KAFFEBILEN: Monica Thordén Haug bruker uvanlige metoder for å få rett lakk-look, senest ved hjelp av kaffegrut.

Vi som elsker bilmesse:

Hun blander kaffegrut i billakk

De 10 villeste bil(d)ene fra høstens Oslo Motor Show? Motor har håndplukket de drøyeste drogene og folka som står bak – eller foran.

Publisert Sist oppdatert

Den forbaskede framtiden? Den tilhører oss som skaper noe sjæl, istedenfor å bare konsumere. Så: Lag din egen bil (!) – eller i det minste: gi den litt særpreg – i motsetning til bare å kjøpe en ny.

Norges største bilshow

  • Oslo Motor Show: Årlig hver oktober (Nova Spektrum i Lillestrøm)
  • Stjørdal Motorshow, april 2026
  • Valdres motorshow, april 2026
  • Autopia Expo / Stavanger Forum april 2026

Siste helg i oktober trakk Oslo Motor Show nærmere 60.000 besøkende, som tilsvarer én ny publikummer inn døra hvert sekund. 

Disse svidde av 450 kroner i billettpris for å få visuelle sjokk:

PARDANS: Bryllup eller kunstlakkering – Ivar Åsland og Monica Thordén Haug i firmaet 2Design har gjort alt på Oslo Motor Show.

Monica Thordén Haug og Ivar Åsland fra Tinn i Telemark valgte å gifte seg under 2022-utgaven av Oslo Motor Show – til publikums ville applaus. Eksos-bryllupet viste seg å være så vellykket, at de tre år senere stiller med stand på samme messe – fortsatt som gift.

De er også landskjent for å frekke opp enhver bil på oppdrag. Ektefellene er kunstnere som driver 2Design, hun ved siden av jobben som lærer på Rjukan videregående skole, og han på fulltid.

Gjennom det felles firmaet har de allerede dekor-lakkert et utall objekter over store deler av Norge. 2Design gjør airbrush-arbeid, pinstriping, skiltmaling og bladgull – og reiser gjerne dit oppdragene befinner seg.

GLADLAKK: Monica Thordén Haug har spesialisert seg på lakkarbeid og annen kunst som skiller seg merkbart ut.

På årets show presenterer paret en Dodge Charger R/T 1970-modell, den tilhører Sven Otto Røhne-Jakobsen fra Sandefjord.

– Han ga oss utfordringen: «Lakkér den i løpet av en helg». Normalt kan vi holde på i dagesvis, rapporterer Thordén Haug.

Designerduoen hentet inspirasjon fra en spesifikk løpsbil fra 1970-tallet, og videreutviklet den til eget uttrykk. 

– Utfordringen var å få bilen til å se tilstrekkelig sliten ut. Jeg tok kaffegrut og tørket den. Alt for å få ren rust-lignende look, sier hun.

– Det går uansett med noen liter kaffe i løpet av en slik helg.

PÅ BØLGELENGDE: Tatovørene Martine Tislevoll og Monica Letzing, med artistnavnene Miss Restless og Minka, henger rundt en Ford Custom 1950-modell eid av Marius Kristiansen.

Motgiften til standardvare? Kompromissløs kustomisering, modifisering og ombygging.

Se forbi de kinesiske elbilene på Oslo Motor Show, og gjør et dypdykk i klassisk håndverk – som i enkelte tilfeller har kostet millionen eller mer å gjøre ferdig. Andre ganger teller investeringen flere tusen gratis timer.

ROSA RAKKER: Porsche Club Norge har stand med rosa drøm, skiltet med bruksanvisning.

Denne helgen er til for å konsumere de mest eyecandy  bilgodisene som er å oppdrive i Norge og internasjonalt. Flere hundre appetittvekkende skapninger er utstilt for at vi skal sikle. 

Her, på utstillingshallenes 40.000 kvadratmeter, finnes mer farger enn vi har hatt på norske veier de seneste 40 åra. Noen fine, og andre fæle – på den rette måten.

FOLKESMYKKE: En mektig modifisert Folkevogn Brasilia fra 1974 er bygget av Josefine Lindqvist, som har tatt turen fra hjembyen Lövestad i Sverige.

Et bilfesjå skal være så spektakulært (og vulgært?) at folk fra hele landet kommer for å oppleve det. Og hvis du ikke har vært der, skal du få den gnagende FOMO-følelsen (fear of missing out).

Svenske Josefine Lindqvist bidrar til festen med eget bygg, som hun baserer på en brasiliansk Folkevogn fra midten av 1970-tallet. Oslo Motor Show har tradisjon for å tiltrekke seg flust av svenske utstillere. 

Og noen danske:

HEI HONDA: Danske Kaj Sørensen pynter opp Oslo Motor Show med Honda S800 Coupé fra 1968.

I en krok overhører vi en nostalgiker preike om minner: 

«Oslo Motor Show handler om hukommelse. Å se igjen biler man husker fra veiene for mange tiår siden. Det er derfor vi er her». 

Javel? 

