FORBEDRET: VW ID.3 er blitt litt renere og mer elegant i linjene, og trolig kvitt alle barnesykdommer.

Test: VW ID.3

Glem Golfen, nå er denne bedre i alt

Omsider er ID.3 blitt så bra som den burde vært for tre år siden. Men prismessig er ikke dette en «folkevogn».

Publisert

Volkswagen ID.3

  • Pris fra: 368.000 (inkl. omkostninger)
  • Pris testbil: 368.000 (inkl. omkostninger)
  • Drivlinje: 58 kWt (netto), batterielektrisk motor. 204 hk./310 Nm, bakhjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 425 km/15,5 kWt/100 km.
  • Maksimal ladefart: 100 kW
  • 0–100/toppfart (fabrikktall): 7,3 sek./160 km/t.
  • Dekkdimensjon: 215/55-18.
  • Vekt/nyttelast: 1775/420 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 385/nei/nei.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 426/207/156/15.
  • Konkurrenter: BYD Atto 3, MG4, Tesla Model 3Citroën e-C4Peugeot e-2008

Vi hører jevnlig fra eiere av e-Golf, som aldri kunne tenke seg en ID.3. Greit nok, nostalgi og vaner skal man ikke under­vurdere. Og Golf – enten den er fossil eller batterielektrisk – var tross alt en av verdens mest vellykkede biler.

Bedre på alt

Lenge kom man også langt med argumenter om at ID.3 hadde dårligere kvalitets­følelse og en haug med barnesykdommer. 

Men ikke nå lenger. I oppgradert og friskmeldt tilstand framstår ID.3 som en svært vellykket bil. Den er nå bedre enn Golf på alle viktige områder. Det sier alt. 

VW ID.3

76 poeng

Målestokken i klassen på kupéplass og kjøreegenskaper, og holder ellers et jevnt høyt nivå. Kvaliteten er blitt merkbart bedre. Men som på alle andre elbiler, savner vi flere praktiske løsninger.

Komfort 8/10

Utsøkt kjøreposisjon og oversikt, liten svingradius. Gode bakseter. De haptiske knappene på rattet er – det vil si, var – mer kule enn funksjonelle. Bedre materialkvalitet gir mer trivsel. Stabil og behagelig på langkjøring, men fra 70-80 km/t blir hjulstøyen høyere enn hos de beste konkurrentene.

Design 8/10

Fortsatt moderne og litt tidløs, altså et godt design. Oppgraderingen med nye luftinntak og endret panser, har gjort fronten mer harmonisk. Innvendig likner den alle andre ID-modeller, og er ikke så spennende lenger. Men det meste er funksjonelt, og den elegante girvelgeren er fortsatt kul.

Kjøreegenskaper 9/10

Tilnærmet optimal vektfordeling gir klasseledende egenskaper. Presis, stabil og trygg til langt over fornuftens grenser. God oversikt og liten svingradius i bytrafikk. Bakhjulsdrift gir null sporing ved gasspådrag, og antispinn/skrens – som ikke kan slås av - kobler inn lynraskt hvis hekken glipper.

Miljø og forbruk 7/10

I rekkeviddetestene utført av Motor og NAF, kom vi henholdsvis 340 km på vinteren og 421 km på sommeren med utstyrsversjonen som har oppgitt rekkevidde (WLTP) på 418 km. Det gir et rekkeviddetap under middels, men vi noterer et generelt litt lavere forbruk på den oppgraderte versjonen.

Utstyr 7/10

Flere godt tilpassede utstyrspakker, men bilen havner fort på en halv million, uten at du har vært urimelig kravstor. Vi ville valgt to ganske nøkterne pakker, eksteriør (21.000) med mer avanserte lys, og interiør style (25.000) med blant annet Head Up Display og elektrisk justerbare komfortseter.

Praktisk 7/10

Romslig og luftig kupé. Bagasjevolumet på 385 liter er middels, og savnet av et skyvbart baksete i biler som dette, er stort. Gulvet kan justeres i to høyder, og dermed skjule ladekablene til hverdags. Fraværet av «frunk», taklast og henger, trekker ned. Det samme gjør de svartlakkerte overflatene.

