OVERBEVISER: Nye Kia EV9 gjør en solid debut i den kanskje mest prestisjefylte klassen.
OVERBEVISER: Nye Kia EV9 gjør en solid debut i den kanskje mest prestisjefylte klassen.

Test: KIA EV9

For mange vil dette være den beste million-SUV-en

Spørsmålet er ikke om EV9 er verdt en million – men om hvor mange som i det hele tatt stiller seg spørsmålet.

Publisert Sist oppdatert

Kia EV9

  • Pris fra-til: 740.000 (Exclusive, bakhjulsdrift, sju seter)-920.000 (GT-line, firehjulsdrift, seks seter) kroner, inkl. omkostninger.
  • Pris testbil: 890.000 (GT-line, firehjulsdrift, sju seter)
  • Motor/drivlinje: 99,8 kWt batteri, 384 hk/700 Nm, firehjulsdrift, ett-trinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 505 km/22,8 kWt/100 km.
  • Ladehastighet: 210 kW. Skal klare 25 mil på 15 minutter.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 502/230/178/18.
  • Bagasjevolum (liter): 828 (femseter), 333 (sju- eller seksseter), 52 (frunk)
  • Vekt/nyttelast (kg): 2573/542
  • Hengervekt/taklast (kg): 2500/100
  • 0-100/toppfart: 5,3 sek/200 km/t.
  • Konkurrenter: Kommende Volvo EX90, BMW iX, Mercedes EQE SUV, Audi Q8 e-tron, Nio ES8, Xpeng G9

For har man satt av et sjusifret beløp til en SUV, så har man trolig også bestemt seg:

● Audi Q8 e-tron, BMW iX eller Mercedes EQE SUV. Eller kanskje venter man på en Volvo EX90. 

I dette segmentet er prestisjefaktoren høy. Og den er tuftet på historiske opp­fatninger om hva som er gode og mindre gode biler. I dette perspektivet kommer Kia dårlig ut, uavhengig om den generelle maktbalansen i bilverden er forskjøvet de siste årene – og definitivt etter elbilenes gjennombrudd.

Det er egentlig bare én grunn til at ikke Kia skal lykkes i sitt første forsøk i et segment preget av konservatisme og prestisje: At det er deres første forsøk i et segment preget av konservatisme og prestisje.

Minst like bra

Det bør hjelpe en hel del at koreanerne trolig sitter på tyngst elbilkompetanse av alle her. 

Riktignok var BMW tidlig ute med det lille ikonet i3, men det var folkelige volummodeller som Kia Soul og Kia e-Niro som dokumenterte at Kia lagde minst like bra biler som konkurrentene fra Japan og Tyskland. 

Kia EV9

83 poeng

Kia debuterer i millionklassen med en bil som har det meste – bortsett fra merkevaren. EV9 har imponert oss gjennom noen uker med krevende norsk vinter. Det blir interessant å se hvordan et konservativt marked mottar denne.

Komfort 9/10

Gode forseter med massasje, mye lys og topp oversikt. Andre rad er skyvbar, og gir enorm beinplass. Også aller bakerst kan voksne sitte ok. Imponerende varme i den store kupeen, lite veistøy. Luftfjæring savnes aldri. Førerassistentene er ikke helt på nivå med klassens beste.

Design 10/10

Vi heier på alle som våger, derfor er designet til EV9 en like opplagt fulltreffer som for eksempel BMW iX sitt. Kia strutter av trygghet og entusiasme, og mikser det funksjonelle med det futuristiske. Bilen etterlater seg et inntrykk fra alle vinkler. Innvendig er det brukspreg med en dose luksus.

Kjøreegenskaper 7/10

Høy og tung bil, ikke skapt for de kvikke tyngdeoverføringene. Effekten overgår naturligvis alt du trenger i Norge, og firehjulsdriften og assistansesystemene gir imponerende stabilitet når kreftene utnyttes, uansett forhold. Men styrefølelsen er ikke på høyde med de skarpeste i klassen.

Miljø og forbruk 8/10

Stor og tung bil som veier nærmere tre tonn. Vi testet forbruket gjennom noen særdeles krevende vinteruker, delvis med fullpakket bil i motorveitempo. Forbruket varierte fra 22 til 30 kWt/100 km, tilsvarende en rekkevidde på 45 til 33 mil. Ladetid 8-80 prosent: 28 min.

