ENDELIG: Opel Grandland har fått firehjulsdrift, og er blitt omtrent så bra som en Opel kan bli.

Test: Opel Grandland AWD

Historiens beste Opel? Kjør debatt

Entusiaster og nostalgikere får bare trekke hatten nedover ørene, men det finnes faktisk argumenter for at dette er den beste Opelen.  

Publisert

Opel Grandland AWD

  • Pris fra: 450.000 
  • Pris med Motor-pakka*: 572.000
  • Motor/drivlinje: 73 kWt (netto) batteri, 213 hk/345 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 483 km/18,1 kWt/100 km.
  • Ladefart: 160 kW. 20-80 prosent: 30 min (oppgitt av produsent). 10-80 prosent: 35 min (målt av Motor).
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 465/210/167/18
  • Bagasjevolum (liter): 485
  • Vekt/nyttelast (kg): 2215/460
  • Hengervekt/taklast (kg): 1350/80
  • Hjuldimensjon: 235/50-20.
  • 0–100/toppfart: 6,1 sek/170 km/t.
  • Konkurrenter: Skoda Enyaq, Tesla Model Y, BYD Sealion 7, Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5, Toyota bZ4X, Nissan Ariya.
  • *Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.

Det aller beste argumentet, som er så politisk korrekt at det nærmest er uangripelig, er selvsagt at bilen er helelektrisk.

Utslippsfri. Best mulig tilpasset det eksisterende norske avgiftssystemet.

Og har man fulgt Opels historie, og er i det sarkastiske hjørnet, kan man jo også si at dette løser et gammelt problem med en smule utdaterte forbrennings­motorer.

Klassens beste

Men verken ferske klimakrav eller gamle vitser kan påvirke noen av de grunnleggende viktige egenskapene med denne bilen:

Firehjulsdriften. Setekomforten. Lysteknologien. Trivselsfaktoren.

Totalpakken

Legg til en førerposisjon som mange vil mene er klassens beste, en uproblematisk god rekkevidde, og tilstrekkelig plass de fleste av årets dager. 

Og naturligvis viktigst for svært mange: Alt dette til en pris som aldri blir ødeleggende hvis du først har falt for totalpakken Opel her tilbyr.

Fascinasjonen kommer ikke nødvendigvis umiddelbart. Man blir liksom ikke brått forelsket i en Opel. Men egenskapene forsterkes over tid. Og folk flest har jo bilene sine over tid. 

Opel Grandland AWD

77 poeng

Endelig får også Grandland firehjulsdrift. Kombinert med solid utstyrsnivå og fornuftige priser, blir totalpakken nå svært attraktiv. Om designet er et minus, kan alltid diskuteres. Skuffende krasjtest og lite bagasjevolum derimot, er opplagte svakheter.

Komfort 8/10

Utsøkte forseter, som kan tilpasses alle kropper. Kjøling hadde gjort dem perfekte, men det leveres kun med dyrere skinnpakke. Behagelig for to bak, med setevarme på toppmodellen. Lite hjulstøy. Bra svingradius. Treg rattvarme. Trygg og stabil i høy fart, men overraskende stiv i lavere hastigheter.

Design 7/10

Konservativt. Med litt godvilje, tidløst. Og det er absolutt et poeng at den ikke likner konsernsøsken Peugeot. Ekstra dekor – spesielt i fronten – på toppversjonen, løfter inntrykket mye. Ganske elegant interiør, men girvelger og andre elementer er hentet fra de aller billigste bilene i konsernet.

Kjøreegenskaper 8/10

Tre kjøremodus, der de 325 hestene uansett alltid kommer ved kickdown. Starter alltid i «Normal», som er mest behagelig i det daglige. Spinner et tidel med forhjulene før den griper med alle fire. Det føles tryggere enn tilsvarende biler med bakhjulsdrift som basis, som gir en kort sleng med rumpa.

