*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Igjen gjør Hyundai det de kan best:
De lager en svært god bil med et svært dristig utseende.
Vi har knapt rukket å venne oss til det intense blikket fra bittelille, pussige Inster, før Hyundai nå kommer med denne kolossen.
Ioniq 9 er på de aller fleste vis Insters motpol, men én sak har de felles:
Et utseende som samler folk på de samme motpolene. Altså et design som er elsket eller hatet.
Mest komplett
Med Ioniq 9 tar Hyundai steget inn i den eneste klassen som mangler for at modellporteføljen framstår som den kanskje mest komplette i øyeblikket.
Hyundai har Inster i småbilklassen, Kona i kompaktklassen, Ioniq 5 i familieklassen – krydret med Ioniq 5N, som absolutt er i en klasse for seg, samt sedanen Ioniq 6 i en klasse få bryr seg om.
Og nå altså Ioniq 9. En sju- eller seksseter som sanker såpass mange poeng etter våre to perioder med testing, at den havner blant de beste bilene Motor har kjørt.
Siden du trolig allerede har gjort deg opp en mening om det dristige utseendet, kan vi fort hoppe til det litt mer trivielle: Plassforholdene. Som er best i denne klassen.
Annonse
Hyundai Ioniq 9
83 poeng
Hyundai debuterer i denne klassen på overbevisende vis. Her får du mye plass, best tredje seterad, høyt utstyrsnivå, solide elbilkvaliteter (rekkevidde og lading) – men også et utvendig design som virkelig utfordrer i et segment preget av ganske konservative valg.
Komfort
9/10
Førstevalget for dem som bruker tredje seterad ofte. Her kan selv voksne sitte bra over lengre distanser. Meget god sittekomfort også på de øvrige plassene. Førersetet er det beste Hyundai har laget. Lite veistøy. Absolutt god fjæringskomfort, men en del stivere enn konkurrenter med luftfjæring.
Design
8/10
Vi har alltid applaudert Hyundai for at de tør å masseprodusere biler med et design som ikke alltid appellerer til massene. Også denne gang. Utvendig svært utfordrende, men interiøret er skuffende. Den ofte brukte skjermen til blant annet klimaanlegget, virker ettermontert og er for lavt plassert.
Kjøreegenskaper
7/10
Fast og presis til å være en såpass høy og tung bil, men selvsagt ikke skapt for de kjappe tyngdeoverføringene i høyere tempo på svingete vei. Firehjulsdriften og assistansesystemene gir betryggende stabilitet når kreftene utnyttes, men styrefølelsen er ikke på høyde med de skarpeste i klassen.
Miljø og forbruk
9/10
Gjennomsnittsforbruk på 21,2 kWt – tilsvarende snaue 52 mil rekkevidde – under variert testkjøring i kjølig høsttemperatur, er bra. Lading 8-80 prosent på 25 minutter, er marginalt dårligere enn oppgitt (24 min fra 10-80). Totalt sett er forflytningshastigheten (rekkevidde+lading) helt i tetsjiktet.
Utstyr
9/10
Vi må opp på mellomste utstyrsnivå (Exclusive/Premium/Calligraphy) for å få 360 graders kamera, HUD og full Led Matrix – utstyr som hører hjemme i denne klassen. Panoramamatak (15.000) bør man unne baksetepassasjerene. Luftfjæring leveres ikke. Seksseteren har også vendbare stoler på andre rad.
Praktisk
10/10
Klasseledende. Selv med alt av seter i bruk er det mer bagasjevolum (338 liter) enn i for eksempel Volvo EX30, en bestselger i kompaktklassen. 908 liter med to seterader i bruk, pluss frunk på 55 liter (88 i versjonen med bakhjulsdrift) dekker alle behov. 2500 kilo hengervekt er også blant de beste.
Pris
8/10
Vår ganske nøkterne Motor-pakka ender på 908.000. Da er utgangspunktet «Premium» utstyrsversjon med firehjulsdrift, og vi legger kun på panoramatak (15.000) i tillegg til valgfri lakk (11.000), hengerfeste (del av pakke til 32.000) og vinterhjul (36.000). Mye penger, men også mye for pengene.
Driftskostnader
8/10
Serviceavtaler kan tilpasses ønsket antall år/kilometer. Hyundai er blant de mest erfarne elbilprodusentene, med generelt gode produkter. Mange nye biler har ulike barnesykdommer, ofte knyttet til programvare – men «tvillingen» fra Kia – EV9 – har etablert seg som en pålitelig bil i denne klassen.
Sikkerhet
9/10
Fem stjerner og solide tall hos Euro NCAP. Den adaptive fartsholderen fungerer bra på rette strekninger, og er også blitt mer stabil og myk på svingete landevei. Vi er ikke begeistret for den plundrete deaktiveringen av filvarsler og filassistent, med kortere og lengre trykk på en rattknapp.
Annenhåndsverdi
6/10
Hyundai har etablert seg med topprodukter i de fleste klasser, men her prøver de seg i et segment der kundene har mye penger og gammeldags tankegods. Det vil ta tid før Hyundai får samme status som de tyske prestisjemerkene – og det prosentvise prisfallet blir nok noe høyere enn gjennomsnittet.
Elektrisk
Her er det sittekomfort og takhøyde og beinplass til alle typer kropper på de første to seteradene – og til temmelig normalbygde på den bakerste. Setene på midten kan felles ned elektrisk, og de bakerste setene kan både felles og heves elektrisk.
