TOPPMODELLEN: Nio EL8 representerer det beste fra Nio. Men til tross for en rekke gode egenskaper, går salget tregt.

Test: Nio EL8

Familiedrøm – for dem som tør

Mens hjertet sitter på andre rad, med kjøleskap i midten og massasje i ryggen, sliter hodet med å forstå hva som egentlig skjer med Nio. 

Publisert Sist oppdatert

Nio EL8

  • Pris fra: 732.000, pluss batterileie til 1400 (75 kWt) eller 2000 (100 kWt) kroner i måneden. Fast batteri koster 90.000 (75 kWt) eller 160.000 (100 kWt) kroner ekstra.
  • Pris med Motor-pakka*: 847.000 pluss batterileie.
  • Drivlinje: 75 (73,5 netto) kWt eller 100 (90 netto) kWt batteri, 653 hk/850 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 501/220/175/16 (kan justeres fire cm opp)
  • Rekkevidde/forbruk: 100 kWt: 510 km/21,2 kWt/100 km. 75 kWt: 390 km/22 kWt/100 km.
  • Lading: 100 kWt: 240 kW. 75 kWt: 140 kW. Batteribytte: Cirka 6 min.
  • Bagasjevolum (liter): 810 (som fireseter), 240 (som seksseter). 
  • Vekt/nyttelast (kg): 100 kWt: 2558/557. 75 kWt: 2538/577 
  • Hengervekt/taklast (kg): 2000/75
  • 0–100/toppfart: 4,1 sek/200 km/t.
  • Hjul: 255/50-20
  • Konkurrenter: Kia EV9, Hyundai Ioniq 9, Volvo EX90, BYD Tang.
  • * Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.

Vi ser for oss hvordan følelsene og fornuften krangler rundt middags­bordet i den temmelig pengesterke familien som har en Nio EL8 på listen over de fire–fem aktuelle bilene på markedet med seks eller sju seter.

EL8 kommer kun med seks.

Og hvis noe av målet med en ny bil, er fred og fordragelighet blant de unge i bak­setet, så finner man ikke et bedre valg enn dette.

Ikke kjøre selv?

Trolig finner du heller ingen biler på markedet som gir deg bedre argumenter for å ikke kjøre selv, enten du havner på passasjersiden foran – eller kanskje helst på nevnte rad to.

NIO EL8

77 poeng

Bilen i seg selv er meget bra, med stor plass, høy komfort, masse utstyr, og forbedret programvare. Men det er usikkerhet rundt merkets framtid i Norge, og privatsalget går dårlig. Det får konsekvenser for økonomien, spesielt annenhåndsverdien.

Komfort 9/10

Luftfjæring og seter med alt av justeringsmuligheter, kjøling og massasje, gir topp langturkomfort. Spesielt andre seterad med kjøleskap i midten er eksklusiv. Lange etapper på tredje rad går også helt fint. Retningsstabil. Førerstøttesystemet og hjulstøy på grov asfalt er ikke på nivå med de beste.

Design 7/10

Gamle ES8 skilte seg fra øvrige Nio, med annen kosmetikk i fronten og et eget instrumentpanel. Som EL8 har den blitt mer eller mindre identisk de andre. Mer linjelekker, men også mer karakterløs. Bakrutepusser skjult under takspoileren er elegant. Minimalistisk interiør med eksklusiv nattbelysning.

Kjøreegenskaper 7/10

Firehjulsdrift, understell og elektronikk takler de voldsomme kreftene, men i svinger og på ujevnt underlag merkes vekt og størrelse. Ni ulike kjøremodus, pluss ett for personlig oppsett. To nivåer av «sport» gir mer stramhet og respons, men maks komfort er det eneste naturlige i en bil som dette.

Miljø og forbruk 8/10

En testperiode med tidvis optimale temperaturer, ga forbrukstall noe under WLTP-tallet på 21,2 kWt/100 km – som skal gi rundt 51 mil. Ladefarten har økt, og skal i teorien toppe seg ved 240 kW. Men for Nio er det i stor grad batteribytte som gjelder. Det tar rundt seks minutter når alt fungerer.

