USYNLIG FRAMSKRITT: Peugeots sjuseter har fått etterlengtet drift på alle fire hjul.

Test: Peugeot E-5008 4WD

Her lykkes Peugeot med det aller meste

Peugeots sjuseter trengte bare én ting for å bli det beste kjøpet for mange: firehjulsdrift.  

Publisert Sist oppdatert

Peugeot E-5008 4WD

  • Pris: 604.000
  • Pris med Motor-pakka*: 666.000
  • Batteri (netto)/motor/drivlinje: 73 kWt/325 hk/509 Nm/ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk: 467 km/18,8 kWt/100 km.
  • Ladefart: 160 kW. 10-80 prosent: 34 min (målt av Motor/NAF).
  • Bagasjevolum femseter (liter): 690
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 479/210/169/20
  • Vekt/nyttelast (kg): 2331/534
  • Hengervekt/taklast (kg): 1000/80
  • 0–100/toppfart: 6,5 sek/180 km/t.
  • Hjul: 235/50R20
  • Konkurrenter:  Mercedes-Benz EQB, Kia EV9, Hyundai Ioniq 9, Byd Tang.
  • Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinter­hjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lys­teknologien. Henger­feste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlieholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tids­periode (kampanjer), opplyser vi om det

Med den mer avanserte drivlinjen på plass, tipper vi E-5008 kryper inn blant fiffen i det høyere sjiktet av registreringslistene.

Topp 15 bør være en naturlig ambisjon for en modell som mikser det meste nordmenn etterspør av grunn­leggende egenskaper:

Plass, rekkevidde, firehjulsdrift, SUV-preg, hengermulighet utstyr – og selvfølgelig en anstendig pris.

Utsøkt

Men E-5008 har mer å tilby: 

Sju seter, klassens beste førermiljø, ypperlig komfort, og flott design.

Preppet med utstyr

I sum er dette kvaliteter som løfter modellen over de fleste konkurrentene. Og hvis sju seter er et tydelig ønske, så finnes det knapt konkurrenter i det hele tatt.

Det ligger naturligvis inkludert i vår konklusjon at dette er en bil som forsvarer å koste litt mer. Utstyrsmessig er E-5008 preppet med omtrent alt Peugeot har i hyllene.

Peugeot E-5008

80 poeng

Romslig og elegant sjuseter med firehjulsdrift til en anstendig pris. Har alt som skal til for å bli Peugeots nye bestselger. Men taper prestisje i krasjtesten. Det gjenstår også å se om det høye rekkeviddetapet i vinterhalvåret er løst med utlovede forbedringer.

Komfort 9/10

Førerposisjonen, med det lille og lavt plasserte rattet, er svært bra – men krever litt tilvenning. Plundrete skjermbetjening. Fire hovedseter med høy komfort, de tre øvrige er best egnet for barn eller kortere turer. Mye lys, bra materialkvalitet. Støynivået er lavere enn på dyrere konkurrenter.

Design 10/10

VI har tidligere omtalt førermiljøet som klassens lekreste. Det har ikke endret seg, selv om de svartlakkerte overflatene irriterer litt. Utvendig kryr det av referanser fra løvenes verden, som de lysende hoggtennene. Elegant og særpreget kontrast til mye av den øvrige minimalismen i bilverdenen.

Kjøreegenskaper 7/10

Det lille rattet gir deg en følelse av å kjøre noe som er mer sporty og lekent enn konkurrentene. Men rent objektivt er den ikke blant klassens sportsligste. Det skyldes primært høy vekt, den veier nesten 350 kilo mer enn jevnstore Tesla Model Y. 325 hester gir masse overskudd i alle situasjoner.

Miljø og forbruk 7/10

Vårt gjennomsnittsforbruk lå noe lavere enn WLTP-tallet. Meget gode resultater med samme batteripakke (E-3008) i sommerens rekkeviddetest, men meget stort rekkeviddetap i vinter. Her er det gjort forbedringer, men det gjenstår å bevise. Lading 10-80 prosent på 34 minutter, er blant de tregeste.

