Test: Volvo XC60 T6

Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil

Det finnes fortsatt noen gode grunner for å kjøpe en ladehybrid. Og det finnes alltid gode grunner for å kjøpe Volvo. Inntil man ser prisen.

Publisert Sist oppdatert

Volvo XC60 T6

  • Pris fra (ekskl. omkostninger):  899.900

  • Pris testbil (inkl omkostninger): 982.500

  • Drivlinje: 2,0 liter bensinmotor (253 hk), batteri på 18,8 kWt og elmotor (145 hk), systemeffekt 350 hk/659 Nm., åttetrinns automat, firehjulsdrift. 

  • Rekkevidde strøm: Opptil 78 km.

  • Co2-utslipp: 30 g/km.

  • Lengde/bredde (inkl. speil), høyde, bakkeklaring (cm): 471/212/165/21,6

  • Bagasjevolum (liter): 486

  • Vekt/nyttelast (kg): 2156/429

  • Hengervekt/taklast (kg): 2250/100

  • 0–100/toppfart: 5,7 sek/180 km/t.

  • Hjul: 235/55-19

  • Konkurrenter: Mercedes-Benz GLC, BMW X3.

Blå bil, blått hav, blå himmel. Til og med sjåføren har blå skjorte. Og ja, Volvo XC60 er snart en saga blått. Eller blott, som det jo opprinnelig het. Og da skal vi til en over 170 år gammel svensk diktsamling. 

Utrykket betyr ganske enkelt at noe hører fortiden til. Og det gjør XC60. 

Litt fordi en XC60 begynner å bli gammeldags. Mest fordi ladehybrider ikke har noen framtid på norske veier.

Strippet for krom

Vi må helt tilbake til 2017 for å finne den første testen av siste generasjon XC60 her i Motor. Og de fleste av oss vil ikke se forskjell på 2017-modellen og 2024-modellen. 

Karosseriet er identisk, bare noen diskrete kosmetiske justeringer skiller. På den nye testbilen er forskjellene litt tydeligere, ettersom den er strippet for nesten all krom. 

Det er ikke mange år siden kromglitrende griller og blanke pyntelister kjennetegnet de mest eksklusive Volvoene. 

Volvo XC60

70 poeng

XC60 demonstrerer ladehybridenes gode egenskaper – og vi mener teknologien fortjener bedre enn å bli fullstendig priset ut av det norske markedet. Alderen til XC60 merkes, delvis på elektrisk rekkevidde og komfort, men mest på interiørdesign.

Komfort 8/10

Behagelige forseter med gode innstillingsmuligheter – og både ventilasjon og varme. Baksetene har også varme. Mindre bra, og typisk på en moderne Volvo, er brede og lave dekk. Det gir hard gange og for mye støy. Fine materialvalg, mye lys og bra kvalitetsfølelse gir høy trivselsfaktor.

Design 7/10

Preges av å være en eldre modell. Interiøret er i praksis fra 2014 – da storebror XC90 kom. Det sees blant annet på den lille skjermen og de prangende luftekanalene, som skjules på mer moderne biler. Baklyktene tilhører også en annen tid, men uten krom holder den seg likevel ganske ungdommelig.

Kjøreegenskaper 8/10

Den mest effektsvake av to ladehybrider, har 350 hester. Det gir 0-100 på 5,7 sekunder, og den utdøende opplevelsen av en girkasse som veksler ned og fôrer bensinmotoren med turtall. Vi savner aldri noe mer, men 30.000 for ytterligere 105 hester er naturligvis fristende i en allerede høy prisklasse.

Miljø og forbruk 6/10

Uten ekstra vekt i form av ekstrautstyr, skal den klare opptil 78 km på eldrift. Det er drøye fire mil under en opplagt konkurrent som Mercedes GLC, men dekker likevel manges hverdagsbruk – i hvert fall sommerstid. Teknologien veier mye, det preger forbruket når strømmen tar slutt.

Utstyr 9/10

Utstyrsversjonen «T6 Ultimate dark» som vi tester her, er en kampanjemodell basert på velutstyrte «Ultra», toppet med litt eleganse. Et utmerket valg. Lite savnes, men mange vil nok legge til luftfjæring (21.000) i en prisklasse som dette – og trolig hengerfeste (12.000).

Praktisk 8/10

Ladehybridens ekstra batteri tar knappe 40 liter av et bagasjevolum som i utgangspunktet er litt snaut i en stor familiebil. Da gjenstår 468 liter. Funksjonelle og praktiske sete- og bagasjeromsløsninger i god Volvo-tradisjon. Hengervekt på 2250 kilo er bra for en ladehybrid i denne klassen.

Pris 4/10

Avgiftene kjører ladehybridene i grøfta. Testbilen koster 982.000, inkludert vinterhjul og hengerfeste. Altså nesten det dobbelte av en Model Y eller VW ID.4 med firehjulsdrift og bedre bagasjeplass. Riktignok er Volvoen mer kvalitetspreget enn disse, men differansen kan uansett ikke forsvares.

Driftskostnader 7/10

Service årlig/30.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Volvo har ulike former for serviceavtaler, og vi anbefaler at også slitedeler som bremseskiver/klosser og viskerblader er inkludert. Da betaler du fra 28.000 til 58.000, avhengig av antall servicer. I praksis betales bare dekk selv.

