LYKKEMASKIN: Markus Rønning fanget i øyeblikket han blir den lykkelige eier av en styggsjelden Opel Kadett Coupé fra 1965.

Vi som poserer med «ny» bil!

Tatt på fersken? Nei, Opelen er til meg

Se fire, nei fem, entusiaster bryte ut i følelser når de henter hver sin drømmebil.

Publisert

Begrepet «hentebilde»

  • Fotografering av deg og bilen du nettopp har kjøpt
  • Seansen har for mange blitt «obligatorisk»
  • Skjer både ved nybil- og veterankjøp
  • Brukes til å dele ervervelsen i sosiale medier, kanskje også som profilbilde eller i grupper/fora
  • Stadig flere forhandlere tilbyr «hentebilder»

Glem bryllupsfoto, konfirmantbilder og ny-jobb-skryte-snapshots. Ingenting skinner mer enn bildet av deg når du overtar en bil. Som du får hvilket som helst krek til å knipse.

Den ultimate lykken foreviges der og da, før rusten, regningene og raset av bekymringer eventuelt strømmer på.

Hvis du skal få tatt ett pokkers ordentlig bilde av deg én gang i livet, er det nå. Hentebildet ditt av drømme- eller familiebilen skal deles der og da, og tas vare på som et minne.

I diverse fora observerer Motor stadig flere meldinger om «obligatorisk hentebilde», og her har vi rasket sammen fem utvalgte bilhistorier bak fotoene:

CAMARO-KUPP: Tina Vold gjorde et godt kjøp på en Chevrolet Camaro. Foto: CARFREAKS

Et veikart over Tina Volds hverdag ser omtrent slik ut: Ved siden av jobben som Volvo-selger hos Bilia Hamar, får hun tid til å være støttekontakt – og på fritiden lirker hun ut en Chevrolet.

– Chevrolet Camaro har vært drømmebilen siden jeg så Transformers første gang, oppklarer hun.

I filmen fra 2007 hadde Camaro en slags hovedrolle, hvor den nye versjonen av den historiske bilmodellen – som ble mulig å bestille kort etter – ble solid markedsført.

– Da jeg oppdaget at Carfreaks i Hamar hadde denne til salgs, sa jeg til meg selv: «kjør på». Det hjalp at jeg alltid har hatt en stor interesse for bil og MC. Mange kule muskelbiler finnes jo, men jeg har alltid falt tilbake på Camaro, som er alene om kombinasjonen rå lyd og ditto utseende, mener hun.

«Hentebilde-øyeblikket» var en rask og smertefri overrekkelse av nøklene. 

– Hos Volvo kan vi bruke mellom en til to timer på papirarbeid og demonstrasjon av bilene.

Vel hjemme var alt planlagt på forhånd. 

– Jeg pakket bilen og satte kursen mot hytta i Folldal i Østerdalen, og bak rattet følte jeg meg som et barn i verdens største godtebutikk, rapporterer Vold.

TYTTEBÆRET: Ille rød Opel Kadett Coupé fra midten av 1960-tallet er en av mange biler Markus Rønning har hentet på henger. Foto: PRIVAT

Markus Rønning i Lier i Buskerud har over ti års fartstid med henting og rehabilitering av diverse Opel-objekter.

– Akkurat denne røde Kadetten fant jeg på Facebook, av alle steder. For å få lov å kjøpe den, måtte jeg også ta med en 1930-modell Graham Paige. Mange var nemlig interessert i å bare kjøpe Opelen, forklarer han.

Hentebildet er tatt rett etter at vidunderet hadde sluppet fri fra tussmørket i en garasje i Halden, der den hadde stått i bortimot 30 år.

– Fascinasjonen er jo at dette er en sjelden Coupé-utgave, og at den ble solgt ny i Norge – nærmere bestemt den 14. mai 1965.

– Jeg vil selvsagt beholde karosseriet helt urørt, og bare ordne bilen mekanisk. Og til slutt sette den inn med owatrol for å beholde den flotte patinaen.

Rønning har funnet diverse løsøre i begge bilene. 

– Både tyggis og halspastiller, som ikke smakte godt. Til gjengjeld dukket det opp et par gamle solbriller og en avis ifra 1980-tallet. Samt store mengder russekort, ettersom 1930-bilen hadde tjent som russebil i 1969, skratter han.

