LANG KAMP: Kenneth Gujord ville ikke akseptere at Audien hans bruker så mye olje.
Foto: PRIVAT
Oljeforbruket er nesten dobbelt så høyt:
Slik fikk Kenneth hevet kjøpet seks år etter kjøpet
Flere år etter kjøpet merket Kenneth Gujord at bilen brukte mye olje. Nå har han fått hevet kjøpet, selv om Møller og advokaten til Møller mente Gujord drev med dokumentforfalskninger.
Våren 2015 – for over seks år siden – kjøpte Kenneth Gujord i Lyngdal den tre år gamle Audi Q5 av Møller Bil Vestfold for 469.000 kroner.
Over tre år etter kjøpet merket han at bilen brukte mye olje. Han fikk god hjelp av Volkswagen-forhandleren Gumpens Auto i nabobyen Mandal, som gjennom grundige målinger avdekket at bilen brukte nesten dobbelt så mye olje som den maksimalt skulle: 0,91 liter på 1000 km i stedet for maks 0,5 liter.
Gumpens Auto anbefalte å skifte motor, noe som ville koste ca. 125.000 kroner.
– Det er sykt masse penger, skrev daglig leder Kurt Ødegård ved Gumpens Auto Mandal i et brev.
Les flere bruktbilsaker:
Rust-ødelagt elbil:
Ford håper å få Karls bil på veien igjen
Steinsprut og riper:
Vasken avdekket et hundretalls skader
Batterikassen ødelagt av rust:
Nå håper Karl å få 5000 kr for denne bilen
Merkeverkstedene snakket sammen:
Slik ble «feil montering» til «brukerfeil»
Rebecca opplevde marerittet:
Elbilen ødelagt av rust etter seks år
Bruktbilkonflikt i rettsrunder:
Vant søksmål om Audi S5, men så anket motparten ...
Kløtsjen røk rett etter levering:
Bilen ble fraktet 1469 km – og kjørt 136 km
Bilkjøp hevet – igjen:
Reparert med skum i bærende konstruksjoner
1,12 l på 100 mil:
Fikk hevet kjøpet på grunn av høyt oljeforbruk
Herman solgte privat:
Fikk 174.000 kr mer enn Tesla ville gi
Fikk heve kjøpet:
«Mekaniker-bilen» var full av feil
Luftfjæring-trøbbel
Teslaen falt ned: – Dette er en svakhet
Bilkjøper kritiserer NAF:
NAF overså alvorlig feil i salgstest
Nesten ny Model Y:
Teslaen falt 238.000 kr i verdi på fire uker
Investeringsdirektør:
Tror Teslas nye priser gir kollaps i bruktmarkedet
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Bakluka var ikke elektrisk:
Forhandleren nektet å gi avslag for det som manglet
Fikk heve kjøpet:
Navigasjonen avslørte kilometerjukset
Ble solgt med ekstra pluss-garanti:
BMW-en var kjørt for langt, garantien gjaldt ikke
De verste bruktbil-historiene fra 2022:
Måtte vente 16 måneder på reparasjon
Bruktbilsalg:
Påsto at motor var byttet – nektet å betale
«Brukerfeil», hevdet selgeren:
Motoren havarerte etter fire dager
Bruktbilfirma:
Selgeren sa at service var fulgt – så sjekket kjøperen
Bruktbilkjøpet som gikk galt:
Bilfirma saksøkte kunde for penger til parkering
Bruktbilsalg:
Tesla trakk innbytte-tilbud på 190.000 uten forvarsel
Se bildene:
Rett etter kjøpet ble bruktbilen avskiltet
Solgte bil privat:
Fortalte ikke at Golfen var kondemnert
Krevde penger fra leasingtaker:
Møller helt tause om skade da de solgte bilen
BMW-kjøp ble hevet:
Fant store mengder spon i dieselen
Unngå dyrt bruktbilsalg:
Advarer mot å selge bruktbil via mellommann
Elbiler blir for dyre:
NAF: Nye avgifter kan gi økt salg av brukte dieselbiler
Pent brukt og godt kjøpt:
Hvilken bruktbil skal de velge?
