Vi påstår ikke at sola går ned for en av bilverdenens viktigste ikoner, men vi er sikre som kassaskapfølelsen i dørene på at den batterielektriske versjonen aldri vil skinne like klart.
Konkurrenter: Ingen elektriske. Men historisk sett, Toyota Land Cruiser, Jeep Wrangler, Land Rover Discovery, Land Rover Defender.
Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er med fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke lagt til. Hvis prisene gjelder en begrenset periode (kampanjer), opplyser vi om dette.
Det er ganske enkelt faktabasert. Altså like kjedelig som sant.
Drømmebilen?
Heldigvis er det fortsatt mye følelser igjen i en G-klasse – også i helelektrisk versjon.
Spørsmålet dukker ofte opp – både i sosiale og mer faglige sammenhenger:
Hvis du hadde pengene, hvilken bil ville du kjøpt?
En bil som kan brukes til alt, kanskje bortsett fra pendling ut og inn av bomringene. Og med den beste og mest fornuftige motoriseringen for norske forhold.
Men viktigere i en mer hypotetisk sammenheng som dette:
Selv den mest trivielle hverdagstransporten, gir deg denne helt unike følelsen av rustikk sjarm og tidløshet, blandet med solid og funksjonell luksus.
Det finnes tre–fire bilmodeller i samme kategori, men de når knapt G-klasse til de karakteristiske blinklysene på forskjermen.
Mercedes-Benz G 580
72 poeng
I batterielektrisk utgave reduseres prisen kraftig på det som i stor grad er en entusiastbil for pengesterke. Dessverre reduseres også mye av den barske nytteverdien. Men den unike kombinasjonen av enkel sjarm og overdådig luksus er der fortsatt.
Komfort
8/10
Kanskje bilverdenens beste sitteposisjon – luftig, men intimt, bak en loddrett frontrute med sikt til de ikoniske blinklysene. Samme opplevelse bak. Knapt hjulstøy, men vindstøyen øker med hastighet og værforhold. I svinger og på ujevnt underlag sliter den med å skjule de fysiske begrensningene.
Design
10/10
Ingen drømte om at denne skulle bli ikonisk, nesten 50 år etter lanseringen. Bare kjennere ser de utvendige forskjellene, inkludert en stor, men diskré, oppgradering i 2018. Andre må lese av rustflekkene at bilen fort er 30 år gammel. Men innvendig er alt endret, bortsett fra de grove grunnlinjene.
Kjøreegenskaper
6/10
Med egne karakterer for terrengegenskaper, hadde den fått maks score. Faktisk er elbilen hakket bedre enn fossilbilen i de mest krevende partiene. Men folk flest bruker den på landeveien, der det ofte er humpete og svingete. Da blir den for høy og tung og vaggende. Men voldsom akselerasjon.
Miljø og forbruk
5/10
Forbruk oppunder 30 kWt/100 km. G-klasse ble aldri konstruert for lavt forbruk, men når rekkevidden kryper godt under 40 mil, så dempes forestillingen om den ustoppelige eventyreren. Ladetid på 33 min fra 10-80 prosent er heller ikke imponerende, og det er plundrete å starte forvarming av batteriet.
Utstyr
9/10
To utstyrspakker til henholdsvis 183.000 og 273.000 kan legges til. Da får du AMG-effekter utvendig, og ellers blant annet soltak, bedre lyd og ulik grad av kvalitet på seter og overflater. 36 lakkfarger – åtte er uten tillegg i pris, ni koster 76.000 – viser spennet i individualisering og pris.
Praktisk
3/10
Lav nyttelast, ikke mulighet for hengerfeste eller taklast. En stjernesmell. Lettlastet bagasjerom bak den sidehengslede manuelle bakdøra, som er blytung på grunn av reservehjulet (eller du kan velge en boks med ladekabel). Det lavt monterte bagasjeromsdekselet er ofte i veien, merkelig høy skiluke.
Pris
8/10
Versjonen med nesten like sterk bensinmotor, er drøye 2,2 millioner dyrere. En nøktern diesel er 800.000 dyrere. Du får altså svært mye grunnleggende G-klasse for pengene, hvis du kan gi avkall på noen – for mange – viktige praktiske egenskaper, og nostalgien rundt en brummende forbrenningsmotor.
Driftskostnader
8/10
Prisene på service og vedlikehold speiler at dette er en dyr luksusbil. Men kostnadene er forutsigbare. Mercedes har etter hvert fått god erfaring med elbiler, og teknologien som følger med. Rent mekanisk kommer det ingen negative overraskelser her. Få – om noen – biler er mer gjennomarbeidet.
Sikkerhet
8/10
Andre generasjon G-klasse ble testet av Euro NCAP i 2019, med fem stjerner og svært solid prosentscore etter datidens testkrav. Høy sittestilling og suverent utsyn gir høy trygghetsfølelse og avslappet kjøring, og alle de velfungerende førestøttefunksjonene til Mercedes er på plass. Meget gode lys.
