STIL: Byd Seal har et utseende det er vanskelig å mislike, men det er ikke en bil for folk som vil skille seg ut.

Test: Byd Seal Excellence AWD

Tesla-utfordreren når ikke helt opp

Byd Seal tar med seg masse utstyr og et pent ytre i kampen mot Tesla Model 3 og Polestar 2, men de to storselgerne trenger nok ikke å se seg nervøst i bakspeilet.

Publisert

Byd Seal Excellence AWD

  • Pris: Fra 469.900
  • Drivlinje: 82,5 kWt batteri, 530 hk/670 Mm, ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde (WLTP): 18,2 kWt/100 km/521 km
  • Ladefart: 150 kW, 30–80 prosent på 26 minutter.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde (cm): 480/215/146
  • Bagasjevolum (liter): 400
  • Vekt/nyttelast (kg): 2185/371
  • Hengervekt/taklast (kg): 1500/0
  • Dekkdimensjon foran/bak: 235/45-19
  • 0-100 km/t/toppfart: 3,8 sek/180 km/t
  • Konkurrenter: Ioniq 6, Nio ET5, Polestar 2, Tesla Model 3, Xpeng P7

Byd er ett av få kinesiske bilmerker som har fått skikkelig fotfeste i det norske markedet. Debuten var i august 2021, med SUV-en Tang, siden den gang har de utvidet sortimentet kjapt. I dag har Byd seks ulike modeller, fra småbilen Dolphin til nevnte Tang.

Det er nå godt over 6000 Byd på norske skilter, kun MG og Polestar har levert flere biler av de kinesiske merkene som er tilgjengelig i Norge. Midt i Byds sortiment finner man Seal, en mellomstor sedan som konkurrer mot etablerte størrelser som Tesla Model 3 og Polestar 2.

Har du lest disse sakene fra Motor?

BYD Seal

77 poeng

Seal byr på mye utstyr og en stilig, om enn noe anonym, design til en grei pris. For noen kan det trekke ned at merket er forholdsvis ukjent i Norge. Det er også noen praktiske utfordringer sammenliknet med konkurrentene. Samtidig har Seal god komfort og den opplevde kvaliteten holder et høyt nivå.

Komfort 8/10

God setekomfort foran, men komfortdetaljer som ventilerte seter. Bak er det god beinplass, setet i midten er ikke videre behagelig. Støynivået er midt på treet. Den opplevde kvaliteten holder et høyt nivå. Bilen har headup- og førerdisplay. Vanskelig å få klimaanlegget til å gi riktig temperatur.

Design 7/10

Strømlinjeformet bil, som ikke stikker seg ut i mengden. Frekke kantlys i fronten og noen detaljer her og der forsøker å bryte opp, men det er ikke en bil for dem som vil synes. Førermiljøet er mindre minimalistisk enn i mange andre biler, med en god del knapper og brytere.

Kjøreegenskaper 7/10

Mer komfortabel enn sportslig. Styringen er litt tung og uten følelse. Akselerasjonen er lynkvikk, men man kjenner bilens tyngde i svinger. Pedalfølelsen er svært direkte, noe som krever litt tilvenning for at kjøringen ikke skal veldig rykkete. Understellet er heller ikke glad i ujevne overflater.

Miljø og forbruk 7/10

Oppgitt rekkevidde er 521 kilometer, noe som er realistisk. Forbruket er ganske høyt sammenliknet med Model 3, Seal er 300 kilo tyngre, men batteriet er også større. Lik mange andre bilmodeller øker forbruket betraktelig i regnvær eller i høyere motorveihastigheter. Middels ladehastighet

Utstyr 9/10

Det er svært få tilvalg, det aller meste er inkludert. Bilen har blant annet headup-display, automatiske LED-hovedlys, panoramatak, sportsseter i skinn, ventilerte seter og alt av sikkerhetsutstyr som standard. Midtskjermen er for øvrig roterbar.

Praktisk 6/10

Bagasjerom på 400 liter og liten bakluke er ikke så hendig. Frunken er på plass, men den er ikke stor. Tre seter med ISOFIX. Hengervekt med 1500 kilo er bra i klassen. Nyttelasten er på 371 kilo, litt mer enn Model 3. Er foreløpig ikke godkjent for taklast. Det er ikke i skiluke i bakseteryggen.

Pris 8/10

Byd Seal ligger omtrent midt mellom Tesla Model 3 LR og Polestar 2 LR. For 469.900 er så å si alt inkludert, så man går ikke på en smell i konfiguratoren. Kun lakkfarger og fetere felger, eventuelt ett blått interiør, gir høyere sluttsum. Hengerfeste koster i underkant av 20.000 kroner.

Driftskostnader 8/10

Byd Seal leveres med batterigaranti på 8 år/160.000 km. Nybilgaranti 5 år/100.000. Alle biler er understellsbehandlet med Mercasol i Norge. Det er ingen kjente problemstillinger med Byd-biler i Norge. Serviceintervall er 2 år/30 000 km. Importøren sier priser og avtaler er «under utvikling».

