BILVAREHUS: Birger N. Haug har syv bilhus i Oslo-området, blant annet dette på Gardermoen.Foto: GEIR RØED
Birger N. Haug:
Anklages for å selge biler i strid med loven
Den store bilforhandleren Birger N. Haug strammer inn på forbrukerrettighetene til kundene sine. Forbrukerrådet mener bilannonsene fra Birger N. Haug kan være villedende markedsføring.
KORT LEVETID IFØLGE BIRGER N. HAUG: 11 år gammel BMW, som kun har gått 69.000 kilometer.Faksimile fra annonse
Mange av bruktbilene til bilforhandlerkjeden Birger N.
Haug selges nå med bare to års klagefrist i stedet for fem år.
Begrunnelsen er
at bilene er i ukjent eller dårlig stand, og at kjøperne ikke kan regne med at
bilene varer i mer enn to år.
Motor har gått gjennom mange av bilforhandlerens
bilannonser. Blant bilene som selges med reduserte forbrukerrettigheter, er en
11 år gammel BMW X1 som har gått bare 69.000 kilometer.
I salgsannonsen skriver Birger N. Haug blant annet:
«Vi gjør deg oppmerksom på at du med henblikk på bilens
forventede levetid, kun har to års reklamasjonsrett ved kjøp av denne bilen.»
2 års levetid
Motor har også lest et 12 siders notat om bruktbilsalg
som Birger N. Haug har fått utarbeidet med hjelp av Advokatfirmaet Gaustad.
Reklamasjonsrett på bruktbiler
Forbrukerkjøpslovens paragraf 27 angir at det er fem års
reklamasjonsfrist «dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å
vare vesentlig lenger» enn to år. Hvis gjenstanden ikke er ment å vare vesentlig lenger enn
to år, er reklamasjonsfristen to år.
Dette skriver Forbrukerrådet om reklamasjonsrett på
bruktbiler solgt av forhandler:
«Har du kjøpt bil av en forhandler, gir forbrukerkjøpsloven
deg en klagefrist på fem år.»
Dette skriver Finn.no om reklamasjonsrett på bruktbiler
solgt av forhandler:
«Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil
og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis
produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på
informasjonen du har fått fra selger».
I dette notatet går det frem at bruktbilene som Birger N.
Haug selger gjennom sitt «outlet»-konsept deles inn i fem kategorier. Biler som
havner i tre av disse kategoriene, har kun to års reklamasjonsrett.
Begrunnelsen for den korte klagefristen er at kjøperne
ikke kan regne med at bilene varer i mer enn to år, selv om flere av bruktbilene
bare er 10–11 år gamle og har gått under 100.000 kilometer.
– Bilene har en forventet levetid som ikke vesentlig
overstiger 2 år med mindre det foretas reparasjoner og vedlikehold i betydelig
grad, står det i notatet.
Deler av teksten fra notatet brukes i salgsannonsene, avhengig
av kategorien bilene er plassert i.
Annonse
«Ikke uttømmende»
Birger N. Haug ramser i notatet og i salgsannonsene dessuten
opp en rekke feil og mangler som kundene uansett selv må betale for.
De skriver blant annet:
– Typiske feil som kjøperen selv må bekoste reparasjonen
av, er skader og feil på motor, girkasse, turbo, batteri, elektroniske
komponenter, dieselrensesystemer, klimaanlegg og andre slitedeler som for
eksempel bremser, støtdempere, fjærer og hjuloppheng.
Bilforhandleren understreker at «det er en forutsetning
for salg at kjøper selv må bære kostnader til reparasjoner» av disse delene.
De presiserer også at «listen er ikke uttømmende». Det
kan altså være enda mer som kjøperne ikke får dekket.
– Ingen sammenheng
I fjor fortalte Motor at Birger N. Haug bevisst dropper
tilstandsrapporter på bruktbilene de selger, fordi det er for kostbart.
Dessuten skrev de i salgsannonsene sine at reklamasjonsrettighetene er «reduserte».
Nå strammer de skruen ytterligere til.
Selv innenfor den korte klagefristen på to år kan ikke bilkjøperne
regne med å få medhold i sine reklamasjonskrav.