Utstyr 9/10

To utstyrsversjoner (EL8 og EL8 Executive) stappet med tillegg av både praktisk og luksuriøs art, toppet med luftfjæring. Legger du på 51.000 for dyreste versjon, får du blant annet kjøleskap på andre rad, massasje i fire seter, ventilasjon i setene på andre rad, og varme i setene på tredje rad.

Praktisk 10/10

Mye plass til folk og bagasje. Elektrisk felling og heving av tredje seterad er svært nyttig, hvis denne brukes hyppig. 810 liter bagasjeplass med siste seterad nedfelt, er svært bra. 240 liter med alle seter i bruk, duger såvidt til en helgetur for seks. Ikke frunk, men solid hengervekt (2000 kg.)

Pris 7/10

847.000 med Motor-pakka før batterileie (100 kWt) til 24.000 i året. Du får den også 51.000 rimeligere. Blir fort dyrere enn sjuseterne Kia EV9 og Hyundai Ioniq 9, mens det er mange år med leie opp til en Volvo EX90. Med fast batteri må du legge på 160.000 (100 kWt) eller 90.000 (75 kWt).

Driftskostnader 7/10

ES8 hadde sine barnesykdommer – som nesten alle nye elbiler. Nio har vært flinke til å foreta løpende forbedringer, noe vi merker når vi jevnlig oppdaterer oss på modellene. Service over to år/40.000 km: 11.000 kroner. Tre år/60.000 km: 18.000 kroner. Da kommer deler, eksempelvis bremser, i tillegg.

Sikkerhet 8/10

Ikke testet separat av EuroNCAP, men samtlige Nio har fått svært gode resultater – inkludert forgjengeren ES8 i 2021. Den passive sikkerheten er meget høy. Førerstøttesystemet er ikke helt på nivå med europeiske konkurrenter. Det er heller ikke fjernlyset, selv om det omsider er blitt adaptivt.

Annenhåndsverdi 5/10

Nios batteribytteløsning gjør at man alltid får friske og kontrollerte batterier, uansett hvor gammel resten av bilen er. På papiret en god idé, men privatkundene responderer dårlig. Det stilles betimelige spørsmål rundt Nios framtid i Norge. I dette prissjiktet er også kundene svært konservative.

Mye bedre

Til og med bakerste rad er levelig over litt tid for relativt utvokste. Her har du også egen klimasone.

«Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore» var overskriften da vi testet ES8 – forgjengeren til EL8 – for snart fire år siden. 

Mye har blitt bedre siden den gang. 

LANG: Over fem meter lang, og med rettere linjer og strammere lyktedesign, er EL8 en bil som ruver i trafikken.
FØR: ES8 hadde mye ulik dekor i fronten, som skapte et særpreg. Legg mer til buen langs undersiden av vinduene. På EL8 er denne helt rett.

Mer enn facelift

Vi kan trygt fastslå at EL8 er blitt en moden bil uten de irriterende karaktertrekkene fra den uferdige førerstøtteteknologien eller taleassistenten Nomi i en slags krevende pubertet.

Vi kan også fastslå at dette handler om mer enn en tradisjonell facelift. 

Sjekk bare instrumentpanelet, som er splitter nytt. Eller mer korrekt, EL8 har fått det samme instrumentpanelet som sitter i de litt mindre SUV-ene EL7 og EL6.

Endringer

Og sjekk den lille buen i karosseriet under c-stolpen – som ikke er der lenger. Men som var der på ES8. 

Dette er endringer langt utenfor det rent kosmetiske, og viser nok en gang utviklingstempoet i kinesisk bilindustri.

Utseendemessig vil nok de fleste tenke at det er gjort størst endringer i fronten. Men under all dekoren på en eldre ES8, finner du de enklere linjene til en yngre EL8 – og langt på vei alle andre Nio-modeller.

