GØNNER PÅ MED GRØNT: Mark Porsche og artikkelforfatteren stiller i grønne, matchende antrekk. Mye faller på plass med null planlegging.

Vi med Porsche uten like:

Farens gamle dressjakke ble Porsche-setetrekk

Årets gave: Porsche utforsker humoristisk far-sønn-prosjekt.

Publisert

Porsche 911 GT3 F. A. 90

  • Begrenset til 90 eksemplarer
  • Hyller Ferdinand Alexander Porsches 90 års fødselsdag, regnes som designer av Porsche 911
  • Spesialutgave basert på 911 GT3 Pack Touring
  • 6-sylindret motor på 4 liter/510 hk
  • Utviklet av Mark Porsche og Sonderwunsch, Porsches verksted for spesielle kundeønsker

STUTTGART (Motor): Den beste gaven du kan gi? Noe du også kan bruke selv.

Nå oppfylles det sære ønsket: 

I en grom verkstedhall i den syd-tyske byen Stuttgart avduker en grønnkledd skikkelse en grønn Porsche 911. 

Mannen er Mark Porsche, og bilen er hans hyllest til feiringen av faren – Ferdinand Alexander Porsches – 90. fødselsdag.

MIDTPUNKTET: Mark Porsche prøvesitter «911 GT3 F. A. 90», bilen han satser på skal hedre farens minne. Foto: KARL EIRIK HAUG

90 eksemplarer av spesialutgaven «911 GT3 F. A. 90» skal håndlages – til et godt stykke over fire millioner kroner per stykk. 

Riktignok kommer kun 89 av dem for salg – for førsteeksemplaret beholder Mark selv.

ORIGINALEN: Mark Porsche lirker fram sin fars over 40 år gamle «daily driver». Bilen er utgangspunkt for den nye jubileums-jippoen. Foto: KARL EIRIK HAUG
JAKKEFIN: Porschens setetekk er tjuvlånt fra jakkemønsteret til far Ferdinand Alexander Porsche. Foto: PORSCHE

Han har brukt sin pappas gamle 911 – som gubben raste rundt i på 1980-tallet – som inspirasjon for utførelse, stæsj og farger. 

Mønsteret i pappa F.A. Porsches gamle dressjakke blir gjort ære på her: 

Kryssvevingen går igjen i setestoff, gulvmatter og hanskerom. 

Noe i sort/hvitt, annet i den infernalske komboen sort, grønn, krem, trøffelbrun og Bordeaux-rød.

«I likhet med fars tegneblyant, pipe og askebeger, er jakken en del av barndomsminnene», forsikrer Mark Porsche.

INNI GROTTEN: Mark Porsche valgte farens 40 år gamle jakkemønster som inspirasjon for setetrekket. Foto: PORSCHE

Lakkfargen er tilnærmet eikegrønn, og skinninteriøret er trøffelfarget (les: småbøllete brunt). Delikatessen trøffel er forøvrig en fungus (sopp), kjent for å sno seg i nærheten av røttene på eiketrær.

MEDIEMAGNET: Mange vil klå på en Porsche 911 GT3 med ekstra prispåslag. «72» hinter til året 1972, da Mark Porsches far kickstartet Porsche Design. Foto: KARL EIRIK HAUG

Porsches egen spesialavdeling for spesielle kundeønsker – kalt «Sonderwunsch» – har bortimot fire års ventetid. 

Kveldens pressepresentasjon skjer midt blant noen av de mest eksentriske Porscher som kan kjøpes for cash eller krypto.

FAMILIEJUVEL: Mark Porsche, en av Porsche-imperiets arvinger, med resultatet av måneders arbeid med oppgradering av en 911 T3. Foto: PORSCHE

Du trenger en smule forståelse for far-sønn-relasjoner (og public relations) for å se greia med denne spesialutgaven: 

Under presentasjonen insisterer Mark Porsche: «Å ratte denne 2025-modellen, er som å kjøre en tur med min far». 

