VINTERBIL: Corolla Cross trives utmerket med firehjulsdrift og full tank.

Test: Toyota Corolla Cross

Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher

Du betaler mer for en mindre og ganske gammeldags bil. Men du verden så deilig det kan føles å eie en fossilbil.

Publisert

Med 20 mil til hytta, fullastet bil, stigning mot slutten og minusgrader eller vått føre, så sliter elbiler til nærmere millionen med å komme seg fram uten at advarselen om lavt batterinivå dukker opp i displayet – og rekkeviddeangsten øker omvendt proporsjonalt med tallet på gjettometeret.

Toyota Corolla Cross

  • Pris fra–til: 486.000–526.000 (inkl. omkostninger/frakt)
  • Motor/drivlinje: Bensinmotor uten turbo på 152 hk, samt to elmotorer på hhv. 113 (foran) og 41 (bak) hk. Systemeffekt 197 hk. Trinnløs automat, firehjulsdrift.

  • Forbruk (l/mil): 0,52

  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 446, 183, 163, 16.

  • Vekt/nyttelast/hengervekt/taklast (kg): 1500/440/750/75.
  • Bagasjevolum (liter): 435
  • 0–100 km/t (sek): 7,5
  • Hjul: 225/50-18
  • Konkurrenter: Nissan Qashqai, Suzuki S-Cross, Mitsubishi Eclipse Cross, Maxda CX-30

Og med lading underveis, så bruker du fort 20 minutter på å komme deg opp på et nødvendig batteri­nivå. Vel å merke hvis laderen fungerer, og du har lagt inn alt av nødvendig betalings­informasjon og personlige data til akkurat den ladeoperatøren.

Forståelig skepsis

Luksusproblem, vil noen si. Har du hytte på fjellet og elbil til nærmere millionen, så er det ikke synd på deg.

Men andre bruker bilen kun til nytte. Til og fra jobb over lange og værharde distanser – og med en avstand mellom laderne som krever god planlegging. Og – ikke minst – pålitelige ladere.

Toyota Corolla Cross

74 poeng

Gjennomført pålitelig og problemfri bil med firehjulsdrift og høy sittestilling – og en av svært få biler med forbrenningsmotor som kan konkurrere med elbilene. Men gammeldags drivlinje og ikke spesielt praktisk.

Komfort 6/10

Gode seter, og betjeningsfunksjoner vi kjenner fra alle fossile Toyota – inkudert digre vippebrytere til setevarme og stor trykknapp til rattvarme. Eksemplarisk for mange. Både støyen fra underlaget og den karakteristiske lyden fra motor/girkasse høres for godt.

Design 6/10

Svært konservativ, ikke minst innvendig, der alt er – og skal være – gjenkjennelig for en Toyota-kunde. Utvendig signaliserer den massive fronten med de enorme lyktene, en stor SUV. Men bakover mister den disse proporsjonene, og blir ganske butt.

Kjøreegenskaper 8/10

Under de mest heftige vinterukene viste bilen seg fra sin beste side med firehjulsdrift og sømløse girskift. På tørt føre er det mer enn nok krefter og kjapp girrespons – men med et karakteristisk og lite sporty lydbilde fra motor/girkasse. Presise kjøreegenskaper til SUV å være.

Miljø og forbruk 6/10

I konkurranse med andre biler med forbrenningsmotor, kommer alltid Toyota-hybridene bra ut. Det er mulig å krype ned mot halvliteren på mila. Men på det norske markedet konkurrerer Corolla Cross utelukkende med elbiler, og da ser regnestykket annerledes ut.

Utstyr 8/10

Ok utstyrsnivå på grunnmodellen. For 25.000 ekstra får du viktig og anbefalt sikkerhets- og komfortutstyr som blindsonevarsler og elektrisk bakluke, men du betaler også for en mindre viktig parkeringsassistent. Toppversjonen koster ytterligere 16.000, og inkluderer panoramatak og bedre lyd.

