Konkurrenter: Citroën E-C3 Aircross, Firefly, Byd Dolphin, Honda e:Ny1, MG4
Motor-pakka:Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Frontera vokser ut av småbilklassen og inn i kompaktklassen størrelsesmessig – ikke prismessig.
Dette er bilens fordel. Og ulempe.
Den vinner poeng på at den har masse plass og hverdagslige egenskaper til en lav pris.
Den taper poeng på at noen opplagte – ja, kanskje også forventede – egenskaper forsvinner med den lave prisen.
Men til det du kanskje allerede lurer på:
Det er ikke ofte man kjører en billigbil som framstår som et forbilde for alt annet i bilverdenen – uansett prisklasse.
Men aldri har vi kjørt en bil med mer effektiv varme i forsetene.
Allerede etter noen hundre meter blir det hett. Etter ytterligere noen hundre meter blir det for hett.
Konserntrillingene Citroën e-C3 og Fiat Grande Panda har ikke samme effekt.
Rart. Vi ville tippet det var nøyaktig de samme varmeelementene som ble montert under stofftrekkene i småbilsetene fra det store Stellantis-konsernet.
Annonse
Opel Frontera
73 poeng
Dekker alle hverdagslige behov til en familie – til prisen av en to-tre år gammel bruktbil. Har mye plass, et ujålete brukspreg, svært gode seter, bra kjørekomfort og et helt ok utstyrsnivå. Minusene er få, men store: rekkevidde og lading. Og kanskje sikkerheten.
Komfort
8/10
Svært gode seter foran, med eksepsjonell rask – og kraftig – varme. Absolutt godkjent bak, men man sitter ganske lavt. Lettparkert, med bra svingradius. Retningsstabil i høyere hastigheter, ok støynivå på piggfrie vinterhjul. Merkbar ulelyd fra motoren. Tenningsnøkkel er plundrete og gammeldags.
Design
7/10
Nesten 40 cm lengre enn ellers ganske identiske tvillinger fra Citroën og Fiat. Det harmonerer bedre med det lange panseret, som på andre markeder skal skjule en forbrenningsmotor. Svarte hjulbuer og kontrastlakk på taket gir litt SUV-preg. Innvendig stramt og ganske kjedelig. Citroën er flinkere.
Kjøreegenskaper
7/10
Her slipper vi filosofien fra Stellantis med tre ulike kjøremodus, der bilen alltid starter i «Normal» med redusert effekt. Her får du 113 hester og 125 Nm enten du vil eller ikke. Kvikk nok til småkjøring, men selvsagt litt daff oppe i fart. Høy og smal, solid bakkeklaring, men spinner ganske fort.
Miljø og forbruk
5/10
Lev rekkevidde, men som forventet ut fra det Opel oppgir – som jo er viktigst. Til sitt bruk, altså ikke lange turer i høyere tempo, kommer du i teorien 25 mil med vinterhjul i en mild desember. Ladetiden derimot, gir poengtrekk. Vi kom ikke i nærheten av oppgitte tall under to optimale ladeøkter.
Utstyr
7/10
Prisforskjellen på 26.000 fra «Edition» til «GS» inkluderer blant annet skjermen i midten (på «Edition» må man bruke mobilen) trådløs lader, ryggekamera, p-sensorer, adaptivt fjernlys og blindsonevarsler. Kun farge og hengerfeste ekstra. Ok pakke – men mer ribbet enn kinesiske konkurrenter.
Praktisk
9/10
Du får ikke stort mer plass i en rimelig femseters personbil. Bagasjevolum på 460 liter er bedre enn i større biler som for eksempel Nissan Ariya og Toyota bZ4X. Også bra med plass opp til taket i et firkantet karosseri. Mangler gjennomlastingsluke. Skyvbart baksete og frunk hadde gitt maks poeng.
Pris
9/10
310.000 for en romslig, trygg og komfortabel familiebil med metallic og vinterhjul, gir nesten maks poeng. Men minusene knyttet til rekkevidde og lading, er for store til å forsvare full pott. For en familie som bare unntaksvis reiser mer enn 15-20 mil tur/retur, kan dette likevel være perfekt.
Driftskostnader
8/10
Har programvare og kjente komponenter fra et konsern som har fått god erfaring med elbiler. Her forventes et problemfritt bilhold med gunstige vedlikeholdsutgifter. Klassisk tenningsnøkkel og åpne fester til sikkerhetsbeltet, sier noe om en enkel og ujålete konstruksjon uten så mye som kan gå galt.
Sikkerhet
7/10
Ikke testet av Euro NCAP ennå – men Stellantis-bilene gjør det generelt ganske svakt i denne testen. Fire av fem stjerner vil være godkjent for en liten bil i et strengt testregime, men tre stjerner er mer forventet. Har filholderassistent, nødbrems og ryggekamera, men fartsholderen er ikke adaptiv.
Annenhåndsverdi
6/10
Vi finner opplagte plusser ved bilen. Men de er ikke viktige nok for mange nok til at det blir særlig omsetning av Frontera som ny – følgelig heller ikke som brukt. Spesielt rekkevidde, men også lading, er utslagsgivende for kundene. Vi spår et prosentvis noe høyere verditap enn gjennomsnittet.