Fem år gammel Outlander:
Ville sette inn brukt girkasse av ukjent type
Feilinformerte i salgskontrakten:
«Nye» dekk var åtte år gamle
Fikk smekk i retten:
Forhandler mener bilannonse bare er «generell»
«Uhørt», mener advokat:
Bruktbilfirma godtok å heve kjøp – men betalte ikke
«Trodde det var trygt»:
Leverte innbyttebil – fikk pengekrav
Kjørte i 70 km/t:
Dagen etter bruktbilkjøpet mistet Elene hjulet
Får prisavslag etter bruktbilhandel:
Omfattende rust på «meget pen» bil
Får heve kjøpet:
Registerreimen røk etter 833 km
Hjuloppheng knakk av mye rust:
Spesiell rustskade på 10 år gammel Toyota
Ikke service på ni år:
Får heve kjøpet av eldre bruktbil
Kjører du bensin- eller dieselbil?
Like viktig å sjekke dette som å fylle drivstoff
Dyrt å droppe service:
Tok ikke service, må betale 25.000 kr
Else Kristin advarer:
Ble tilbudt «fabrikkgaranti» på 11 år gammel Toyota
Verkstedkjeder reagerer på Toyota:
Så mye kunne Kristina spart på verkstedjobben
Kristina fortviler over ødelagt kløtsj:
– Toyota sa jeg må vente 16 måneder på reparasjon
Kostet titusener:
Selger oppga feil alder på girkasse – og måtte betale
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien
Lurt av bruktbilselger:
Hjulene passet ikke på bruktbilen
Problemer allerede på hjemveien:
«Nydelig bil», skrev selgeren – veivesenet nedla bruksforbud
Jonas vant sak mot Møller:
– Må fylle olje like ofte som man fyller bensin
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
Skoda-merkeforhandler:
Tok problembil tilbake, sa ingenting da de solgte den til Ove
Åse Irene tapte stor sum:
Bobilen på tre tonn skulle ha 110 hester – hadde bare 84
NAF-ekspertene svarer:
Hvem har ansvaret hvis det er trikset med kilometerstanden?
Bilforhandler krevde gebyr:
Erlend angret på kjøpet, fikk regning på 53.000 kr
Bruktbilselger må betale erstatning:
Registerreimen røk, selv om selgeren sa den var i orden
Bilen var ikke «hel og grei»:
Motoren kokte over etter 2 kilometer
Rust på gammel bruktbil:
«Ikke rust» sa selgeren, men det var ikke sant
Åge Martin ble overrasket:
– Bilselgeren sa ikke at bilen vår besto av to biler
Sjokkert over elbilens forhistorie:
Ble reparert for 192.000 kr, uten at Kjetil fikk vite noe
Vi drømmer oss bort:
Slik drømte vi oss bort i 2021!
Andreas ble lurt:
Kjøpte «7-seter» – som var en 2-seter
Bruktbilkjøper ble lurt:
Får heve kjøp av brukt elbil med «lang rekkevidde»
Manglet dokumentasjon:
Solgte bobil med fukt og gikk på en smell
Ga garanti, nektet etterpå:
Må betale for utbedring av 12 år gammel bil
Her er 2021-tallene:
Her er bruktbilene nordmenn elsker å kjøpe
Nybilregistreringene i 2021:
Ingen over, ingen ved siden
Raus, men senere taus selger:
Ga angrerett på 15 år gammel bil – svarte aldri
Ikke lyv når du selger bil:
Manglende service kostet 10.000 kr.
Stadig mer populært:
Er privat bilimport lønnsomt?
Spørsmål til NAF-ekspertene:
Kan jeg selge en gammel bil «som den er», for å slippe risiko?
Spørsmål til NAF-ekspertene:
Må selger opplyse at en bil er bruktimportert?
«Vrakbil» ble til «ekstremt velholdt»:
Didrik ble lurt trill rundt av bruktbilselgeren
Ser inn i krystallkula:
Ekspertenes beste råd om bilkjøpet
Tingretten brukte «særlov»:
Bilselger dømt 7 år etter bruktbilsalget
Endelig kvitt tidligere kondemnert bil:
– Verkstedet forsøkte å «overselge» bilen
Tysk stortest:
Dette er bruktbilene med færrest feil
Avslo Audi-fabrikken godtok å dekke 70 prosent av reparasjonskostnadene. Det innebar at Gujord selv må betale nesten 40.000 kroner.