Praktisk 6/10

Her glipper det litt. 435 liter bagasjevolum er snaut, 750 liter hengervekt er stusselig, og gjennomlastingsluke er fraværende. Bilen tiltrekker seg nok primært litt eldre, trofaste Toyota-kunder uten det store lastebehovet, men for en familie blir den fort for liten.

Pris 7/10

Det er nok mulig å presse seg under en halv million, om du er lojal Toyota-kunde som får litt rabatt på vinterhjulene, og som klarer deg uten metallic lakk. Men en solid utstyrt versjon ligger på rundt 550.000. Vesentlig dyrere enn en elbil, men en Corolla Cross-kunde tenker neppe slik.

Driftskostnader 10/10

Paradegrenen til en Toyota med forbrenningsmotor. Krever årlig service, men da får du til gjengjeld en dønn pålitelig bil. Følger du serviceintervallene hos autorisert forhandler fra det fjerde året, utvides garantien ett år av gangen, inntil 10 år eller 200.000 km., avhengig av hva som skjer først.

Sikkerhet 9/10

Fem stjerner fra EuroNCAP. Ikke blant de aller beste på voksen (85 prosent)- og barnebeskyttelse (83 prosent), men høy score på beskyttelse av myke trafikanter (87 prosent). Store sidespeil som faktisk eliminerer dødvinkelen, er et viktig poeng hvis man vurderer grunnmodellen uten blindsonevarsel.

Annenhåndsverdi 8/10

Annenhåndsverdien speiler ofte nybilsalget, og begge deler hadde sett langt bedre ut for noen år siden. Men ser man etter bruktbiler av bra kvalitet som ikke er elektrisk, så er det naturlig å havne på en Toyota. Driftssikkerheten og servicenivået holder nivået oppe.

Det er forståelig at mange fortsatt er skeptisk til elbil. Til tross for den framtidsrettede teknologien, kan elbilen fort framstå som gammeldags i 2023.

Krevende forhold

I en verden der alt tilrettelegges for stadig høyere tempo, er det ingen tvil om at fossilbilen har en høyere forflytningshastighet enn elbilen.

Og under mer krevende forhold vil nok de fleste foretrekke en stor diesel- eller bensintank, og eventuelt en reservekanne i bagasjerommet, framfor et litt for lite batteri som ikke kan etterfylles.

Med en Corolla Cross kommer du deg alltid helt fram til hyttedøra, selv om tanken er ganske liten (43 liter). Eller fram til den pålitelige bensinpumpa om veien er lang. Den har til og med firehjulsdrift som standard her i Norge, om underlaget også er en utfordring. Og må du tanke underveis, så tar det to – ikke tjue – minutter.

I dette perspektivet, en ren – eller, ikke fullt så ren – knockout fra bilen med forbrenningsmotor. Og for å holde oss til bokseterminologien: Det er nok først etter noen runder i ringen, at Toyota virkelig begynner å vise styrke.

LILLEBROR: Her ser man forskjellen mellom beststelgeren RAV4 (t.v) og Corolla Cross.

Ingen bilprodusent forbindes i større grad med driftssikkerhet, pålitelighet og økonomisk trygghet. Faktorer som de færreste elbilprodusenter kan smykke seg med i dag. Har du en Toyota, så må du ha service en gang i året. Resten av tiden har du en bil uten problemer.

Tre blant de 22

Derfor er det bare Toyota som klarer å hevde seg mot elbilene på nybilregistreringslistene, med tre modeller blant de 22 mest solgte. De 19 øvrige er elbiler. Og derfor blir det også en hel del Corolla Cross å se på veiene framover.

BRUKSPREG: Vante Toyota-eiere kjenner igen det meste i Corolla Cross. Foran girspaken finne vi to vippebrytere til setevarmen og en trykknapp til rattvarmen, som alle kan betjenes med vottene på!