Utstyr 9/10

Med firehjulsdrift leveres den kun som GT+, altså den mest velutstyrte utgaven pluss litt til. I praksis er det bare Nappaskinn (27.000) og annen lakk enn gråblå metallic (9000) som er ekstra. Hengerfeste koster 15.000. Inkludert er blant annet panoramatak, massasje foran og varme i baksetet.

Praktisk 9/10

Romslig sjuseter, likevel ikke lengre enn en Tesla Model Y. Skyvbare bakseter er alltid et pluss. Alt av justeringer av de to bakerste radene gjøres manuelt, det kan tidvis være litt tungvint. Ingen frunk. Tilhengervekt på 1000 kg er under konkurrentene. Svartlakkert plast gir støv og fingermerker.

Pris 8/10

Blir fort en kvart million rimeligere enn større sjusetere som Kia EV9 og Hyundai Ioniq 9, men i skrivende stund blir den kraftig rabatterte og utgående – og mindre – sjuseteren Mercedes EQB rimeligere. Rundt 665.000 med alt utstyr, inkludert hengerfeste og vinterhjul, er uansett konkurransekraftig.

Driftskostnader 7/10

Serviceintervall 25.000 km/hvert andre år, avhengig av hva som kommer først. Ulike servicepakker gir forutsigbar økonomi. Noen barnesykdommer blant de første bilene med forhjulstrekk, forhåpentligvis kurert nå. Trygghet i stort forhandlerapparat som etter hvert har fått solid erfaring med elbiler.

Sikkerhet 6/10

Bare fire av fem oppnåelige stjerner i fersk Euro NCAP-test. Dette skjer stadig oftere i småbilklassen, men i den viktige familebilklassen er dette et stort prestisjenederlag. Beskyttelsen av voksne og barn er betryggende god, men Euro NCAP konkluderer med at førerstøttesystemene ikke er gode nok.

Annenhåndsverdi 8/10

Vi tror firehjulsdriften på E-5008 vil gi Peugeot en etterlengtet opptur salgsmessig. I så fall vil dette forplante seg til bruktmarkedet, med jevnt god etterspørsel og et forutsigbart prisnivå. Med unntak av utgående Mercedes EQB og noen ytterst få Model Y med sju seter, er det knapt konkurrenter.

Ulikt alt annet

Peugeot er flinkest i bransjen til å gjøre fornuftige bruksbiler spennende. Designmessig, men også rent funksjonelt. Det spesielle førermiljøet, kalt i-cockpit, gir deg begge deler – altså både form og funksjon.

Med det lille, nesten rektangulære rattet, hovedinstrumentene over rattkransen, og designlinjer som slutter seg om både fører og passasjerer med varme materialer, har du et førermiljø ulikt alt annet.

ROS: Vi nyter dette førermiljøet, både estetisk og funksjonelt. Men enkelte skjermfunksjoner kan absolutt bli bedre.
KVALITET: Materialene er av generelt høy kvalitet, men den svartlakkerte plasten – her synlig på rattet – burde for lengst vært kassert av innovative Peugeot.

Svever i luften

i-cockpiten er nå er inne sitt 12. år. Selve instrumentpanelet er blitt vesentlig større. Hele skjermen er på 21 tommer og krummer seg forsiktig mot føreren. 

Skjermen er festet på noen små braketter. Dermed ser det ut som den svever i luften.

I mørket, med stemningsbelysning under skjermen, blir denne effekten forsterket.

ROMSLIG: Lengden er den samme som Tesla Model Y, men det kvadratiske karosseriet gir litt mer SUV-preg. Nyere Peugeot-modeller er nærmest ribbet for tidligere tiders krom.

