HISTORISK: Lakken, kalt Mamba Green, signaliserer at dette er tidenes giftigste Skoda.

Test: Skoda Elroq RS

Tidenes raskeste Skoda er ikke den beste

Hvis du vil ha en nesten like god bil som Elroq RS, men spare 200.000 – hva kjøper du da? En Elroq. 

Publisert

Skoda Elroq RS

  • Pris fra: 484.000
  • Pris med Motor-pakka*: 540.000
  • Drivlinje: 79 (84 brutto) kWt batteri, 340 hk (med boost)/545 Nm, firehjulsdrift, ettrinnsautomat.
  • 0–100 (sek)/toppfart (km/t): 5,4/180
  • Rekkevidde (km) forbruk (kWt/100 km): 547/16,3
  • Ladefart: 185 kW, 10-80 på 26 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 449/215/164/18,6
  • Bagasjevolum: 470 liter.
  • Vekt/nyttelast (kg): 2190/471
  • Hengervekt/taklast (kg): 1200/75
  • Hjul: 235/50-20
  • Konkurrenter: Ford Explorer, BMW iX1, Mini Countryman, Zeekr X, Voyah Courage, Changan Deepal S05, Tesla Model 3 – og større biler som BYD Sealion 7. 
  • *Motor-pakka: Her velges utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.

Det vi prøver å formidle: 

Elroq RS er en meget bra bil. Men ikke den beste versjonen av Elroq.

Vi skjønner altså veldig godt hvorfor denne allerede i debutåret vil ende høyt oppe blant Norges mest kjøpte biler i denne klassen.

Hvis du skal ha én bil som tilfredsstiller flest mulig krav, så ender du fort opp med en Elroq.

Vi snakker kanskje om markedets mest funksjonelle kompromiss. 

Rekkevidde

Den har ingen klare svakheter. Heller ingen utpregede styrker. Men den har solide bruksegenskaper, et utseende alle liker, et ukomplisert førermiljø og solide tall både på rekkevidde og lading. 

I sum gir det et høyt poengsnitt i vår test.

Gammel magi

Men Elroq RS er også dyr. Konkurrentene popper opp. Primært fra Kina. Og magien i de to bokstavene – de som gjorde en ganske kjedelig stasjonsvogn til en ganske morsom stasjonsvogn en gang i tiden – er borte. 

Nå er det mest sminken igjen.

Skoda Elroq RS

78 poeng

En generelt meget god bil, med kompakte ytre mål, romslig kupé, bra bagasjeplass og solide elbilegenskaper. Firehjulsdriften gjør den naturligvis ekstra attraktiv. Men prisen for den testede versjonen blir høy, og vi mener andre versjoner av Elroq gir mer for pengene.

Komfort 8/10

Romslig kupé, god sittekomfort for fire. Instrumenteringen er en fin miks av analoge og digitale funksjoner, men klønete plassert koppholder. Stump i lavere fart, uansett kjøremodus, men behagelig i høyere fart. Hjulstøy i øvre sjikt, men faktisk litt lavere enn i Elroq 60, som vi testet i vår.

Design 7/10

Identisk den litt lengre Enyaq helt fram til C-stolpen. Da kommer det en avkapping som utgjør 16 cm (og 115 liter bagasjevolum). Elroq er ikke like dynamisk i linjene som storebror. Innvendig er den derimot prikk lik, altså elegant og kvalitetspreget – men også i ferd med å bli litt gammeldags.

Kjøreegenskaper 9/10

Her stemmer det meste, med firehjulsdrift, gunstig vektfordeling, bra balanse, høy stabilitet ved gasspådrag og bra akselerasjon. Ulike kjøremodus vil gi nyanseforskjeller på gassrespons, demperhardhet og rattmotstand, men for Skoda-sjåfører flest er det nok opplevelsen av trygghet som er viktigst.

Miljø og forbruk 7/10

Bra teoretisk rekkevidde (inntil 547 km), men vårt gjennomsnittsforbruk i testperioden gir drøye 43 mil. Litt for lavt, selv i kjøligere høstvær. Ved ladestolpen derimot, leverer den som lovet (10-80 på 26 min) – enten man kjører batteriet varmt eller bruker den forbilledlige forvarmingsfunksjonen.