Etter å ha kjørt Corolla Cross i Barcelona i fjor høst, skrev vi at legenden aldri har vært bedre. Den påstanden kan vi underbygge etter å ha kjørt den under krevende vinterforhold her hjemme. Sammenliknet med standard-Corollaen, vil vi påstå at alt er bedre ved Corolla Cross. Med ett unntak: bagasjeplassen.

Taxinæringen

Dette er en skreddersydd modell til de fornuftige, konservative bilkjøperne som vil ha et så problemfritt og økonomisk forutsigbart bilhold som overhodet mulig. Det er ikke uten grunn at taxinæringen er full av Toyota-hybrider.

OPPGADERT: Infotainmentskjermen har fått grafikk og funksjoner vi allerede har sett i elbilen bZ4X. Pent og brukervennlig.

Kundene er trolig i en alder der høyere sittestilling er et av de viktigste kravene, den dagen de skal bytte inn sin Auris eller Corolla. I Norge får de dessuten firehjulsdrift, enten de vil eller ikke. De fleste vil.

Blandet inntrykk

Corolla Cross gir et blandet inntrykk på veien. Fjæringskomforten er god, styringen presis, og de enorme sidespeilene fanger opp alt som kommer i dødvinkelen.

GREI PLASS: De fleste vil trives greit i baksetet på Corolla Cross, selv om overflatene har litt billigpreg.

Fra førerposisjonen har man oversikt over et sett nye, men likevel velkjente, instrumenter rett foran seg, og den oppgraderte infotainmentskjermen midt på instrumentpanelet. Derfra kan mange sekundærfunksjoner styres.

Høye turtall

Minuset ved bilen er et gammelt tema vi egentlig trodde var tilbakelagt: Motoren i kombinasjon med den trinnløse automaten. Nok en gang sendes vi ganske mange år tilbake i tid, med en girkasse som pisker motoren opp i smått hysteriske turtall innen kreftene kommer.

SVAKHET: Bagasjevolumet er mye dårligere enn på en vanlig Corolla stasjonsvogn, og en litt kritisk faktor om man er en familie.

Når støyisolasjonen fra motorrommet ikke er på nivå med RAV4, så skal det ikke mer til enn et lite vipp på gasspedalen, før ørene fylles av unotene til denne teknologien.

PENERE: I pent sommervær og med de langt finere 18-toms sommerfelgene, tar Corolla Cross seg bedre ut i hvitt. Bildet er fra prøvekjøringen i Barcelona i fjor høst.

Femte generasjon hybrid

Toyota gjør et poeng av at dette er femte generasjon hybridteknologi, etter 25 år med kontinuerlig utvikling. I presentasjonen står det blant annet: «Føreren vil tydelig merke et bedre forhold mellom bruk av gasspedalen og bilens respons, med mer konsistente, forutsigbare og kontrollerbare ytelser».

Motor har kjørt alt av hybrider fra Toyota. Det mest tydelige med femte generasjon er at lydbildet er like karakteristisk som på fjerde generasjon.

I bykjøring og med svært forsiktig gassbruk er det mulig å unngå rusingen. Men i landeveisfart, og spesielt i motorveifart med en fartsholder som setter sin ære i å holde stabil fart, uansett topografi og trafikk, blir det hele ganske slitsomt.

Mindre praktisk

Det nevnte lydbildet gjør at bilen ikke høres særlig kjapp ut. Men speedometeret viser fartsøkningen. Vi er ganske sikre på at klassikeren 0–100 går på utlovede 7,5 sekunder.

Rent praktisk kommer Corolla Cross dårligere ut enn et par av konkurrentene. Bakseteryggen har ikke gjennomlastingsluke, og hengervekten er på beskjedne 750 kilo. Qashqai har 1800 kilo, Eclipse Cross 1500 kilo og Mazda CX-30 1300 kilo.

Corolla Cross er ikke perfekt. Men det er helt klart den beste versjonen av legenden.