Sikkerhet 8/10

Testet av euro NCAP så langt tilbake i tid som 2017. Fikk svært gode resultater den gang, blant annet 98 prosent for voksenbeskyttelse. Kravene er kraftig skjerpet siden den gang, men XC60 er blitt oppgradert både med sikkerhetsutstyr og førerstøtteteknologi.

Annenhåndsverdi 6/10

Merkevaren Volvo har en helt spesiell posisjon i Norge. Det gjenspeiles i generelt meget bra nybilsalg, og høy etterspørsel også på bruktmarkedet. Men folk flest vil ha helelektriske biler for tiden, og vi frykter et høyt verdifall på en ladehybrid i millionklassen.

Bestselgerne

Som med så mye annet i den moderne bilhistorien, kan endringene spores til Tesla. De var slett ikke først ute med å maskere og erstatte kromen, men de industrialiserte det ved å kalle det Chrome delete – og de gjorde det på de folkelige bestselgerne. 

Dermed ble det en trend. I dag ser du knapt en blank list på en ny bil.

EN SAGA BLOTT: XC60 holder seg ganske bra, selv om designet – spesielt bakover – har enkelte alderdomstrekk. Men uten krom rundt vinduer og grill, blir utrykket mer moderne.

Dobbelt så bra?

Tesla Model Y er Norges mest kjøpte. For 506.000 får du den med firehjulsdrift i hvit metallic, med hengerfeste inkludert. Det er ikke så langt unna halvparten av prisen til en XC60 med den mest effektsvake av to ladehybrider.

Så skal det i rettferdighetens navn nevnes at det er en viss forskjell på Volvo XC60 og Tesla Model Y. Argumenter om at Volvo har høyere kvalitetsfølelse og et bedre service- og forhandlerapparat, har absolutt en verdi. Men ikke på rundt en halv million. 

XC60 er definitivt ikke dobbelt så bra som en Model Y, eller en VW ID.4, slik prisen antyder.

GAMMELDAGS: Innvendig ser man at XC60 er konstruert før de fleste av dagens elbiler. Men materialer og overflater har høy kvalitet.

Gammeldags interiør

Innvendig er alt basert på den litt større XC90, som kom tre år tidligere. Vi snakker altså om et 10 år gammelt design. Instrumentene er med årene blitt digitaliserte, og det Google-baserte navigasjons- og infotainmentsystemet fungerer supert, selv om skjermoppsettet og menyene ser litt kjedelige ut. Navigasjonen er ypperlig. 

Interiøret er derimot gammeldags. Som den lille skjermen mellom de prangende luftekanalene til klimaanlegget. På moderne biler er skjermen større, og luftekanalene så diskrete som mulig. På en Tesla, eller på en mer relevant helelektrisk konkurrent som Nio EL6, er de helt skjult.

KOMFORT: Baksete med varme på yttersetene og et elegant og lunt ulltrekk, gir god komfort for to.

Utsøkt versjon

Med mindre man er oppvokst med elbil, vil gleden over en forbrenningsmotor i kombinasjon med en effektiv automatkasse, vare livet ut. I XC60 kan man oppleve en utsøkt versjon. 

Selv den mest effektsvake av to ladehybrider – 350 hester – gir deg et formidabelt kraftoverskudd. Og – ikke minst – litt klassisk bilentuasiasme når girkassa veksler ned med et par beherskede, men distinkte rykk, og forbrenningsmotoren kvitterer med å strekke seg ekstatisk mot turtallssperren.

SNAUT: Som ladehybrid forsvinner mye av rommet under bagasjeromsgulvet. Da er det 486 liter bagasjevolum igjen, det er litt snaut i en så stor bil.

Rekkevidde

Du kan selvsagt legge på 30.000 kroner, og få 105 hester mer. Forskjellen er merkbar. Fra rått til brutalt. Kanskje fristende når man først vurderer å sette av et sjusifret beløp til bil.

Og da blir det kanskje et litt pussig paradoks at en XC60 også kan gå usedvanlig rimelig. For det viktigste med en ladehybrid er naturligvis muligheten for å kjøre helelektrisk. I XC60 opptil 78 km, teoretisk sett. 

I praksis må du regne inn det samme rekkeviddeavviket som på en elbil, det vil si nærmere en halvering på det kaldeste dagene. Men kan du lade hjemme, så har du i praksis en elbil til å dekke de fleste oppgaver i hverdagen.

HEKTES AV: Ladehybriden Volvo XC60 i halen på fire helelektriske biler. Et bilde som symboliserer utviklingen på en grei måte.

Merket utviklingen

Et minus ved alle moderne Volvoer, hjulstøyen, registreres når asfalten blir grovere. XC60 ligger litt hardere og mer ufiltrert mot underlaget enn elbilene, uten at den blir særlig sportslig av den grunn. 

Hopper man direkte fra en moderne elbil til en XC60, så registrerer man en viss utvikling gjennom 10 år også på andre området enn de helt opplagte som handler om motorteknologi. 

Elektrisk XC60

EX90 – som er umiskjennelig lik dagens XC90, bare helelektrisk – er allerede i produksjon, om en litt forsinket. Den kommer etter planen på norske veier i siste kvartal i år. 

Det er ganske opplagt at det også kommer en tilsvarende EX60, altså en elektrisk XC60. I tilfelle kan det være vi nok en gang får se en Volvo, slik vi historisk sett liker å se den: Folkelig og litt forfinet.