FORLENGER LIVET: Zander Mortensvik har Volvoen som gir en like god latter som bilen er lang.

Vi med vilt laaange Volvoer

Gjett lengden på landets leeengste Volvo?

Seks meter Volvo? Møt Christian og Zander med hver sin latterlig lange 740.

Publisert

Nilsson Special Vehicles:

  • 1945: Yngve Nilsson Karosseri
  • Fabrikk i Laholm, 35 km sør for Halmstad
  • 1968: Offisiell Volvo underleverandør
  • 1990-tallet: Produksjon rundt 500 biler/år
  • 2000: Avslutter samarbeidet med Volvo
  • 2003: Konkurs
  • 2004: Gjenoppstår som Nilsson Special Vehicles

Humor? Det er korte replikker. 

Og laaaange biler. 

Sveriges i særklasse mest humoristiske bilfabrikk finner du når du fyker forbi Volvos hovedkvarter i Gøteborg – og fortsetter 17 mil sørover til småbyen Laholm.

Her feirer spesialkarosseri-makeren Nilsson 80 års jubileum med et slagord som en partyutstyr-sjappe: 

«We turn standard into special».

I 1945 pangstartet paret Linnea og Yngve Nilsson det kreative verkstedet som bygger alt fra Volvo-baserte ambulanser og begravelseskjøretøy til glade limousiner.

Ta vel imot én trønder og en Buskerud-mann med hver sin fantastiske forlengede Volvo/Nilsson 740!

FARGETERAPI: Stikkende lillafarge gjør Christian Hals’ fandenivoldsk forlengede Volvo 740 enda mer synlig i landskapet.

Et hardt liv

Christian Hals fra Aamot i Buskerud kjøpte sin lovlig lange Volvo 740 for et år siden.

– Som du kan se, har den levd et hardt liv som raggarbil i Sverige, rapporterer han.

Et intenst lilla karosseri bryter alle regler for forsvarlig fargebruk. Bulker sladrer om at noen har sittet – eller danset – på taket. Kontrastfylte, hvite felger framstår som håndmalte. Bakvinduets soltørkede klistremerke mer enn antyder vitsing om kvinnelige attributter.

UGRESS: Noen ser på Nilsson 740 som en langstrakt tistel, mens andre mener den er vilt vakker.

Men: Det er ikke verre enn at Hals bruker 1989 -modellen til og fra jobb. Uansett hvor han ferdes er oppmerksomheten i høygir.

– Mest overrasket er folk som aldri før har sett en slik Volvo som er strukket nøyaktig én ekstra meter, og som er registrert for åtte: to foran og seks passasjerer i loungen.

Planen er full restaurering.

Mye må rettes. Og når alt som må gjøres er utført, skal den få den typiske fronten til USA-versjonen, med doble hovedlys.

PARTYBUSSEN: Christian Hals skal rehabilitere en bil som tidligere har levd et hemningsløst partyliv. Han planlegger likevel ikke å innføre festforbud.

Han er ikke redd for at rehabiliteringen gjør den for fin. – Den skal fortsatt få lov å være en rånerbil med passende musikkanlegg. Men norske rånere er forskjellige fra svensk raggare. De siste herjer og hopper på bilene.

Den skrålende, skrikende fargen får bli med videre:

– Når jeg omlakkerer, blir det selvsagt i samme, flotte nyanse, lover Hals.

LANGE DAGER: Kort fortalt har Zander Mortensvik Norges lengste Volvo. Etter tre minutter oppdager vi én maken på p-plassen i Kongsberg.

Spontankjøp

Zander Mortensvik fra Trondheim studerer i Kongsberg, men finner også tid til å dyrke et sjeldent eksemplar av strukket Volvo 740. 

Limousinen domineres av helsort karosseri og interiør med setetrekk i gråblått stoff. Gulvet mellom de to treseters sofaene har omtrent like mye sand og støv som en jordkjeller.

Under pleksiglass-veggen, som skiller passasjerene fra sjåføren, har noen klistret en breial «Vikingarna»-logo.

INTIMSFÆRE: Seks passasjer får plass i loungen i Zander Mortensviks Volvo 740.

– Volven er et innfall, et spontankjøp jeg gjorde sammen med kamerat. Da vi fant den på Finn.no, fikk vi ganske enkelt lyst.

Mortensvik har kontroll på bilens opprinnelse, selv om det hele kan låte forvirrende:

– Den ble visstnok importert til Belgia fra England. Og skal ha gått som ambassadebil i Tyskland. Rattet er uansett på «feil», engelsk side, konstaterer han.

OPPSTANDELSEN: Zander Mortensvik står opp for svensk bilkultur utenom det vanlige. Også når moroa er basert på den høyst alminnelige 740

P-trøbbel

Største ulempe er opplagt:

– Den er svært upraktisk ved parkering. I det minste får den folk til å smile. 

Tross den ekstra lengden kjører limoen som en vanlig Volvo 740. 

– Eneste ulempe er i 100 til 110 km/t. Da blir den veldig vinglete, advarer Mortensvik, som før har slitt både klassikeren 240 og en standard 740.

Leseren som ønsker maken, kan regne med å måtte betale bortimot 150.000 kroner. 

– Disse har steget i verdi. Samtidig koster vanlig 740 gjerne det samme. Da er vel valget enkelt, fastslår Mortensvik.

TRYNEFAKTOR: Volvoene som merket solgte i USA ble utstyrt med denne spesielle fronten. Doble, rektangulære lykter gjorde oppsynet litt tøffere.
Powered by Labrador CMS