Vi som studerer BMW-griller:
Er dette en grom eller grusom BMW-grill?
10 på topp: Se tidenes grelleste, unnskyld: mest grisefine BMW-griller. Og minst to grådige grill-nyheter til slutt.
Nå skal BMW grilles!
Neste år lover merket å rydde opp i grillkaoset sitt – med de såkalte «Neue klasse»-modellene.
I flere tiår har BMW servert oss svært ulike grillfasonger. Noe for enhver smak (men også avsmak?).
Allerede for 92 år siden sto første BMW med denne todelte grillen serveringsklar. Vi varmer opp til «Neue klasse» – med en rask titt på variasjonene siden 1930-tallet til i dag. Den verste ... unnskyld villeste ... grillen har vi spart til slutt her:
De seneste årene har BMW-designerne sjokkert med å vri og vrenge på den klassiske BMW-grillen.
De har bevisst filleristet oppfatningen av hvordan den skal se ut.
Norges-bestselgeren iX har et av de største gapene, som onde tunger har sammenlignet med kanintenner. Sportsbil-sedanen M2 CS dyrker en helt annerledes – mer brutal, firkantet variant.
BMWs nyere grill-gittere har vokst til enorme dimensjoner. Og står i stålsterk kontrast til den nære fortidens beherskede design.
BMW M1 fra 1979, Z1 fra 1989 og 850 CSi fra 1992 konkurrerer innbyrdes om å krympe den klassiske BMW-grillen til maks minimalisme. «Less is more» eller «less i bore»?
BMWs 3-serie kom allerede i 1975, og siden har ikke verden vært den samme. Merkets bestselger slo spesielt godt an i 1982, med andre generasjon (interkode E30).
Den innovervendte, hellende grilldesignen var ikke masete, men likevel mektig.
Bonus: Panseret kutter såvidt de øverste delene av frontlysene. Den sammenlagte effekten gjør fronten småtøff. Er det rart suksessen ble bygget helt til 1991?
Du som syter og klager over BMWs grilldesign anno 2025: ta en titt bakover i sidespeilet. Kanskje var det verre før. Eller bedre. I alle fall for lenge siden.
En førkrigs BMW 328 (464 enheter bygget fra 1936 til starten av andre verdenskrig) gir mer vågal grilldesign for pengene – enn noen annen skapning. Herlig eller heselig?
Enkelte ser tegn på verdens undergang i mye. Også i den aller nyeste BMW M4 CS. Man diskuterer at grillen blir for mye. At den ødelegger BMWs rykte.
Andre er av motsatt oppfatting. At de vil ha mer slik råskap og villskap.
Ja, grillen er ille for enkelte, men altså akkurat passe heit for et nokså stort publikum.
Året 1977 er starten på BMW 7-serie – kjærlig kalt «BMW Siebener» på hjemmemarkedet. Den første utgaven deler frontfilosofi med coupéversjonen, 6-serien.
Tross rollene som flaggskip, er den stående, doble grillen langt fra plagsomt prangende.
Første generasjon 7-serie regnes som vellykket, også fordi den ble bygget helt til 1987.
Neste generasjon (internkode E32) fikk likevel en helt annen type grillfasong.
Den stående, doble grillen var plutselig flatet ut og fylte hele bredden mellom frontlys-innfatningene. Selv om BMWs grill-designere gjorde en u-sving, regnes etterfølgeren som et av BMWs mest snasne design.
Og syvende generasjon 7-serie? Nokså nye 7-serie deler appetitt for voksende grill-dimensjoner med monster-SUVen BMW XM.
I sosiale medier har grillen blant annet blitt sammenlignet med tenner som biter i en sur sitron.
BMW har løst problemet med å la selge bilen uten kromlister – og la hele fronten være sort.
BMW har tatt oss med på en berg-og-dalbane. De seneste årene har den kjente grillen tatt vanvittige, nye former – og ikke minst dimensjoner.
Nå har merket bestemt seg for å rydde opp.
Storsatsingen «Neue klasse» spiller på modellserien fra 1960-tallet – som reddet merket fra konkurs. Grillen skal igjen være smal og nøktern. Det blir spennende å se hvor lenge BMW holder seg innenfor rammene.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
-
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
-
Vi som elsker bilmesse:
Hun blander kaffegrut i billakk
-
Vi som makser garasjekosen:
Garasjen er den nye stua: Møt stuegrisene!
-
Vi med uvanlig bilvalg:
Byttet trøtte e-Golf i topp Toyota
-
Vi som elsker svensk kvalitet:
Saab? Vi nekter å gi slipp!
-
Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
-
Vi som lever for bruktkupp:
Slik vil gutta pynte veggen hjemme