Utstyr 8/10

Vinterpakke (7000) med oppvarmet baksete og eget betjeningspanel, er et krav hvis man ofte har folk bak. Vi ville også lagt til 20.000 for 360 graders kamera, HUD, bedre lyd, bagasjenett og variabelt bagasjeromsgulv. 9000 for adaptivt understell virker derimot unødvendig på en fornuftig Skoda.

Praktisk 8/10

470 liter bagasjevolum er bra. Bare et par konkurrenter med frunk har høyere totalvolum. Men når prisen passerer en halv million, øker også kravene. Vi savner frunk og skyvbart baksete, finesser som hadde ivaretatt Skodas stolte historie med praktiske biler. 1200 kg hengervekt er normen i klassen.

Pris 6/10

Ender på 540.000 kroner med en nøktern Motor-pakke. Men fortsatt er det mye fristende – og delvis nødvendig – utstyr mange vil velge. En tilsvarende utstyrt Tesla Model 3 med firehjulsdrift, flere hester og bedre rekkevidde, koster 482.000 kroner. Her må man avvente gode tilbud og ulike kampanjer.

Driftskostnader 8/10

Det er en del sprik i eiernes erfaringer med Enyaq, som er basisen for Elroq, men primært med tidligere årsmodeller. Nå er mye oppgradert, og vi forventer at tidligere kvalitetsproblemer er redusert. Vi ville uansett valgt en relativt gunstig vedlikeholdsavtale, der alt – minus dekk – er inkludert.

Sikkerhet 9/10

Ikke testet av Euro NCAP, men har samme grunnstruktur og førerstøtte som Enyaq – som fikk gode tall i 2021. Gode lys. Den adaptive/prediktive fartsholderen er blitt merkbart bedre. Ingen av de fire sist testede versjonene av Enyaq/Elroq har hatt de plutselige oppbremsingene vi tidligere har opplevd.

Annenhåndsverdi 8/10

En velutstyrt versjon med firehjulsdrift er attraktiv som ny, og dette forplanter seg til bruktmarkedet. Vi mener likevel nybilprisen er for høy, og vi tipper det kommer enten en prisreduksjon eller en mer markedstilpasset versjon. Det vil i så fall gi et noe høyere prisfall på den testede modellen.

Tidenes raskeste

Så absurd det enn høres, så er ikke historiens raskeste Skoda raskere enn mange andre konkurrenter uten samme type dekor og fargekombinasjoner som skal signalisere unik kraft. 

En ganske alminnelig Volvo EX30 med firehjulsdrift er to sekunder raskere i prestisjeøvelsen 0–100. En ganske alminnelig Tesla Model 3 med firehjulsdrift er ett sekund raskere. 

KORTERE: Elroq er i prinsippet en 16 cm kortere Enyaq. Fram til og med c-stolpen er de like. Større felger og svart plastdekor gir RS-utgaven et sportslig uttrykk.

Ujålete

Voyah Courage og Changan Deepal S05 er henholdsvis et halvt sekund raskere og et tidel tregere, men mer interessant: I praksis rundt 100.000 kroner rimeligere.

Vår grunnoppfatning om Skoda handler om det ukompliserte og ujålete. Dette fikk vi underbygget da vi testet en av de rimeligste versjonene av Elroq tidligere i vår (les testen her).

Den beste versjonen av Elroq ligger nok et sted mellom den ganske rimelige med bakhjulsdrift vi testet i mai, og den litt for dyre med firehjulsdrift vi tester her.

SÆRPREG: Instrumentpanelet har mange av de samme elementene som øvrige biler fra konsernet, men utformingen gir likevel Elroq – og identiske Enyaq – en egen stil.
EKSEMPLARISK: Hjulene på rattet er uendelig mye bedre enn de haptiske bryterne vi finner på de fleste andre modeller fra VW-konsernet.
FORNUFT: Mange etterlyser fysiske hurtigknapper – som her, til blant annet klima, samt førerassistenter som ofte skal deaktiveres.

Firehjulsdrift

Firehjulsdriften ønsker vi naturligvis. I likhet med nybilkjøpere flest, som ikke nødvendigvis trenger firehjulsdrift, men som likevel vil ha det.