For ordens skyld: F.A. Porsche døde i 2012, 76 år gammel.

MØNSTERELEV: Selv hanskerommet er tapetsert med gode intensjoner. Foto: PORSCHE

Porsche-familietreet

  • Ferdinand Porsche (1875–1951)
  • Ferdinand «Ferry» Porsche (1909–1998)
  • Ferdinand Alexander Porsche (1935–2012)
  • Mark Porsche (1977–), yngste barn av F.A. Porsche
  • Porsche-Piëch: Tysklands 7. største familieformue

Småsnobbete detaljer speiler utropsprisen: Hanskerommet og frunken er tapetsert med pepita-mønster i sort og hvitt, også kalt «hønseføtter».

Girkulen og deler av dashbordet er pyntet med treverk. 

Her og der finner du jålete plaketter med inskripsjonen «90. F. A. Porsche». Når du vrenger opp døren, lys-projiseres jubileumslogoen på bakken.

Tall-dekoren «72» langs sidene hinter til 1972, året da F.A. Porsche i lag med broren startet byrået Porsche Design i Zell am See i Østerrike.

MEKTIGE MAKRONER: Porsche-makroner er preget med 90-års markeringen av F.A. Porsches fødsel. Motors journalist klarte 11 av kakene på rappen. Foto: KARL EIRIK HAUG

Historien om Mark Porsches far er kjent, men her er noen halvglemte høydepunkter: 

Ferdinand Alexander begynte å jobbe hos Porsche i 1957, og i 1961 ledet han den nye designavdelingen. Høsten 1959 ble prototypen 754 T7 med fire seter til T8, hvor akselavstanden ble barbert med hele 10 centimeter. 

Slik kom det til at han regnes som designer av 911-modellen.

I 1972 startet han, sammen med broren Hans-Peter, Porsche Design Studio i Zell am See. Ferdinand Alexander Porsche har også kallenavnet «Butzi» (tysk slang for norsk «go’ing»).

VÅPENSKJOLD: Detaljer som Porsche-logoen påsettes med kirurgisk presisjon. Foto: PORSCHE

Prosjektet «911 GT3 F. A. 90» handler også om gavmildhet. Folk som bruker noen millioner kroner på en bil til seg selv, har også en samfunnsnyttig side: 

Først og fremst sørger de for arbeid til noen av Tysklands dyktigste håndverkere – innenfor alt fra karosseriarbeid via pinstriping til søm.

Dernest gleder de folk gatelangs. Vel å merke om de får tid til å bruke bilen.

PANNEBRASKEN: Selv frontpartiet på en jubileumsmodell skal pyntes med Porsche-symbolet. Foto: PORSCHE

Porsches hjemby Stuttgart og Porsche selv, har noen fellestrekk. 

Der Porsche er individualist-merket blant tyske bilprodusenter, er Stuttgart kjent som «Tysklands største landsby», mest fordi bydelene ligger spredt i landskap mellom et teppe av vinranker, sjarmerende daler og dype skoger.

NESEVIS: På verkstedet «Sonderwunsch» fant Motor flere grønne alternativer til jubileumsmodellen. Foto: MOTOR

Stuttgart kalles også «bilbyen», fordi den selvsagt er hjem til både Porsche og Mercedes.

Antallet innbyggere teller såvidt over 600.000, noe som gjør den til Tysklands syvende største by. 

De seneste årene ligger Porsche og vipper på rundt 20. plassen som mest solgte bilmerke på hjemmemarkedet.

LA DET SVINGE: Mark Porsche nyter også innimellom ratting av 911 med sjeldent rosa karosseri, ifølge Porsches mediesider. Den eier han sammen med en kamerat. Foto: PORSCHE

En unik bil til over fire millioner gjør kanskje ikke sjelen din unik, men du vet i det minste dette: 

Framtoningen din forsvinner neppe i den grå mengden, så lenge du sørger for å forbli bak rattet.

Powered by Labrador CMS