I mange av annonsene står dette:
– Vi gjør deg oppmerksom på at det ikke er noen
sammenheng mellom retten til å fremsette en reklamasjon og det å ha krav på
kostnadsfri avhjelp. Det er få forhold som kan utgjøre en kjøpsrettslig mangel.
Annonse
Kritisk
Forbrukerrådet reagerer på praksisen til Birger N. Haug.
– Vår vurdering er at det ikke er grunnlag for å si at
biler over 10 år har så kort levetid at de kun har to års reklamasjonsfrist. Gitt
at kjøperen gjør nødvendig vedlikehold og reparerer normale slitasjeskader, vil
også 10 år gamle biler ha en restlevetid som gir dem fem års klagefrist, sier
fagsjef og juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.
Outlet-salg
Outlet-salg betyr opprinnelig salg av varer direkte fra
produsent til forbrukerne, utenom detaljleddet.
Varer som selges på «outlet»-salg er gjerne
overskuddsvarer og utgående modeller.
Flere aktører i bilbransjen har de siste årene begynt å
bruke «outlet»-konseptet ved salg av bruktbiler.
Aktørene som driver «outlet»-salg er oftest merkeforhandlere.
Bilene de selger, er både nyere og eldre bruktbiler som de selger til kundene i
stedet for å selge dem til andre bruktbilforhandlere eller bruktbiloppkjøpere.
Han påpeker at biler i gjennomsnitt vrakes når de er
nærmere 19 år gamle.
Birger N. Haug er ikke alene om å selge biler gjennom
«outlet»-konsept. Forbrukerrådet er på generell basis kritisk til
«outlet»-salg.
– Da forbrukerkjøpsloven ble revidert for halvannet år
siden, var et av formålene å sikre at forbrukerne får bedre beslutningsgrunnlag
ved kjøp av ting. Utviklingen i bilbransjen knyttet til outlet-konsepter går
motsatt vei. Det øker usikkerheten i bruktbilomsetningen, og vil kunne skade
tilliten til bransjen, sier Iversen.
Vurderer klage
Forbrukerrådets fagsjef mener Birger N. Haugs oppramsing
av alt som ikke dekkes er i strid med forbrukerkjøpsloven. Det er også det generelle
forbeholdet som Birger N. Haug tar i annonsene sine, mener han.
KRITISK: Thomas Iversen.Foto: FORBRUKERRÅDET
Forbrukerrådet vurderer nå å klage Birger N. Haug inn for
Forbrukertilsynet.
– Annonsene deres kan fort kunne rammes av reglene om
villedende markedsføring, siden informasjonen i annonsene gir inntrykk av at
forbrukerne har dårligere rettigheter enn det som faktisk er tilfelle, sier
Iversen.
Han mener teksten i annonsene dessuten skremmer kunder fra å
reklamere, selv om de kan ha lovlig grunnlag for å reklamere på bilen de har
kjøpt.
Annonse
Vil ikke svare
Birger N. Haug er blant landets største bilforhandlere.
De har syv bilhus i Oslo-området, og solgte i fjor 3300 nye biler og 4500
bruktbiler. Birger N. Haug er merkeforhandler for blant annet Nissan, Hyundai
og MG.
SALGSDIREKTØR: Espen Hovde.
Advokatfirmaet Gaustad, som har bistått bilforhandleren
med å utarbeide det 12 sider lange notatet om bruktbilsalg, er en kjent aktør i
bilbransjen. Gaustad representerer en rekke bilforhandlere i konflikter med
kunder som har kjøpt biler.
Motor har stilt Espen Hovde, salgsdirektør for bruktbil i
Birger N. Haug, en rekke spørsmål. Blant annet:
I notatet og i salgsannonser ser vi at mange av bilene dere
selger kun gis to års reklamasjonsrett. Hvorfor, når forbrukerkjøpsloven tilsier fem år?
Hvorfor skriver dere flere steder at det er en
forutsetning at kjøper selv bærer kostnader til en rekke reparasjoner, og at
det dere ramser opp ikke er uttømmende?
Hvorfor skriver dere at bilene kun kan regne med å ha en
levetid på to år?
Hva er din kommentar til Forbrukerrådets uttalelse om at
annonsene kan rammes av reglene om villedende markedsføring, og at
Forbrukerrådet vurderer å klage Birger N. Haug inn for Forbrukertilsynet?
Hovde skriver i en tekstmelding at han ikke vil svare på
spørsmål.