SATSER: 7X er tredje Zeekr på det norske markedet – klar for den aller tøffeste bilklassen.Alle foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Test: Zeekr 7X
Selvzeekr
Den utklasser konkurrentene ved ladestolpen, den imponerte i rekkeviddetesten og den er blant de sikreste i klassen. Da forsvarer den også et ordspill.
Konkurrenter: Audi Q6 e-tron, BMW iX3 (Neue Klasse), Mercedes EQE SUV, NIO EL6, Xpeng G9.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Uheldigvis har de svenske designerne kledd den ut som en slags blindebukk.
Der ryker det nok noen poeng for design.
Men selv uten bind for lyktene, må Zeekr 7X lete lenge for å finne noen jevnbyrdige motstandere.
Vil forsvinne
Kanskje finnes de ikke i det hele tatt.
Forutsetningen er at du aksepterer det voldsomme trykket fra kinesisk bilindustri, og at du tar økonomisk høyde for usikre eierkostnader og at det garantert vil forsvinne noen kinesiske merker fra det norske markedet.
Uansett hvor mange poeng du måtte ønske å trekke for utseendet, her kommer altså enda en ukjent kinesisk bilprodusent som langt på vei fillerister de etablerte i klassen.
Annonse
Zeekr 7X
79 poeng
Spennende nykommer, med klasseledende ladeegenskaper, solide familiebilkvaliteter, og et meget høyt utstyrsnivå. Etablerte konkurrenter koster fort 300.000 mer. Men som med alle nye kinesiske merker, er det usikkerhet rundt kostnadene i et lengre tidsløp.
Komfort
8/10
Man blir fort vant til – og bortskjemt med – dører som åpnes og lukkes med knapper. Men gamlemåten går raskere … Flotte seter med massasje. Ustabilt klimaanlegg, det var ingen effekt i setekjølingen i vår bil, og merkelig nok ikke separat klimastyring fra baksetet. Store dekk støyer i motorveifart.
Design
5/10
«Designed in Gothenburg, Sweden», står det i dørterskelen. Lite å skryte av, spør noen oss. Det ser ut som den har bind for øynene, og resten er ganske standardisert og anonymt – både utvendig og innvendig. Hvor ble det av likhetstrekkene med spennende Zeekr X og elegante Zeekr 001?
Kjøreegenskaper
9/10
Det er naturligvis noe helt spesielt å suse avgårde med over 600 hester i drøye 2,5 tonn bil. Akselerasjonen er like forrykende festlig som ubrukelig på norske veier. Har både luftfjæring og flere ulike kjøremodus, men har var det merkelig liten forskjell. Uansett føles bilen svært stabil og trygg.
Miljø og forbruk
9/10
Hever standarden. Stoppet etter 593 km i sommerens rekkeviddetest, nesten 10 prosent over WLTP (541 km) – og nest best av alle. Men det er først og fremst ved ladestolpen den imponerer. Lading fra 10-80 på et kvarter er over dobbelt så raskt som flere av konkurrentene. Men veier over 2,5 tonn.
Utstyr
10/10
Testbilen er topputstyrt med komfortpakke (16.000) med elektriske dører, elektriske forseter med kjøling og massasje, samt cockpit-pakke (12.000) med head-up-display, bedre lyd og telefonhøyttaler i førerens hodestøtte. Da er allerede luftfjæring, head-up-display, skinn og 21 toms hjul inkludert.
Praktisk
8/10
Bagasjevolum på 539 liter er middels, men en frunk på 42 liter (66 med bakhjulsdrift) og flere praktiske smårom, gir godkjent totalvolum. Hengervekt på gode 2000 kilo. Som nesten alltid, etterlyser vi skyvbart baksete. Vi er også spente på om de elektriske dørene fungerer like bra om vinteren.
Pris
10/10
Fullt utrustet – med luftfjæring, elektriske dører, HUD, panoramatak, massasje i forsetene, pluss-pluss, og inkludert vinterhjul og hengerfeste – ender du på 750.000 kroner. Prepper du en europeisk konkurrent på samme vis, i den grad du får det samme utstyret, ender du aldri under millionen.
Driftskostnader
6/10
Mulig vi er litt fordomsfulle her, men dette er en modell som i stor grad deler komponenter med en Volvo eller en Polestar. Da må vi også ta høyde for noen barnesykdommer og tilbakekallinger. Toppmodellen er også spekket med utstyr som krever ekstra ettersyn – og i verste fall ekstra kostnader.
Sikkerhet
8/10
Bra i Euro NCAP, med 91 og 90 prosent for henholdsvis voksen- og barnebeskyttelse. Solide 83 prosent for førerstøttesystem er i tråd med vår opplevelse på tørre veier. En mekanisk vindusbryter, plassert under førerens armlene, gjør det mulig å knuse sidevinduet manuelt hvis bilen havner i vann.
Annenhåndsverdi
6/10
Spennende bil som får en høy poengsum av Motor. Det betyr ikke nødvendigvis at den selger bra. Og nybilsalget styrer etterspørsel og pris på bruktmarkedet. Det knyttes en viss skepsis til et ferskt kinesisk merke med utstyr ingen er vant til i denne prisklassen. X7 har svært mye å bevise.
Toppsjiktet
Omtrent på nivå med to andre kinesiske modellene vi rangerer helt i toppsjiktet i sine klasser:
BYD Sealion 7 og Xpeng G9.
Disse står heller ikke urimelig langt fra hverandre som konkurrenter.
