersøkelser her hjemme, som skulle følges opp av Audi sentralt.
Annonse
Konklusjonen mangler
Vi har flere ganger spurt etter resultatene fra disse undersøkelsene, og en eventuell konklusjon fra fabrikken, men ikke fått svar.
RYDDIG: Bagasjevolum på 502 liter er ikke veldig imponerende i en nesten fem meter lang bil, men frunk på 27 liter bidrar litt. Pluss for solid gjennomlastingsmulighet.
SKUM OG LYD: Under bagasjeromsgulvet er det plass til blant annet dekkreparasjonssett og lydutstyr fra Bang & Olufsen.
Møller har også påpekt overfor Motor at de ikke har fått noen kundehenvendelser rundt hjulstøy.
Fraværet av tilbakemeldinger kan uansett ikke tolkes annerledes enn at Audi – både importør og fabrikk – mener bilen skal være slik.
Mange mener noe annet. Følger man med i diskusjonsgrupper der Audi-eierne befinner seg, så registrerer man tildels kraftige reaksjoner på hjulstøyen i Q6.
Bør ta på alvor
Meningsutvekslingene derfra forteller oss minst to ting:
At folk opplever støy veldig forskjellig. Og at dette opplagt er noe Audi bør ta på alvor, all den tid det faktisk diskuteres.
Problemstillingen burde i det hele tatt ligge langt under en tysk millionbils verdighet.
GREIT: Bakseteplassen er ikke overdådig, som i Volkswagen ID.7, men absolutt behagelig for to.
Kvalitetsfølelsen er heller ikke imponerende. Det kan høres bagatellmessig ut å nevne en svak vibrasjonslyd fra høyre side av instrumentpanelet som vi aldri klarte å lokalisere.
Men vi kan ikke huske sist vi hørte noe tilsvarende fra en elbil, uansett prisklasse.
LADELUKE: Venstre side, med elektrisk åpning.
LADELUKE: Høyre side, med elektrisk åpning.
Av mye som er blitt bedre med helelektriske drivlinjer, så er fraværet av vibrasjoner og uønskede lyder, blant det mer merkbare.
Da vi testet sterkere og dyrere S6 Avant tidligere i år, konkluderte vi vel nærmest med at den beste A6 Avant trolig er en versjon til godt under millionen, ikke til 1,2 millioner. Denne testen kan du lese her.
Annonse
Kommende oppgradering
Etter å ha testet den aller rimeligste versjonen, er vi mer i tvil. Vi hadde akseptert at interiørkvaliteten ligger på et nivå under vesentlig rimeligere kinesiske biler.
Her tipper vi Audi tar all kritikken til etterretning, og løfter kvaliteten ved en kommende oppgadering.
Det høye støynivået, derimot, blir trettende i en bil som ellers briljerer med langturegenskapene. Også her kan det gjøres forbedringer, uten å bygge om bilen helt. Det er bare å se på kraftig oppgraderte Tesla Model Y.
Men det spørs om Audi er interessert i å bruke ressurser på et problem som i stor grad er begrenset til deler av Skandinavia.
Vi sitter uansett igjen med inntrykket av at Audi har vært mer opptatt av å spare penger enn å ivareta premiumfølelsen med sine siste modeller. Skal den strategien lykkes, er det bare en sak som gjelder i dagens marked: Prisen må kraftig ned.