Utstyr 9/10

Vår testbil (GT-line) er særdeles godt utstyrt fra fabrikk. Eventuelle tillegg kan være dyrere lakk enn grå metallic (8900 eller 32.000 for matt lakk), panoramatak (20.000), hengerfeste (18.000 for avtagbart, 32.000 for elektrisk) og naturligvis vinterhjul (46.000). Luftfjæring leveres ikke.

Praktisk 10/10

Paradegren. Stor plass i alle retninger. Selv med alle setene i bruk er det mer bagasjevolum (333 liter) enn i den krympede Kia E-Soul. 828 liter som fire- eller femseter, pluss frunk på 52 liter, er formidabelt. 2500 kilo hengervekt er det samme som BMW iX, altså klasseledende.

Pris 8/10

Du får en godt utstyrt sjuseter til 850.000 inkludert vinterhjul, snaue 870.000 inkludert hengerfeste. En fullutstyrt seksseter passerer fort millionen. Det er mye for en fersking i klassen. Komfort og kvalitetsfølelse er på nivå med de beste i klassen – og plass og praktiske løsninger et hakk over.

Driftskostnader 7/10

Individuelle serviceavtaler etter kundens behov. Eksempel: 3 år/45.000 km: 8990 kroner, eller 5 år/75.000 km: 19.500 kroner. Da kommer slitedeler i tillegg. Serviceintervall på to år/30.000 km. Vi tar høyde for noen barnesykdommer, så får heller Kia sørge for at poengsummen justeres opp senere.

Sikkerhet 9/10

Fem stjerner og solide tall i underkategoriene hos Euro NCAP. Den adaptive fartsholderen er litt for ustabil og rykkete på svingete landevei, men bra på rette strekninger. Som på alle Kia (og Hyundai) er det knotete å slå av filvarsler og filassistent med kortere og lengre trykk på en rattknapp.

Annenhåndsverdi 6/10

Vi har tro på at EV9 vil selge ganske bra i Norge. Det vil også påvirke annenhåndsverdien i positiv retning. Men det vil ta år før en Kia i millionklassen vil få samme status som de tyske prestisjemerkene. Derfor vil prisfallet bli høyere enn gjennomsnittet.

Selvsikkert

Og det var Kia EV6 som etter en tid viste at de faktisk kunne lage dem mer spennende også. EV9 ruller like selvsikkert inn i klassen av million-SUV-er som EV6 gjorde i den litt mer nøkterne familieklassen. 

Det er tyskerne som regjerer blant stor-SUV-ene. Litt fordi det alltid har vært sånn. Mest fordi de faktisk fortjener det. Kineserne ypper seg med enda større biler, stappfulle med utstyr, til lavere pris. At de foreløpig ikke lykkes i denne klassen, kan delvis begrunnes med de samme argumentene: Fordi de faktisk ikke fortjener det.

For fortsatt er det en naturlig sammenheng mellom pris og kvalitet i dette segmentet.

DESIGNBOMBE: Uansett vinkel, så har EV9 et utseende du må forholde deg aktivt til. Kia har utviklet et særpreget og selvsikkert design.
DESIGNBOMBE: Uansett vinkel, så har EV9 et utseende du må forholde deg aktivt til. Kia har utviklet et særpreget og selvsikkert design.

Revurdering

Under Motors kåring av Årets beste bilkjøp på tampen av 2023, bemerket vi at prisen på EV9 er for høy. Men vi tok også høyde for å revurdere oppfatningen etter grundigere testing. Begge deler er gjort. Både en grundigere testing og en revurdering.

Vi har kjørt EV9 gjennom noen uker med krevende norsk vinter. Det er under slike omstendigheter kvalitetsforskjeller registreres. Og EV9 imponerte virkelig i denne perioden. Kanskje først og fremst med varmeeffektiviteten i den lange og høye kupéen. 

