LANG KAMP: Kenneth Gujord ville ikke akseptere at Audien hans bruker så mye olje.
Foto: PRIVAT
Oljeforbruket er nesten dobbelt så høyt:
Slik fikk Kenneth hevet kjøpet seks år etter kjøpet
Flere år etter kjøpet merket Kenneth Gujord at bilen brukte mye olje. Nå har han fått hevet kjøpet, selv om Møller og advokaten til Møller mente Gujord drev med dokumentforfalskninger.
Våren 2015 – for over seks år siden – kjøpte Kenneth Gujord i Lyngdal den tre år gamle Audi Q5 av Møller Bil Vestfold for 469.000 kroner.
Over tre år etter kjøpet merket han at bilen brukte mye olje. Han fikk god hjelp av Volkswagen-forhandleren Gumpens Auto i nabobyen Mandal, som gjennom grundige målinger avdekket at bilen brukte nesten dobbelt så mye olje som den maksimalt skulle: 0,91 liter på 1000 km i stedet for maks 0,5 liter.
Gumpens Auto anbefalte å skifte motor, noe som ville koste ca. 125.000 kroner.
– Det er sykt masse penger, skrev daglig leder Kurt Ødegård ved Gumpens Auto Mandal i et brev.
Avslo Audi-fabrikken godtok å dekke 70 prosent av reparasjonskostnadene. Det innebar at Gujord selv må betale nesten 40.000 kroner.
Han synes dieselmotoren burde holde lenger enn drøyt 100.000 kjørte kilometer gjennom seks års bruk, og klagde til butikken hvor han kjøpte bilen, Møller Bil Vestfold i Tønsberg.
De mente dokumentasjonen på høyt oljeforbruk var for dårlig, og at den seks måneder lange bruktbilgarantien var utløpt.
Grundig rapport Men Gujord har også lagt frem en grundig rapport fra bilteknisk konsulent Jon Midtveit, som mener det høye oljeforbruket ikke skyldes hverken manglende vedlikehold eller bruken av bilen – og at man normalt ikke skal forvente å måtte bytte motor på en bil etter litt over 100.000 kjørte kilometer.
Gujord klaget til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter i bruktbilhandler.
Forbrukerklageutvalget har nå – seks år etter kjøpet og ni år etter at bilen var ny, vedtatt at Kenneth Gujord skal få heve kjøpet.
Det innebærer at han skal kunne levere bilen tilbake til Møller, og få tilbake pengene han betalte minus et såkalt nyttefradrag for at han har brukt bilen gjennom seks år.
Les også:
Prøvekjørt: BMW iX3 50 xDrive
Det blir ikke veldig mye bedre enn dette
Vi som poserer med «ny» bil!
Tatt på fersken? Nei, Opelen er til meg
Fortsatt eksos:
Tysk avis: Det blir ikke forbud mot nye fossilbiler i EU
Bilreparasjoner:
Tror du merkeverstedene er dyrest? Tro om igjen
Test: Suzuki e Vitara
For mange vil dette være det beste bilkjøpet
Bildel-problemer:
Bildel-firma erkjente feil, nektet å betale
Rekkeviddeforvirring:
– For meg er bilen nesten ubrukelig
Verkstedpriser:
Har du bulket? Se de ville prisforskjellene
Prøvekjørt: Fiat Grande Panda
Mye glede til en rimelig penge
Vi som «gillar» Volvo 164:
Amerikansk glis? Nei, en grom Volvo
Manglende oppmerking:
Fikk P-bot etter å ha parkert samme sted i 19 år
Tesla Model 3 Standard:
Ny Model 3 så vidt over momsgrensen
Bilkjøp mellom private:
Bilkjøper kreves for 129.000 kr etter at hun ikke fikk lån
Forsvarer sjokkprisen:
89.762 kroner for ny ombordlader
Bilselgeren:
Disse bildene avslørte bilselgeren
Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country
Det finnes noen ufornuftige grunner til å kjøpe denne
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
Opprettet tilsynssak:
Slik mener de bompenge-selskapet bryter loven
Maskert, men produksjonsklar:
Her er framtiden til VW-konsernet, slik er den å kjøre
Statens vegvesen:
Skjønner du når du kan parkere her?