Pris 6/10

Grei startpris og ganske dyre tillegg, i typisk VW-ånd. Men en oppgradert Tesla Model 3 med nesten 10 mil bedre rekkevidde, koster drøye 440.000 inkludert metallic og vinterhjul. ID.3 taper priskampen mot Tesla, i likhet med alle andre. Også dyr sammenliknet med for eksempel MG4.

Driftskostnader 8/10

Serviceintervall hvert andre år, uavhengig av kjørelengde, gir relativt lave og kostnader. Trommelbremser bak gir mindre rust. Barnesykdommene som ødela for mange eiere, ser ut til å være kurert, og byggekvaliteten er løftet et hakk på den oppgraderte versjonen.

Sikkerhet 8/10

Fem stjerner i EuroNCAP, og generelt høy score i alle disipliner. Den adaptive cruisekontrollen er i utgangspunktet bra. I kombinasjon med navigasjonen, leser den veien og avpasser automatisk farten mot rundkjøringer og svinger. Filvarsleren er derimot lunefull, og mange slår den av ved hver start.

Annenhåndsverdi 8/10

Populær modell som solgte bra som ny, men som fikk et dupp med alle barnesykdommene. Det påvirker bruktprisen på første generasjon biler, selv om de fleste problemene er fikset underveis. Tre år senere bør den nærme seg solid Golf-nivå på bruktmarkedet.

Behagelig kunstskinn

Du skal ha solid kunnskap for å se de visuelle endringene på oppgraderte ID.3 og versjonen som ble lansert for drøye tre år siden. Alt er på detaljnivå – og de viktigste endringene kan du lese mer om her.

Vi nevner likevel noen av de største merkbare endringene – og fraværet av endringer. Den mest synlige delen av instrumentpanelet er nå kledd med et behagelig kunstskinn. Det gir et kvalitetsløft, både visuelt og fysisk. Midtarmlenet og deler av dørhåndtakene har også fått et nytt stoff.

Svart lakk

VW har altså lyttet til kritikken av materialkvaliteten i interiøret. Vi hadde likevel forventet litt større endringer. Fortsatt finner vi de svart­lakkerte feltene på midtkonsollen, rundt bryterne i armlenet på dørene, samt på rattet. 

Disse partiene er umulig å holde rene, og vi kan ikke fatte hvorfor så mange bilprodusenter tror folk ønsker dette.

TIDLØS: Fra denne vinkelen ser du ikke forskjell på ny og gammel ID.3, med mindre du ser et litt annet felgdesign. Lyktebåndene som strekker seg inn over bakluka, er nå opplyste.

Kult i starten

Vi hadde også håpet at VW la litt penger i en mer funksjonell betjening av bakvinduene. Ved lanseringen av ID.3 virket det ganske kult med den minimalistiske løsningen, der sjåføren med et lite knappetrykk kan veksle mellom å bruke de to samme knappene for å betjene både for- og bakvinduer. I praktisk bruk fungerer dette svært dårlig.

Mer merkelig: Vi hadde forventet at VW i løpet av tre år med massiv kritikk, skulle klare å lyssette skyveknappene som regulerer varmen, og som ligger i underkant av infotainmentskjermen. I mørket er de nærmest umulige å se. Heldigvis kan klima justeres på annet vis. 

STØRRE: Den midtstilte skjermen har vokst fra 10 til 12 tommer, men det merkes knapt. Funksjonene er de samme. Oversikten og lysinnslippet er meget bra.
KVALITETSLØFT: Materialkvaliteten – spesielt undersiden av instrumentpanelet – er forbedret. Skyveknappene til klima, rett under den store skjermen, er fortsatt små, knotete og uten lys. Heldigvis kan klima betjenes på skjermen. Førerdisplayet følger rattstammen, lurt!

Ingen forbedringer

Hjulstøyen er bare middels for klassen, men bedre enn den ganske så støyende e-Golfen. Sjelden har vi blitt mer lurt av asfaltkvaliteten enn da vi prøvekjørte ID.3 for første gang i Tyskland. I likhet med alle andre, rapporterte vi om eksepsjonelt lite hjulstøy. 

