UTE PÅ PRØVE: Xpeng P7 har fått en rekke forbedringer i oppgradert versjon.

Test: Xpeng P7

Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk

Den linjelekre overflaten til P7 har skjult diverse barnesykdommer. Men nå er den sylferske elbilprodusenten i ferd med å forstå hva som kreves.

Publisert

Det er under 10 år siden Xpeng ble grunnlagt. Da er det kanskje ikke så rart at bilene har virket litt uferdige? P7 har vært i ordinært salg i halvannet år, men hver gang Motor har testet bilen, har det dukket opp funksjons­svakheter eller feil som burde vært luket ut før de ble solgt til kunder.

Xpeng P7 AWD Performance

  • Pris: 503.000 (ekskl. omkostninger)
  • Drivlinje: 82,7 kWt (netto), batterielektrisk motor. 430 hk./655 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 505 km/19,2 kWt/100 km.
  • Maksimal ladefart: 175 kW.
  • 0–100/toppfart (fabrikktall): 4,1 sek./200 km/t.
  • Dekkdimensjon: 245/45-19.
  • Vekt/nyttelast: 2140/430 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 440 liter/nei
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 489/190/145/11.
  • Konkurrenter: Nio ET 7, BYD Han, Hyundai Ioniq 6.

Nå er en oppgradert versjon på vei ut på markedet, og Xpeng lover et merkbart kvalitetsløft. Det er denne bilen Motor har testet.

Lekker lakk

Men som man ser av bildene: Testbilen står på prøveskilt. Dette er en såkalt førproduksjons­­bil, altså en bil som fortsatt kan ha enkelte mangler som skal rettes eller justeres før den er klar for ordinært salg. De samme skiltene sto på da vi testet den mot fire andre biler i starten av mai, og også så sent som under den store elbiltesten i starten av juni.

Xpeng P7 AWD Performance

74 poeng

Sportslig og elegant, og stappfull av både effekt og utstyr. Men tidligere tester har avslørt en uferdig bil med diverse svakheter. Mye tyder på at disse er fikset nå. NB! Testbilen er en førproduksjonsbil, med enkelte funksjoner som ikke kan testes. Testen vil bli oppgradert.

Komfort 7/10

Stillegående på piggfrie vinterhjul, langt mer støyende på sommerdekk. Sjelden har vi registrert større forskjell. Fire voksne sitter godt, med blant annet elektrisk justering og ventilasjon foran, og varme bak. Aggressiv filskiftevarsling, men dette skal ifølge importør bli bedre på kundebiler.

Design 8/10

Blant de mest elegante bilene vi ser i trafikken. Utmerket miks av muskler og mykere linjer. Men tydelig Model S-inspirert profil og Citroën-inspirert front reduserer inntrykket av selvtillit. Innvendig er det luftig og minimalistisk, med ny trådløs mobillader – også den kopiert fra Tesla.

Kjøreegenskaper 9/10

Trolig den heftigste kjøremaskinen Kina har å by på for tiden. Den trekker deg gjennom svingene med minimal krenging og utsøkt presisjon. Firehjulsdriften, godt avstemte førerstøttesystemer og 430 hester gir en formidabel akselerasjon. Bremsene er fra anerkjente italienske Brembo.

Miljø og forbruk 9/10

I den ferske sommerversjonen av verdens største elbiltest, stoppet P7 etter 557 km. Det er hele 10,3 prosent bedre enn oppgitt WLTP (505 km.), og nest best av alle i testen – etter storebror G9 (13,2 prosent). Forbruket ble lave 13,7 kWt/100 km. Meget solid levert av Xpeng.

Utstyr 9/10

Nok et eksempel fra de kinesiske bilprodusentenes paradegren. Her får du standardutstyr som skinnseter, panoramatak, ventilasjon i forseter, varme i bakseter, elektrisk bakluke og trådløs mobillader. Men alt fungerer ikke like bra. DAB-radioen er håpløs, og lysteknologien er langt bak de beste.

Praktisk 5/10

440 liter bagasjevolum er ok. Men bagasjeromsåpningen er smal, lasteterskelen høy og gulvet langt. Det gir møkkete bukser når bagasje skal langt inn. Nedfellbart baksetet er et pluss. Det samme er de delikate overflatene med minimalt svartlakkert plast. Mangel på hengerfeste er derimot et minus.

Pris 8/10

Mye bil for pengene, hvis man måler verdien i krefter, utstyr, overflatekvalitet og design. Ja, hva mer kan man egentlig kreve? Jo, at alt fungerer som det skal, ikke minst førerassistenter og klimaanlegg – faktorer som er helt avgjørende for sikkerhet og komfort. Der har ikke P7 innfridd hittil.

Driftskostnader 7/10

Rent mekanisk er det lite å utsette på P7. Xpeng er opptatt av å bruke kvalitetsprodukter, og det merkes. Men det har vært en god del barnesykdommer og irritasjonsmomenter. Den oppgraderte versjonen har nå muligheten for oppdateringer OTA (Over-the-air)

Sikkerhet 7/10

Ikke testet av Euro NCAP ennå. Men det forventes fem stjerner og generelt høy score. Motor har dårlige erfaringer med førerassistentene og selvkjøringsteknologien til P7 på norske veier. Dette kunne vi heller ikke teste på førproduksjons-testbilen. Oppdatering kommer.

Annenhåndsverdi 5/10

Xpeng må primært bevise at de lager kvalitetsbiler. Den oppgraderte versjonen lover sånn sett godt. Sekundært må folk få øynene opp for sedaner. Det er nok hakket mer vrient. De praktisk anlagte vil primært lete etter SUV-er, dernest stasjonsvogner, i denne prisklassen.

Vi forstår at Xpeng denne gangen ønsker å sende en fullverdig P7 ut til kundene. Eller mer brutalt: De har ikke råd til å la være.

Derfor tar det også litt tid før de hvite skiltene kan pryde den lekre grønne lakken – som forøvrig heter Kaitoke Green, og koster 12.000 kroner.

Motor har hatt to versjoner av den første årgangen inne til test. Begge ganger har vi sittet igjen med inntrykket av en bil som ikke har vært klar for markedet.

Første gang måtte vi rett og slett be importøren om å veilede oss gjennom et inferno av dugg og viftestøy og diverse vindretninger i et klimaanlegg som ikke lystret en eneste kommando.

RENE LINJER: Interiøret er luftig og minimalistisk, med høy kvalitetsfølelse. Girspaken er kopiert fra Tesla (som i sin tid hentet den fra Mercedes), det samme er de utmerkede plassen til trådløs lading av mobilen foran i midtkonsollen.

Resultatet ble at vi fikk beskjed om å levere tilbake bilen, og at vi skulle få den i snarlig retur til ny test. Vi hørte aldri noe mer.

Bilene og totalinntrykket stemte dårlig med uttalelsene som kom fra salgsdirektør i Xpeng i Norge, Christian Hem, i oktober 2021:

– Vi skal være «topp-3» på elbiler i Norge innen 2025.

EGEN STIL: P7 er den desidert lekreste Xpeng til nå, etter G3 og P5 – sistnevnte ble stanset rett før lansering – som ikke var noen fryd for øyet.

Senere har det skjedd endringer i importledd og organisasjon. Men viktigere: Bilene er blitt bedre.

Likevel er den grønne testbilen på bildet inntil videre kalt en førproduksjonsbil. Det betyr at det gjenstår en del finjustering før den er endelig klar – for kundene, og for mer konkluderende tester.

KLASSE: Baksetekomforten er bra, og overflatene er behagelige og har utmerket kvalitetsfølelse.

Poengene i denne testen er dermed gitt med forbehold om at vi ikke har fått testet alle funksjoner, og delvis basert på tidligere tester. Blant annet hadde ikke testbilen ferdig oppgraderte førerassistenter. Disse har fått mye kritikk. Og naturlig nok i disse tider, er heller ikke vinteregenskapene til klimaanlegget testet.

Vi kommer tilbake med en oppdatert test så snart vi får en kundeklar bil tilgjengelig.

UPRAKTISK: Du skal ikke ha jevnlige behov for å fylle dette bagasjerommet. Det er langt inn i mørket, og buksebeina – og kanskje ryggen – må lide. Men den oppgraderte versjonen har heldigvis fått elektrisk åpning av bakluka.

Det er uansett liten tvil om at det er en forbedret P7 vi nå ser. Det gir oss troen på at Xpengs virkelige storsatsing – SUV-en G9 – kan bli den suksessen de forventer. Begge modellene imponerte under verdens største elbiltest i begynnelsen av juni.

Men igjen: Begge kjørte rundt på røde skilter. De må kle på seg de hvite, og komme seg ut blant folk.

Først da kan vi felle en dom etter den svært nødvendige oppgraderingen av P7 – og, enda viktigere for Xpeng: En dom over SUV-en G9, som i hvert fall på papiret forteller oss noe om at ferske Xpeng er blitt en voksen bilprodusent.