BEHAGELIG: Dette førermiljøet gir høy trivsel. Det fleste funksjoner er enkle å forstå og betjene, og materialkvaliteten er bra.
BEHAGELIG: Dette førermiljøet gir høy trivsel. Det fleste funksjoner er enkle å forstå og betjene, og materialkvaliteten er bra.
IKKE OPTIMALT: Fartsholderen aktiveres med knappene på rattet. Den fungerer ikke bra nok på svingete veier. I kjent Kia/Hyundai-stil er det også knotete å deaktivere filholder og selvkjøring.
IKKE OPTIMALT: Fartsholderen aktiveres med knappene på rattet. Den fungerer ikke bra nok på svingete veier. I kjent Kia/Hyundai-stil er det også knotete å deaktivere filholder og selvkjøring.

Passerer millionen

Men også med dørhåndtakene som kommer ut av seg selv, og den elektriske ladeluka. Det er nemlig ikke en selvfølge at dette skal fungere i vårt vinterklima.

Eneste problem: Snøen som samler seg mellom panseret og frontruten. En morgen oppe på høyfjellet måtte det forsiktig tining med lunkent vann til, for i det hele tatt å frigjøre nedre del av viskerarmene. I mer urbane strøk måtte vi oppsøke vaskehaller for å få spylt vekk snøen og isen. 

SJUSETER: Selv med alle sitteplassene i bruk, er det romslige 333 liter bagasjevolum igjen. De to bakerste setene felles og heves elektrisk på bryterpanelet til høyre.
SJUSETER: Selv med alle sitteplassene i bruk, er det romslige 333 liter bagasjevolum igjen. De to bakerste setene felles og heves elektrisk på bryterpanelet til høyre.
SEKSSETER: Den høye fleksibiliteten gjør at EV9 har få konkurrenter i dette segmentet. Nio ES8 ligger i samme prisleie, Tesla Model X godt over.
SEKSSETER: Den høye fleksibiliteten gjør at EV9 har få konkurrenter i dette segmentet. Nio ES8 ligger i samme prisleie, Tesla Model X godt over.
FEMSETER: Over 800 liter bagasjevolum gir plass til det meste, og gulvet blir helt flatt. I tillegg kommer en frunk på 52 liter.
FEMSETER: Over 800 liter bagasjevolum gir plass til det meste, og gulvet blir helt flatt. I tillegg kommer en frunk på 52 liter.

Kameraspeil

Du passerer millionen med det du trenger av utstyr. Du kan trekke fra 100.000 om du velger bort blant annet head-up-display, elektrisk justerbart ratt, massasje i setene, intelligente fjernlys og innvendig kameraspeil. 

Det siste er for øvrig et utmerket hjelpemiddel når bilen er lastet til taket, og det er null sikt gjennom det tradisjonelle speilet. 

Men kameralinsen blir ganske raskt dekket av skitt eller snø. Og til de litt mer forfengelige: Man må koble av kameraspeilet for å speile seg.

SKYVBART: Andre seterad kan justereres i lengderetningen. Beinplassen er svært god.
SKYVBART: Andre seterad kan justereres i lengderetningen. Beinplassen er svært god.
LITT VOKSNE: Ikke altfor røslig bygde mennesker kan trives på de to bakerste setene over lengre distanser.
LITT VOKSNE: Ikke altfor røslig bygde mennesker kan trives på de to bakerste setene over lengre distanser.

Uansett havner EV9 på en meningsløs høy pris. Men sammenliknet med konkurrentene, framstår den likevel som ganske meningsfull.

Du får klassens mest spennende design, i konkurranse med BMW iX. Du får størst plass og best setefleksibilitet, bare i konkurranse med Nio ES8 og langt dyrere Tesla Model X. Du får klassens beste hengervekt, sammen med BMW iX. Dermed er spisskompetansen nevnt. 

HAPTISKE: De seks berøringsknappene i øvre billedkant, er elegante å se på og absolutt funksjonelle. Men de kunne med fordel vært litt mer responsive. Fysiske knapper til varmeregulering er topp.
HAPTISKE: De seks berøringsknappene i øvre billedkant, er elegante å se på og absolutt funksjonelle. Men de kunne med fordel vært litt mer responsive. Fysiske knapper til varmeregulering er topp.

Resten – kjørekomfort, effekt, funksjonalitet, og typiske elbilegenskaper som rekkevidde og lading – ligger på et jevnt høyt nivå for klassen. Totalscoren blir med andre ord høy: 83 poeng. Det er helt i teten blant de mer fasjonable SUV-ene. 