Svært lovende
Dette er neppe et kjøpsutløsende argument. Men vær sikker på at du hadde savnet varmen fra en Frontera, selv om du hadde hatt råd til noe som var fem ganger så dyrt.
Frontera er tvillingen til Citroën e-C3 Aircross, som igjen er en forlenget versjon av e-C3 (les vår test her) – bilen Motor kåret til årets beste bilkjøp i småbilklassen i 2024.
Utgangspunktet er med andre ord svært lovende.
SUV-PREG: Frontera framstår ganske robust med tydelige profiler i karosseriet, sorte hjulbuer og kontrastfarget lakk.
Voksenpoeng
Frontera (og Aircross) har 13 cm lengre akselavstand og er nesten 40 cm lengre. Forskjellen ligger i bedre bakseteplass og bagasjeplass – rundt 15.000 kroner høyere pris og snaue to mil dårligere rekkevidde.
Alt annet er identisk. Førermiljø, motoreffekt – og i stor grad også komfort og kjøreegenskaper, selv om den økte akselavstanden gir et ekstra voksenpoeng ute på landeveien.
Annonse
FUNKSJONELT: Typisk Opel-interiør, stramt og oversiktlig – men det er ikke tysk fornuft over alt av skjermbetjening.
GAMMELDAGS: Tenningsnøkkelen tilhører en annen tid og føles litt tungvint. Spesielt når man man famle seg fram i mørket.
Konkurrerer mot brukt
Vi tror ikke en potensiell Frontera-kunde ser på så mange andre nye biler med samme plassforhold. Derimot på en hel del brukte.
Og da blir fort konklusjonen at man må noen år, og ganske mange kjørte kilometer tilbake i tid, for å finne relevante bruktbiler til drøye 300.000 kroner.
Da forsvinner også noen år med nybilgaranti, noen måneder med nybilduft, og tryggheten i at det neppe påløper andre kostnader enn service på bilen de neste to–tre årene – trolig helt inntil du må ha nye dekk.
BRA: Man sitter ganske lavt i baksetene, men sitteputen er vinklet såpass at de fleste likevel vil sitte bra her.
Gammeldags nøkkel
På en kinesisk bil til 300.000 får du utstyr som startknapp og elektrisk justerbare seter, ofte et panoramatak, et par hundre ulike farger som kan lyssette kupeen, og fort både massasje og kjøling i setene.
I Frontera får du en gammeldags tenningsnøkkel der du må føle deg fram til nøkkelhullet, manuelle seter, og ellers en kupé der bare instrumentpanelet er lyskilden.
Annonse
STORT: 460 liter bagasjevolum er bedre enn på mange større biler. Men ladekabelen må ligge sånn, hvis du skal ha den med.
Rekkevidde
Det er for tidlig å si noe om alt ekstrautstyret fra Kina fungerer etter noen år på norske veier. Det er enkelt å fastslå at Frontera framstår som ujålete og funksjonell.
Frontera er en bil for by- og nærkjøring. Rekkevidden på 305 kilometer synker litt med vinterhjul, og ganske mye med temperatur og underlag.
Men dette er tall og premisser forbrukere flest har lært seg – og forholder seg til. Fronteras forbruk og rekkevidde er solid innenfor det Opel oppgir – og det er det viktigste.
FELLES: Girvelgeren og betjeningspanelet er det samme i en rekke biler fra Stellantis-konsernet, og fungerer bra. Men vi skulle gjerne hatt betjeningspanelet en etasje opp.
GRÅSONER: Interiørfargene er nyanser av grått. Lett å like, men ikke spennende. Setene er svært gode, og med suveren varme.
Dårlig lading
Det samme kan ikke sies om ladingen. Vi hurtigladet bilen tre ganger. Vi kom aldri i nærheten av de tallene Opel oppgir.
Men verre i årstiden vi er inne i: Bilen har ikke varmepumpe. Og det er umulig å få varme i bilen når den lader. To av ladeøktene måtte vi rett og slett avbryte, fordi bilen ble altfor kald å oppholde seg i. Med tenning på, kom det kun kald luft. Vrir man nøkkelen enda et hakk, stopper ladingen.
Mer enn noen gang kunne vi hatt bruk for bilens eksemplariske setevarme.
Da hadde vi allerede brukt henholdvis 32 minutter på å lade fra 8 til 60 prosent, og 34 minutter på å lade fra 20 til 60 prosent
Ifølge Opel skal den lade fra 20 til 80 prosent på 26 minutter.
Ved tredje forsøk hadde vi tatt høyde for kulda. Da ladet vi fra 17 til 80 prosent på 46 minutter. Altså nærmere dobbelt så lenge som Opel oppgir.
Annonse
Lad om sommeren
Skal du hurtiglade en Frontera, må du sørge for at det skjer der du finner lokaler du kan varme deg i – og trolig sponse det lokale næringslivet med litt mat og drikke. Eller mer brutalt: Skal du hurtiglade en Frontera, så gjør det om sommeren.
Hvis du ikke heller vil vente til den ganske snart kommer med et større 54 kWt batteri, og rundt 10 mil bedre rekkevidde.