Sikkerhet 9/10

Toppscore, fem stjerner i, Euro NCAP. Seal fikk skryt for beskyttelse av voksne og barn. I tillegg til beskyttelse av myke trafikanter gjennom bilenes autonome nødbremsesystem. Har det aller meste av aktive og passive sikkerhetssystemer. Systemene framstår heller ikke som overivrige.

Annenhåndsverdi 7/10

Vanskelig å anslå, merket er forholdsvis nytt i Norge. Kvaliteten framstår som god, men det elektriske bruktmarkedet, særlig med Teslas svingende priser og generell økonomisk usikkerhet, gjør at det neppe er positivt å være et ukjent merke. Pluss for at Byd har et stort importselskap i ryggen.

4x4

Byd har en SUV med så å si samme navn, Seal U, men det er mer enn karosseriformen som er ulikt. Seal har firehjuldrift, noe Seal U ikke har. Skal man nå ut i det norske markedet, er det en klar fordel. Så langt i år har 68 prosent av alle nye personbiler firehjulsdrift, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Da bilen kom, ble det oppdaget at firehjulsdriften ikke var aktiv under rygging. Byd sa de skulle fikse dette med en programvareoppdatering. For ordens skyld tok vi med bilen på NAFs testbane på Nesodden, hvor det er ei glatt kneik. 

Der ble det bevist at bilen har firehjulsdrift, uansett hvilken retning du kjører. (Se video av testen nederst i saken.)

Bilder av eksteriøret:

Biltypen Seal hører hjemme i, fikk ny interesse da Tesla Model 3 og Polestar 2 kom på markedet. Etter at SUV-ene nærmest hadde tatt fullstendig over fra starten av 2000-tallet

Seal ruller inn segmentet med en svært velutstyrt pakke og en pris som er langt fra avskrekkende. 470.000 kroner er godt unna den symbolsk viktige halvmillion-grensen, og det er ikke langt unna Model 3.

Generisk

Utseendemessig er Seal heller ikke ulik amerikaneren (som er bygd i Kina), ergo en bil som skal skli lett gjennom luften og ganske ubemerket langs veien.

Byd har lagt inn noen småting som skal bryte opp det noe generiske utseendet, som kantlysene foran og en linje som byer seg mot slutten, langs siden, uten at det får noen til å sperre opp øya.

Og det er helt fint. Seal er en bil som ser helhetlig og velproporsjonert ut, som det i hvert fall er vanskelig å mislike.

Likehetstrekkene med Model 3 på utsiden, er borte på innsiden. Her er det langt mer tradisjonelt i en Seal. Det er skjerm foran føreren, knapper og et headup-display. Som i en hvilken som helst velutstyrt konvensjonell bil. Altså noe for dem som ikke fikser biler der absolutt alt skal skje via én skjerm.

Teknologisk er det ingen tvil om at kineserne holder et svært høyt nivå, men måten å bringe det til brukeren på, er ikke alltid like logisk, når det gjelder flere bilmodeller.

Snurrige saker

I Seal er det også noen litt snurrige saker. Med lite energi igjen på batteriet la vi inn en lynlader som endedestinasjon, den ville inntreffe med ned mot fem prosent igjen. Da bilen dukket under ti prosent, kom det opp en melding om at vi burde se etter en lader nå, i nærheten. Det virket ikke som den hadde forstått at laderen den selv hadde funnet fram til i navigasjonen, kunne – vel – lade.

Da vi kom fram til den først valgte laderen, hadde ikke bilen forvarmet. Hva vi gjorde feil, er helt i det blå. Men logisk er det ikke.

Bilder av interiøret:

Klimaanlegget er heller ikke helt enkelt å forstå. Den blåste kaldluft, selv om innstillingen var på 24 grader. Den er også knotete satt opp via skjerm og krever mye blikkontakt for å styre luft og temperatur på ønsket måte.

I det hele tatt er skjermfunksjonaliteten litt forvirrende. Det er trolig en vanesak, men det er ikke helt enkelt å finne fram, og så forstå hva man skal gjøre.

Komfort

På veien er det greit med komfort, og et lydnivå i kupeen som er hakket fredeligere enn i en Model 3. Setene er også bedre. På den annen side, til tross for en voldsom akselerasjon, så er den mindre morsom å kjøre. Den ekstra tyngden i Seal har de ikke klart å skjule, og understellet er ikke like stabilt. Når underlaget er ujevnt, så kjennes det godt i bilen. 

Samtidig er kvalitetsfølelsen innvendig høy. Både materialer og byggekvalitet framstår som solid. Roterbar midtskjerm er gøyalt, men ikke videre nødvendig. 

Det blir bare nesten for Byd Seal, bilen er i nærheten av å være et alternativ til Polestar 2 og Tesla Model 3, men man skal ha mye mot de nevnte modellene for å lande på Seal. Det er litt for mye som er løst en smule bedre i konkurrentene, så når prislappen til Seal ikke gir noen betydelig fordel, blir det vanskelig.