Dermed ser vi at kineserne er i ferd med å løfte bilbyggerkompetansen enda et hakk – opp i den aller tøffeste, og dermed gjeveste, klassen.
Ikke som før, med prisgunstige biler og masse utstyr med ymse funksjonalitet.
Nå handler det om biler som er minst like gode – ofte bedre – enn de etablerte europeiske merkene på alle viktige områder.
Det er bare å se på ladefarten til Zeekr. Eller rekkeviddetapet (les mer om årets rekkeviddetest). Eller kollisjonstesten. Eller prisen.
Fire faktabaserte fordeler Kina.
TRADISJONELL: Du skal være svært oppdatert i dagens merkejungel for å skille en 7X fra en rekke andre SUV-er på markedet.
Så kommer det mer subjektive: Komfort, kjøreegenskaper, design.
Som alltid vil dette variere, avhengig av både bil og testsjåfør. Men generelt er kineserne på høyde i to av tre kategorier, og litt bedre i den siste: komfort.
Så har vi faktorene som europeerne fortsatt er bedre på: lysteknologi, førerstøtteteknologi – og delvis varme- og kjølefunksjoner.
Annonse
RYDDIG: Instrumentpanel slik vi kjenner det fra elbiler flest. Minimalistisk, funksjonelt og uspennende.
BEST: I fossilbilenes tid var det en stor overgang til girvelgerne til Mercedes, og etter hvert Tesla. I dag er dette trolig markedets beste løsning.
Statusen trues
Og til slutt faktoren som inntil videre styrer svært mye – og jo mer, desto dyrere bilene blir: merkevaren.
Zeekr, BYD og Xpeng kan levere så bra de bare vil. Volvo, Audi og BMW har en helt annen posisjon i norske bileieres bevissthet.
Forståelig nok, en solid merkevare er ikke noe du får, men noe du fortjener. Men den er slett ikke evigvarende. Nå trues statusen til de etablerte. Ikke minst av Zeekr 7X.
DAGLIGDAGS: Ikke imponerende stort (539 liter), men nok bagasjeplass i hverdagen. Frunk hjelper på totalvolumet, og gjennomlastingsluke er et pluss.
LITT EKSTRA: Det tynne bagasjeromstrekket kan stues vekk her, sammen med refleksvest og dekkreparasjonssett når bilen skal lastes til taket.
Sensorer og kameraer
Den var overbevisende funksjonell og nærmest vanedannende gjennom en fin sommeruke. Men vi vil gjerne også teste bilen gjennom en stygg vinteruke, for å si det slik.
Altså når snø og møkk, eller det underkjølte regnet, setter seg på sensorene, kameraene og de utvendige små knappene som styrer dørene som åpnes og lukkes elektrisk.
Annonse
ÅPNES: Knappen på b-stolpen åpner og lukker fordørene. Tilsvarende knapp på c-stolpen for bakdørene.
INNENFRA: Samme åpnings- og lukkemekanisme fra innsiden på alle fire dører.
Stopper mykt
Mulig det holder like bra året rundt. Det er mange bilhistoriske eksempler på at det mest innovative ved en bil, omtrent var det eneste som fungerte da den ankom huggeren.
Dørene på 7X fungerer i hvert fall supert om sommeren. Du trykker altså på en knapp i b- eller c-stolpen, så åpnes eller lukkes dørene. Det samme innenfra, via en knapp i armlenet.
Trykker du kort, løser døren seg ut. Trykker du lenge, går den helt ut.
Og er det en hindring på utsiden, for eksempel en parkert bil, så stopper døra mykt og udramatisk, betryggende mange centimetere unna.
Det går litt saktere enn å gjøre det fysisk på gamlemåten, men det føles svært luksuriøst.
KOMFORT: Også baksetepassasjerene sitter godt, med flatt gulv og bra beinplass. Men separat klimabetjening mangler, merkelig nok.
RYGGJUSTERING: Vinkelen på bakseteryggen kan justeres elektrisk. Vi skulle gjerne sett at også setet kunne skyves fram og tilbake.
Likner Tesla
Bortsett fra den spesielle dørløsningen, er Zeekr 7X en gjennomført fornuftig bil med masse utstyr.
Interiøret følger motebildet, innstilling av ratt og speil er som på en Tesla – og girspaken er som på Teslaer av litt eldre årgang, altså bedre enn dagens.
I den store skjermen har du ytterligere muligheter til å tilpasse ulike funksjoner etter egne behov, men for mange av oss er det helt avgjørende å få slått av førerovervåking og fartsgrensevarsling - og kanskje en filvarsler – før vi kjører.
Det skjer enkelt: et sveip ovenfra og ned på skjermen, og så rett inn på en knapp som deaktiverer.
Annonse
DAGENS DOBBEL: Doble mobilladere og doble koppholdere. Svært høy kvalitetsfølelse.
Som å fylle diesel
Rimeligste X7 med bakhjulsdrift har et mindre batteri som skal gi 480 km rekkevidde.
Men like interessant: en ladetid fra 10-80 prosent på 13 minutter. Det er ytterligere to minutter raskere enn vi oppnådde med det større batteriet på dag to i NAF og Motors store rekkeviddetest.
Da begynner det å nærme seg tiden det tar å fylle en dieseltank. For fem år siden brukte en jevnstor bil som Mercedes EQC, 40 minutter fra 10 til 80 prosent.
Utviklingen går lynhurtig. Og med kineserne i tet. Zeekr? Ja.