DEBATTANTER: Veteran-Citroën entusiastene Henrik Schibsted og kameraten Kim Breitenstein diskuterer helt nye Citroën C5 Aircross.

Vi som kritiserer nybiler:

– Bedre enn Tesla på alt som betyr noe

Nytt år, ny moro: Motor får tre veteranbil-elskere til å vurdere ulike nybiler. En av dem åpner til slutt lommeboka.

Publisert

3 utfordrere på markedet

Citroën ë-C5 Aircross: Fersk, stor komfortbil

Pris fra kr. 369.900 kr, rekkevidde 520 km, bagasjevolum 565 l.

Kia EV3: Ny stil fra Korea

Pris fra kr. 384.000 kr, rekkevidde opptil 601 km, bagasjevolum: 460 l.

VW ID. Buzz: Blant Norges mest solgte kjøretøy

Pris fra kr, 611.100 kr, rekkevidde: 481 km, 5, 6 eller 7 seter, bagasjevolum: Fra 303 til 2469 l.

Ideen er denne: Motor samler tre uredde særinger som egentlig bare liker klassiske biler, eller som uansett er kresne i kraft av yrket. De stiller like høye krav til velfundert linjeføring og gjennomtenkte detaljer som andre er opptatt av banal (?) bagasjeplass.

Ta vel imot: Gammel-Citroën eier Henrik Schibsted kikker på nye Citroën ë-C5 Aircross, industridesigner Magne Ekerum kommenterer Kia EV3, og arkitekt Johanne Borthne kaster seg over VW ID. Buzz:

PANSERKJØRETØY: På jobben parkerer Johanne Borthne sin Porsche 914/4 ved siden av kollegaens VW ID. Buzz.

Johanne Borthne, arkitekt og partner i Powerhouse i Oslo, kjører en nett Porsche 914/4 på under ett tonn, og har meninger om et beist på bortimot 2500 kilo. 

– VW ID. Buzz har masse personlighet og er utrolig søt, med et nesten litt barnslig utseende, ler hun.

BUSS FOR TOG: ID. Buzz GTX har sportslige ambisjoner og leveres med firehjulstrekk i lang utgave. Foto: VOLKSWAGEN

Hos arkitektfirmaet har hun blitt kjent med bilen, gjennom en kollega som kjører sitt eksemplar av den reinspikka reinkarnasjonen av klassisk Folkevognbuss.

Tross komfort og romslighet, virker kolossen liten og smidig. 

– Utseendet er akkurat passe retro, nesten som en hippie-van. Jeg har kommet til at jeg elsker Folkevogn ID. Buzz, i den grad det sikkert høres ut som om jeg er kjøpt og betalt.

STRANDBUMS: Folkevognbussen har lenge vært en mobil favorittbule blant surfere. Foto: VOLKSWAGEN

Borthne har sett Buzz-sjåfører som hilser på hverandre med vink og smil. 

– De tilhører liksom samme, vennlige gjeng, ganske likt det jeg selv opplever bak rattet på egen 914. 

Hun mener familieformatet utstråler vennlighet. 

– Man blir litt glad av å se den, men den er ikke noe for meg, ler hun: 

– Jeg har jo valgt å kjøre ID. Buzz' rake motsetning. Skulle jeg likevel kjøpt Folkevognen, synes jeg den tofargede versjonen i hvitt og mintgrønn kler fasongen best.

TESLA OG JOGGESKO: Magne Ekerum er industridesigner med Tesla i garasjen og Kia i bevisstheten. Foto: PRIVAT

Magne Ekerum i Asker gnistret som bildesigner i Tyskland – nå tegner han stilsterke proffseter hos norske Seat Innovation.

Han kvittet seg nylig med en Chevrolet Corvette hobbybil – og sier han angrer fryktelig – men kjører fortsatt en Tesla Model X. 

Og kommenterer villig vekk koreanske Kia EV3:

FJELLRYPE: Kia EV3 har en ny type design som muligens kan minne om ... visse typer kampestein man finner i fjellet. Foto: KIA NORGE

– Førsteinntrykket er «Star Wars Stormtrooper». Den er umiddelbart kul og frir seg fra den dominerende, apatiske elbil-looken vi ser over alt, smeller han til. 

Og beskriver småbilsuv-silhouetten som stram og tidstypisk. 

– Det mørke vinduspartiet er formgitt som en kontrast som deler bilen i to, slik at bilen ser lang ut.