Med alle setene i bruk er det fortsatt 338 liter bagasjevolum igjen – pluss en frunk på 55 liter. Totalt 393 liter.
Til sammenlikning har en familiebil som Nissan Ariya med firehjulsdrift bare 22 liter mer.
DRISTIG: Uansett vinkel, så er Ioniq 9 designet med et ønske om at en Hyundai ikke skal være noe som passerer anonymt forbi.Foto: NIKOLAS GOGSTAD-ANDERSEN
SÆRPREG: Pixeltemaet er blitt et kjennetegn for Hyundai og går igjen i all lyktedesign – også i fronten.Foto: NIKOLAS GOGSTAD-ANDERSEN
Elegant krumming
Også førerplassen er svært god. Setene er de desidert beste Hyundai har laget, og de kan finreguleres med sidevangene og gi både massasje og kjøling om ønskelig.
Hovedinstrumentet er gjenkjennelig fra øvrige Hyundai-modeller, men har nå fått en elegant krumming som også gir litt bedre lesbarhet fra førerplass.
Annonse
Litt lite ny
Vi kunne likevel tenkt oss litt mer spennende grafikk og lyssetting, ikke det samme som vi har sett i fire–fem år nå. En bil til denne prisen bør oppleves litt nyere også fra førerplassen.
Og apropos: Skjermen som blant annet har klimabetjeningen og en rekke andre funksjoner – altså en skjerm som brukes ofte – henger for lavt, og virker ettermontert.
BUET: Krummingen på skjermen skaper litt liv i et førermiljø som er merkelig kjedelig sammenliknet med utsiden.Foto: NIKOLAS GOGSTAD-ANDERSEN
FOR LAVT: Den lave plasseringen av dette betjeningspanelet til blant annet klima, og med ganske små symboler i tillegg, er en merkelig bom.Foto: NIKOLAS GOGSTAD-ANDERSEN
UTSTYR: Trådløs ladeplate og solide koppeholdere lett tilgjengelig, er naturligvis obligatorisk i en bil som dette.Foto: NIKOLAS GOGSTAD-ANDERSEN
Dårligere
Her ser vi ulempen ved at to tilnærmet like biler som Ioniq 9 og Kia EV9 lanseres på så ulike tider. Etablerte EV9 har et logisk og elegant førermiljø. Men for ikke å framstå som en ren kopi, har Hyundai endt med en annen – og litt dårligere – løsning.
Det nydesignede rattet derimot, har fysiske knapper og hjul som gir høy brukervennlighet.
Annonse
Rimeligere
Ioniq 9 koster fort et par hundre tusen mindre enn bilen som selger klart best i denne klassen, Volvo EX90. Men Hyundaien mangler også noe som kan være utslagsgivende i kampen om storfamiliene:
Luftfjæring – som en tilsvarende utstyrt EX90 til drøye 1,1 million har.
GOD PLASS: På tredje rad sitter også ikke altfor lange voksne godt. Knevinkelen er bra, og det er ok plass både til bein og hode.Foto: NIKOLAS GOGSTAD-ANDERSEN
BAKSETEKOMFORT: På rad to er det både varme og kjøling i setene, og selvsagt separat klimabetjening.Foto: NIKOLAS GOGSTAD-ANDERSEN
Luftfjæring?
Det er sjelden vi etterlyser luftfjæring. På en del biler er forskjellen fra konvensjonell fjæring helt marginal – og dessuten dyrere å vedlikeholde.
Men i Ioniq 9 sitt tilfelle klarer vi ikke helt å fri oss fra tanken om at en ellers ganske komplett utstyrt bil hadde blitt enda mer komfortabel med et mer avansert fjæringssystem.
Ioniq 9 mangler noe av flyten og polstringen mot underlaget som vi finner i EX90 – og også i Nio EL8, begge med luftfjæring.
Annonse
ROMSLIG: Selv med alle setene i bruk, er det igjen 338 liter bagasjevolum opp til setekanten – og enda litt i høyden.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
EKSTRA: Frunken på denne versjonen med firehjulsdrift er på 55 liter. På versjonen med bakhjulsdrift er den på 88 liter.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Lille ekstra
På dårlige asfaltveier blir det litt mer lugging over ujevnhetene og slag fra understellet. Kanskje ikke noe man registrerer med mindre man hopper fra den ene bilen til den andre, altså ganske marginale forskjeller.
Men igjen: I denne prisklassen etterspør man man gjerne også det lille ekstra.
Bra støykomfort
Ioniq 9 har lydabsorberende dekk, laminerte vinduer og aktiv støydemping – altså lyd fra høyttalerne som skal utlikne og eliminere annen lyd som trenger inn i kupéen.
Etter vår første ganske korte test med Ioniq 9, antydet vi at støykomforten lå litt under EX90, mer på nivå med nevnte Kia EV9 og Nio EL8.
Etter å ha kjørt alle disse fire på nytt under like forhold, er konklusjonen at det er bortimot umulig å skille Volvoen og de to sør-koreanerne, mens Nio støyer litt mer i motorveitempo.
Ioniq 9 har fått et litt større batteri enn «tvillingen» EV9. Det gir også rundt ni mil bedre rekkevidde – på nivå med EX90. Viktig for noen, men stadig færre. Når det offisielle rekkeviddetallet uansett passerer 50 mil, så blir denne problematikken fjern.
De virkelig store familiefrakterne blir derimot mer aktuelle. Ikke minst fordi en av de beste – kanskje den aller beste – nå er lansert.