Han synes dieselmotoren burde holde lenger enn drøyt 100.000 kjørte kilometer gjennom seks års bruk, og klagde til butikken hvor han kjøpte bilen, Møller Bil Vestfold i Tønsberg.
De mente dokumentasjonen på høyt oljeforbruk var for dårlig, og at den seks måneder lange bruktbilgarantien var utløpt.
Grundig rapport Men Gujord har også lagt frem en grundig rapport fra bilteknisk konsulent Jon Midtveit, som mener det høye oljeforbruket ikke skyldes hverken manglende vedlikehold eller bruken av bilen – og at man normalt ikke skal forvente å måtte bytte motor på en bil etter litt over 100.000 kjørte kilometer.
Gujord klaget til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter i bruktbilhandler.
Forbrukerklageutvalget har nå – seks år etter kjøpet og ni år etter at bilen var ny, vedtatt at Kenneth Gujord skal få heve kjøpet.
Det innebærer at han skal kunne levere bilen tilbake til Møller, og få tilbake pengene han betalte minus et såkalt nyttefradrag for at han har brukt bilen gjennom seks år.
Les også:
Hydrogen-topp venter mange biler:
«Kan lage hydrogen-biler som går 100 mil»
Rust-ødelagt elbil:
Ford håper å få Karls bil på veien igjen
Prøvekjørt: BMW iX5 Hydrogen
Her er første test av BMWs hydrogen-SUV
Vi som stadig stopper på rasteplasser:
Beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Steinsprut og riper:
Vasken avdekket et hundretalls skader
Oppgradert XC40 og C40:
Nærmer seg rekkevidde på 60 mil
Rekordtall for Porsche:
Suser mot inntektstoppen med bensin
Volkswagen ID.2 presentert:
Golf-flørt med forhjulstrekk til under 300.000
Easee-forbud i Sverige:
«Skuffet over at norske myndigheter ikke så på dette for flere år siden»
Batterikassen ødelagt av rust:
Nå håper Karl å få 5000 kr for denne bilen
Frp reagerer:
Ber om tilbakebetaling av bombrikke-gebyr
Prøvekjørt: Lexus RZ 450e
Den går ikke så langt – men du verden, så bra
Merkeverkstedene snakket sammen:
Slik ble «feil montering» til «brukerfeil»
Rebecca opplevde marerittet:
Elbilen ødelagt av rust etter seks år
Teststart og stortingsinnstilling:
Startet simulator-tester for synsfeltrammede
Vegdirektoratet reagerer:
Stempler brikke-gebyr som ulovlig
Måling av nyttelast:
Så mye – eller lite – kan du laste i disse 29 elbilene
Dette er nye Hyundai Kona:
Fra minst til størst bagasjeplass
BMW X3:
Pris for å fikse én lyktespyler: 50.000 kroner
Mangeårig parkeringskrangel:
Ektepar ville ha større p-plass – tok malerkosten fatt
Store prisforskjeller:
Så ofte må du vaske for at bilvask-abonnement skal lønne seg
Medlem
Motors store test av sommerdekk 2023:
Åtte større sommerdekk for større kjøreglede
Demonterte bilen:
Toyota-sjefer om Tesla Model Y: «Et kunstverk»
Teslas «Investor Day»:
Teslaer skal bli 50 prosent billigere å bygge
Prøvekjørt: Mercedes GLC 220d
Den klassiske SUV-drømmen lever fortsatt
Prøvekjørt: Nissan Ariya e-4ORCE
Spikerfeste i den siste bakken før mål
Store gebyrforskjeller:
Borttauing koster 4900 kr i Oslo, nesten dobbelt av Trondheim
Parkeringskrangel:
Styreleder saksøkte parkeringsselskap
Porsche-ingeniørene:
Mer effektivt å kjøre uten regenerering
– Urimelig, mener Forbrukerrådet:
Tryg skulle spare penger, Edward ble uten bil
Etter 60.000 km:
ID.3 er bedre enn sitt rykte
Lexus RZ 450e prøvekjørt:
Gled deg til dette – men du må vente to år til
Bilsalget i januar:
Denne bilen er elsket i Europa – i Norge får du ikke tak i den
Offisiell tall for Lexus RZ 450e:
Toppmodellen får rekkevidde på 395 km
Satser på det velkjente:
«ID. Tiguan» skal ikke likne på VWs øvrige elbiler
Oppgraderinger fra mai:
Dette blir endringene på bZ4X
Toyota-kunder:
– Derfor vil vi ikke ha Toyotas elbil
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn:
Elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Abonnement på bombrikke:
Nå må du betale for disse, hver måned
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Sjekk prisene:
Tesla billigst på lading – også for ikke-Teslaer
Prøvekjørt: Mercedes EQE SUV
Scorer høyest på EQ-skalaen
Vil varsle ved eierskifte:
Lover å fjerne bompengefelle
Eva solgte bil i 2019:
Betalte tusenvis i bompenger uten at hun skjønte det
Kollisjonsskadet Tesla:
Bruktbil-kontrakten manglet et viktig kryss
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Feilparkering:
– Borttauing bør være siste utvei
Per føler seg rettsløs:
Ble ulovlig tauet vekk fra privat parkering
Herman solgte privat:
Fikk 174.000 kr mer enn Tesla ville gi
Justering nr. 2 etter kuttet:
Hever prisene på Tesla Model Y i USA – igjen
Følger Tesla:
Ford kutter prisene på Mach-E
Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
Prøvekjørt: Toyota RAV4 GR Sport
Dette er den beste versjonen av bestselgeren
Ødelagt hjuloppheng:
Mener merkeforhandler feilmonterte hjulene
Luftfjæring-trøbbel
Teslaen falt ned: – Dette er en svakhet
Prøvekjørt: Skoda Enyaq iV RS
Flaggskip på islagt vann
NAF uenige med bilbransjen:
– Bilforhandlerne må dekke moms og avgifter
Ødela del til MG-batteriet
Takst: 940.000 kr for å reparere bil til 380.000
Bilkjøper kritiserer NAF:
NAF overså alvorlig feil i salgstest
Gikk på pengesmell:
Droppet viktig bobil-regel, tapte rettssak
Nesten ny Model Y:
Teslaen falt 238.000 kr i verdi på fire uker
Kunden vant også i tingretten
Fastslått: Spon i diesel er grunn til å heve bilkjøpet
Citroën-toppsjef:
«Elbiler vil bety slutten for SUV-ene»
Flest bilberginger siden 2017:
Bilene forandrer seg, men ikke det største problemet
Prøvekjørt: Citroën ë-C4 X (elbil)
Komfortabelt forsøk på å knekke norske sannheter
Offisielt fra Toyota om bZ4X:
Varsler viktige nyheter på både nye og brukte biler
Frikjent for mobilbruk:
Stoppet for mobilbruk – politiet sjekket ikke om han hadde telefon
Millionbilen mistet funksjoner:
Plutselig forsvant app-funksjonene til Porschen
Norges mest solgte bil:
Denne ble 120.000 kroner rimeligere over natten
VW-sjefen Schäfer:
Mer enn antyder at det kommer en ID. Golf
Prøvekjørt: DS3 e-tense (elbil)
Øker rekkevidden og senker prisen på erkefransk småbil
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Elbilene overtar nybilmarkedet:
Disse legendene må vi si farvel til nå
Slik blir ladeprisene:
Sjokkprisene på lading er snart historie
Bakluka var ikke elektrisk:
Forhandleren nektet å gi avslag for det som manglet
Ny teknologi fra BMW:
Snart kan du velge farge etter dagsformen
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut:
Er bilen Norges største lagerplass?
Fikk heve kjøpet:
Navigasjonen avslørte kilometerjukset
Ioniq 5 best i langtest:
«Den lader for raskt, man rekker jo knapt å spise»
Møller vil ikke dekke regning:
Bestilte bil i 2021, får 50.000 kr i ekstra avgifter
Ford-sjefen i Motor-intervju:
«Vi gjorde bare én feil med Mustang Mach-e …»
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Slik spår ekspertene om bilmarkedet:
«Politikerne har kortsluttet sin egen elbilpolitikk»
Siste dag med nybilregistreringer:
Tesla viser alle konkurrentene ryggen
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Full slakt:
Volvos helårsdekk er dårligere hele året rundt
Ble solgt med ekstra pluss-garanti:
BMW-en var kjørt for langt, garantien gjaldt ikke
Nå kommer lidar som standard:
Er denne lille boksen forskjellen på liv og død?