Hva med alle de minnene som hjernen aldri fant plass til, alle bilklassikerne vi har gått glipp av: Kaj Sørensen har tatt med seg sin lekre Honda S800 Coupé helt fra Danmark – for å vise oss at Honda var mye mer enn det vi husker.

SJÅFØRSKALLE: Musikkfestivalen Tons of Rock setter tonen på Oslo Motor Show.

Hadde Oslo Motor Show vært musikk, ville den kanskje være Tons of Rock. Norges største hardrock- og heavy metal-fest fyrte opp sin første festival i Halden i 2014. I likhet med Oslo Motor Show har arrangementet vokst år for år, og nå samles musikkpublikummet årlig på Ekebergsletta i Oslo i juni måned.

Pernille Holden Laukvik i Tons of Rock har den fjonge tittelen «digital innholdsprodusent» – og stiller på Oslo Motor Show med Harley-Davidson og Chevrolet Corvette befolket av plastskjeletter.

MÅNELANDING: En Moon Aerotype Roadster fra 1928, eid av Ole Martin Manvik, pynter opp redaktør Tormod Granath-Magelssen og skribent Christopher Skjæveland i magasinet Norsk Motorveteran.

Bilblader er også en slags bilutstilling. På showet har flere av magasinene stands. Mens Bil/Autofil breier seg med Aston Martin Valhalla, satser Norsk Motorveteran og redaktør Tormod Granath-Magelssen på blikkfang i form av det ukjente merket Moon. 

Publikum kan tro det dreier seg om enda et kinesisk merke. Men Moon Aerotype Roadster kommer hele veien fra 1928, og er et syn i fargene krem og pistasj.

TURBOFRAMTID: Ryktet sier at Renault hadde mekket Oslo Motor Shows turbo-tøffeste stand, godt hjulpet av både ny (på bildet) og klassisk Renault 5 turbo.
TRYKKTURBO: Henrik Thorstensens beryktede Renault 5 Turbo 2 er fra 1985.

Meningene er mange om franske biler. Det er noe av hensikten: Derfra er design noe som er ment til diskusjon. 

Hvis det ikke er underlig – som i «vidunderlig» – er det antageligvis heller ikke fransk. Renault 5 Turbo er i så måte en ekte villblomst. Og ganske vill, selv til å komme fra Paris. 

Renaults salgsutstilling på Oslo Motor Show viste både Henrik Thorstensen lille, potente sorte – og fabrikkens nyslotte, elektriske versjon. Minst et par nordmenn har allerede bestilt fersk 5 Turbo på strøm.

Les nyhetssaken om lanseringen her.

SLIPPFEST: Polestar 5 var blant flere nybil-slipp under Oslo Motor Show.

Oslo Motor Show byr på en rekke debutanter. Blant nybilene som ble vist for første gang på norsk platting, er Polestar 5, en slags tilspisset Porsche Taycan-rival. Der Taycan er myk og rund, er nummer 5 skarp i linjeføringen.

Polestars produktsjef Johanna Berg demonstrerte nyheten foran et femtitalls mediefolk. Det slanke vidunderet skal koste fra rundt 1,2 til drøyt 1,5 millioner kroner. De første eksemplarene av arten popper opp samtidig med de første hestehovene langs veikanten.

Les nyhetssaken om lanseringen her.

BILSKOLEN: Tarek Jonbaz, Hassan Osman og ali Ashehab, som går på Strømmen videregående skole i Akershus, stiller med stil.

Store mengder skoleklasser velter inn på Oslo Motor Show. 

De iler rundt. 

Vrenger opp dørene på de dyreste elbilene. 

Tar selfier med kustom, lakk og ombygg. 

Ære være ungdom som er nysgjerrige og interesserte. 

Framtiden tilhører dere som tar bryet med å observere, gjør inntrykkene til deres egne og skaper noe selv.

PØLSEVOGN: Oddbjørn Iversen pynter opp showet med perfekt sliten Citroën 2CV AZU fra 1956.

En Citroën 2CV-varebil er et prosjekt og en invitasjon på tjenesten Spleis. Oddbjørn Iversen selger 1956 andeler i bilen til kroner 300 per stykk. Pengene – og en framtidig restaurert utgave av bilen – skal gå til «Den franske festival» i Narvik, som opprinnelig ble arrangert for første gang på samme sted i 1956. 

Iversen besitter en motor og girkasse til en tilsvarende 2CV varebil – som kom til Narvik nettopp i 1956. Nå heter festivalen «Vinterfestuka i Narvik», og i 2026 feier den 70 års eksistens.

HALEHENG: En spesial-BMW opptrer som en blanding av løpsbil og kunstverk.

Nær 60.000 publikummerne på knappe tre dager er enige om at bil alltid vil være bil. 

Noen av oss ser også de utstilte bilene som skulpturer. 

Fasongene og fargene gir dem en egenverdi utover at de kan gå framover (og i revers). Oslo Motor Show er skulpturparken som minner oss om at designere, bilbyggere, lakkerere og modifiserings-mennesker er kunstnere. 

Og ja, vi kommer til å fortsette å heie på dem helt til neste års utstilling.

ROSA RIGG: Oslo Motor Show er ikke stedet for grå BMW-er.
Powered by Labrador CMS