DAGLIGVARE: Marina Østby i Eidskog jobber i den lokale Kiwi-butikken: Kunder vil kjøpe hennes mektige Morris Marina, parkert utenfor.

Vi, de nye bilentusiastene:

– Kiwi-kundene mine spør om å få kjøpe den

Møt tre unge som ivret for å ta lappen, blant annet for å kunne kjøre noe spinnvilt og spesielt.

Publisert Sist oppdatert

Hjælp, hele 3,7 millioner gærninger har førerkort i Norge.

Unge som tar førerkort

  • Toppår for antall nye førerkort i Norge: 1991
  • 2015: 46 % av 18-åringer tok lappen
  • 2019: Prosentandelen økte til 54%
  • Har siden ligget stabilt med en liten økning
  • Også i Oslo øker andelen 18-åringer som tar førerkort (fem seneste år under ett)
  • Flere foreldre enn før betaler for barnas førerkort
  • Flere elbiler/automatgir gjør kjøringen enklere for unge
  • Kilder: Transportøkonomisk institutt og Teknisk ukeblad

Vi snakker trygge, trivelige bilister, men også trege, uopp­merksomme, tutende og hissige sjeler – og det som verre er.

Noen ser håp i en ny generasjon. 

Etter en dipp for 10 år siden har stadig flere unge etter pandemien valgt å ta lappen. Samtidig stiger interessen for bilkultur generelt.

Motor tester trenden på det store «Høsttreffet for veterankjøretøy» på Knapper i Nord-Odal, arrangert av Trond og Lars-Martin Jernberg. 

Dagens motto: Du behøver ikke være gammal for å kjøre gammal bil:

EN REAL AM-KAR: Dodge Le Baron fra 1981 er USAs snasne svar på erkesvenske Volvo 264. Fredrik Jakobsen er nybakt eier av rundt 1,6 tonn stål og plysj.

Fredrik Jakobsen fra Sand i Hedmark sklir inn på den høstblaute gressletten i en nattblå Dodge Le Baron med ildrødt interiør. Plysj-setene, dørpanelene og dashbordet står i fargesterk kontrast til nåtidens grå Tesla-univers.

– Historien er litt morsom, begynner han. 

– I 1981 kjøpte en dame kjøpte den ny: Hun beholdt den faktisk i hele 43 år, til 2024.

I noen korte måneder rakk et par andre eiere å ratte amerikaneren, før Jakobsen nylig fikk overta den.

RØD DRØM: Dodge Le Baron har interiøret mange Tesla-eiere ikke vet at de ønsker seg.

Beistet het egentlig Chrysler LeBaron, men ble solgt under søstermerket Dodge i Norge og enkelte andre land. 

Etter lanseringen i 1981 varte produksjonen i fire år, før kolossen ble erstattet av en langt mer kompakt sak. 

Men fortsatt med det svulstige modellnavnet i barokke emblem-bokstaver på koffertlokket.

DEN BLÅ BARON: Amerikansk bilindustri var lenge kjent for oppblåste modellnavn – og Dodge LeBaron gjør absolutt ære på den tøysete tradisjonen.

Jakobsen nyter kompisers kommentarer om bilens strøkne tilstand, til å være såpass tilårskommen. 

Han får også godord fra eldre som mener «bilen er rå».

Atter andre hinter til at den ser mafia-aktig ut. 

– Det er litt gøy å høre. Man føler seg jo litt boss når man kommer rullende. Og lyden av V8-motoren på 5,2 liter, såkalt 318 smallblock, er jo krem. Kjørefølelsen i eldre amerikanere er rett og slett gøy.

MAFIA-MYTE: Fredrik Jakobsen tar det som et kompliment at enkelte kompiser mener amerikaneren framstår fryktinngytende.

Hedmarkingen opplever at stadig flere unge får interessen for veteraner. 

– Jeg kjenner mange i ung alder med veteran, og andre som har lyst på en. Dodgen har ennå ikke tjent som festbrakke, men jeg håper etter hvert på litt party ombord.

