ELEGANT: BYD Han møter deg med selvsikkert og elegant design.

Test: BYD Han

Man kan ikke unngå å bli imponert av Han

Elegant, komfortabel og tettpakket med utstyr til en forbløffende lav pris. Men som alltid: Noen minuser kan forklare den lave prisen.

Publisert Sist oppdatert

BYD HAN

  • Pris: 615.000 (ekskl. omkostninger)
  • Drivlinje: 85,4 kWt, batterielektrisk motor. 509 hk./700 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP) 521 km/18,5 kWt/100 km.
  • Maksimal ladefart: 120 kW
  • 0–100/toppfart (fabrikktall): 3,9 sek./185 km/t
  • Dekkdimensjon: 245/45-19
  • Vekt/nyttelast 2250/335 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 410 liter/nei/nei.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 500/191/150/12,5 (normal) cm.
  • Konkurrenter: Nio ET 7, Xpeng P7, Hyundai Ioniq 6

Totalinntrykket består uansett: Det er imponerende hva mange av de nye kinesiske bilprodusentene tilbyr for pengene. I dette tilfellet, BYD. Ser vi bort fra et karosseri nordmenn flest har sluttet å kjøpe, og som i tillegg er mindre praktisk enn sedaner flest, så finner vi dette på testbilen:

  • Utmerket setekomfort, uhorvelig med krefter, masse kupéplass, kongelig baksetestandard, overflod av utstyr – og kanskje det mest imponerende: En kvalitetsfølelse som faktisk bringer litt tyngde til det uthulte ordet «premium».

Trygghet

Og skal man dykke litt under overflaten av nypolert lakk og velduftende nappaskinn, og på en tid av året da de fleste elbilene strekker seg mot offisielle rekkeviddetall, så handler det fort om de litt kjedelige tingene som trygghet, servicepunkter, garantier og annenhåndsverdi.

BYD Han

75 poeng

På papiret nærmere en halv million rimeligere enn de etablerte luksusbilene, men imponerende konkurransedyktig på mange viktige felt. Men den har også noen opplagte svakheter som et stykke på vei kan forklare den lave prisen.

Komfort 8/10

På piggfrie vinterhjul er støynivået lavt. Vi sitter også svært bra i alle de fire setene som er beregnet på voksne. Elektrisk justerbart ratt er luksus. På dårlig norsk asfalt blir den litt for nervøs og stumpete . Filholderen er – som på kinesiske biler flest – best når den er deaktivert.

Design 7/10

En fem meter lang sedan av den klassiske, elegante sorten, er lett å like. Men den gir ingen varige inntrykk. Interiørmessig blir det også svært konservativt, med et litt gammeldags instrumenthus og en frittstående infotainmentskjerm – likt det meste annet. Men kvalitetsfølelsen er høy.

Kjøreegenskaper 8/10

Du vil stort sett kjøre denne med limousinens verdighet. Akselerasjonen er formidabel, men utnyttes best på strak vei når du skal piffe opp langturen. Fra stillestående blir det mye hjulspinn, krefter som skal knebles og bevegelser som skal temmes. Liten forskjell mellom sport- og komfortmodus.

Miljø og forbruk 7/10

I den ferske sommerversjonen av verdens største elbiltest, stoppet Han etter 432 km. Det er 13,2 prosent under oppgitt WLTP (521 km.), og blant de dårligste i testen. Det er skuffende fra en produsent som tidligere har gjort det bra med SUV-en Tang. Solid batterikapasitet gir likevel ok rekkevidde.

Utstyr 9/10

En paradegren, og kanskje det beste eksempelet fra Kina. Her får du blant annet elektrisk justerbart ratt, skinnseter, panorama soltak, kjøling i forsetene, varme i de justerbare baksetene, trådløs lading og head up display. Vårt minus er at ikke alt fungerer like bra, som fjernlys og setevarme.

Praktisk 5/10

En sedan er riktignok ikke bygget for å være så praktisk, men 410 liter bagasjevolum er lite i en fem meter lang bil. For eksempel har 20 cm kortere BMW i4 470 liter volum, stor bakluke, solid hengervekt og nedfellbart baksete. Han mangler alt dette, bortsett fra en liten skiluke.

Pris 9/10

Ingen tvil om at dette er særdeles mye bil for pengene. Men for å oppnå maks poengscore må også den praktiske opplevelsen være som hos vesentlig dyrere biler. Og her mangler det litt. Varme og ventilasjon, førerstøttesystemer og praktiske løsninger er ikke på ypperste nivå.

Driftskostnader 8/10

Årlig serviceintervall (eller 20.000 km, avhengig av hva som inntreffer først) er litt gammeldags. Service- og vedlikeholdspakke over fem år og 100.000 km, koster 30.000 kroner. Da er i praksis alt, minus dekk, inkludert. Det gir forutsigbarhet. Solid importør gir trygghet på service- og delesiden.

Sikkerhet 8/10

Ikke testet av Euro NCAP ennå. Men her forventer vi fem stjerner og generelt høy score, som den nylig testede lillebroren, Atto. Et par av førerassistentene fungerer bare middels på norske veier med mye svinger og dårlig veimerking, og bør helst deaktiveres. Det er ikke bra nok.