Miljø og forbruk 8/10

Gjennomsnittsforbruket vårt tilsier rekkevidde fra 390 til 430 km, avhengig av kjøremønster. Det er bra i en testperiode med vått vintervær, altså lite gunstig for rekkevidden. Ved ladestolpen derimot, er Grandland blant de tregeste. En optimal ladeøkt fra 10-80 prosent tar fort 35 minutter.

Utstyr 8/10

Tre utstyrsversjoner. Med firehjulsdrift er startpris 450.000 (Edition), 470.000 (GS) og 500.000 (Ultimate). Topputgaven gir nok mest for pengene, med blant annet det mest avanserte av Opels lysteknologi, head-up-display, elektrisk justerbare forseter og oppvarmet baksete. Panoramatak koster 16.000.

Praktisk 7/10

Totalt 485 liter bagasjevolum – det forsvinner 65 liter med firehjulsdriften – og ingen frunk, er for dårlig når hovedkonkurrenten er enormt mye romsligere Tesla Model Y. Hengervekt på 1350 kg er middels. Bra med oppbevaringsrom innvendig, praktisk interiør, men dørtersklene gir deg møkk på leggene.

Pris 9/10

Med Motor-pakka havner toppversjonen på 572.000 kroner. Sammenliknet med noen relevante konkurrenter, så er det omtrent på nivå med Tesla Model Y, rundt 50.000 under Skoda Enyaq, og rundt 50.000 over Byd Sealion 7. Du får den også 30.000 rimeligere («GS»), og kanskje vil du aldri savne noe utstyr.

Driftskostnader 8/10

Serviceintervall 30.000 km eller hvert andre år, avhengig av hva som kommer først. Vi anbefaler som regel en vedlikeholdsavtale der alt av service og deler (minus dekk) er inkludert – og som gir forutsigbar økonomi. Eksempelvis 3 år/45.000 km til 5104 i året. Eller 5 år/75.000 km til 8980 i året.

Sikkerhet 6/10

Bare fire av fem oppnåelige stjerner i fersk krasjtest hos Euro NCAP, svir i denne familiebilklassen. Beskyttelsen av voksne og barn er solid, men Euro NCAP trekker for førerstøttesystemene. I daglig bruk her i Norge vil de svært gode lysene være en viktigere faktor. Litt plundrete skjermbetjening.

Annenhåndsverdi 8/10

Med firehjulsdrift på plass, ser vi omsider Grandland på sitt mest attraktive. Det bør gi tydelige utslag på salget, med påfølgende etterspørsel også etter brukte biler, og et ganske forutsigbart prisfall. Konkurransen er skyhøy i denne klassen, men her hevder Opel seg med en meget solid totalpakke.

Livets rett

Historien om Opels vei mot helelektrifisering likner en del andre historier fra bilverdenen. Om biler som var forut for sin tid, men som av ulike årsaker ikke hadde livets rett.

For hvor hadde Opel vært i dag, om de hadde lykkes med å dekke etterspørselen etter helelektriske Ampera-e (Chevrolet Bolt på andre markeder) for snart 10 år siden? 

En oppsiktsvekkende god elbil allerede da. Fortsatt ser vi mange av dem på norske veier, og med svært fornøyde eiere.

DETALJER: På toppmodellen får du litt plastdekor både i fronten, og vertikalt her på hekken. Det løfter faktisk utseendet, og i denne gråfargen – som ofte oppleves blå – blir den ganske elegant.

Kostet særpreg

Etter hvert har Opel blitt en del av det store Stellantis-konsernet. Det har som nevnt løst et par av merkets tidligere utfordringer. Men sammenslåingen har også kostet særpreg. 

Av alle bilprodusenter Motor jevnlig besøker, er det alltid litt spesielt hos Opel i Rüsselsheim, litt vest for Frankfurt. 

Ikke prangende, ingen innleide skikkelser med blomstrende formuleringer – bare en slags følelse av genuin omtanke og stolthet rundt Opel.