MINIMALISTISK: Enkle linjer og ratt uten symboler, gir et minimalistisk inntrykk. Justering av ratt og speil gjøres som på en Tesla.
BEST? Vi liker virkelig girvelgeren som sitter i alle Nio-modeller. Kanskje er det markedets beste.
HARDPLAST: Det er flere fiffige løsninger i EL8, men materialkvaliteten er delvis preget av at mange av de samme interiørelementene også sitter i rimeligere modeller.

Konkurrenter

Forbedringene betyr ikke nøvendigvis at bilen ender på en høyere poengsum. For også tidene forandrer seg. Og i elbilverdenen går tiden litt fortere.

Det har kommet konkurrenter fra anerkjente produsenter, med mange av de samme egenskapene – og til gunstige priser. 

Det er en utfordring EL8 har egenskaper til å takle, hvis man bare ser på bilen. Her er det skyhøy komfort, masse plass, overdådig utstyrsnivå, svimlende effekt og tilstrekkelig rekkevidde.

SEKSSETER: EL8 kommer kun som seksseter, og da er midtsetet erstattet med denne konsollen, som blant annet har koppholder og mobillader.
KJØLESKAP: På rad to er det også et lite uttrekkbart rom med kjølefunksjon.
KLIMAVENNLIG: Fra andre seterad kan man styre varmen også til tredje seterad.

20 batteribyttestasjoner

De fleste Nio-modellene vi ser på veien, er hvite, og de har taxiskilt på taket. Batteribytteløsningen er attraktiv for drosjenæringen. 

Med byttestasjoner både i Oslo og på Kløfta, er pressområdene rundt hovedstaden og Gardermoen godt dekket. Totalt er det nå 20 batteribyttestasjoner i drift i Norge.

Et batteribytte på rundt seks minutter er naturligvis bedre for taxidriften enn lading på kanskje 45 minutter. 

810 LITER: Med bakre seterad nedfelt, og et nesten helt flatt gulv, blir det enormt med bagasjeplass.
HELGETUR: Fyller du opp bilen med seks mennesker uten altfor stor reisegarderobe, så er det plass igjen til det viktigste.
ENKELT: Elektrisk betjening av tredje seterad er praktisk. En knapp senker også bilen – og lastehøyden.

184. plass

Men vi ser sjelden en privatkunde i en ny Nio. Det er en del eldre ES8 på veiene, men merkelig få nye. Og knapt en eneste EL8. 

Det stemmer med tallene fra Opplysningen for veitrafikken (OFV): 

41 registrerte biler så langt i år gir en 184. plass på listene. Til sammenlikning er det registrert 1526 eksemplarer av den mest opplagte konkurrenten, Volvo EX90. Det gir en 19. plass på listene.

FORBEDRET: Ladefarten er blitt forbedret på Nio, men det er batteribytteteknologien som skiller Nio fra alle andre elbilprodusenter.

Bak Isuzu

Nio som produsent ligger på 34. plass, bak for eksempel Isuzu, Mitsubishi og Land Rover.

Isolert sett er dette rart, fordi bilene er veldig bra. 

Men når vi ser det selvfølgelige i at potensielle kunder garantert får med seg spekulasjonene rundt Nios framtid, så er det mer forståelig enn rart.

DYR: På en av Oslos dyreste adresser finner vi Nio House, der flere av modellene er utstilt.

Skepsis

Ifølge bransjenettstedet Bilbransje24 hadde Nio et underskudd på 251 millioner i 2024 (les mer her).

Ifølge Nio er ikke dette alarmerende. Tvert imot, ganske som ventet i det som fortsatt betegnes som en etableringsfase for merket her i Norge. 

Men det er ikke så merkelig at skepsisen – og etter hvert fornuften – slår inn når man vurderer å investere nærmere en million i bil.

Tar en Ibsen

Det prangende visningslokalet på den rådyre adressen Karl Johans gate 33, er der fortsatt.

Setter du deg inn i en utstilt Nio der i hjørnegården og dreier hodet cirka 90 grader i retning Oslo S, så ser du rett inn vinduene der Henrik Ibsen en gang hadde sitt stambord på Grand Café.

Som vi vet: Ibsen fikk nok av Norge. Frykten er at det samme skal skje med Nio.

Powered by Labrador CMS