Blanke ark

Men du må altså tenke nytt. Fordi dette er en Kia. Du har aldri før sett en Kia til en million – med mindre du var så heldig å se en utgave av bensinmonsteret Stinger, den korte tiden den kunne kjøpes i Norge. 

Det kreves også at du tenker nytt om design. Nå har riktignok BMW sørget for at bildesignere verden over har hentet fram de blanke arkene og fargestiftene i alle kulører. 

Når noen kan designe en bil som iX, så kan man i prinsippet designe hva som helst. Og det er litt her vi finner EV9.

BEHAGELIG: Knappen for varme og kjøling i setet er på plass. Deler av overflater og listverk kunne gjerne vært litt mattere og kanskje lakkert i en annen farge. Det blir mye reflekser.
BEHAGELIG: Knappen for varme og kjøling i setet er på plass. Deler av overflater og listverk kunne gjerne vært litt mattere og kanskje lakkert i en annen farge. Det blir mye reflekser.

Kompromissløs

Kia våger nok en gang å stikke seg ut i et marked der mye handler om å appellere til flest mulig mennesker og langt på vei inngå kompromisser. Der EV6 var temmelig kompromissløs i en ganske konservativ klasse, er EV9 enda mer kompromissløs i en enda mer konservativ klasse. 

Uansett vinkel fanger EV9 oppmerksomheten din. Det kantete og funksjonelle er grunntrekk fra Kia Soul Electric og senere E-Soul. Det gir lys, rom og trivsel. 

I de litt lysere fargene kommer de spennende vinklene i karosseriet bedre fram, og kontrastene til de mørke hjulbuene og øvrig dekor blir tydeligere. I ren profil legger man merke til den karakteristiske frontlyssignaturen, som er trukket langt tilbake på skjermen, nesten til hjulbuen.

KOMFORT: I høyre forsete får du både lounge-stilling og massasje i seter med god vegansk skinnfølelse. Deilig når det skal ventes noen minutter ved ladestasjonen.
KOMFORT: I høyre forsete får du både lounge-stilling og massasje i seter med god vegansk skinnfølelse. Deilig når det skal ventes noen minutter ved ladestasjonen.

Genialt med barn

Innvendig er setefleksibiliteten imponerende. Spesielt som seksseter, der setene på andre rad kan vendes mot passasjerene på tredje rad – trolig som regel barn. 

Eller mer nyskapende: De kan også vendes 90 grader, mot døråpningen. Genialt når du skal feste et barn, selv om det kreves noen solide håndgrep for å gjøre setet tilgjengelig og deretter få det tilbake i utgangsstilling med den ekstra vekten. 

VARME: Vi ble imponert over hvor effektivt den store kupéen ble varm. Baksetepassasjerene styrer klimaet med et panel i taket.
VARME: Vi ble imponert over hvor effektivt den store kupéen ble varm. Baksetepassasjerene styrer klimaet med et panel i taket.

Raust med plass

De fire første seteplassene har både varme og ventilasjon. Og selv med samtlige seter i bruk er det raust med bagasjeplass: 312 liter som seksseter, 333 liter som sjuseter.

Som fire- eller femseter har du hele 828 liter. I tillegg kommer en frunk på 52 liter. Denne blir på 90 liter i versjonen med bakhjulsdrift, som nå kan bestilles og koster 160.000 under testbilen.

GENIALT: Med setet i denne posisjonen er det enkelt å for eksempel feste et barn
GENIALT: Med setet i denne posisjonen er det enkelt å for eksempel feste et barn

Fingeravtrykk

Bilen kan startes på tre måter: Tradisjonelt, med en knapp innerst på girvelgeren. Med mobilen. Eller med et fingeravtrykk på et lite øye i midtkonsollen.

Interiøret er ellers preget av en slags funksjonell velvære. Det er mindre prangende enn i en Mercedes EQE SUV eller BMW, og mer tidsriktig enn i en Audi Q8 e-tron. 