I SIN EGEN BOBLE: Disse nordodølingene stiller i Boble fra 1974, med den største motoren på 1600 kubikk – her for sikkerhets skyld makset med ekstra effekt. Fra venstre: Magnus Hansen, Ola Bjørklund (bileier) og Elias Silkoset.

– Denne VW 1600-en har tidligere gått i bygda i mange år. Jeg kjøpte den av min svogers far, som hadde tatt jobben med totalrenovering, forteller Ola Bjørklund i Nord-Odal i Hedmark.

Det beste ved Folkevognen er ifølge Bjørklund lydbildet og superkreftene, samt det moderniserte utseendet. 

– Det verste er derimot setene. Nyere, solbleika racingstoler passer dårlig i en 1970-taller, ler han.

SAMMENSVEISET: Boble-entusiast Ola Bjørklund har invitert med kameratene Elias Silkoset og Magnus Hansen på veteranbiltreff på Knapper i Nord-Odal.

Nordodølen mener antall ungdom med gammalbil-interesse minsker. 

– Til gjengjeld får jeg ofte skryt av eldre folk, ler han, og legger til at Bobla nylig besto EU-kontroll med «null hull».

Veteranbilsamlingen består av i alt fire objekter: 

I tillegg til Bobla har han en BMW 728i, en Volvo 242 etter bestefaren Ingvar Sørli – samt en småtøff Mercedes t1 lett lastebil arvet av samme bestefar, som brukte den i årevis i forbindelse med sin vidgjetne møbelbutikk. 

– Jeg bor nå faktisk i samme bygg som den forretningen, sier Bjørklund fornøyd.

NAVNESØSTER: Marina Østby kjører selvsagt Morris Marina. Briten var blant bestelgerne i Norge på midten av 1970-tallet.

– Folk har ramlet inn på Kiwi og spurt hvem som eier Marinaen – og sier de ønsker å kjøpe den, forteller Marina Østby fra Skotterud i Eidskog: 

Hun jobber hos den lokale Kiwi-butikken, og parkerer innimellom sin Morris Marina utenfor.

I bygda har de fleste fått med seg at hun selv heter Marina, og at årsaken muligens er familiens interesse for britiske kjøretøy.

HULEBOER: Marina Østby verdsetter Morris Marinas hjemmekoselige, engelske stuestil.

Likevel: Jo yngre folk er, desto færre ser på Marinaen: 

– På hjemstedet er interessen snarere økende for amerikansk bil. De aller fleste som kommer bort for å prate, er eldre folk med Marina-minner. De gir også uttrykk for glede over at jeg, som er yngre, tar vare på et spesielt stykke bilhistorie.

Enkelte forbipasserende bekrefter sine solide bilkunnskaper ved å navngi bilen korrekt, men nesten like mange spør om den er en Opel. 

– Det er greit: Opel er også fine biler, skratter Østby.

DETAJLRIK: Morris Marina er breddfull av utstuderte detaljer, helt ned til en rekke emblemer.

De færreste husker at Marina var blant Norges most solgte åk på midten av 1970-tallet: Gunstig pris og raus plass skapte interesse, i hvert fall et par år.

Østbys eksemplar av arten er noe så sjeldent som en usolgt bil, som først fikk registreringsskilt i 1989. 

– Marinaen hadde kun gått 19.000 da jeg overtok den. Askebegeret er ubrukt, og motoren starter alltid.

BAKEN ER SOM SMAKEN: Morris Marinaer er kjent for en godmodig, anti-aggressiv fasong, lik en saftig «english pudding».

Kiwi-kunder som tror de kan kjøpe både kneippbrød og Morris Marina på samme handlerunde, må smøre seg med tålmodighet – eller noe annet seigt: 

– Det er hyggelig at folk spør om å få kjøpe den, men jeg vil alltid si at bilen ikke er til salgs.

Powered by Labrador CMS