*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Mens ekspertene diskuterer hvor lenge Nio tåler å tape penger på sine prangende showroom og ikke plagsomt hyppig besøkte batteribyttestasjoner, så kommer de med en småbil som fort kan redde hele forretningen.
Firefly er altså en småbil fra Nio.
Og så liten og annerledes og tilpasset et nytt publikum, at den ikke får hete Nio.
Men mye viktigere: Vi snakker kanskje om den beste småbilen på markedet.
Og opplagt den beste på enkelte områder. Den får 10 poeng i to delkategorier av Motor. Det skjer bare unntaksvis.
Men faktum er at Firefly setter en ny standard for både bagasjeplass og komfort i småbilklassen.
Firefly
78 poeng
Viser hvor praktisk og komfortabel en småbil kan bli, hvis man utnytter elbilens fordeler helt ut. Setter en standard med bagasjeplass og fjæringskomfort vi vanligvis finner i langt høyere prisklasser, og knapt der. Men batteripakka er for liten, og kanskje oppleves prisen for høy.
Komfort
10/10
Særdeles bra fjæringskomfort. Setter standarden i småbilklassen, men også langt dyrere biler har noe å lære her. Forsetene er mykere enn på andre nye biler, men komforten varer over lange etapper. To voksne sitter bra bak. Høy kvalitetsfølelse. Vi ønsker oss bare litt bedre støydemping på motorvei.
Design
8/10
De seks små lyspunktene både i front og hekk, gir masse karakter til et ellers ganske tradisjonelt småbilkarosseri. Vi kommer ikke på en annen bil som har identisk design foran og bak. Her er det bare fargene som skiller. Innvendig er det også ganske tradisjonelt, men luftig og litt storbilaktig.
Kjøreegenskaper
7/10
Med bakhjulsdrift, presis styring og mer enn nok krefter opp til rundt 80 km/t, viser den også andre sider enn et mykt oppsett og generelt komfortpreg. Kommer med sommerdekk fra Giti, et tradisjonelt lavprismerke vi møter med skepsis. I vår testperiode var det varmt og tørt, da fungerte disse bra.
Miljø og forbruk
6/10
320 km (WLTP) på toppmodellen er snaut. Trives på langtur, og fortjener mer. Har ikke varmepumpe eller forvarming før lading. Under svært gode forhold, endte vi opp med noe bedre forbrukstall enn WLTP. Lading 8-80 prosent på 30 min, er omtrent som oppgitt, men farta et stykke unna utlovede 100 kW.
Utstyr
8/10
Den dyreste utstyrsversjonen er verdt 20.000 ekstra. Da får du blant annet elektrisk drift av den tunge bagasjeromsluka, samt massasje og ventilasjon foran. Valgene begrenses til annen lakk enn standardfargen (på bildene) og eventuelt lysere interiør (2900). Har verken varmepumpe eller hengerfeste.
Praktisk
10/10
Bagasjevolum på 404 liter og frunk på enorme 92 liter, gir bedre totalvolum enn i for eksempel Toyota bZ4X og Nissan Ariya fra to bilklasser over. Og fortsatt er kupéplassen god. Fikse oppbevaringsmuligheter under setene. Men vær litt obs på nyttelasten. Ikke taklast, ikke hengerfeste. Knepen 10-er.
Pris
7/10
336.000 med «Motor-pakka» er nesten 100.000 mer enn Dongfeng Nammi Box, nærmere 50.000 mer enn Citroën E-C3, og 30.000 mer enn større Honda e:Ny1. Men mye kan forsvares med utstyr og egenskaper. Koster 307.000 i fargen på bildene, og uten glasstak, trådløs mobillader, el-seter og el-bakluke.
Driftskostnader
7/10
Elbilrutinerte Nio står bak Firefly, men dette er likevel noe nytt og annerledes. Erfaringsmessig må vi dessverre ta høyde for barnesykdommer på alle nye biler, primært knyttet til programvare. Det jobbes med å utvikle service- og vedlikeholdsavtaler som vil gi bedre oversikt over totaløkonomien.
Sikkerhet
8/10
Ikke testet av Euro NCAP ennå. Men Firefly har offisielt sagt at de skal heve sikkerhetsnivået for småbiler, blant annet med utstrakt bruk av høyfast stål og aluminiumslegeringer. Kjørefeltassistenten er for sensitiv og energisk, og førerovervåkingen slås konsekvent av. Bra adaptiv fartsholder.
Annenhåndsverdi
7/10
Må ha et godt salg for å få omsetning på bruktmarkedet. På papiret kan nybilprisen virke høy, men med relevante sammenlikninger av utstyr og egenskaper, kommer den bra ut. Spørsmålet er om potensielle kunder mener det samme. Uansett tror vi prisfall både i kroner og prosent blir høyere enn snittet.