Krav om pedalsensor:
– Kan bli starten på et globalt sikkerhetsskifte
Prøvekjørt: Opel Mokka GSE
Du får det ikke morsommere i en Opel
Motor kårer:
Her er årets beste bilkjøp
Inntauingsselskap fikk smekk:
Tauet vekk fra Kiwi etter én uke - må betale
Test: Smart#5
Denne blir garantert en suksess
Motor kårer:
Dette er årets (tredje) beste bilkjøp
10-punktsjekken med Espen «Shampo» Knutsen:
«Skattevesenet kom da jeg fikk min første bil»
Motor kårer:
Dette er årets (femte) beste bilkjøp
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
Ble klagesak:
Fikk P-bot mens baby ble ammet
Test: Skoda Enyaq RS
Bare prisen ødelegger for Skodas beste
Nå kommer Cayenne Electric:
Her er prisen på tidenes kraftigste Porsche
Kaskoforsikring:
If nektet å dekke hull i batteriet
Prøvekjørt: MG IM5 AWD
MGs aller råeste familiebil
Forrige eiere er sjokkert:
Møller selger bil uten å opplyse om stank
10-punktsjekken med Alexander Kristoff:
«Det ble kaos med Hummeren i vaskehall»
Prøvekjørt: Kia EV9 GT
Kia til 1,1 mill. – slik er den å kjøre
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
Starter budsjettforhandlingene:
Krever saktere innfasing av moms på elbiler
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Gir rivalene et komfortabelt spark bak
SVs alternative budsjett:
Krever utsettelse av elbilmoms til 1. mars
Samboeren fødte i 6. måned:
Fikk bot da han skulle rekke tidlig fødsel
Ford først i Norge:
Nå er det lov å kjøre uten å holde i rattet
Test: Peugeot E-3008 4WD
Plutselig ble det mye enklere å velge denne
Storebrand Forsikring:
Hevdet bilen var trimmet, nektet å betale 439.000 kr
Kjørte for langt:
Krevde 100.000 kr ekstra av bilkunde
10-punktsjekken med Robert Caspersen:
– Bilen er mitt viktigste «klatre- og turutstyr»
Momsgrensen:
Skal du ha ny bil før nyttår? Slik ser tilbudet ut
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
Prøvekjørt: MG IM6 AWD
Nå går MG etter Model Y
Dømt i ankesak:
Manipulerte kjøretøydata i drapssak og 12 ulykker
Gir seg ikke:
Bileier vil ha 10,6 mill. kr – anker til Høyesterett
Dag Rune Flåten:
Dropper Tesla-søksmål – kalles «useriøs»
EU-kontroll:
Verksted ville ha 67.000 kr – konkurrent fant ingen feil
Fuktproblemer:
Kjøpte bobil som ikke kan brukes
10-punktsjekken med Vebjørn Selbekk:
«Jeg har veldig god tro på selvkjørende biler»
Prøvekjørt: Hyundai Inster Cross
Denne sprenger rekkevidden
Krasjet inn i kjøpesenter:
Sjåføren hevder bilen akselererte av seg selv
Vi som elsker bilmesse:
Hun blander kaffegrut i billakk
Bruktbilkjøp:
Kostet 139.000 kr, bør repareres for 350.000
Ny retning:
Jaguar: – Vi har fått enormt med oppmerksomhet
Test: Skoda Elroq RS
Tidenes raskeste Skoda er ikke den beste
Prøvekjørt: Mitsubishi Eclipse Cross
En garantert suksess?
Test: Hyundai Ioniq 9
Her står bestemann på sidelinja
Bruktbilkjøp:
Bilen manglet utstyr – gikk til rettssak
10-punktsjekken med Sigurd Klomsæt:
«Garasjen er vårt dekkhotell for hjul til fem biler»
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Verstingen er tilbake – sprekere og dyrere
Vi som makser garasjekosen:
Garasjen er den nye stua: Møt stuegrisene!
Føler seg lurt:
Ble 100.000 dyrere da Per ville kjøpe
Prøvekjørt: Nissan Leaf
Totalt forandret bestselger
Ekspertråd:
Sjekk om dekkene har gått ut på dato
Yngve fikk prissjokk:
Originalbatteri var nesten tre ganger dyrere
Nærmer seg masseproduksjon:
Rekkevidde på 1300 kilometer
Prøvekjørt: Volvo ES90
Den mest komfortable Volvoen
Tesla etterforskes:
Hevder de kjører på rødt og krasjer i lyskryss
Bilekspertene advarer:
Selger nybil som er fire år gammel
10-punktsjekken med Bjørn Einar Romøren:
«Dekkskift? Det er en grunn til at det finnes fagfolk»
Prøvekjørt: Smart#3
Ned 150.000 – nå er denne plutselig et kupp
Vi med uvanlig bilvalg:
Byttet trøtte e-Golf i topp Toyota
Vil heve Enyaq-kjøp:
Har vært på verksted 22 ganger
Prøvekjørt: Citroën ë-C5 Aircross
Her vil Citroën at du skal slappe av
Klare råd om bilkjøp:
– Hiv deg rundt og kjøp bil NÅ!
Statsbudsjettet 2026
Bekreftet: Ny momsgrense for elbiler
NAF-ekspertene:
Det kan bli dyrt å skryte av bilen
Rustangrep:
– Livsfarlig å kjøre med
10-punktsjekken med Robert Næss:
«Må bli større fordel å bruke elbil fremfor fossilt»
Prøvekjørt: Mazda6e
Når det ytre er viktigst
Vi som elsker svensk kvalitet:
Saab? Vi nekter å gi slipp!