BOKSÅPNER: Kia EV3 gir Magne Ekerum assosiasjoner til tidligere rallykjøretøy med skjermutbyggere. Foto: KIA NORGE

Han liker EV3s mange grafiske detaljer: 

– De roper ikke om oppmerksomhet, slik vi ser hos de nye Ferrariene, men er heller visuelle støtter som leder øynene rundt bilen.

Kantete skuldre over bakhjulene får bilentusiasten til å tenke på rallykjøretøyene fra gruppe B på 1980-tallet.

– Som Lancia Delta Integrale og Audi UR-Quattro. Det gjør meg glad!

RYGGDEKNING: Forsetene har en spesiell form som er unik for Kia EV3. Foto: KIA NORGE

Innenfor de fem dørene finner Ekerum seteryggene spesielt interessante. 

– En ny, pussig form som gir ukompliserte sci-fi-vibes. Nakkestøttens finurlige kobling til bakplaten viderefører den kule stemningen fra eksteriøret.

ØYENSTIKKER: Kia EV3 byr på et ansiktsuttrykk som få andre. Foto: FOTO: KIA

Designeren mener EV3 fint kunne vært et kjærlighetsbarn av Fiat og Polestar. 

– Skapningen fremstår leken og ivrig, og ber om å bli brukt. I takt med Kia 5 og 9 har den et vågalt formuttrykk, som mange muligens synes er spesielt. Selv snur jeg meg hver gang jeg ser en av disse.

Ekerums inntrykk er at bilen er designet av og for mennesker som vokste opp med popkultur i 1980-årene. 

– Jeg ville hatt denne i hvit lakknyanse, med ensfarget lyst skinn på seter og dørdetaljer, og resten av interiøret i sort alcantara. Jeg hadde også vurdert å sette på OZ rallyfelger, advarer Ekerum.

SITRONISTENE: Henrik Schibsted med kone, datter og Citroën CX. Og snart ny Citroën C5 Aircross. Foto: PRIVAT

Henrik Schibsted, Asker-bosatt konsulent i Fjordland, har eid det meste av klassiske Sitroner – fra praktfulle DS til «den stygge andungen» Visa, basert på Peugeot 104, via mellomklasse-moroa GS.

Da norske Citroën-forhandlere på tampen av 2025 viste den splitter nye familiesleden ë-C5 Aircross, gikk han litt amok, i kompani med et knippe andre ihuga Citroën-entusiaster.

FRONTALANGREP: Citroën har anstrengt seg for å skille ë-C5 Aircross fra røkla. Foto: CITROËN

– Mest typisk Citroën er C5s sofaseter. Jeg føres 30 år bakover i tid. Merkets berømte mykhet er tilbake for fullt. Selv om fjæringen aldri blir helt som de «flygende teppene» CX, GS, DS og XM, småduver den og tar fartshumper og andre ujevnheter godt. Ingen konkurrenter kan vise til maken.

INNE I HULEN: Citroën C5 Aircross har et annet indre liv enn søsknene Opel Grandland og Peugeot 3008/5008. Foto: HENRIK SCHIBSTED

Schibsted har også rukket å prøve ulike Teslaer:

– Citroënen er bedre på alt som betyr noe: Her er mye mindre støy, kulere dashbord og bedre seter og fjæringskomfort enn Model Y. C5 Aircross er dessuten produsert i Frankrike og ikke i Kina eller Elon Musks hjemland. Og forresten: Hvem snur seg etter en Tesla som alle har? spør Schibsted.

HEKKETID: Lysene på C5 Aircross røper ambisjoner om å gro vinger. Foto: CITROEN

Fasongen har mange påfunn i kjent Citroën-stil: 

– Designen er litt kul og vokser på deg. Jeg liker spesielt bakenden med utstikkende lys.

Samtidig mener han nye C5 Aircross ikke er så sær, at den kun treffer Citroën-entusiaster. 

– De som prøvekjører, vil forstå. At den bare leveres med forhjulsdrift, er godt nok på vinterføre, for det norske behovet for firehjulstrekk er nok litt oppskrytt.

Første lass med tilgjengelige biler gikk unna på to dager. 

– Jeg er langt fra den eneste som har ventet på en ny, stor Citroën. Vi får visstnok levert vårt eksemplar nå over nyttår, jubler Schibsted.

Powered by Labrador CMS