Annenhåndsverdi 6/10

En sedanversjon av et ferskt kinesisk bilmerke, er ikke lett omsettelig i Norge – verken som nytt eller brukt. De praktisk anlagte vil primært lete etter SUV-er, dernest stasjonsvogner, i denne prisklassen. Men fordel at BYD er blant kineserne som i størst grad har etablert seg i Norge.

Tillit fra kundene

Det er litt for tidlig å si noe bastant om levedyktigheten til de mange nye kineserne på det norske markedet. Men det er ganske sikkert at noen av dem vil forsvinne. Neppe BYD. Ikke når importøren heter Rutebileiernes Standardiserings-Aksjeselskap (RSA).

Eller mindre fjåsete: RSA ble stiftet på 30-tallet, og er nok best kjent for å ha etablert Suzuki som en slags folkebil her i Norge. En jordnær og kunnskapsbasert tilnærming til alle de ulike kinesiske bilmodellene, er en forutsetning for å lykkes på det norske markedet. Og der har RSA et fortrinn som skaper tillit hos kunder som skal leve med en BYD i mange år.

3,9: Tallet nede på bakluka indikererer antall sekunder det tar fra 0–100 med en BYD. Det virker oppnåelig, men ikke på vinterdekkene testbilen hadde.

Oppleves rimeligere

Det er litt vrient å definere konkurrentene til Han. Fordi den er så stor, og fordi den er så rimelig. Men enten du sammenlikner den med en 20 cm kortere og 150.000 kroner dyrere BMW i4 M50, eller jevnstore og 450.000 kroner dyrere Tesla Model S, så er det noen faktorer som gjør at Han oppleves som en rimeligere og mindre forseggjort bil.

TRADISJONELT: Overflatene har høy kvalitet, men designet er litt kjedelig. Og både midtkonsollen (eldre Mercedes) og knappene på rattet (eldre VAG-produkter) ivaretar litt av kopi-stempelet mange kinesiske produsenter – med rette – har fått.

For upresis

Kjørekomforten er generelt bra. Men på ujevnt underlag blir den litt for lett og upresis sammenliknet med de beste. Den stusser over de skarpe ujevnhetene, og forskyver seg mer sideveis i svinger. Ja, bilen skal presses en god del før dette skjer. Men det sier likevel noe om hjuloppheng og fjæringsoppsett som ikke er på ypperste nivå.

Og litt stygt og litt generaliserende kanskje, men erfaringene våre er ganske entydige: Inntrykket av de kinesiske bilene reduseres når gradene synker og dekkhotellene åpner for vinteren.

KONGELIG: I baksetet er det virkelig behagelig, med nok beinplass, justerbar ryggvinkel, panoramatak og infotainmentskjermen i det nedfellbare armlenet.

Omstendelig

Varmekapasiteten er god, isolert sett. Men påfallende ofte lystrer ikke klimaanlegget kommandoene, eller det tar så lang tid før man merker noen effekt, at man foretar nye justeringer. Selve betjeningen av klimaanlegget er ofte også mer omstendelig enn nødvendig.

Disse minusene kan vi overføre til testbilen. Spesielt det siste. I tillegg til en knotete betjening av klimaanlegget, noterte vi mye viftestøy i Auto-modus, altså innstillingen man stort sett bruker.

PAKTISK: I midtkonsollen har du en del hurtigknapper til blant annet kjøremodus, med en egen knapp for vintermodus, der du får mer optimalisert drift på alle fire.
DETALJKVALITET: Det er vanskelig å ta kineserne på overflatearbeidet. Her ser man høyttaleren og knapper for lagring av seteposisjon, i dørsiden.

De øvrige svakhetene til Han er ellers også ganske generelle for nye kinesiske biler: Filholderen piper og trekker i rattet og fungerer best når den er deaktivert. Altså stikk i strid med hensikten. Og DAB-radioen er bare bedrøvelig.

Dette er ganske store irritasjonsmomenter som trekker ned poengsummen for både komfort og sikkerhet.

Rekkevidde

I sommerutgaven av den store elbiltesten til NAF og Motor, fikk Han et resultat helt i nedre del blant de 32 testbilene. Etter 452 km var det full stopp.

Det gir et prosentvis rekkeviddetap på 13,2 sammenliknet med det offisielle WLTP-tallet på 521.

Stor batterikakapasitet gir likevel bra rekkevidde, men her hadde vi forventet bedre tall (les mer om resultatene til BYD Han og de andre 31 bilene i elbiltesten her).

STUSSELIG: Han taper mye i den praktiske runden. Bare 410 liter bagasjevolum og ingen hengermulighet, er for svakt i en stor bil som dette.

Ingen familebil

Det er likevel i den praktiske runden at flest poeng forsvinner. 410 liter bagasjevolum er lite i en nesten fem meter lang bil. Den har ikke frunk, kan ikke trekke henger, og bakseteryggen kan ikke legges ned. En liten gjennomlastingsluke hjelper litt, men dette er ikke bilen for de aktive barnefamiliene.

Vil du derimot ha masse komfort, høy kvalitetsfølelse og enorme ytelser – så er det nesten bare gode grunner for å spare noen hundre tusen.