De verste bruktbil-historiene fra 2022:
Måtte vente 16 måneder på reparasjon
Toppsjefen som rømte:
Bilindustriens største drama
Rekord for Model Y:
Bobla som ikke sprakk, har nå solgt mer enn «Bobla»
Jaguar-overraskelse til jul:
Må betale 25.000 kr for ny bilnøkkel
Finansdepartementet svarer:
Klart nei til momsutsettelse på nye elbiler
Tror på 80 prosent elbil i 2034:
Nye avgifter med marginal effekt på elbilskiftet
Brev fra Toyota:
bZ4X-kunder får dekket moms- og vektavgift
Ny Hyundai Kona:
Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen
Bilimportørenes landsforening:
Ber Vedum om å utsette elbil-momsen til februar
Ford varsler ni elbiler:
Øker prisen kraftig for å begrense etterspørselen
Prøvekjørt: Audi Q8
Her har Audi gjort det eneste riktige
«Falsum» Men det skjedde ikke konfliktfritt. Under saksbehandlingen hevdet Møllers advokat Rune Gaustad i et brev at kunden Kenneth Gujord drev med dokumentforfalskning.
Gaustad viste blant annet til at brev fra Volkswagen-verkstedet i Mandal ikke er skrevet på bilfirmaets brevark, og heller ikke undertegnet. Han mente det også var indikasjoner på at det ikke var gjort målinger av oljeforbruket, fordi det ikke er rapportert inn til et felles system.
– I lys av det ovennevnte har innklagede en begrunnet, sterk mistanke om at klager bevisst har gitt feilaktige opplysninger, skriver advokat Rune Gaustad – og bruker begrepet «falsum» i et brev til Forbrukerklageutvalget.
Da reagerte Volkswagen-verkstedet i Mandal, som umiddelbart bekreftet at det aktuelle brevet er fra dem, og at målingene er foretatt – selv om de ikke er rapportert inn.
Avviser Overfor Motor avviser Gaustad at han har kommet med slike anklager.
– Hverken jeg eller min klient har anklaget kunden for falsum av dokumenter, eller for dokumentforfalskning. Min klient har imidlertid gitt uttrykk for en oppfatning om falsum. Oppfatningen var etter min oppfatning klart berettiget, skriver Gaustad i en epost til Motor.
– Hva tenker du om dine anklager eller påstander nå i ettertid, etter at de er tilbakevist av Volkswagen-Gumpen. Vil du beklage til bilkunden og Gumpen?
– Meddelelse av oppfatninger er klart vernet av ytringsfriheten. Dette var en klar oppfatning på det tidspunktet da denne ble formidlet. En finner derfor ingen grunn til å beklage hverken ovenfor Gumpen Auto AS eller klager, skriver Gaustad.
Her er alle Motors biltester:
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen
Test: Kia Sportage (diesel)
Dyrere enn premium-merkene
Test: Peugeot 508 STV (bensin)
Løvenes konge
Test: Kia XCeed (bensin)
Dette er Kias beste bil
Test: Mercedes B-klasse (bensin)
Strømstans for gammel favoritt
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
Test: Honda CR-V (hybrid)
Prisen ødelegger
Test: Volvo XC90 (ladehybrid)
Klassereisen – del II
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
Test: Mazda CX-5 (bensin)
Stillest i klassen
Test: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Frisk sjel i gammel kropp
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste
Test: VW Passat GTE (ladehybrid)
Du grønne, glitrende GTE – god dag!
Mangel Forbrukerklageutvalget, som har vurdert saken, mener det høye oljeforbruket er en mangel som gjør at motoren mest trolig må skiftes.
De mener det mest sannsynlige er at motorfeilen forelå ved salget til Gujord i 2015 – for seks år siden.
Møller i Vestfold vil ikke godta vedtaket, og har anket vedtaket inn for tingretten. Rettssaken er foreløpig ikke berammet.
Kenneth Gujord ønsker ikke å svare på spørsmål før saken er behandlet i rettssystemet. Men han har sendt Motor bilde av seg selv og bilen.