CRUISESKIP: Mikael Simble mener Pontiac Bonneville er blant amerikanerne som krymper tyske biler på områder som komfort og design.Alle foto: KARL EIRIK HAUG
Vi med behagelige biler:
– Tyske biler er kjedelige
Glem høl og humper i veien. To eiere forklarer fenomenet med Norges kanskje mykeste biler.
Komfort påvirkes av fjærer, støtdempere, hjuloppheng og dekk
Nye biler: Kjøremodus i komfort eller sport
Onde tunger mener kjøreegenskapene er som en vannseng eller et
hoppeslott.
Entusiastene, derimot, lovpriser marshmallow-myk fjæring, enda softere
seter og ratt som dreier uanstrengt som en slikkepott i smeltet smør.
Les om bilhistoriens aller siste superkomfortable kjøretøy,
fra tiden før vi alle måtte lide under 1990-tallets steinharde setestopping og ditto
hjuloppheng:
SLAGSKIP: Caprice er såkalt «full-size» størrelse fra Chevrolet. Eier Adrian Pedersen koser seg i den rullende familiearvens skamløse komfort.
Ta sats!
Adrian Pedersen i Vestby valgte arkeologi-faget, som består
i å grave fram historiske bevis på sivilisasjon.
Og her sitter han i et slags
moderne vikingskip – et fartøy som vitner om den nære fortidens grenseløse luksus.
Setene er så myke at du må ta sats for å komme opp igjen.
Om du noen gang
ønsker det.
SOFA-AVDELINGEN: Adrian Pedersen sitter på seter med spesialtilpassede puter fra fabrikk.
For syv år siden arvet han grandonkelens grisegromme
kremkake på hjul – en mektig Chevrolet Caprice Classic Brougham.
– Denne
komfort-cruiseren var faktisk grandonkels bruksbil, mens hans 1969-modell Ford
Thunderbird gjorde jobben som finkjøretøy.
KREMBIL: Adrian Pedersens Chevrolet og dype seter og langt navn: Chevrolet Caprice Classic Brougham.
Selv drevne arkeologer kan forvirres av bilens rolle i det
antikvariske General Motors-hierarkiet. Chevrolet regnes egentlig som
hverdagsbiler i forhold til Buick og Cadillac.
Denne velutstyrte
Brougham-versjonen kan Pedersen likevel parkere ved siden av nevnte Cadillac,
uten å rødme.
– Setene har doble puter, argumenterer han, før akselerasjon
presser kroppen langt inn i sofaens ømme fold.
BARE AMERIKANERE: Mikael Simble overtok en av Norges mykeste åk for noen få titusen kroner.
Bare amerikanere
Mikael Simble
sporet opp en velholdt Pontiac Bonneville 1987-modell i Stavanger, og rattet
den strake veien hjem – til fruktparadiset Lier.
For skarve 36.000 kroner fikk
han en amerikaner med sjelden lav kilometerstand.
– Jeg har bevisst kun eid amerikanere. Tyske biler
er kjedelige, fastslår han, og begrunner standpunktet med svære biler, kult
design og store motorer, men også med interesse for geopolitikk og historie –
også rundt andre verdenskrig.
KOMMANDOSENTRAL: Mot slutten av 1980-tallet hadde Pontiac Bonneville breialt instrumentpanel, komplett med trepynt.
– Samtidig
som tyskerne holdt på med sitt, produserte amerikanerne og allierte motorer og
kjøretøy som hjalp USA å redde vestlig sivilisasjon, slik vi kjenner den. Intet
mindre. Så jeg velger meg heller freedom, liberty og et glass iskald Coca-Cola!
Simble
snakker opp bilens sofaseter og rattgir. Den duvende fjæringen finnes ikke
lenger maken til, heller ikke på amerikanske biler. – Bonneville er blant de
siste virkelige komfort-cruiserne.
BAKTANKE: En nå nedlagt forhandler i staten New York i USA solgte opprinnelig dette spesielle eksemplaret av Pontiac Bonneville.
I 1987 trillet
bilen ut fra forhandleren Klinger Pontiac i småbyen Mamaroneck i staten New
York.
– Utsalget er nedlagt, og Pontiac døde utrolig nok i 2010. Så sent
som i år 2000 var merket faktisk General Motors mestselgende divisjon, analyserer
han.
KLARE LINJER: Pontiac Bonneville er kjent for rene former og store flater. Alle
Snart 35 i Norge
Etter at
bilen ble kjørt i land i Norge i 1991, har den levd et liv med innbruddsforsøk,
konvertering til norsk sikkerhetsbelte-standard og bytte av rødskjær-blinklys
til oransje.
– Takhimlingen
i stoff holdes oppe av tegnestifter, hehe. Pontiacen er langtfra perfekt, men mekanikken
er bunnsolid.
PAPIRTIGER: Bilens papirer fra en fortid i New York er fortsatt på utstilling i frontruten.
Bortsett fra
amcar, har han to interesser:
– Jeg er medlem av støttekomiteen for
Vest-Sahara, og jeg liker tegneserier.
Simble skjøtter
også en tidlig Chrysler Neon og en Pontiac Firebird fra 1993 med
vippelykter.
– Men kun denne Pontiacen har den klassiske, amerikanske silkemyke
fjæringen.