Merkelig tungvint

Til høyre for føreren ligger en mindre skjerm der man kan legge inn ulike hurtigknapper. Under der igjen, en stripe med trykknapper til blant annet oppvarming av front- og bakrute, samt en skyveknapp til justering av kjøremodus. 

Absolutt elegant, men noen av funksjonene er litt plundrete. Justeringen av klimaanlegget burde vært enklere, og det er merkelig tungvint at man må trykke minst tre ganger for å få varme i sete eller ratt.

MISS: Lite grepvennlig håndtak på innsiden av døren er en detalj man minnes på før hver eneste kjøretur.

Bort med krom

Kjøpere av siste generasjon Peugeot må også være litt entusiaster og mer enn middels opptatt av vedlikehold for at ikke de lakkerte plastoverflatene skal likne restene av en barnebursdag. 

Peugeot har droppet alt av kromdetaljer utvendig. Noen vil kanskje huske at forrige generasjon 3008, som kom i 2017 – og senere 5008 – hadde nesten like mye krom som en amerikaner på 50-tallet. 

SKYVBART: På rad to sitter to voksne utmerket, med egen klimabetjening. Midtplassen er noe smalere. Skyvbare bakseter gir høy fleksibilitet, både som femseter og som sjuseter.
GREIT: Det er slett ingen krise å sitte aller bakerst, men for voksne blir plassen snau.

Materialkvalitet

Nå er denne pynten utdatert, ifølge Peugeot. Vi håper de veldig snart kommer til samme erkjennelse også når det gjelder svartlakkert plast, ofte kalt «pianolakk». 

Det harmonerer dårlig med den ellers så høye materialkvaliteten.

Vi noterer også en ergonomisk glipp man blir minnet om hver gang man benytter bilen: 

De innvendige gripetakene i dørsidene er merkelig små. En voksen hånd glipper ut av det lille søkket, når dørene skal lukkes.

690 LITER: Meget solid bagasjevoum som femseter. Firehjulsdriften stjeler 58 liter av volumet.
HELGETUR: Ulempen til sjuseterne er at det ikke blir så mye plass igjen når alle skal på tur – og alle har med seg litt oppakking. Men noen myke bager får fint plass.
ROTEROM: Ladekabler og annet rot må legges her. Merkelig nok har ikke E-5008 frunk til sånt.

Skuffende krasjtest

Kjørekomforten er meget høy. Støynivået er lavt, fjæringen er stram, men behagelig, og retningstabiliten god på sporete asfalt. Og alle sitter svært godt i de fire mest brukte setene. 

E-3008 (E-5008) skuffer i krasjtesten til Euro NCAP. Fire av fem stjerner er et prestisjetap i denne klassen, og bilene trekkes primært for førerstøtteteknologien – ikke for sikkerheten til de reisende.

KLØR: Elementer fra løvenes verden går igjen i lyssignatur og en rekke andre detaljer.
VIKTIG ENDRING: Bokstavene nede til høyre avslører at dette er versjonen av E-5008 som kommer til å selge suverent best.

Stille spørsmål

Premissene og kravene i krasjtestene har endret seg, og fire stjerner er ikke like kritisk som for bare få år siden. Norges representant i årets bil-juryen mener det er på tide å stille spørsmål ved Euro NCAP (les mer her). 

Norges mest rutinerte biljournalist mener derimot det er på tide å stille spørsmål ved årets bil-juryen (les mer her).

Femseter?

E-5008 skal etter planen også komme som femseter. Det er mange som kjøper en sjuseter på grunn av bagasjeplassen, og som bare unntaksvis bruker tredje seterad. 

Det er enkelt å se at den siste seteraden stjeler et par hundre liter bagasjevolum.

Vi skjønner derfor dem som ser på en femseters E-5008 som et enda bedre valg for en familie på fire. Akkurat som vi skjønner dem som ser på sjuseteren som det beste valget.

Men vi skjønner ingen ting hvis ikke dette blir en suksess for Peugeot.

Powered by Labrador CMS