PYNTER OPP: Kompisene Ådne Fossen Bjørkum og Vegard Horge gjør en høylytt innsats for å skape liv på den lokale stripa.

Vi som råner på lørdager:

Uten disse sovner bygda

Lokalungdom lager roadshowet som aldri kom til Bygde-Norge. Møt de mektige mopedbilistene i Lærdal.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag kveld er alt stille sentrumsgaten. Eller? Det tror i hvert fall de som sitter hjemme og er i ferd med å sprette den tredje boksølen, mens den den ledige neven samtidig grafser iltert i potetgullfatet.

Mopedbiler

  • Førerkortklasse: AM147
  • Krav: Bestått teoriprøve. Ingen praktisk oppkjøring
  • Fra: 16 års alder
  • Fartsbegrensning: 45 km/t
  • Antall seter: Maks 2

Motor, hvis jobb er å oppsøke bilfolk, sitter selvsagt ikke hjemme. 

Vi venter spente og tålmodige på stripa. Så plutselig: Et spetakkel av en farkost viser seg i horisonten.

En visuell fornærmelse for noen, en estetisk nytelse for andre.

Over hele Norge skaper 16-åringer liv og leven med ATV, moped og mopedbiler. Og akkurat nå er det lørdag i Lærdal:

PYNTER OPP: Den franske mopedbilen Chätenet har bare to sitteplasser, som er akkurat passe for kameratene Ådne Fossen Bjørkum og Vegard Horge. Foto: KARL EIRIK HAUG

Asfalten riser og truer med å revne når Vegard Horge og kompisen Ådne Fossen Bjørkum dundrer gjennom hovedgaten i Lærdal sentrum i Sogn.

Mopedbilen, en stutt fransk Châtenet på knappe tre meter, truer alene ingen mygg, men det velvoksne lydanlegget sprenger alle rammer for normalitet.

SKRIFTEN PÅ VEGGEN: Ådne Fossen Bjørkum og Vegard Horge har særegne former for runeskrift på knøttbilens dashbord. Foto: KARL EIRIK HAUG

Før vi rekker å stoppe gutta, har de forsvunnet bak et hushjørne. Hovedgaten i Lærdal faller igjen inn i en dyp søvn. 

Men se der: 11 minutter senere får vi en ny sjanse. Nøyaktig samme scene gjentar seg, og denne gangen stiller vi oss midt i veien.

Châtenet-eier Vegard Horge beskriver fenomenet mopedbil som et godt alternativ til klassiske rånerbiler:

– For oss som er under 18 år, blir jo alt annet dyrt. Og til og med nye mopedkjøretøy koster over 200.000. Denne ga jeg bare 80.000 for: Der gikk likevel konfirmasjonspengene.

RETT PÅ SAK: Den som ikke hører at Ådne Fossen Bjørkum og Vegard Horge er på vei, bør skru opp høreapparatet. Lydanlegget i bagasjen koster muligens mer enn bilen. Foto: KARL EIRIK HAUG

Lærdølingen hadde egentlig mest lyst på en ATV.

– Men, det fiks ferdige musikkanlegget og varmeapparat avgjorde valget. Mopedbilen kan jo brukes hele året. Hensikten med turene er å vise oss fram, sier han halvt i spøk. 

– Jovisst: Mange jenter snur seg etter oss.

– Framtidige kjøretøy? 

– Helst BMW og Mercedes. Det er de som er kule, fastslår Horge. Og nettopp Mærsje blir neste objekt Motor observerer denne stille, men innimellom bråkete lørdagen:

HJEMME: Mercedes W123 er kjent for klassisk, rent interiør uten overflødigheter. Rune Einemo har kjørt mer Mercedes enn kanskje noen nordmann. Foto: JOHANNES EINEMO

En del biler står spredt parkert i sentrum, men i våre øyne er bare én av dem interessant akkurat nå. 

Vi ser altså arrogant forbi grå nybiler og noterer isteden registrerings­nummeret til en omtrent 40 år gammel, småtøff Mercedes W123.

«REKKEHUS»: Rune Einemo er har flere Mercedeser i stallen enn andre har hatt i en hel slekt. Foto: JOHANNES EINEMO

Opplysningstjenesten for bilskilt, 2282, svarer tilbake at eier er «Rune Einemo, Lærdal».

Motor sender en melding til mannen på Facebooks Messenger. Bare folk som kjeder seg hjemme en lørdagskveld, sitter og følger med på Messenger. Ikke rart da at vi først får svar et døgn etterpå, når vi har reist videre.

Rune Einemo viser seg å være Norges mest imøtekommende Mercedes-eier.

På tunet har et utvalg som dessuten er større enn hos forhandlerne på 1980-tallet. 

Og en helt annen greie: Han er søskenbarn til Lærdals mektige biltreff-general og Lærdalsøren Motorhotel-eier, Johannes Einemo. Som i vårt rastløse fravær til alt overmål stiller opp som fotograf. 

FATA MORGANA: Denne Chevrolet Corvette har vi tidligere år sett i gatene her. Hvor tok du veien? Foto: KARL EIRIK HAUG

Når det tidlige, myke nattmørket senker seg over stripa, er Motor takknemlige for ventingen som ga ørlite drama. 

I årenes løp har mange kjekke kjøretøy kommet og godt på dette strekket. Og i tusenvis av andre norske bygder, enten det er en ATV, en mopedbil eller en fullrigga Chevrolet Corvette. Nå har vi nok engang bli minnet på at «du skal ikkje sova bort sumarnatta».

Mer fra/om Lærdal? Les videre under: