IMPONERER: Audi e-tron er som en veteran å regne, men er bedre enn noen gang.

Test: Audi Q8 e-tron

Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte

Med konkurransekraftig rekkevidde, er nestoren blant luksus-SUV-ene sprekere enn noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Audi Q8 e-tron 55

  • Pris fra-til: 852.000-963.000 (inkl. omkostninger)

  • Drivlinje: 106 kWt (netto), batterielektrisk motor. 408 hk./664 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat.

  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 492 km/22,3 kWt/100 km.

  • Maksimal ladefart: 170 kW.

  • 0–100/toppfart (fabrikktall): 5,6 sek./200 km/t.

  • Dekkdimensjon: 255/50-20 (testbil: 265/40-22)

  • Vekt/nyttelast: 2520/585 kg.

  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 569 pluss frunk på 62 liter/1800/75 kg.

  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 492/219/163/17,6
  • Konkurrenter: Mercedes EQE SUV, BMW iX, Nio EL7, Xpeng G9

Det er vanskelig å se oppgraderingene som er gjort med e-tron litt over halvveis livssyklusen.

Heldigvis. 

Man tukler ikke med en suksess.

Modellen som trolig ble tidenes suksess for PR-apparatet til Audi, gjennom porsjons­vise drypp av informasjon og bilder i nærmest det uendelige innen lansering, ble faktisk Norges mest solgte bil ved utgangen av 2020.

Audi Q8 e-tron

85 poeng

Klassens ener, etter manges oppfatning. Her får du best kvalitetsfølelse, ypperlig komfort og mer bagasjeplass enn de viktigste konkurrentene. Men høyere forbruk og ikke like sofistikert drivlinje som de beste.

Komfort 9/10

Svært lite dekkstøy, selv med store 22 toms hjul. I oppgradert versjon er den blitt stivere, men i fart flyter den trygt og behagelig med sin luftfjæring. Gode seter selv i grunnversjon. Svak høyfrekvent motorlyd som irriterer i ulik grad, avhengig av ørene som hører. Her ryker toppscoren.

Design 9/10

Bare kjennere skiller den oppgraderte versjonen fra en 2019-modell. Typisk Audi, og ofte kjennetegnet på et tidløst design. Muskler og eleganse i skjønn forening. Klassens lekreste interiør, med tre store skjermer som lyser eksklusivt i mørket. Med kameraspeil løftes inntrykket ytterligere.

Kjøreegenskaper 10/10

Audi har finjustert alt som kan påvirke kjøreegenskapene, og en allerede ypperlig kjøremaskin er blitt enda mer spisskompetent. Ulike kjøreprogram justerer gassrespons, fjæringsoppsett og styremotstand, men du skal presse bilen hardt for å merke de store forskjellene.

Miljø og forbruk 7/10

Forbruket er på papiret høyere enn hos konkurrentene – og delvis også i praksis. Primært på kortere etapper. På lengre turer stabiliserer forbruket seg, og rekkevidden legger seg tett opptil offisielle WLTP-tall. Ved ladestolpen noterte vi drøye 31 minutter fra 9-80 prosent. Ganske middels.

Utstyr 9/10

Med raust budsjett, krysser du av for lakk til 45.000 og digital lysteknologi til 55.000. Vi ville også vurdert kameraspeil til 16.000. Og ikke glem rattvarme! Du må ikke over millionen for å få en ok utstyrt bil med metallic, litt finere felger og vinterhjul. Luftfjæring og hengerfeste er standard.

Praktisk 8/10

Mer bagasjevolum enn hovedkonkurrentene fra BMW og Mercedes, primært på grunn av en frunk på 62 liter. I store SUV-er som dette etterlyser vi et skyvbart baksete. Solid nyttelast (585 kg), best i denne klassen. Hengerfeste på 1800 kg er ok, men 700 kg under BMW iX. Kjøpsutløsende for noen.

Pris 8/10

Kommer bra ut sammenliknet med hovedkonkurrentene Mercedes og BMW. Men de etablerte statusmerkene trues av noen av de kinesiske nykommerne på markedet, anført av Xpeng G9. Prisforskjeller på nærmere en halv million er vrient å forsvare. Men i denne klassen betyr prestisje og historie mye.

Driftskostnader 8/10

Oppgraderingene halvveis i livssyklusen gjør alltid bilene litt bedre. e-tron har mekanisk sett holdt et solid nivå fra starten, men har hatt sine problemer med programvare og litt for mange mandagsbiler. Dette bør være historie nå. Men vedlikeholdsprisene speiler at dette er en dyr bil.

Sikkerhet 9/10

Ikke testet i oppgradert versjon av EuroNcap, men e-tron fikk fem stjerner og solid score i 2019. Har fått både nye og forbedrede assistentsystemer etter dette. Hyppig brukte funksjoner som adaptiv fartsholder og filassistent fungerer mykt og bra. Skjermen til klimaanlegget sitter for lavt.

Annenhåndsverdi 8/10

Det meste tilsier et forutsigbart og relativt gunstig prisfall. En klassisk stor-SUV fra et tysk statusmerke vil alltid være interessant på bruktmarkedet. Men Q8 er ikke lenger en topp moderne bil, og segmentet trues av gode kinesiske modeller med nypris under en godt brukt Audi.

Mer eksklusivitet

De tyske merkene kniver fortsatt om tetplassen i de dyrere klassene. Som oftest er det bare nyanser – og personlig smak – som skiller dem. 

Men på ett viktig felt i et luksussegment som dette, er Q8 e-tron eneren: Kvalitetsfølelse. 

Her er testlaget samstemte. Materialene har utsøkte overflater. Selv partier med noe som kan minne om den klassiske, litt nuppete hardplasten, er myke og gode. 

En hovedkonkurrent som Mercedes-Benz EQE SUV, ligger  et hakk under. BMW iX holder samme høye nivå på materialene, men testlaget er ganske tydelig på at Audi utstråler mer eksklusivitet.

Særdeles elegant

Q8 har den klassiske, luksuriøse instrumenteringen, preget av maksimalisme. Her får sjåføren inntrykk av å være nærmest spesialtrent for oppgaven. Skjermene som ligger der i tre etasjer, lyser skarpt og elegant i mørket. 

Men de er ikke spesielt tidsriktig plassert, eller trafikksikre. Skjermen til klimaanlegget, i underste etasje nede på midtkonsollen, krever mer oppmerksomhet enn en – tja, håndholdt mobil. 

Yrkesstolthet

Det er garantert noen interiørdesignere som misliker dagens mote med de store skjermene som i stor grad virker ettermontert midt på instrumentpanelet.

I mange år handlet denne yrkesgruppens stolthet om i størst mulig grad å integrere stadig flere skjermer og funksjoner i instrumentpanelet. Det skulle være både visuelt og funksjonelt. Jo færre sømmer og kanter, desto bedre.

Q8 e-tron er et forbilde her – til modellen går inn i historien. Det er en grunn til at Audi har skrudd ned både skjermen og sjarmen på senere modeller.

Norges mest solgte

Q8 er altså en fersk oppgradering av e-tron, som kom i 2019. Den største forbedringen har kommet der det var mest viktig: Bedre rekkevidde.

Dette var i særklasse det mest etterlyste forbedringspunktet fra kundemassen.

Vi tipper flere av dem kjøpte en e-tron 50 for drøye tre år siden, da en stor firehjulsdrevet luksus-SUV plutselig lå innenfor familiebil-budsjettet – og altså endte opp som landets mest solgte.

Men fra tiden vi allerede i dag kan kalle elbilens barndom, vet vi at kundene fikk en del brutale erfaringer knyttet til forskjellen på teoretisk og praktisk rekkevidde.

I den store elbiltesten til NAF og Motor i januar 2021, stoppet e-tron 50 etter 259 km i en ganske forbruksvennlig løype. Den ville med andre ord ikke klart raskeste vei mellom Oslo og Lillehammer. I dag klarer den trolig tur/retur.

KLASSISK: Tre store skjermer med masse info og en rekke knapper og symboler. Litt gammeldags, men særdeles lekkert.
ELEGANSE: Girspaken er nærmest en funksjonell skulptur, men den lavt plasserte skjermen for klimareguleringen er ikke helt tidsriktig.
FAMILIETUR: Q8 har bedre bagasjeplass enn sine viktigste konkurrenter, og kan – i motsetning til for eksempel BMW og Mercedes – tilby en frunk.
VELKJENT: Karosseriformen er godt kjent, faktisk var den rimeligste versjonen av e-tron, Norges mest solgte bil i 2020.

Rekkevidden økt

Vår testbil er en Q8 e-tron 55. Bortsett fra i underkant av 10 mil bedre rekkevidde og noen hestekrefter du ellers ikke bruker under normal kjøring, er det bare prisen som skiller dem.

Den utnyttede batterikapasiteten (netto) har økt fra 86 til 106 kWt på 55. I kombinasjon med diverse tiltak for å bedre aerodynamikken – blant annet en grill som åpner seg og styrer luftstrømmen under bilen – har den offisielle rekkevidden økt med fra 32 til 44 prosent på de ulike modellene. 

Stiv og stram

I testet versjon, legger den seg tett opptil det offisielle WLTP-tallet på nærmere 50 mil. Det er på nivå med Mercedes-Benz EQE SUV. Men nærmere 10 mil bak den andre hovedkonkurrenten, BMW iX.  