YPPERLIG: Førerposisjonen er blant de beste i klassen. Blandet materialkvalitet, og litt pussig at partiet lengst fram på dashbordet, helt inntil frontruten, har en deilig, myk og skinnliknende overflate – ja, kanskje den fineste overflaten i hele bilen. En eier vil aldri sette sine fingre der.
PLUNDRETE: Det ser kult ut med flerdimensjonal grafikk og duse farger, men verken lesbarhet eller funksjonalitet er helt på topp. Spesielt justeringen av luftstrømmen er plundrete. Temperatur og vifte kan også reguleres med fysiske knapper under skjermen.

Fullendt versjon

Vi kan forestille oss smerten i å bli overkjørt av markedskreftene. Skepsisen til at storkonsernet skal viske ut enda mer av Opels identitet.

Men Opel har tenkt smart. Eller kanskje minst mulig. De har forsøkt å være seg selv. Og det hittil beste resultatet – om ikke historisk, så i hvert fall i helelektrisitetens tidsalder – har sakte materialisert seg gjennom Grandland med forhjulstrekk, og blitt fullendt med versjonen vi tester her.

En komfortabel, funksjonell og alminnelig pen familiebil med gode seter, særdeles gode lys og alt du trenger av utstyr. 

Mindre jålete enn Peugeot. Mindre pretensiøs enn Citroën. Mindre liksombarsk enn Jeep. Mindre stigmatisert enn Fiat, for å nevne de mest kjente og mestselgende i resten av familien Stellantis.

VARME: På toppmodellen får man varme i de to ytterste seteplassene. Separat klimabetjening for baksetepassasjerene savnes.

Mer fancy

Grandland er først og fremst komfortabel. Man får en umiddelbar følelse av velvære, med den nevnte setekomforten, pene og praktiske overflater, et dempet instrumentpanel med to akkurat passe store skjermer, og fysiske knapper og vippebrytere til de viktigste funksjonene.

Grafikken på skjermen hadde blitt tydeligere – og litt kjedeligere – om tyske utviklere hadde hatt ansvaret her. Mindre fancy, mer funksjonell.

TREG: Ladetiden er ikke Grandlands styrke. Det finnes konkurrenter som lader nesten dobbelt så raskt fra 10 til 80 prosent.

Stump 

Oppe i fart registrerer vi at støynivået er behagelige lavt. Men det som var en ganske stiv bil med forhjulstrekk, er blitt en enda stivere bil med firehjuls­drift. I lavere hastigheter er den bemerkelsesverdig stump over mindre ujevnheter. 

Registreringsstatistikken dokumenterer at firehjulsdriften er helt avgjørende for en bil i denne klassen. 

Og kanskje enda bittelitt viktigere for Grandland, som i utgangspunktet har forhjulstrekk – altså det dårligste av tre alternativer. 

STORT NOK: I hverdagen er bagasjeplassen i Grandland mer enn tilstrekkelig for en familie, men totalvolumet i versjonen med firehjulsdrift er 65 liter mindre enn i versjonen med forhjulstrekk. Stort pluss at midtre del av setet kan legges ned.
EKSTRA: Under bagasjeromsgulvet er det plass til lader og andre ting. Uten frunk blir bagasjeplassen vesentlig mindre enn hos flere konkurrenter.

Mister grep

Men med firehjulsdrift på plass blir det plutselig et pluss med forhjulstrekk som basis.

Som med alle andre biler uten permanent firehjulsdrift og med et umiddelbart moment, kan bilen miste grepet i et tidels sekund før firehjulsdriften kobles på.

Med forhjulstrekk skjer det helt udramatisk. Med bakhjulsdrift får du fort en liten sleng på hekken. 

Og er det glatt nok, eller sjåføren er dum nok, så kan man også oppleve at førerstøttesystemene må gripe inn med ubehagelige skrapelyder og overformyndersk oppbremsing.

Stjerna i toppen

Som du ser av poengene vi gir, så er det ikke store spranget opp til de aller beste i denne klassen. 

Har du litt mer sansen for det forsiktige designet, og litt mindre bruk for bagasjeplass, så er det bare stjerna i toppen av poengskalaen til Euro NCAP som gjør at Grandland ikke er oppe på 80-tallet.

Powered by Labrador CMS