Annenhåndsverdi
7/10
Interessen rundt den elektriske versjonen av dette ikonet er svært høy, uten at det automatisk gir et bra salg – som igjen skaper etterspørsel og omsetning på bruktmarkedet. Får garantert ikke samme entusiaststatus som modellene med forbrenningsmotor, og vil nok prosentmessig falle litt mer i pris.
Bedre i en G-klasse
Selv etter en kjapp tur til butikken eller henting av et barn utenfor idrettshallen, sitter du igjen med følelsen av at uansett hvor fort tiden går, så går den bedre i en G-klasse.
Med G 580 introduserer Mercedes selv det som etter hvert blir en naturlig oppfølging til innledningsspørsmålet her:
Hvorfor ikke en elektrisk G-klasse – den koster rundt 2,2 millioner mindre enn en tilsvarende motorisert bensinversjon, og 800.000 mindre enn dieselen?
Annonse
IKONISK: Det barske, minimalistiske designet ble skapt allerede tidlig på 70-tallet, og endringene har vært minimale. Selv en omfattede fornyelse, for sju år siden, bevarte det klassiske.
Ikke henger
Fordi mye av selve ideen bak en G-klasse forsvinner med den elektriske versjonen. Den største ulempen med elbiler, vekten av batteriet, har aldri blitt dokumentert bedre enn her:
Den kan ikke trekke henger.
Den kan ikke ha taklast.
Den har under halvparten av nyttelasten til bensinutgaven.
Den kommer ikke så langt over 30 mil på en vinterlig transportetappe før den må lades.
Den lader til overmål tregere enn andre biler til et par millioner.
Vi snakker altså om mange av de praktiske egenskapene som langt på vei er selve fundamentet for en G-klasse: Den ustoppelige eventyreren.
KJENT: Instrumenter, ratt, setejusteringer, klimainnstillinger og midtkonsoll kjenner vi igjen fra ulike Mercedeser av siste generasjon. .
PARTYTRIKS: Her ser du symbolene som aktiverer G 580 sin evne til å snu rundt sin egen akse. Klimabetjening og luftutslipp fra langt rimeligere EQA er ikke like eksklusivt.
Oppblåsbar gummibåt
Når de halvannen million rimeligere mellomklasse-SUV-ene kommer til båtslippet nå på vårparten, må G 580 nøye seg med å parkere blant småbilene med en oppblåsbar gummibåt i bagasjerommet.
Og den hesteglade tenåringen i familien, som hadde drømt om å reise til stevner landet rundt med en stolt araber på slep, må nøye seg med en kjepphest som forsiktig kan lirkes gjennom skiluka.
Annonse
MANUELL: Det kreves krefter for å lukke den sidehengslede bakdøra med reservehjul. Lettlastet bagasjerom så lenge du holder deg under hattehylla. Du skal ha godt spenn i langrennskiene hvis de skal tåle å ligge i skiluka.
Bedre i terreng
Men: Mercedes har ikke bare dyttet et stort batteri inn i en gammel konstruksjon. De har bare delvis kapitulert for tyngden av dagens teknologi.
På andre områder er G 580 rendyrket for å tiltrekke seg en ny generasjon entusiaster.
Hvert hjul har fått sin egen motor, koblet til en totrinns automatgirkasse. I tillegg kommer reduksjonsgir, høyere bakkeklaring og bedre angrepsvinkel.
I sum skal elektriske G-klasse komme seg enda enklere fram til der ingen skulle tru at nokon kunne bygge hytte. Faktisk bedre enn modellene med forbrenningsmotor.
KVALITET: G-klasse er Mercedesen med høyest kvalitetsfølelse, selv om andre har mer luksusfølelse.
TILSTREKKELIG: Her sitter man høyt og intimt, uten at det blir trangt – og med utmerket utsyn. Ryggen kan tiltes, men setet kan ikke lengdejusteres.
Snu rundt egen akse
De fire separate motorene gir også bilen et fascinerende partytriks. Den kan snu rundt sin egen akse, slik vi kjenner fra stridsvogner.
Hvis vi utelukker at en G-klasse-eier møter en fiende han plutselig må flykte fra, så må det enten være at veien plutselig stopper, uten mulighet til å snu på vanlig vis – eller at han møter en Fleksnes-liknende figur i en liten Mini på en smal vei, og ikke har tid til å krangle.
Annonse
Militært kjøretøy
Og i tillegg til alt dette, eller mer korrekt – som et fundament for alt dette – finner vi en luksus som aldri blir vulgær eller påklistret, bare så absurd naturlig det kan bli i det som i utgangspunktet var et primitivt, militært kjøretøy.
Seter, ratt, girvelger og instrumentering kjenner vi fra øvrige Mercedeser. Det samme med skjermløsninger, førerstøttefunksjoner og de mest siviliserte kjøreprogrogrammene.
Tilnærmet optimalt. Her er det mest innsigelser på detaljnivå, som at man utilsiktet kan komme borti de sensitive berøringsknappene på rattet, og at klimabetjeningen sitter litt for lavt – enten man skal se eller berøre.
Du sparer drøye 2,2 mill. på å velge en batterielektrisk G-klasse framfor versjonen med like kraftig bensinmotor. Men du mister også mye. Kanskje rett og slett sjela.