FERDIG GRILLA: Grillen på BMW 507 er muligens merkets vakreste eller mest vulgære – alt etter øynene som ser. Her fra en italiensk hyllest av designen.

Vi som studerer BMW-griller:

Er dette en grom eller grusom BMW-grill?

10 på topp: Se tidenes grelleste, unnskyld: mest grisefine BMW-griller. Og minst to grådige grill-nyheter til slutt.

Publisert

Nå skal BMW grilles!

BMW-grillen

  • Først introdusert på BMW 303 i 1933
  • Har siden prydet nær alle BMW-modeller
  • Et av bilindustriens sterkeste symboler
  • Kalt «nyrene» gruynnet fasongen
  • Levert i mer enn 50 svært ulike design

Neste år lover merket å rydde opp i grillkaoset sitt – med de såkalte «Neue klasse»-modellene.

I flere tiår har BMW servert oss svært ulike grillfasonger. Noe for enhver smak (men også avsmak?).

Allerede for 92 år siden sto første BMW med denne todelte grillen serveringsklar. Vi varmer opp til «Neue klasse» – med en rask titt på variasjonene siden 1930-tallet til i dag. Den verste ... unnskyld villeste ... grillen har vi spart til slutt her:

GRILL-GUTTA: BMW toppsjef Franciscus van Meel og BMW designboss Oliver Heilmer beundrer grillen på nye BMW M2 CS.

De seneste årene har BMW-designerne sjokkert med å vri og vrenge på den klassiske BMW-grillen. 

De har bevisst filleristet oppfatningen av hvordan den skal se ut. 

Norges-bestselgeren iX har et av de største gapene, som onde tunger har sammenlignet med kanintenner. Sportsbil-sedanen M2 CS dyrker en helt annerledes – mer brutal, firkantet variant.

KRYMPET GRILL: Den minst grillen i BMWs historie tilhører M1 I forgrunnen), 850i og roadsteren Z1. I bakgrunnen: BMW 507 med breial grill.

BMWs nyere grill-gittere har vokst til enorme dimensjoner. Og står i stålsterk kontrast til den nære fortidens beherskede design. 

BMW M1 fra 1979, Z1 fra 1989 og 850 CSi fra 1992 konkurrerer innbyrdes om å krympe den klassiske BMW-grillen til maks minimalisme. «Less is more» eller «less i bore»?

RADIKAL REDUKSJON: BMW 850 CSi krymper den klassiske BMW-grillen mer enn hjertepumpa til enkelte BMW-entusiaster tåler.
RØD FARE: BMW M3 er en ramp, men grillen er snill.

BMWs 3-serie kom allerede i 1975, og siden har ikke verden vært den samme. Merkets bestselger slo spesielt godt an i 1982, med andre generasjon (interkode E30).

Den innovervendte, hellende grilldesignen var ikke masete, men likevel mektig. 

Bonus: Panseret kutter såvidt de øverste delene av frontlysene. Den sammenlagte effekten gjør fronten småtøff. Er det rart suksessen ble bygget helt til 1991?

MARKANT: 328 Mille Miglia Touring Coupé har tydelig grill som muligens synes fra månen.

Du som syter og klager over BMWs grilldesign anno 2025: ta en titt bakover i sidespeilet. Kanskje var det verre før. Eller bedre. I alle fall for lenge siden.

En førkrigs BMW 328 (464 enheter bygget fra 1936 til starten av andre verdenskrig) gir mer vågal grilldesign for pengene – enn noen annen skapning. Herlig eller heselig?

RASK JYPLING: Den nå golfspillende eks-fotballproffen Gareth Bale poserer villig vekk ved BMW M4 CS, som gjør null til 100 på 2,8 sekunder.

Enkelte ser tegn på verdens undergang i mye. Også i den aller nyeste BMW M4 CS. Man diskuterer at grillen blir for mye. At den ødelegger BMWs rykte. 

Andre er av motsatt oppfatting. At de vil ha mer slik råskap og villskap. 

Ja, grillen er ille for enkelte, men altså akkurat passe heit for et nokså stort publikum.

NØYSOM: BMW 3.0 CSi pynter seg med grill som er nøysomt integrert i resten av fronten.

Året 1977 er starten på BMW 7-serie – kjærlig kalt «BMW Siebener» på hjemmemarkedet. Den første utgaven deler frontfilosofi med coupéversjonen, 6-serien. 

Tross rollene som flaggskip, er den stående, doble grillen langt fra plagsomt prangende.

FØRST UT: BMW bygget den første «Syveren» i hele 10 år.

Første generasjon 7-serie regnes som vellykket, også fordi den ble bygget helt til 1987. 

Neste generasjon (internkode E32) fikk likevel en helt annen type grillfasong.

Den stående, doble grillen var plutselig flatet ut og fylte hele bredden mellom frontlys-innfatningene. Selv om BMWs grill-designere gjorde en u-sving, regnes etterfølgeren som et av BMWs mest snasne design.

VILL OG VAKKER: Andre tapning av BMW 7-serie ble bygget fra 1986 til 1994, og regnes blant merkets visuelt vellykka storbiler.

Og syvende generasjon 7-serie? Nokså nye 7-serie deler appetitt for voksende grill-dimensjoner med monster-SUVen BMW XM. 

I sosiale medier har grillen blant annet blitt sammenlignet med tenner som biter i en sur sitron. 

BMW har løst problemet med å la selge bilen uten kromlister – og la hele fronten være sort.

KOLOSS: BMW i7 gir mer grill for pengene enn noen tidligere 7-serie.

BMW har tatt oss med på en berg-og-dalbane. De seneste årene har den kjente grillen tatt vanvittige, nye former – og ikke minst dimensjoner. 

Nå har merket bestemt seg for å rydde opp. 

Storsatsingen «Neue klasse» spiller på modellserien fra 1960-tallet – som reddet merket fra konkurs. Grillen skal igjen være smal og nøktern. Det blir spennende å se hvor lenge BMW holder seg innenfor rammene.

NYE TRYNER: BMW «Neue Klasse» skal redde merkets ansikt. Designen rydder opp etter mange års grill-rot.
Powered by Labrador CMS