Vi forstår prioriteringen. Prisdifferansen er uansett ikke så stor når man likevel ønsker å bruke summer som passerer gjeldende momsgrense. Og den blir mindre når bilene skal omsettes på bruktmarkedet. 

KOMFORTABELT: Bak sitter du som i en Enyaq, altså godt. Knevinkelen er behagelig og beinplassen raus.
VINTERPAKKE: Eget betjeningspanel til klima, og varme på ytterplassene, er nødvendig utstyr i Norge – til 7000 kroner.

Lær av VW

I skrivende stund etterlyser vi en Elroq som er spesialtilpasset det norske markedet. Skoda-folket kan spørre etter malen som konsernstorebror Volkswagen brukte for å få stor suksess med blant annet ID.4 og ID.7.

I korte trekk inneholder denne malen firehjulsdrift, hengerfeste, alt grunnleggende utstyr, samt litt funksjonell luksus. Men først og fremst en saftig rabatt.

Da vi prøvekjørte Elroq RS for første gang på hjemmebane i Praha i juni, konkluderte vi med at dette kan være en perfekt bil for en fornuftig familie med litt sans for kvalitetsfølelse og kjøreglede. 

Vi fant få minusfaktorer etter disse første timene. Og vi stilte spørsmålet «Kan det bli stort bedre?». Vi tok oss friheten å svare selv: «Nei».

PRAKTISK: Bagasjerommet er stort for klassen, og lasteluke er et viktig pluss. Vi hadde rost plasseringen av ladekabelen, var det ikke for at den selvsagt skulle hatt en frunk å ligge i.

Fin miks

Etter mer inngående testing av bilen på norske veier, tenker vi likevel at – jo,  enkelte ting kan bli bedre. Og da tenker vi ikke på prisen denne gang. 

Vi må ned på detaljer, og langt på vei smak og behag. 

Interiøret begynner å bli en smule gammeldags. Det så moderne ut da det kom. Og den utmerkede miksen av analoge og digitale funksjoner er fortsatt blant markedets beste – uavhengig av pris og klasse. 

KOMFORT: Farger og dekor signaliserer sport, men setene er først og fremst svært komfortable.
KRANGEL: V-en foran RS er fortsatt med, men har et kraftig dempet uttrykk. Det skyldes en gammel feide med Ford om rettighetene til de to bokstavene. Med en V foran har Skoda sitt på det tørre.

Ganske gjemt

Men det er absolutt mulig å gi litt mer eleganse og tydelighet til den lille gluggen av en skjerm bak rattet, løfte materialkvaliteten enkelte steder, og gjøre rekken av fysiske hurtigknapper litt lettere tilgjengelige. 

En sak er at de sitter ganske lavt. Har man et par flasker i koppholderne, så blir de også gjemt. Det samme blir mobilen som ligger på den trådløse ladeplaten – i den grad man skal tukle med mobilen.

GJEMT: Her har vi dreiet kraftig på rattet og bøyd oss ned for å se betjeningen for fartsholderen. Den fungerer etter litt tilvenning, men plasseringen er gammeldags.

Klump under rattet

Og vær sikker på at betjeningen av fartsholderen på neste generasjon Enyaq og Elroq ikke er en usynlig klump under rattet. 

Joda, den fungerer utmerket i blinde etter en tur eller to, men det strider mot alle designprinsipper, og muligens noen sikkerhetsprinsipper, at føreren ikke skal se hva han faktisk gjør.

Hjulstøyen, en generell svakhet for modellene på MEB-plattformen fra Volkswagen-konsernet, er ikke noe opplagt tema denne gang. 

Elroq konkurrerer da også i en klasse der støynivået på flere av konkurrentene er ganske høyt.

Bagatellmessig

Skodas rennomme som «Simply Clever» derimot, er litt vaklende. Saker som vindusspylertrakt, paraply i døra og isskrape bak lokket til bensintanken, var sjarmerende i sin tid, men i dag ganske bagatellmessig sammenliknet med ønsket om for eksempel skyvbart baksete og frunk.

Dette er faktorer som hadde gjort det enklere å forsvare prisen. Bruker du 200.000 mindre på en Elroq, så får du mer for pengene.

Powered by Labrador CMS