Gruppetest: De beste småbilene
Dette får du for 250.000 kr
Sara er sint og opprørt:
Kreves for 39.000 kr, men bilen ble ikke reparert
Lakk-kvalitet:
Slik så Teslaen ut etter fire år
Blir laget i Tyskland:
Dette er «fjernet» i Model Y Standard
Slik blir de:
Nye, billigere Model Y og 3 lansert
Bilforsikring:
Reagerer på høye forsikringspriser
Bruktbilkjøp:
Denne meldingen kostet bilkjøperen 75.000 kr
Prøvekjørt: Exlantix ET
Du får det du betaler for
Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
Prøvekjørt: Citroën ë-C4
Flere burde tenke som Citroën
Frustrert over råkjøring:
Kastet betongblokk på bil i fart
Neue Klasse:
BMWs «nye æra» på norgesbesøk
«Falsum» Men det skjedde ikke konfliktfritt. Under saksbehandlingen hevdet Møllers advokat Rune Gaustad i et brev at kunden Kenneth Gujord drev med dokumentforfalskning.
Gaustad viste blant annet til at brev fra Volkswagen-verkstedet i Mandal ikke er skrevet på bilfirmaets brevark, og heller ikke undertegnet. Han mente det også var indikasjoner på at det ikke var gjort målinger av oljeforbruket, fordi det ikke er rapportert inn til et felles system.
– I lys av det ovennevnte har innklagede en begrunnet, sterk mistanke om at klager bevisst har gitt feilaktige opplysninger, skriver advokat Rune Gaustad – og bruker begrepet «falsum» i et brev til Forbrukerklageutvalget.
Da reagerte Volkswagen-verkstedet i Mandal, som umiddelbart bekreftet at det aktuelle brevet er fra dem, og at målingene er foretatt – selv om de ikke er rapportert inn.
Avviser Overfor Motor avviser Gaustad at han har kommet med slike anklager.
– Hverken jeg eller min klient har anklaget kunden for falsum av dokumenter, eller for dokumentforfalskning. Min klient har imidlertid gitt uttrykk for en oppfatning om falsum. Oppfatningen var etter min oppfatning klart berettiget, skriver Gaustad i en epost til Motor.
– Hva tenker du om dine anklager eller påstander nå i ettertid, etter at de er tilbakevist av Volkswagen-Gumpen. Vil du beklage til bilkunden og Gumpen?
– Meddelelse av oppfatninger er klart vernet av ytringsfriheten. Dette var en klar oppfatning på det tidspunktet da denne ble formidlet. En finner derfor ingen grunn til å beklage hverken ovenfor Gumpen Auto AS eller klager, skriver Gaustad.
Her er alle Motors biltester:
Test: Skoda Elroq RS
Tidenes raskeste Skoda er ikke den beste
Test: Hyundai Ioniq 9
Her står bestemann på sidelinja
Test: Peugeot E-5008 4WD
Her lykkes Peugeot med det aller meste
Test: Mercedes-Benz CLA
Dette er kanskje den beste bilen vi har kjørt
Test: Nio EL8
Familiedrøm – for dem som tør
Test: Firefly
Sånn skal man bygge en småbil
Test: Dongfeng Nammi Box
Slik er det å kjøre Norges billigste bil
Test: Mini Aceman
Selv for Mini er det størrelsen det kommer an på
Test: Zeekr 7X
Har grunn til å være selvzeekr
Test: Mitsubishi Outlander
Synd at den er blitt dobbelt så dyr
Test: Skoda Elroq
Kanskje rett og slett den beste Skodaen
Test: MGS5
Det er nesten så den kunne vært litt dyrere
Test: Mercedes G 580
El-G i solnedgang
Test: Cupra Tavascan
Får i ulveklær – og det er positivt ment
Test: Volvo EX90
Dette blir Norges mest kjøpte millionbil
Test: Hyundai Inster
Dette er en knøttliten revolusjon
Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
Test: Ford Explorer
Ford for folk flest
Test: Citroën ë-C3
Vi savnet denne bilen etter å ha kjørt den
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
Test: Nio EL6
Det er é n grunn til at denne ikke selger bedre
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Vi nordmenn tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Kanskje ikke penere, men enda bedre
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Mangel Forbrukerklageutvalget, som har vurdert saken, mener det høye oljeforbruket er en mangel som gjør at motoren mest trolig må skiftes.
De mener det mest sannsynlige er at motorfeilen forelå ved salget til Gujord i 2015 – for seks år siden.
Møller i Vestfold vil ikke godta vedtaket, og har anket vedtaket inn for tingretten. Rettssaken er foreløpig ikke berammet.
Kenneth Gujord ønsker ikke å svare på spørsmål før saken er behandlet i rettssystemet. Men han har sendt Motor bilde av seg selv og bilen.