FARGEVALG: Valgfri interiørbelysning er et motefenomen. Men det er en hyggelig fritidsaktivitet å eksperimentere med fargevalg når man lader i mørket.
FARGEVALG: Valgfri interiørbelysning er et motefenomen. Men det er en hyggelig fritidsaktivitet å eksperimentere med fargevalg når man lader i mørket.

Regelrett miss

Noen vil trolig etterlyse litt mer luksusfølelse. Andre vil mene at interiøret harmonerer med resten av bilen. Vi heller mest til det siste, selv om vi gjerne hadde sett litt mattere overflater enkelte steder.

Sjåføren vil kjenne igjen den liggende storskjermen fra Kia EV6. Den består i utgangspunktet av to flater på 12,3 tommer. På EV9 er den utvidet med et midtparti på fem tommer. Der finner du symbolene for regulering av varme og ventilasjon. 

Dessverre forsvinner de bak rattet. Dette likner en betjeningsmiss, styrt av design. Men det er mulig å utvide skjermbildet, og skyve det lenger til høyre på skjermen, med et ekstra knappetrykk. Betjeningen kan også gjøres med to fysiske knapper lenger til høyre på midtkonsollen.

KOBLES UT: Vanlig syn i dårlig vær: Sikkerhets- og hjelpefunksjoner kobler seg ut. Her har til og med overvåkingstjenesten (rødt øye til høyre) registrert at sjåføren ikke har stirret knallhardt rett fram, og anbefalt en kaffepause.
KOBLES UT: Vanlig syn i dårlig vær: Sikkerhets- og hjelpefunksjoner kobler seg ut. Her har til og med overvåkingstjenesten (rødt øye til høyre) registrert at sjåføren ikke har stirret knallhardt rett fram, og anbefalt en kaffepause.

Fester seg fort

De haptiske knappene som ligger integrert i instrumentpanelet, slik vi kjenner fra Nissan Ariya, krever litt for mye styrke av fingertuppene til å ha den ønskede eksklusiviteten. Når du skal begynne å bla i menyene, blir det også fort svart-hvitt og kjedelig på skjermen, men logikken og funksjonaliteten fester seg fort. 

Og som vi alltid påpeker når vi kjører en Kia  – eller en Hyundai: Visningen av dødvinkelen inne i instrumentpanelet når man setter på blinklyset, er genial. 

Savner ikke luftfjæring

EV9 ligger tungt og stabilt på veien. Styrefølelsen er litt distansert og inviterer ikke til moro. Dette forsterkes på vinterhjul. Dette er primært en landeveiscruiser.

I motsetning til flere av konkurrentene har den ikke luftfjæring. Det er sjelden vi savner luftfjæring. Heller ikke denne gangen. Dessuten slipper man de ekstra vedlikeholdskostnadene.

HYTTEBIL: Det er bare å samle storfamilien, pakke bilen og komme seg til fjells. EV9 takler denne type utfordringer svært godt.
HYTTEBIL: Det er bare å samle storfamilien, pakke bilen og komme seg til fjells. EV9 takler denne type utfordringer svært godt.

Dårlig talestyring

Støyen fra de 285 millimeter brede dekkene er lav, men ikke helt på nivå med de nevnte tyskerne, samt svært stillegående Xpeng G9. Støynivået vil naturligvis øke en del på sommerhjul, men blir trolig akseptabelt. 

Vi registrerer likevel at det ganske firkantede karosseriet fanger opp en del vind, og at den store kupéen har litt mer resonans enn de mindre og mer kompakte femseterne.

Det lange panseret, kombinert med ganske dårlig svingradius, gjør en del parkeringsmanøvre litt omstendelige. Her er det stor kontrast til en konkurrent som Mercedes EQE SUV, med sin 10 graders bakakselstyring.

Talestyringen er heller ikke mye å skryte av. Denne skal ifølge Kia forbedres ganske snart. Det er bra. I praksis er den ubrukelig for kravstore kunder i denne prisklassen.

Den adaptive fartsholderen fungerer bra på rett vei, men er ikke helt på høyde med de beste tyskerne. Den er likevel bedre enn kineserne. I svinger, og med forankjørende bil litt ute av radarens fokus, blir det for mye umotivert bremsing og akselerasjon. 

EV9 bør være drømmebilen for litt større familier med høyt aktivitetsnivå og bra økonomi. Den mangler egentlig bare et annet navn.