Uansett langt nok. 

Her kan du lese mer om hvordan den presterte i sommerens utgave av verdens største elbiltest (testet bil var 55 Sportback med 17 km bedre rekkevidde).

Audi gjør et stort poeng av at bilen er blitt mer sportslig å kjøre. Akslingen foran er blitt stivere, og stabilitet og styrefølelse skal ha økt med henholdsvis 10 og 20 prosent. Og Q8 er definitivt stiv og stram. 

KOMFORT: To baksetepassasjerer har det utmerket, med gode seter, mye beinplass og separat klimabetjening.
KVALITETSSTEMPEL: Audi-ringene har skiftet både farge og materialkvalitet, men for Q8 e-tron sin del, er kvaliteten fortsatt klassens beste.

Formidabel komfort

Adaptiv luftfjæring og ulike kjøremodus skaper riktig nok en del nyanser i bilens oppførsel, men disse må nærmest tvinges fram under kontrollerte forhold. Kjøreegenskapene er uansett eminente, med en direkte styring og en kombinasjon av understell og dekk som nekter å vike en tomme fra det norske veinettet.

Men på norsk asfalt og med svært edruelige fartsgrenser, velger folk flest høyest mulig komfort i en bil som dette. Og den er formidabel. 

Veistøyen er svært lav, selv med de store 22 toms dekkene som sto på testbilen. Testlagets inntrykk er at Q8 er mindre påvirket av endrede dekkdimensjoner enn de to andre hovedkonkurrentene fra Mercedes og BMW.

Skjemmende lyd

Men det er ett minus. Stort eller lite, avhengig av hvor sensitiv du er for sånt: Pipelyden fra motoren. 

Vi har til dags dato ikke kjørt en e-tron uten den karakteristiske høyfrekvente lyden, som kommer både i lave hastigheter og i snevre hastighetsområder i landeveistempo. 

HURTIGLADING: Skal du lade kjappest mulig ute på tur, må du bruke ladeluken på venstre side. Maks ladefart på e-tron 55 er 170 kW, på e-tron 50 er den 150 kW.
AUTOMATISK: ladeluka åpnes og lukke automatisk ved å trykke på knappen opp til venstre.

Den høres også i den lave sportslimousinen e-tron GT. Ikke i tilsvarende dyre biler, knapt i noen billige. Ikke i øvrige biler fra den store VAG-familien. Dette er et merkelig Audi-fenomen.

Og det merkeligste er at det ikke er utbedret etter over fem år. 

Kameraspeil

KAMERASPEIL: Kameralinsen som erstatter de utvendige speilene, projiserer bildet til skjermen på innsiden.
SMÅ: Teknologien er både smart og elegant, og fungerer utmerket. Men selve skjermene blir litt små og for lavt plasserte.

På Q8 kan du også få kameraspeil som erstatter de utvendige speilene. To kameraer projiserer bildet til en skjerm øverst på døren. Biltestere flest er negative til dette. Trolig fordi de har bilen i kort tid.

Det fungerer bra etter litt tilvenning. 

Ikke minst fordi du får tydelige lyssignaler som blinker rødt, gult og grønt, avhengig om det er farlig, litt for tidlig, eller trygt å legge seg ut eller inn i veibanen. Og man får alltid knivskarpe bilder, uansett vær.

Sikrere, ikke lekrere

Selve skjermen er derimot litt for liten. Og den sitter for langt ned i synsfeltet.

De to andre modellene på markedet med dette utstyret – Lille Honda e og Hyundai Ioniq 6 – har begge en bedre løsning her, selv om det ser penere ut i Audi. 

Igjen: I Audi er skjermene lekkert integrert i dørsiden, slik designerne fikk lov å bestemme for noen år siden. På de to andre, sitter skjermene høyt oppe i synsfeltet, der du ellers ville sett ut i speilet. Sikrere, men ikke lekrere.

Pynteting

De færreste ser de utvendige endringene etter oppgraderingen av e-tron. Audi-entusiaster vil naturligvis protestere her. Men du må ned på detaljnivå – og det er ofte der entusiastene befinner seg – for å se noen pynteting og noen nye dekaler som skiller modellene fra hverandre. 

Utmerket, pluss

Og selvsagt at toppmodellen med den røde S-en på bakluka, har et par millimeter bredere skjermer. De lysende lyktebåndene som også er kommet i fronten, er enklere å registrere for folk flest. 

Men spesielt i de mørkere fargene, framstår Q8 som en ørlite oppfrisket e-tron. 

Lite er galt i det. Lite er galt i at en utmerket bil er blitt enda litt bedre.