Vi med Porsche uten like:
Farens gamle dressjakke ble Porsche-setetrekk
Årets gave: Porsche utforsker humoristisk far-sønn-prosjekt.
STUTTGART (Motor): Den beste gaven du kan gi? Noe du også kan bruke selv.
Nå oppfylles det sære ønsket:
I en grom verkstedhall i den syd-tyske byen Stuttgart avduker en grønnkledd skikkelse en grønn Porsche 911.
Mannen er Mark Porsche, og bilen er hans hyllest til feiringen av faren – Ferdinand Alexander Porsches – 90. fødselsdag.
90 eksemplarer av spesialutgaven «911 GT3 F. A. 90» skal håndlages – til et godt stykke over fire millioner kroner per stykk.
Riktignok kommer kun 89 av dem for salg – for førsteeksemplaret beholder Mark selv.
Han har brukt sin pappas gamle 911 – som gubben raste rundt i på 1980-tallet – som inspirasjon for utførelse, stæsj og farger.
Mønsteret i pappa F.A. Porsches gamle dressjakke blir gjort ære på her:
Kryssvevingen går igjen i setestoff, gulvmatter og hanskerom.
Noe i sort/hvitt, annet i den infernalske komboen sort, grønn, krem, trøffelbrun og Bordeaux-rød.
«I likhet med fars tegneblyant, pipe og askebeger, er jakken en del av barndomsminnene», forsikrer Mark Porsche.
Lakkfargen er tilnærmet eikegrønn, og skinninteriøret er trøffelfarget (les: småbøllete brunt). Delikatessen trøffel er forøvrig en fungus (sopp), kjent for å sno seg i nærheten av røttene på eiketrær.
Porsches egen spesialavdeling for spesielle kundeønsker – kalt «Sonderwunsch» – har bortimot fire års ventetid.
Kveldens pressepresentasjon skjer midt blant noen av de mest eksentriske Porscher som kan kjøpes for cash eller krypto.
Du trenger en smule forståelse for far-sønn-relasjoner (og public relations) for å se greia med denne spesialutgaven:
Under presentasjonen insisterer Mark Porsche: «Å ratte denne 2025-modellen, er som å kjøre en tur med min far».
For ordens skyld: F.A. Porsche døde i 2012, 76 år gammel.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi med Porsche uten like:
Farens gamle dressjakke ble Porsche-setetrekk
-
Vi som poserer med «ny» bil!
Tatt på fersken? Nei, Opelen er til meg
-
Vi som «gillar» Volvo 164:
Amerikansk glis? Nei, en grom Volvo
-
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
-
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
-
Vi som elsker bilmesse:
Hun blander kaffegrut i billakk
-
Vi som makser garasjekosen:
Garasjen er den nye stua: Møt stuegrisene!
-
Vi med uvanlig bilvalg:
Byttet trøtte e-Golf i topp Toyota
Småsnobbete detaljer speiler utropsprisen: Hanskerommet og frunken er tapetsert med pepita-mønster i sort og hvitt, også kalt «hønseføtter».
Girkulen og deler av dashbordet er pyntet med treverk.
Her og der finner du jålete plaketter med inskripsjonen «90. F. A. Porsche». Når du vrenger opp døren, lys-projiseres jubileumslogoen på bakken.
Tall-dekoren «72» langs sidene hinter til 1972, året da F.A. Porsche i lag med broren startet byrået Porsche Design i Zell am See i Østerrike.
Historien om Mark Porsches far er kjent, men her er noen halvglemte høydepunkter:
Ferdinand Alexander begynte å jobbe hos Porsche i 1957, og i 1961 ledet han den nye designavdelingen. Høsten 1959 ble prototypen 754 T7 med fire seter til T8, hvor akselavstanden ble barbert med hele 10 centimeter.
Slik kom det til at han regnes som designer av 911-modellen.
I 1972 startet han, sammen med broren Hans-Peter, Porsche Design Studio i Zell am See. Ferdinand Alexander Porsche har også kallenavnet «Butzi» (tysk slang for norsk «go’ing»).
Prosjektet «911 GT3 F. A. 90» handler også om gavmildhet. Folk som bruker noen millioner kroner på en bil til seg selv, har også en samfunnsnyttig side:
Først og fremst sørger de for arbeid til noen av Tysklands dyktigste håndverkere – innenfor alt fra karosseriarbeid via pinstriping til søm.
Dernest gleder de folk gatelangs. Vel å merke om de får tid til å bruke bilen.
Porsches hjemby Stuttgart og Porsche selv, har noen fellestrekk.
Der Porsche er individualist-merket blant tyske bilprodusenter, er Stuttgart kjent som «Tysklands største landsby», mest fordi bydelene ligger spredt i landskap mellom et teppe av vinranker, sjarmerende daler og dype skoger.
Stuttgart kalles også «bilbyen», fordi den selvsagt er hjem til både Porsche og Mercedes.
Antallet innbyggere teller såvidt over 600.000, noe som gjør den til Tysklands syvende største by.
De seneste årene ligger Porsche og vipper på rundt 20. plassen som mest solgte bilmerke på hjemmemarkedet.
En unik bil til over fire millioner gjør kanskje ikke sjelen din unik, men du vet i det minste dette:
Framtoningen din forsvinner neppe i den grå mengden, så lenge du sørger for å forbli bak rattet.