BILVAREHUS: Birger N. Haug har syv bilhus i Oslo-området, blant annet dette på Gardermoen.

Birger N. Haug:

Anklages for å selge biler i strid med loven

Den store bilforhandleren Birger N. Haug strammer inn på forbrukerrettighetene til kundene sine. Forbrukerrådet mener bilannonsene fra Birger N. Haug kan være villedende markedsføring.

Publisert
KORT LEVETID IFØLGE BIRGER N. HAUG: 11 år gammel BMW, som kun har gått 69.000 kilometer.

Mange av bruktbilene til bilforhandlerkjeden Birger N. Haug selges nå med bare to års klagefrist i stedet for fem år.

Begrunnelsen er at bilene er i ukjent eller dårlig stand, og at kjøperne ikke kan regne med at bilene varer i mer enn to år.

Motor har gått gjennom mange av bilforhandlerens bilannonser. Blant bilene som selges med reduserte forbrukerrettigheter, er en 11 år gammel BMW X1 som har gått bare 69.000 kilometer.

I salgsannonsen skriver Birger N. Haug blant annet:

«Vi gjør deg oppmerksom på at du med henblikk på bilens forventede levetid, kun har to års reklamasjonsrett ved kjøp av denne bilen.»

2 års levetid

Motor har også lest et 12 siders notat om bruktbilsalg som Birger N. Haug har fått utarbeidet med hjelp av Advokatfirmaet Gaustad.

Reklamasjonsrett på bruktbiler

Forbrukerkjøpslovens paragraf 27 angir at det er fem års reklamasjonsfrist «dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger» enn to år. Hvis gjenstanden ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen to år.

Dette skriver Forbrukerrådet om reklamasjonsrett på bruktbiler solgt av forhandler:

«Har du kjøpt bil av en forhandler, gir forbrukerkjøpsloven deg en klagefrist på fem år.»

Dette skriver Finn.no om reklamasjonsrett på bruktbiler solgt av forhandler:

«Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger».

I dette notatet går det frem at bruktbilene som Birger N. Haug selger gjennom sitt «outlet»-konsept deles inn i fem kategorier. Biler som havner i tre av disse kategoriene, har kun to års reklamasjonsrett.

Begrunnelsen for den korte klagefristen er at kjøperne ikke kan regne med at bilene varer i mer enn to år, selv om flere av bruktbilene bare er 10–11 år gamle og har gått under 100.000 kilometer.

– Bilene har en forventet levetid som ikke vesentlig overstiger 2 år med mindre det foretas reparasjoner og vedlikehold i betydelig grad, står det i notatet.

Deler av teksten fra notatet brukes i salgsannonsene, avhengig av kategorien bilene er plassert i.

«Ikke uttømmende»

Birger N. Haug ramser i notatet og i salgsannonsene dessuten opp en rekke feil og mangler som kundene uansett selv må betale for.

De skriver blant annet:

– Typiske feil som kjøperen selv må bekoste reparasjonen av, er skader og feil på motor, girkasse, turbo, batteri, elektroniske komponenter, diesel­rensesystemer, klimaanlegg og andre slitedeler som for eksempel bremser, støtdempere, fjærer og hjuloppheng.

Bilforhandleren understreker at «det er en forutsetning for salg at kjøper selv må bære kostnader til reparasjoner» av disse delene.

De presiserer også at «listen er ikke uttømmende». Det kan altså være enda mer som kjøperne ikke får dekket.

– Ingen sammenheng

I fjor fortalte Motor at Birger N. Haug bevisst dropper tilstandsrapporter på bruktbilene de selger, fordi det er for kostbart. Dessuten skrev de i salgs­annonsene sine at reklamasjons­rettighetene er «reduserte».

Nå strammer de skruen ytterligere til.

Selv innenfor den korte klagefristen på to år kan ikke bilkjøperne regne med å få medhold i sine reklamasjonskrav.

I mange av annonsene står dette:

– Vi gjør deg oppmerksom på at det ikke er noen sammenheng mellom retten til å fremsette en reklamasjon og det å ha krav på kostnadsfri avhjelp. Det er få forhold som kan utgjøre en kjøpsrettslig mangel.

