CRUISESKIP: Mikael Simble mener Pontiac Bonneville er blant amerikanerne som krymper tyske biler på områder som komfort og design.

Vi med behagelige biler:

– Tyske biler er kjedelige

Glem høl og humper i veien. To eiere forklarer fenomenet med Norges kanskje mykeste biler.

Publisert

Myk fjæring

  • Prioriterer demping foran veigrep
  • Typisk for amerikanske og franske biler
  • Kjennetegner perioden før midten av 1990-tallet
  • Komfort påvirkes av fjærer, støtdempere, hjuloppheng og dekk
  • Nye biler: Kjøremodus i komfort eller sport

Onde tunger mener kjøreegenskapene er som en vannseng eller et hoppeslott. 

Entusiastene, derimot, lovpriser marshmallow-myk fjæring, enda softere seter og ratt som dreier uanstrengt som en slikkepott i smeltet smør.

Les om bilhistoriens aller siste superkomfortable kjøretøy, fra tiden før vi alle måtte lide under 1990-tallets steinharde setestopping og ditto hjuloppheng:

SLAGSKIP: Caprice er såkalt «full-size» størrelse fra Chevrolet. Eier Adrian Pedersen koser seg i den rullende familiearvens skamløse komfort.

Ta sats!

Adrian Pedersen i Vestby valgte arkeologi-faget, som består i å grave fram historiske bevis på sivilisasjon. 

Og her sitter han i et slags moderne vikingskip – et fartøy som vitner om den nære fortidens grenseløse luksus. Setene er så myke at du må ta sats for å komme opp igjen.

Om du noen gang ønsker det.

SOFA-AVDELINGEN: Adrian Pedersen sitter på seter med spesialtilpassede puter fra fabrikk.

For syv år siden arvet han grandonkelens grisegromme kremkake på hjul – en mektig Chevrolet Caprice Classic Brougham. 

– Denne komfort-cruiseren var faktisk grandonkels bruksbil, mens hans 1969-modell Ford Thunderbird gjorde jobben som finkjøretøy.

KREMBIL: Adrian Pedersens Chevrolet og dype seter og langt navn: Chevrolet Caprice Classic Brougham.

Selv drevne arkeologer kan forvirres av bilens rolle i det antikvariske General Motors-hierarkiet. Chevrolet regnes egentlig som hverdagsbiler i forhold til Buick og Cadillac. 

Denne velutstyrte Brougham-versjonen kan Pedersen likevel parkere ved siden av nevnte Cadillac, uten å rødme.

– Setene har doble puter, argumenterer han, før akselerasjon presser kroppen langt inn i sofaens ømme fold.

BARE AMERIKANERE: Mikael Simble overtok en av Norges mykeste åk for noen få titusen kroner.

Bare amerikanere

Mikael Simble sporet opp en velholdt Pontiac Bonneville 1987-modell i Stavanger, og rattet den strake veien hjem – til fruktparadiset Lier.

For skarve 36.000 kroner fikk han en amerikaner med sjelden lav kilometerstand.

– Jeg har bevisst kun eid amerikanere. Tyske biler er kjedelige, fastslår han, og begrunner standpunktet med svære biler, kult design og store motorer, men også med interesse for geopolitikk og historie – også rundt andre verdenskrig.

KOMMANDOSENTRAL: Mot slutten av 1980-tallet hadde Pontiac Bonneville breialt instrumentpanel, komplett med trepynt.

– Samtidig som tyskerne holdt på med sitt, produserte amerikanerne og allierte motorer og kjøretøy som hjalp USA å redde vestlig sivilisasjon, slik vi kjenner den. Intet mindre. Så jeg velger meg heller freedom, liberty og et glass iskald Coca-Cola!

Simble snakker opp bilens sofaseter og rattgir. Den duvende fjæringen finnes ikke lenger maken til, heller ikke på amerikanske biler. – Bonneville er blant de siste virkelige komfort-cruiserne.

BAKTANKE: En nå nedlagt forhandler i staten New York i USA solgte opprinnelig dette spesielle eksemplaret av Pontiac Bonneville.

I 1987 trillet bilen ut fra forhandleren Klinger Pontiac i småbyen Mamaroneck i staten New York.

– Utsalget er nedlagt, og Pontiac døde utrolig nok i 2010. Så sent som i år 2000 var merket faktisk General Motors mestselgende divisjon, analyserer han.

KLARE LINJER: Pontiac Bonneville er kjent for rene former og store flater. Alle

Snart 35 i Norge

Etter at bilen ble kjørt i land i Norge i 1991, har den levd et liv med innbruddsforsøk, konvertering til norsk sikkerhetsbelte-standard og bytte av rødskjær-blinklys til oransje.

– Takhimlingen i stoff holdes oppe av tegnestifter, hehe. Pontiacen er langtfra perfekt, men mekanikken er bunnsolid.

PAPIRTIGER: Bilens papirer fra en fortid i New York er fortsatt på utstilling i frontruten.

Bortsett fra amcar, har han to interesser:

– Jeg er medlem av støttekomiteen for Vest-Sahara, og jeg liker tegneserier.

Simble skjøtter også en tidlig Chrysler Neon og en Pontiac Firebird fra 1993 med vippelykter.

– Men kun denne Pontiacen har den klassiske, amerikanske silkemyke fjæringen.

Powered by Labrador CMS