På hjemlig grovkornet og slitt asfalt ble inntrykket et annet. I hastigheter fra 70 til 80 km/t oppstår det en udefinerbar rumlelyd, uavhengig av dekkprodusent og dekkdimensjon. Her er det ingen forbedringer på den oppgraderte versjonen. 

MIDDELS: Bagasjevolumet på 385 liter er greit nok, men matcher ikke den gode plassen i kupéen. Et skyvbart baksete hadde gjort seg, men batteripakken ødelegger denne muligheten på elbiler i denne størrelsen. Solid skiluke er et pluss.

Godt humør

Det generelle komfortnivået er likevel høyt. Mange vil nok oppgradere til elektrisk justerbare komfortseter, og få den samme sittekomforten som i en fullrigget versjon av gamle e-Golf. Oversikten fra førerplass er meget god, og svingradiusen blir man i godt humør av.

Kjøreegenskapene er eminente. Den dedikerte elbilplattformen gir en tilnærmet optimal vektbalanse, og de elektroniske assistansesystemene holder hjulspinn og sladding under kontroll. Stabiliteten er vesentlig bedre enn på forhjulsdrevne og ganske baktunge e-Golf.

Men filvarsleren, som aktiveres ved hver oppstart, leser linjer øyet ikke oppfatter, og kan tidvis oppleves direkte skremmende.

KLASSELEDENDE: Bakseteplassen og sitteposisjonen er svært bra for to i en ID.3. Kupéen er imponerende romslig for en såpass kort bil.

Økt konkurranse

Da vi testet ID.3 av første generasjon i 2020 (les testen her), konkluderte vi med at bare prisen kunne ødelegge for denne bilen. Da hadde vi naturligvis ikke tatt høyde for alle barnesykdommene som skulle komme, og som ødela mer.

Tre år etter er fortsatt prisen et tema – til tross for at den er satt ned. Konkurransen har økt kraftig, og ID.3 trues fra flere hold. Spesielt fra opplagt hold, altså fra Tesla. 

NY OG GAMMEL: Nye ID.3 (t.v.) har blant annet et litt mindre horisontalt luftinntak og to vertikale spalter, og en mer naturlig form på panseret i stedet for det svarte dekselet mellom panser og frontrute.

Rekkevidde

Den nylig oppgraderte Model 3 – som har nesten 10 mil bedre rekkevidde, 79 flere hester, bedre bagasjeplass og standardutstyr som glasstak og kunstskinnseter, koster 429.000 kroner, inkludert vinterhjul. 

Legger du til en annen metallic lakk enn hvit, samt hengerfeste (1000 kg) – som ikke kan leveres til ID.3 – så er du på 451.000 kroner.  

LITT STØYENDE: ID.3 kan fåes med 18-19- og 20-toms dekk, alle med 215 mm. bredde. Støymessig er det ikke hørbare forskjeller på disse, det betyr at alle støyer litt mer enn ønskelig.

Jevnstore MG4

Du skal ikke sitte så lenge med konfiguratoren til ID.3 og nærme deg Teslas utstyrsnivå, før du er oppe i – og fort forbi – disse prisene.

Fra motsatt side av prislistene henter vi fram jevnstore MG4. Den har ørlite bedre rekkevidde og ørlite høyere ladefart – og overraskende mange kvaliteter som plutselig løfter MG inn i en tøff konkurranse med andre argumenter enn pris. Med vinterhjul og metallic lakk koster denne omtrent på øret det samme som en helt ribbet ID.3.

Overtar etter Golf

Vi har likevel full forståelse for dem som hever seg litt over finregningen på kalkulatoren, og ender på en ID.3.

 Tyske biler – spesielt Volkswagen – har fortsatt en posisjon som ikke uten videre trues av kinesiske lavkostprodukter eller humørsvingningene til Elon Musk.

Og folk har i alle år betalt litt mer for en Golf. Den passet i alle lag av befolkningen og i alle oppkjørsler, og hadde opplagte kvaliteter og et stort nettverk av forhandlere og servicepunkter.

Nå er ID.3 moden for å overta den posisjonen.