Det er mange år siden vi fikk høre at elbilteknologien ville gi biler med revolusjonerende bedre plassforhold og fleksibilitet.
Men bortsett fra pionéren Tesla Model S, og ytterligere noen Teslaer – hvor mange eksempler har vi sett?
Ingen.
RIMELIGST: Testbilen har det laveste av to utstyrsnivåer, det betyr blant annet litt andre felger og manuell åpning av den tunge bakluka.
VW ID.3 kunne blitt det, om konstruktørene hadde fikset en frunk og et skyvbart baksete.
Faktum er at bilene har fått mindre bagasjerom, dårligere sittekomfort i baksetene, mindre fleksibilitet – og høyere vekt.
Annonse
BRA PLASS: En barnevogn får plass i bagasjerommet – som den eneste av fem småbiler Motor nylig har hatt i en stortest.
TAKHØYDE: Også opp til taket er det ok med plass i den bare fire meter lange Firefly.
STOR: Frunk på 92 liter. Du må opp på Mustang Mach-E før den fikk varmepumpe, samt Tesla 3 og Y, for å finne tilsvarende størrelse.
Storbilplass
Men med Firefly har det virkelig skjedd saker. Bagasjerommet er på 404 liter, frunken på hele 92 liter. Totalt 496 liter.
Dette er tall som umiddelbart minner oss om Ford Mustang Mach-E.
Mustangen har bagasjevolum på 402 liter, frunk på 100 liter. Altså totalvolum noen brusflasker i favør den over 70 cm lengre familiebilen.
Så må det påpekes at frunken til Mustang blir mindre når den nå kommer med varmepumpe, uten at tallet er klart. På den annen side: Firefly har heller ikke varmepumpe.
LUFTIG: Midtkonsollen stopper ved setene, det gir følelsen av mye plass og luft. Interiøret er rent og funksjonelt, og kan også leveres i en mørkere farge.
Beinplass
Kanskje enda mer interessant:
To av bestselgerne i familieklassen, Toyota bZ4X (469 cm) og Nissan Ariya (459 cm), har henholdsvis 452 og 468 liter i versjonene med forhjulstrekk.
Men det kreves ikke store ingeniørkunsten å rydde plass i hver ende av bilen hvis man komprimerer det som er i midten – altså kupéen.
Slik for eksempel Ford har gjort med 21 cm lengre Puma, som totalt sett har 566 liter bagasjevolum, men knapt plass til beina til baksetepassasjerene.
Annonse
LANGTUR: Til å være en småbil, har to voksne utmerket plass i baksetene.
Skjulte rom
Slik er det ikke i Firefly. Her sitter to voksne godt også bak.
Knevinkel, beinplass, takhøyde – alt er godt innenfor kravene til en langtur. Og legg gjerne til en lys og åpen kupé med bra utsyn.
Som alltid skulle vi gjerne sett et skyvbart baksete som virkelig kunne smurt kremen ut over kaka. Men det finnes litt trøst i smulene du kan legge i de smarte oppbevaringsrommene under baksetene.
Du finner også et tilsvarende rom under høyre forsete, men i toppmodellen Comfort blir denne plassen erstattet av maskineriet som skal gi massasje og kjøling.
SMART: Under passasjersetet – og under baksetene – finnes små rom som dette. På toppmodellen erstattes dette rommet med motoren som gir massasje og kjøling.
Blytung
Vi tipper de fleste legger på 20.000 for dette. Ikke minst fordi du også får elektrisk betjening av den blytunga bagasjeromsluka. Dette er en massiv konstruksjon som etterlater hele bakpartiet av bilen i stummende mørke når bakluka er oppe.
Derfor har den også fått markeringslys på innsiden, som Opel introduserte med Insignia stasjonsvogn, og som BMW senere har fulgt opp på store iX.
Firefly er forberedt for den omdiskuterte batteribytteløsningen Nio tilbyr. Men bilen har et annet batteri som ikke er tilpasset dagens 20 byttestasjoner, og er dermed uaktuell.
Annonse
UNIKT: Vi kommer ikke på noen bilmodeller som har identiske lykter og øvrige paneler foran og bak.
Lite batteri
Ideelt skulle vil ha byttet til et større batteri.
For Firefly har både plass og komfort til de lange reisene – men altså ikke batteri. Dette er bilens største svakhet. 320 km rekkevidde på toppmodellen blir snaut.
Hadde Firefly vært en ganske ordinær småbil, hadde vi konkludert med at batteriet passet helt greit. Nå blir konklusjonen at Firefly er en ekstraordinær bil med litt for lite batteri.