Konkurrenter: Audi Q4 Sportback, BMW iX2, Volvo C40.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlieholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det
Og selvsagt fordi den har fått firehjulsdrift.
Nordmenn flest velger dette, uavhengig om de trenger det eller ikke.
Det gjenspeiles også på bruktmarkedet. Biler med firehjulsdrift omsettes raskere og med mindre prosentmessig verditap.
Med denne drivlinjen er E-3008 blitt så komplett som den kan bli fra Peugeots side.
Syrestesten
Motor tester rundt 100 biler i året. Noen av dem som korte prøvekjøringer utenlands, andre over lengre tid på norsk jord.
Peugeot E-3008
76 poeng
Det er nesten så man må kle seg litt pent når man skal ut og kjøre denne. Her får du klassens lekreste interiør, høy komfort, generelt god kvalitetsfølelse – og etterlengtet firehjulsdrift. Men den er verken spesielt romslig eller rimelig – og dessverre har den noen sikkerhetsmisser.
Komfort
9/10
Førerposisjonen, med det lille og lavt plasserte rattet, er svært bra – men krever litt tilvenning. Skjermbetjeningen er en miks av fikse og plundrete løsninger. Svært gode forseter, ok for to bak. Høy vekt, men famstår også solid og kompakt. Mye lys, bra materialkvalitet. Støymessig helt i teten.
Design
10/10
Mye særpreg og mange detaljer fra løvenes verden på utsiden. Mest synlig er de lysende hoggtennene. i-cockpiten gir klassens lekreste førermiljø med de omsluttende formene og svevende instrumentpanelet, men ergonomien er ikke perfekt. Mye design, men gjennomført elegant – i god Peugeot-stil.
Kjøreegenskaper
7/10
Etterlengtet firehjulsdrift og en kraftig effektøkning (325 hk), har gitt noe mer lekenhet. Det lille rattet gir en følelse av å kjøre noe som er mer sporty enn konkurrentene, men den høyere vekten (nesten 300 kilo mer enn vesentlig større Tesla Model Y) merkes under kjappe retningsforandringer.
Miljø og forbruk
7/10
Gjennomsnittsforbruk på 18,2 kWt/100 km er bra i slutten av september. Vi hadde også gode resultater med samme batteripakke i sommerens rekkeviddetest, men svake tall i vinter. Her er det gjort forbedringer, men det gjenstår å bevise. Lading 10-80 prosent på 34 minutter, er blant de tregeste.
Utstyr
9/10
Med firehjulsdrift leveres den kun i én utgave, og denne har det meste Peugeot kan by på – inkludert seter i skinn og Alcantara med massasje og ventilasjon foran, og varme bak. De fleste vil nok legg til en attraktiv pakke med panoramatak og bedre lyd, til 20.000. Det samme koster Nappaskinn.
Praktisk
7/10
Med firehjulsdriften reduseres bagasjevolumet fra 520 til 470 liter. Lite plass i høyden. Gjennomlastingsluke i baksetet og bagasjeromsgulv i to nivåer er praktisk, men vi hadde gjerne sett frunk og skyvbart baksete. Middels hengervekt (1350 kg). Merkelig små innvendige dørhåndtak. Ikke visker bak.
Pris
7/10
Ender på 575.000 kroner med en ganske nøktern Motor-pakke. En ganske likt utstyrt – men langt mer romslig – Tesla Model Y med firehjulsdrift, koster det samme. Vi skjønner dem som faller for miksen av komfort og design, og gjerne betaler litt mer, men i denne klassen er konkurransen veldig tøff.
Driftskostnader
7/10
Serviceintervall 25.000 km/hvert andre år, avhengig av hva som kommer først. Ulike servicepakker gir forutsigbar økonomi. Noen barnesykdommer blant de første bilene med forhjulstrekk er forhåpentligvis kurert nå. Trygghet i stort forhandlerapparat som etter hvert har fått solid erfaring med elbiler.
Sikkerhet
6/10
Bare fire av fem stjerner i fersk Euro NCAP-test. Dette skjer stadig oftere i småbilklassen, men for en familiebil er dette et prestisjenederlag, selv om det er litt formildende at det er de omdiskuterte førerstøttesystemene som får kritikk. Beskyttelsen av voksne og barn er derimot betryggende god.
Annenhåndsverdi
7/10
Firehjulsdriften vil øke interessen – og trolig salget. I så fall vil dette forplante seg til bruktmarkedet, med jevnt god etterspørsel og et forutsigbart prisnivå. Men nybilprisen ligger litt høyt, og prisavstanden opp til E-5008 – stort sett samme bil, men med sju seter – er ikke avskrekkende.
De viktigste nyhetene tester vi minst to ganger årlig – på sommeren og på vinteren. Andre relevante modeller oppdaterer vi oss på jevnlig.
Og innimellom tar vi en slags syretest:
Er det noen av dem vi savner litt? En bil vi gjerne skulle kjørt igjen – ikke nødvendigvis for å teste, bare for å kjøre og ha det fint?
Jada, mange. Ofte de litt spesielle. De veldig store og komfortable. De små og kvikke. De sjeldne.
Men av de ganske normale og folkelige, ja – kanskje til og med litt kjedelige i manges øyne – er det lett å svare Peugeot E-3008.
Et bilkjøp handler nemlig om mer enn penger. Ellers hadde det bare vært hvite Tesla Model Y av forrige generasjon på norske veier.
ELEGANT: Klassens fineste førermiljø, men det lille rattet og instrumentpanelet på oversiden av rattkransen, er litt uvant i starten.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
UJEVNT: Lekker kvalitet på dørsidene, matt og funksjonell kvalitet i dørhåndtaket – blank og upraktisk lakk på rattknappene.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Et smykke
I en tid da elektrifiseringen bidrar med svært mye bra, er det også enkelt å fastslå at mye stolt ingeniørkunst og kjøreglede er blitt borte med denne utviklingen.
Da må bilpodusentene finne andre måter å markere seg på. Med E-3008 viser Peugeot at de er flinkest i bransjen til å gjøre fornuftige bruksbiler spennende.
Etter å ha testet versjonen med tohjulstrekk, som har det meste bortsett fra drivlinjen felles (les testen her), kalte vi bilen et smykke. Det står vi ved. Og kanskje spesielt i fargen du ser på bildet litt under her:
Annonse
FØRSTEVALGET: Skulle vi valgt en Peugeot E-3008, ville vi nok endt opp med denne fargen, kalt hvit Okenite.Foto: SIV SEGLEM
Lunt og eksklusivt
Vi påstår at du får klassens lekreste førermiljø. Det grå, stoffaktige trekket på dashboard og dørsider gir et lunt og litt eksklusivt preg. Men støv og fingermerker fester seg fort på de de mange svartlakkerte overflatene.
Vi forstår innvendingene knyttet til ergonomien. i-cockpiten, med det lille rattet, passer ikke alle. Vår erfaring er likevel at de aller fleste sjåfører trives her etter litt tid og litt tilvenning.
Utvendig mikses de store linjene og detaljrikdommen på utmerket vis. E-3008 har en tradisjonell form, men med en rekke elementer som knytter designet til løvenes verden.
GJENNOMFØRT: Designelementene er litt mer dempet bak, men de tre klørne i lyssignaturen er med.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Kvalitetsfølelse
Vekten er høyere enn konkurrentene. Til gjengjeld er kvalitetsfølelsen og støydempingen bedre enn hos de fleste. Det kan fort være en sammenheng her.
Det er ingen rakling fra hjuloppheng eller sjenerende romlestøy på grovere asfalt.
Når Peugeot lager en bil som dette, er det ikke for å tekkes alle, men gjerne de litt spesielt interesserte. Derfor ser vi heller ikke en Peugeot øverst på registreringslistene.
Annonse
TILSTREKKELIG: Hvis man ikke er altfor lang, så er det bra plass til to bak – med god sikt og behagelig vinklet setepute.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Akkurat godkjent
Men vi kan ikke forstå annet enn at E-5008 – langt på vei samme bil som E-3008, men med lengre akselavstand og sju seter – snart vil hevde seg blant de 15 første (her kan du lese vår test av E-5008).
Selv om E-3008 har alt det siste som kan tilbys i en slags fase to i elbilsatsingen til det store Stellantis-konsernet, så er ikke elbilegenskapene bedre enn akkurat godkjent.
Det finnes konkurrenter med mange mil bedre rekkevidde og nærmere halparten så lang ladetid.
RYDDIG: I daglig bruk er 470 liter bagasjevolum tilstrekkelig, med et pluss for tredelt baksete. Men takhøyden er svært liten.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
EKSTRA: Fjerner man bagasjeromsgulvet, så dukker det opp ganske god plass til både ladekabel og annet løsgods.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Prestisjetap
Men E-5008 med samme batteripakke overrasket svært positivt i sommerens rekkeviddetest (les mer her). Ladetiden på 34 minutter fra 10 til 80 prosent derimot, var i nedre sjikt – og fire minutter dårligere enn Peugeot selv oppgir.
Det er likevel sikkerheten som kan oppfattes som det største minuset ved E-3008. Bare fire av fem stjerner i krasjtesten til Euro NCAP er et prestisjetap i denne klassen (les mer her).
Annonse
TRANGT: Voksne hender sliter med å fa tak i de små og avrundede innvendige døhåndtakene.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Lave kostnader
Bilen trekkes primært for førerstøtteteknologien – ikke for sikkerheten til de reisende. Som mange har fått med seg, så diskuteres premissene for disse testene.
Mange bilprodusenter mener Euro NCAP stiller urimelig strenge krav, og at de i for stor grad styres av underleverandører av ulik sikkerhetsteknologi. Dette er primært produsenter av mindre og rimelige biler, med et overordnet pålegg om å holde kostnadene nede.
I klassen til E-3008 stilles det andre krav. Og det er ingen tvil om at resultatet svir kraftig, selv om altså kritikken går på førerstøttefunksjoner som paradoksalt mange av oss likevel deaktiverer, fordi de ikke fungerer bra nok på norske veier.
E-3008 er slett ikke perfekt. Sånn er det ofte med det som appellerer litt ekstra til følelsene. Derfor kan vi kanskje si at det er en perfekt Peugeot.