Kritisk

Forbrukerrådet reagerer på praksisen til Birger N. Haug.

– Vår vurdering er at det ikke er grunnlag for å si at biler over 10 år har så kort levetid at de kun har to års reklamasjons­frist. Gitt at kjøperen gjør nødvendig vedlikehold og reparerer normale slitasje­skader, vil også 10 år gamle biler ha en restlevetid som gir dem fem års klagefrist, sier fagsjef og juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.

Outlet-salg

  • Outlet-salg betyr opprinnelig salg av varer direkte fra produsent til forbrukerne, utenom detaljleddet.
  • Varer som selges på «outlet»-salg er gjerne overskuddsvarer og utgående modeller.
  • Flere aktører i bilbransjen har de siste årene begynt å bruke «outlet»-konseptet ved salg av bruktbiler.
  • Aktørene som driver «outlet»-salg er oftest merkeforhandlere. Bilene de selger, er både nyere og eldre bruktbiler som de selger til kundene i stedet for å selge dem til andre bruktbilforhandlere eller bruktbiloppkjøpere.

Han påpeker at biler i gjennomsnitt vrakes når de er nærmere 19 år gamle.

Birger N. Haug er ikke alene om å selge biler gjennom «outlet»-konsept. Forbruker­rådet er på generell basis kritisk til «outlet»-salg.

– Da forbrukerkjøps­loven ble revidert for halvannet år siden, var et av formålene å sikre at forbrukerne får bedre beslutnings­grunnlag ved kjøp av ting. Utviklingen i bilbransjen knyttet til outlet-konsepter går motsatt vei. Det øker usikkerheten i bruktbilomsetningen, og vil kunne skade tilliten til bransjen, sier Iversen.

Vurderer klage

Forbrukerrådets fagsjef mener Birger N. Haugs oppramsing av alt som ikke dekkes er i strid med forbrukerkjøpsloven. Det er også det generelle forbeholdet som Birger N. Haug tar i annonsene sine, mener han.

KRITISK: Thomas Iversen.

Forbrukerrådet vurderer nå å klage Birger N. Haug inn for Forbrukertilsynet.

– Annonsene deres kan fort kunne rammes av reglene om villedende markedsføring, siden informasjonen i annonsene gir inntrykk av at forbrukerne har dårligere rettigheter enn det som faktisk er tilfelle, sier Iversen.

Han mener teksten i annonsene dessuten skremmer kunder fra å reklamere, selv om de kan ha lovlig grunnlag for å reklamere på bilen de har kjøpt.

Vil ikke svare

Birger N. Haug er blant landets største bilforhandlere. De har syv bilhus i Oslo-området, og solgte i fjor 3300 nye biler og 4500 bruktbiler. Birger N. Haug er merkeforhandler for blant annet Nissan, Hyundai og MG.

SALGSDIREKTØR: Espen Hovde.

Advokatfirmaet Gaustad, som har bistått bilforhandleren med å utarbeide det 12 sider lange notatet om bruktbilsalg, er en kjent aktør i bilbransjen. Gaustad representerer en rekke bilforhandlere i konflikter med kunder som har kjøpt biler.

Motor har stilt Espen Hovde, salgsdirektør for bruktbil i Birger N. Haug, en rekke spørsmål. Blant annet:

  • I notatet og i salgsannonser ser vi at mange av bilene dere selger kun gis to års reklamasjonsrett. Hvorfor, når forbrukerkjøpsloven tilsier fem år?
  • Hvorfor skriver dere flere steder at det er en forutsetning at kjøper selv bærer kostnader til en rekke reparasjoner, og at det dere ramser opp ikke er uttømmende?
  • Hvorfor skriver dere at bilene kun kan regne med å ha en levetid på to år?
  • Hva er din kommentar til Forbrukerrådets uttalelse om at annonsene kan rammes av reglene om villedende markedsføring, og at Forbrukerrådet vurderer å klage Birger N. Haug inn for Forbrukertilsynet?

Hovde skriver i en tekstmelding at han ikke vil svare på spørsmål.

 

Powered by Labrador CMS