CORVETTE-KONGEN: Svein Magne Nesthus og hunden Felix trives i Chevrolets svar på rakettutskytning. Foto: CARFREAKS

Pensjonert togelektriker Svein Magne Nesthus, bosatt på Osterøy ved Bergen, har lenge hatt amerikansk bil som hobby.

Den seneste var en langstrakt Lincoln mark VI. 

– Den var flott, men jeg tenkte at en noe mindre bil ville passe meg. En rød Chevrolet Corvette sto til salgs hos Carfreaks, som aksepterte å ta Lincolnen i innbytte.

Nesthus kjørte de bortimot 464 kilometerne fra hjemstedet til Østregata 32 Hamar for bilbytte. 

– Overleveringen var hyggelig, og turen hjemover igjen gikk veldig greit.

Hunden Felix har for vane å sitte i passasjersetet foran. 

– Han liker å kikke ut av vinduet. Spørsmålet er om han nå rekker opp fra det lave Corvette-setet.

Bruksbilen er en dieseldrevet Fiat 500 fra 2011: 

– Jeg kjøpte den som reparasjonsobjekt og rehabiliterte den selv. Corvetten står på vinterlagring i håp om tidlig vår og lang sommer.

FJELLSPORT: VW Karmann Ghia byr på linjeføringen som får Geir Even Dretviks blod til å bruse. Foto: PRIVAT

Geir Even Dretvik, med arbeidssted på BrukOm – Trøndelags største gjenbruksbutikk – kjører gjenbruk også på fire hjul.

– I over 30 år har jeg drømt om å skaffe en veteran, som BMW 3.0 CSi eller Opel GT. Alt handler om linjer. Jeg har også syntes godt om VW Karmann Ghia, så da denne dukket opp, var jeg solgt, innrømmer han.

På hentestedet i Ålesund møtte han en hyggelig selger. 

– Handelen var i boks etter en liten forhandlingsrunde, og reisefølget og jeg kunne vende den vakre snuten hjemover mot Midtbyen i Trondheim. Den etterlengtede førsteturen over Dombås og Åndalsnes, med utsikt til de majestiske Romsdalsfjellene, skjedde i massivt solskinn med kalesjen nede.

Dretvik pønsker på nye turer, i retning Vestlandet eller Helgelandskysten. I mellomtiden står Folkevognen lukeparkert i garasjen ved en pen 1967 Mustang – hvor Dretvik og kameraten Kjell Anders Johnsen er klare for lune mekkekvelder.

HENTET OG KLAR: Jan Skau fant en pick-up som ligner svært på tilsvarende han raste rundt i for fire tiår siden.. Foto: CARFREAKS

Jan Skau i Oslo er byggfaglig spesialrådgiver og har nylig handlet en oppbyggende skapning. Fullt navn er International Harvester Scout 800 4x4, kalt «Scout» blant venner. Og de er det en del av – selv om den amerikanske firehjulstrekkeren er blitt skummelt sjelden.

– I flere år hadde jeg et fast søk på Finn.no og kjøpte selvfølgelig 1968-modellen tvert da den dukket opp hos Carfreaks. Dette eksemplaret skal være Europas eneste originale med V8-motor på 4,3 liter som tyter ut 155 hester. På slutten av 1980-tallet hadde jeg en tilsvarende, var medlem i «Off-roaders» og kjørte i tanks-løypene på Trandum i Ullensaker, mimrer Skau.

BILMINNE: PÅ 1980-tallet hadde Jan skau omsorgen for en maken Scout, da i rød drakt. Foto: PRIVAT

Den 2. mai 1968 kjøpte Nedre Romerike Vannverk, ved vannverkssjef Henriksen, bilen ny. I 2007 ble den solgt på auksjon etter den såkalte «Vannverksskandalen», og Bergheim Snøservice kjøpte den. 

– Da de la den ut for salg hos Carfreaks, var valget enkelt.

Skau dro bilen, med kilometerteller på bare 27.000, hjem til Oslo på henger. 

– Litt småmekking må til, nytt eksosanlegg, rense forgasser, nye dekk – de som satt på, er fra 1983. Jeg er ganske sikker på at bilen aldri skal i gjørma på Trandum, ler Skau.

Powered by Labrador CMS